Língua portuguesa e matemática em cursos tecnológicos: estudos sobre lógica da linguagem e linguagem da lógica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linha D'Água (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/96983 |
Resumo: | : Technological education aims to fulfill social and labor world demands. Thus, its teaching-learning processes are directed to the application of new information technologies and require an approach of logic concepts as basis for reading practices, text production and understanding of mathematical concepts. This paper presents strategies approach between two areas: Linguistics and Mathematics, based on the studies of Oswald Ducrot (1981) on the argumentative conception of language, especially when describing the logic of language. Thus, the research aims at developing, from reflections on logic and language, interdisciplinary methods of approach in the Communication and Mathematics subjects that might provide students who attend technological higher education a greater mastery at logic, both in argumentative as well in Mathematics; and encourage them to apply mathematical skills toward solving practical problems and understanding Mathematics as a formal instrument of expression and communication, which seeks to achieve real aspects for multiple sciences. We present a reading method of a verbal text by decomposing it in logical propositions, and chaining them in logical expressions. More than translating one language to another, we tried to bring the two areas as a strategy to make the student aware on the logical-mathematical structure of the language. |
id |
USP-36_2ffd57adc36365150e22337fb9765a6b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/96983 |
network_acronym_str |
USP-36 |
network_name_str |
Linha D'Água (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Língua portuguesa e matemática em cursos tecnológicos: estudos sobre lógica da linguagem e linguagem da lógicaPortuguese Language and Mathematics in Technological Courses: Studies on Logic of Language and Language of LogicTechnological EducationApplied LinguisticsMathematics EducationLogicInterdisciplinary.Ensino tecnológicoLinguística aplicadaEducação matemáticaLógicaInterdisciplinaridade.: Technological education aims to fulfill social and labor world demands. Thus, its teaching-learning processes are directed to the application of new information technologies and require an approach of logic concepts as basis for reading practices, text production and understanding of mathematical concepts. This paper presents strategies approach between two areas: Linguistics and Mathematics, based on the studies of Oswald Ducrot (1981) on the argumentative conception of language, especially when describing the logic of language. Thus, the research aims at developing, from reflections on logic and language, interdisciplinary methods of approach in the Communication and Mathematics subjects that might provide students who attend technological higher education a greater mastery at logic, both in argumentative as well in Mathematics; and encourage them to apply mathematical skills toward solving practical problems and understanding Mathematics as a formal instrument of expression and communication, which seeks to achieve real aspects for multiple sciences. We present a reading method of a verbal text by decomposing it in logical propositions, and chaining them in logical expressions. More than translating one language to another, we tried to bring the two areas as a strategy to make the student aware on the logical-mathematical structure of the language.O ensino tecnológico visa ao atendimento das demandas sociais e do mundo do trabalho. Por isso, seus processos didáticos são voltados à aplicação das novas tecnologias da informação e demandam uma abordagem de conceitos da Lógica como base para práticas de leitura, produção de textos e compreensão de conceitos matemáticos. Este trabalho apresenta estratégias de aproximação entre dois domínios, da Linguística e da Matemática, com base nos estudos de Oswald Ducrot (1981) sobre a concepção argumentativa da linguagem, especialmente quando descreve uma lógica da linguagem. Assim, a pesquisa visa desenvolver, a partir de reflexões sobre lógica e linguagem, métodos interdisciplinares de abordagem das disciplinas de Comunicação e Matemática que possam propiciar aos alunos do ensino tecnológico superior um maior domínio da lógica, tanto argumentativa quanto matemática, e estimulá-los a aplicar conhecimentos matemáticos na resolução de problemas práticos, entendendo a Matemática também como um instrumento formal de expressão e comunicação, que procura dar conta de aspectos do real para várias ciências. Apresentamos um método de leitura de um texto verbal decompondo-o em proposições e encadeando-as em expressões lógicas. Mais do que traduzir uma linguagem para outra, buscamos aproximar os dois domínios como estratégia para conscientizar o aluno sobre a estrutura lógico-matemática da língua.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2015-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/9698310.11606/issn.2236-4242.v28i1p31-47Linha D'Água; v. 28 n. 1 (2015): Tecnologias digitais no ensino de Língua Portuguesa; 31-472236-42420103-3638reponame:Linha D'Água (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/96983/98221https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/96983/146218Copyright (c) 2015 Linha D'Águainfo:eu-repo/semantics/openAccessGuaranha, Manoel FranciscoBortolete, Juliano Cavalcante2022-03-25T13:46:04Zoai:revistas.usp.br:article/96983Revistahttp://www.revistas.usp.br/linhadaguaPUBhttp://www.revistas.usp.br/linhadagua/oai||ldagua@usp.br2236-42420103-3638opendoar:2023-09-13T12:17:46.968980Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Língua portuguesa e matemática em cursos tecnológicos: estudos sobre lógica da linguagem e linguagem da lógica Portuguese Language and Mathematics in Technological Courses: Studies on Logic of Language and Language of Logic |
title |
Língua portuguesa e matemática em cursos tecnológicos: estudos sobre lógica da linguagem e linguagem da lógica |
spellingShingle |
Língua portuguesa e matemática em cursos tecnológicos: estudos sobre lógica da linguagem e linguagem da lógica Guaranha, Manoel Francisco Technological Education Applied Linguistics Mathematics Education Logic Interdisciplinary. Ensino tecnológico Linguística aplicada Educação matemática Lógica Interdisciplinaridade. |
title_short |
Língua portuguesa e matemática em cursos tecnológicos: estudos sobre lógica da linguagem e linguagem da lógica |
title_full |
Língua portuguesa e matemática em cursos tecnológicos: estudos sobre lógica da linguagem e linguagem da lógica |
title_fullStr |
Língua portuguesa e matemática em cursos tecnológicos: estudos sobre lógica da linguagem e linguagem da lógica |
title_full_unstemmed |
Língua portuguesa e matemática em cursos tecnológicos: estudos sobre lógica da linguagem e linguagem da lógica |
title_sort |
Língua portuguesa e matemática em cursos tecnológicos: estudos sobre lógica da linguagem e linguagem da lógica |
author |
Guaranha, Manoel Francisco |
author_facet |
Guaranha, Manoel Francisco Bortolete, Juliano Cavalcante |
author_role |
author |
author2 |
Bortolete, Juliano Cavalcante |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guaranha, Manoel Francisco Bortolete, Juliano Cavalcante |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Technological Education Applied Linguistics Mathematics Education Logic Interdisciplinary. Ensino tecnológico Linguística aplicada Educação matemática Lógica Interdisciplinaridade. |
topic |
Technological Education Applied Linguistics Mathematics Education Logic Interdisciplinary. Ensino tecnológico Linguística aplicada Educação matemática Lógica Interdisciplinaridade. |
description |
: Technological education aims to fulfill social and labor world demands. Thus, its teaching-learning processes are directed to the application of new information technologies and require an approach of logic concepts as basis for reading practices, text production and understanding of mathematical concepts. This paper presents strategies approach between two areas: Linguistics and Mathematics, based on the studies of Oswald Ducrot (1981) on the argumentative conception of language, especially when describing the logic of language. Thus, the research aims at developing, from reflections on logic and language, interdisciplinary methods of approach in the Communication and Mathematics subjects that might provide students who attend technological higher education a greater mastery at logic, both in argumentative as well in Mathematics; and encourage them to apply mathematical skills toward solving practical problems and understanding Mathematics as a formal instrument of expression and communication, which seeks to achieve real aspects for multiple sciences. We present a reading method of a verbal text by decomposing it in logical propositions, and chaining them in logical expressions. More than translating one language to another, we tried to bring the two areas as a strategy to make the student aware on the logical-mathematical structure of the language. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/96983 10.11606/issn.2236-4242.v28i1p31-47 |
url |
https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/96983 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2236-4242.v28i1p31-47 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/96983/98221 https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/96983/146218 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Linha D'Água info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Linha D'Água |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linha D'Água; v. 28 n. 1 (2015): Tecnologias digitais no ensino de Língua Portuguesa; 31-47 2236-4242 0103-3638 reponame:Linha D'Água (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Linha D'Água (Online) |
collection |
Linha D'Água (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ldagua@usp.br |
_version_ |
1800221893968527360 |