Sports and pedagogic mediation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16784 |
Resumo: | This study analyzed the students' knowledge about the phenomenon "modern sport". The objective was to identify, mediate and problemize the concept of sport formed by students. The prospect of mediation teaching, in particular the contributions of FONTANA (2000), and reading sociology of BOURDIEU (1983) were theoretical grounds for thinking the concepts of sport produced in class. The research, characterized as participant, was performed with students of sixth and seventh grades at a state school in the city of Sao Paulo. Data were classified in reports on lessons mediated by the teacher/researcher. From the pedagogical mediation and analysis of reports can be considered how have changed the thinking of students regarding to the phenomenon of sports in the direction of the sociocultural nature. |
id |
USP-35_285af4ef700f66e9501c73c75a0b9896 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/16784 |
network_acronym_str |
USP-35 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Sports and pedagogic mediation Esporte moderno e mediação pedagógica nas aulas de educação física Educação físicaPedagogiaConteúdoEsporteEstudantePhysical educationPedagogyContentSportStudent This study analyzed the students' knowledge about the phenomenon "modern sport". The objective was to identify, mediate and problemize the concept of sport formed by students. The prospect of mediation teaching, in particular the contributions of FONTANA (2000), and reading sociology of BOURDIEU (1983) were theoretical grounds for thinking the concepts of sport produced in class. The research, characterized as participant, was performed with students of sixth and seventh grades at a state school in the city of Sao Paulo. Data were classified in reports on lessons mediated by the teacher/researcher. From the pedagogical mediation and analysis of reports can be considered how have changed the thinking of students regarding to the phenomenon of sports in the direction of the sociocultural nature. O objetivo deste estudo foi identificar, mediar e problematizar os conceitos de esporte formados pelos alunos. A perspectiva da mediação pedagógica, em especial as contribuições de FONTANA (2000) e leitura sociológica de BOURDIEU (1983), foram fundamentos teóricos para pensarmos os conceitos de esporte produzidos em aula. A pesquisa, caracterizada como participante, foi realizada com alunos de sextas e sétimas séries de uma Escola Estadual localizada na cidade de São Paulo. Os dados foram sistematizados em relatórios referentes às aulas mediadas pelo professor/pesquisador. A partir da mediação pedagógica e da análise dos relatórios é possível considerar que houve mudança de pensamento dos estudantes em relação ao fenômeno esportivo na direção da natureza sociocultural. Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte2010-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/1678410.1590/S1807-55092010000400007Brazilian journal of physical education and sport; Vol. 24 No. 4 (2010); 493-505 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; Vol. 24 Núm. 4 (2010); 493-505 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; v. 24 n. 4 (2010); 493-505 1981-46901807-5509reponame:Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16784/18497Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Educação Física e Esporteinfo:eu-repo/semantics/openAccessPimenta, ThiagoHonorato, Tony2012-05-22T12:43:46Zoai:revistas.usp.br:article/16784Revistahttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=1807-5509&lng=pt&nrm=isoPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||reveefe@usp.br1981-46901807-5509opendoar:2012-05-22T12:43:46Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sports and pedagogic mediation Esporte moderno e mediação pedagógica nas aulas de educação física |
title |
Sports and pedagogic mediation |
spellingShingle |
Sports and pedagogic mediation Pimenta, Thiago Educação física Pedagogia Conteúdo Esporte Estudante Physical education Pedagogy Content Sport Student |
title_short |
Sports and pedagogic mediation |
title_full |
Sports and pedagogic mediation |
title_fullStr |
Sports and pedagogic mediation |
title_full_unstemmed |
Sports and pedagogic mediation |
title_sort |
Sports and pedagogic mediation |
author |
Pimenta, Thiago |
author_facet |
Pimenta, Thiago Honorato, Tony |
author_role |
author |
author2 |
Honorato, Tony |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pimenta, Thiago Honorato, Tony |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação física Pedagogia Conteúdo Esporte Estudante Physical education Pedagogy Content Sport Student |
topic |
Educação física Pedagogia Conteúdo Esporte Estudante Physical education Pedagogy Content Sport Student |
description |
This study analyzed the students' knowledge about the phenomenon "modern sport". The objective was to identify, mediate and problemize the concept of sport formed by students. The prospect of mediation teaching, in particular the contributions of FONTANA (2000), and reading sociology of BOURDIEU (1983) were theoretical grounds for thinking the concepts of sport produced in class. The research, characterized as participant, was performed with students of sixth and seventh grades at a state school in the city of Sao Paulo. Data were classified in reports on lessons mediated by the teacher/researcher. From the pedagogical mediation and analysis of reports can be considered how have changed the thinking of students regarding to the phenomenon of sports in the direction of the sociocultural nature. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16784 10.1590/S1807-55092010000400007 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16784 |
identifier_str_mv |
10.1590/S1807-55092010000400007 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16784/18497 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian journal of physical education and sport; Vol. 24 No. 4 (2010); 493-505 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; Vol. 24 Núm. 4 (2010); 493-505 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; v. 24 n. 4 (2010); 493-505 1981-4690 1807-5509 reponame:Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||reveefe@usp.br |
_version_ |
1748936822475456512 |