Leitura e argumentação: cronotopos de um manual escolar para o Novo Ensino Médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linha D'Água (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/213148 |
Resumo: | In the New High School, Portuguese textbooks have to promote youth protagonism by teaching argumentation and digital genres, considering their participatory and collaborative potential. This proposal aims to expand the student's participation in the fields of human activity, in the face of various discursive tensions surrounding its ethical scope. In this paper, the main objective is to discuss it in Ser protagonista: a voz das juventude’s (Moreno et al., 2020) didactic approach of the argumentative genre ’unboxing’, presented in the reading section of the unit “As culturas juvenis e o consumo”. Among the seven books approved in the Programa Nacional do Livro e do Material Didático de Língua Portuguesa - 2021, only Ser protagonista included this genre. The analysis, anchored in the concepts of architectural (Bakhtin, 2011, 2017b, 2018) and chronotope (Bakhtin, 2018), investigates possible meanings constructed through the presented texts, the boxes, and the activities. As a result, three types of space-time were identified in didactic activities: passive; active, with prerequisites of prior knowledge; active, irrespective of dialogue with the conducted reading. |
id |
USP-36_b05ba4f0704f2f1f91ecc5569d7b9319 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/213148 |
network_acronym_str |
USP-36 |
network_name_str |
Linha D'Água (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Leitura e argumentação: cronotopos de um manual escolar para o Novo Ensino MédioTeaching of Argumentation in a Portuguese Textbook’s Reading Section: Chronotopes in the Brazilian New High SchoolProtagonismo juvenilLivro didáticoLíngua PortuguesaUnboxingBakhtinYouth ProtagonismTextbookPortugueseUnboxingBakhtinIn the New High School, Portuguese textbooks have to promote youth protagonism by teaching argumentation and digital genres, considering their participatory and collaborative potential. This proposal aims to expand the student's participation in the fields of human activity, in the face of various discursive tensions surrounding its ethical scope. In this paper, the main objective is to discuss it in Ser protagonista: a voz das juventude’s (Moreno et al., 2020) didactic approach of the argumentative genre ’unboxing’, presented in the reading section of the unit “As culturas juvenis e o consumo”. Among the seven books approved in the Programa Nacional do Livro e do Material Didático de Língua Portuguesa - 2021, only Ser protagonista included this genre. The analysis, anchored in the concepts of architectural (Bakhtin, 2011, 2017b, 2018) and chronotope (Bakhtin, 2018), investigates possible meanings constructed through the presented texts, the boxes, and the activities. As a result, three types of space-time were identified in didactic activities: passive; active, with prerequisites of prior knowledge; active, irrespective of dialogue with the conducted reading.No Novo Ensino Médio, os volumes únicos de Língua Portuguesa devem promover o protagonismo juvenil, a partir do ensino da argumentação e de gêneros digitais, tendo em vista seu potencial participativo e colaborativo. Essa proposta didática busca ampliar a participação do aluno nos campos da atividade humana, diante de diferentes tensões discursivas em torno de seu alcance ético. Neste artigo, o objetivo é discutir o alcance ético da proposta de Ser protagonista: a voz das juventudes (Moreno et al., 2020) na seção de leitura da unidade “As culturas juvenis e o consumo” com foco no gênero unboxing. Dentre os sete livros aprovados no Programa Nacional do Livro e do Material Didático de Língua Portuguesa de 2021, este foi o único manual que incluiu esse gênero. A análise, ancorada nos conceitos de arquitetônica (Bakhtin, 2011, 2017b, 2018) e de cronotopo (Bakhtin, 2018), investiga possíveis sentidos construídos nas relações interativas entre os textos apresentados, os boxes e as atividades. Como resultado, foram identificados três tipos de espaço-tempo na seção de leitura, que trabalham universalidade e singularidade e promovem distintas formas de participação do estudante nas atividades didáticas: passiva; ativa, com exigências de conhecimentos prévios; ativa, independente do diálogo com a leitura realizada.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2023-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/21314810.11606/issn.2236-4242.v36i3p178-199Linha D'Água; v. 36 n. 3 (2023): Ensino de Argumentação; 178-1992236-42420103-3638reponame:Linha D'Água (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/213148/201985https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/213148/203166Copyright (c) 2023 Nathalia Akemi Sato Mitsunari, Maria Inês Batista Camposhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCampos, Maria Inês BatistaMitsunari, Nathalia Akemi Sato2024-03-02T13:22:27Zoai:revistas.usp.br:article/213148Revistahttp://www.revistas.usp.br/linhadaguaPUBhttp://www.revistas.usp.br/linhadagua/oai||ldagua@usp.br2236-42420103-3638opendoar:2024-03-02T13:22:27Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Leitura e argumentação: cronotopos de um manual escolar para o Novo Ensino Médio Teaching of Argumentation in a Portuguese Textbook’s Reading Section: Chronotopes in the Brazilian New High School |
title |
Leitura e argumentação: cronotopos de um manual escolar para o Novo Ensino Médio |
spellingShingle |
Leitura e argumentação: cronotopos de um manual escolar para o Novo Ensino Médio Campos, Maria Inês Batista Protagonismo juvenil Livro didático Língua Portuguesa Unboxing Bakhtin Youth Protagonism Textbook Portuguese Unboxing Bakhtin |
title_short |
Leitura e argumentação: cronotopos de um manual escolar para o Novo Ensino Médio |
title_full |
Leitura e argumentação: cronotopos de um manual escolar para o Novo Ensino Médio |
title_fullStr |
Leitura e argumentação: cronotopos de um manual escolar para o Novo Ensino Médio |
title_full_unstemmed |
Leitura e argumentação: cronotopos de um manual escolar para o Novo Ensino Médio |
title_sort |
Leitura e argumentação: cronotopos de um manual escolar para o Novo Ensino Médio |
author |
Campos, Maria Inês Batista |
author_facet |
Campos, Maria Inês Batista Mitsunari, Nathalia Akemi Sato |
author_role |
author |
author2 |
Mitsunari, Nathalia Akemi Sato |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Campos, Maria Inês Batista Mitsunari, Nathalia Akemi Sato |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Protagonismo juvenil Livro didático Língua Portuguesa Unboxing Bakhtin Youth Protagonism Textbook Portuguese Unboxing Bakhtin |
topic |
Protagonismo juvenil Livro didático Língua Portuguesa Unboxing Bakhtin Youth Protagonism Textbook Portuguese Unboxing Bakhtin |
description |
In the New High School, Portuguese textbooks have to promote youth protagonism by teaching argumentation and digital genres, considering their participatory and collaborative potential. This proposal aims to expand the student's participation in the fields of human activity, in the face of various discursive tensions surrounding its ethical scope. In this paper, the main objective is to discuss it in Ser protagonista: a voz das juventude’s (Moreno et al., 2020) didactic approach of the argumentative genre ’unboxing’, presented in the reading section of the unit “As culturas juvenis e o consumo”. Among the seven books approved in the Programa Nacional do Livro e do Material Didático de Língua Portuguesa - 2021, only Ser protagonista included this genre. The analysis, anchored in the concepts of architectural (Bakhtin, 2011, 2017b, 2018) and chronotope (Bakhtin, 2018), investigates possible meanings constructed through the presented texts, the boxes, and the activities. As a result, three types of space-time were identified in didactic activities: passive; active, with prerequisites of prior knowledge; active, irrespective of dialogue with the conducted reading. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/213148 10.11606/issn.2236-4242.v36i3p178-199 |
url |
https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/213148 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2236-4242.v36i3p178-199 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/213148/201985 https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/213148/203166 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Nathalia Akemi Sato Mitsunari, Maria Inês Batista Campos https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Nathalia Akemi Sato Mitsunari, Maria Inês Batista Campos https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linha D'Água; v. 36 n. 3 (2023): Ensino de Argumentação; 178-199 2236-4242 0103-3638 reponame:Linha D'Água (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Linha D'Água (Online) |
collection |
Linha D'Água (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ldagua@usp.br |
_version_ |
1800221892060119040 |