Sports and pedagogic mediation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pimenta, Thiago
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Honorato, Tony
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16784
Resumo: This study analyzed the students' knowledge about the phenomenon "modern sport". The objective was to identify, mediate and problemize the concept of sport formed by students. The prospect of mediation teaching, in particular the contributions of FONTANA (2000), and reading sociology of BOURDIEU (1983) were theoretical grounds for thinking the concepts of sport produced in class. The research, characterized as participant, was performed with students of sixth and seventh grades at a state school in the city of Sao Paulo. Data were classified in reports on lessons mediated by the teacher/researcher. From the pedagogical mediation and analysis of reports can be considered how have changed the thinking of students regarding to the phenomenon of sports in the direction of the sociocultural nature.
id USP-35_285af4ef700f66e9501c73c75a0b9896
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/16784
network_acronym_str USP-35
network_name_str Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)
repository_id_str
spelling Sports and pedagogic mediation Esporte moderno e mediação pedagógica nas aulas de educação física Educação físicaPedagogiaConteúdoEsporteEstudantePhysical educationPedagogyContentSportStudent This study analyzed the students' knowledge about the phenomenon "modern sport". The objective was to identify, mediate and problemize the concept of sport formed by students. The prospect of mediation teaching, in particular the contributions of FONTANA (2000), and reading sociology of BOURDIEU (1983) were theoretical grounds for thinking the concepts of sport produced in class. The research, characterized as participant, was performed with students of sixth and seventh grades at a state school in the city of Sao Paulo. Data were classified in reports on lessons mediated by the teacher/researcher. From the pedagogical mediation and analysis of reports can be considered how have changed the thinking of students regarding to the phenomenon of sports in the direction of the sociocultural nature. O objetivo deste estudo foi identificar, mediar e problematizar os conceitos de esporte formados pelos alunos. A perspectiva da mediação pedagógica, em especial as contribuições de FONTANA (2000) e leitura sociológica de BOURDIEU (1983), foram fundamentos teóricos para pensarmos os conceitos de esporte produzidos em aula. A pesquisa, caracterizada como participante, foi realizada com alunos de sextas e sétimas séries de uma Escola Estadual localizada na cidade de São Paulo. Os dados foram sistematizados em relatórios referentes às aulas mediadas pelo professor/pesquisador. A partir da mediação pedagógica e da análise dos relatórios é possível considerar que houve mudança de pensamento dos estudantes em relação ao fenômeno esportivo na direção da natureza sociocultural. Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte2010-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/1678410.1590/S1807-55092010000400007Brazilian journal of physical education and sport; Vol. 24 No. 4 (2010); 493-505 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; Vol. 24 Núm. 4 (2010); 493-505 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; v. 24 n. 4 (2010); 493-505 1981-46901807-5509reponame:Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16784/18497Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Educação Física e Esporteinfo:eu-repo/semantics/openAccessPimenta, ThiagoHonorato, Tony2012-05-22T12:43:46Zoai:revistas.usp.br:article/16784Revistahttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=1807-5509&lng=pt&nrm=isoPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||reveefe@usp.br1981-46901807-5509opendoar:2012-05-22T12:43:46Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Sports and pedagogic mediation
Esporte moderno e mediação pedagógica nas aulas de educação física
title Sports and pedagogic mediation
spellingShingle Sports and pedagogic mediation
Pimenta, Thiago
Educação física
Pedagogia
Conteúdo
Esporte
Estudante
Physical education
Pedagogy
Content
Sport
Student
title_short Sports and pedagogic mediation
title_full Sports and pedagogic mediation
title_fullStr Sports and pedagogic mediation
title_full_unstemmed Sports and pedagogic mediation
title_sort Sports and pedagogic mediation
author Pimenta, Thiago
author_facet Pimenta, Thiago
Honorato, Tony
author_role author
author2 Honorato, Tony
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pimenta, Thiago
Honorato, Tony
dc.subject.por.fl_str_mv Educação física
Pedagogia
Conteúdo
Esporte
Estudante
Physical education
Pedagogy
Content
Sport
Student
topic Educação física
Pedagogia
Conteúdo
Esporte
Estudante
Physical education
Pedagogy
Content
Sport
Student
description This study analyzed the students' knowledge about the phenomenon "modern sport". The objective was to identify, mediate and problemize the concept of sport formed by students. The prospect of mediation teaching, in particular the contributions of FONTANA (2000), and reading sociology of BOURDIEU (1983) were theoretical grounds for thinking the concepts of sport produced in class. The research, characterized as participant, was performed with students of sixth and seventh grades at a state school in the city of Sao Paulo. Data were classified in reports on lessons mediated by the teacher/researcher. From the pedagogical mediation and analysis of reports can be considered how have changed the thinking of students regarding to the phenomenon of sports in the direction of the sociocultural nature.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16784
10.1590/S1807-55092010000400007
url https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16784
identifier_str_mv 10.1590/S1807-55092010000400007
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16784/18497
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian journal of physical education and sport; Vol. 24 No. 4 (2010); 493-505
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; Vol. 24 Núm. 4 (2010); 493-505
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; v. 24 n. 4 (2010); 493-505
1981-4690
1807-5509
reponame:Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)
collection Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||reveefe@usp.br
_version_ 1748936822475456512