Estratégias de aprendizagem utilizadas por graduandos e pós-graduandos em disciplinas semipresenciais da área de saúde

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Peixoto, Henry Maia
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Peixoto, Mariana Maia, Alves, Elioenai Dornelles
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
spa
Título da fonte: Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/48578
Resumo: This study aimed to investigate the learning habits and strategies of undergraduate and post-graduate students matriculated in hybrid courses in the area of healthcare at a Brazilian university. 220 graduate students were invited to participate in the research, of whom 67.27% accepted. An exploratory methodology was utilized, which analyzed quantitative data collected by a structured instrument. A similarity may be observed between undergraduate and postgraduate students concerning the majority of education habits and learning strategies, such as the large proportion of those who read more than half of the course content and of those who preferred to study alone, as well as in the high use of the majority of strategies evaluated. It is concluded that both the groups present appropriate study habits and satisfactorily used the learning strategies investigated.
id USP-38_74712a04c293b339591c09090c0b4e17
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/48578
network_acronym_str USP-38
network_name_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling Estratégias de aprendizagem utilizadas por graduandos e pós-graduandos em disciplinas semipresenciais da área de saúdeLearning strategies used by undergraduate and postgraduate students in hybrid courses in the area of healthEstrategias de aprendizaje utilizadas por estudiantes universitarios y de posgrado en asignaturas semi-presenciales en el área de la saludEducação a DistânciaEducação SuperiorAprendizagemEducación a DistanciaEducación SuperiorAprendizajeEducationDistanceHigherLearningThis study aimed to investigate the learning habits and strategies of undergraduate and post-graduate students matriculated in hybrid courses in the area of healthcare at a Brazilian university. 220 graduate students were invited to participate in the research, of whom 67.27% accepted. An exploratory methodology was utilized, which analyzed quantitative data collected by a structured instrument. A similarity may be observed between undergraduate and postgraduate students concerning the majority of education habits and learning strategies, such as the large proportion of those who read more than half of the course content and of those who preferred to study alone, as well as in the high use of the majority of strategies evaluated. It is concluded that both the groups present appropriate study habits and satisfactorily used the learning strategies investigated.Este estudo teve por objetivo investigar os hábitos e estratégias de aprendizagem de graduandos e pós-graduandos em uma universidade brasileira, matriculados em disciplinas semipresenciais da área de saúde. Foram convidados todos os 220 alunos concluintes, dos quais 67,27% aceitaram participar da pesquisa. Foi utilizada metodologia exploratória, que analisou dados quantitativos, coletados por um instrumento estruturado. Pôde-se observar semelhança entre graduandos e pós-graduandos quanto à maioria dos hábitos de ensino e estratégias de aprendizagem, assim como maior proporção daqueles que leram mais da metade do conteúdo, dos que preferem estudar sozinhos, além do elevado uso da maioria das estratégias avaliadas. Conclui-se que ambos os grupos apresentaram hábitos de estudo adequados e utilizaram satisfatoriamente as estratégias de aprendizagens investigadas.Este estudio tuvo como objetivo investigar los hábitos y las estrategias de aprendizaje de los estudiantes universitarios y de posgrado en una universidad brasileña, matriculados en las asignaturas semi-presenciales del área de la salud. Fueron invitados a todos los 220 estudiantes graduados, de los cuales 67,27% aceptaron participar de la investigación. Se utilizó una metodología exploratoria, que analizó los datos cuantitativos recogidos por un instrumento estructurado. Se pudo observar una similitud entre los estudiantes universitarios y de posgrado acerca de los de la mayoría de los hábitos de enseñanza y estrategias de aprendizaje, así como una mayor proporción de los que leyeron más de la mitad del contenido, de los que prefieren estudiar solos, además de la elevada utilización por la mayoría, de las estrategias evaluadas. Llegamos a la conclusión de que ambos los grupos presentaron hábitos adecuados de estudio y se utilizaron de manera satisfactoria de las estrategias de aprendizaje investigadas.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2012-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4857810.1590/S0104-11692012000300017Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 20 n. 3 (2012); 551-558Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 20 Núm. 3 (2012); 551-558Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 20 No. 3 (2012); 551-5581518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporspahttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/48578/52536https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/48578/52537https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/48578/52538Peixoto, Henry MaiaPeixoto, Mariana MaiaAlves, Elioenai Dornellesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-12-20T11:44:23Zoai:revistas.usp.br:article/48578Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-12-20T11:44:23Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Estratégias de aprendizagem utilizadas por graduandos e pós-graduandos em disciplinas semipresenciais da área de saúde
Learning strategies used by undergraduate and postgraduate students in hybrid courses in the area of health
Estrategias de aprendizaje utilizadas por estudiantes universitarios y de posgrado en asignaturas semi-presenciales en el área de la salud
title Estratégias de aprendizagem utilizadas por graduandos e pós-graduandos em disciplinas semipresenciais da área de saúde
spellingShingle Estratégias de aprendizagem utilizadas por graduandos e pós-graduandos em disciplinas semipresenciais da área de saúde
Peixoto, Henry Maia
Educação a Distância
Educação Superior
Aprendizagem
Educación a Distancia
Educación Superior
Aprendizaje
Education
Distance
Higher
Learning
title_short Estratégias de aprendizagem utilizadas por graduandos e pós-graduandos em disciplinas semipresenciais da área de saúde
title_full Estratégias de aprendizagem utilizadas por graduandos e pós-graduandos em disciplinas semipresenciais da área de saúde
title_fullStr Estratégias de aprendizagem utilizadas por graduandos e pós-graduandos em disciplinas semipresenciais da área de saúde
title_full_unstemmed Estratégias de aprendizagem utilizadas por graduandos e pós-graduandos em disciplinas semipresenciais da área de saúde
title_sort Estratégias de aprendizagem utilizadas por graduandos e pós-graduandos em disciplinas semipresenciais da área de saúde
author Peixoto, Henry Maia
author_facet Peixoto, Henry Maia
Peixoto, Mariana Maia
Alves, Elioenai Dornelles
author_role author
author2 Peixoto, Mariana Maia
Alves, Elioenai Dornelles
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Peixoto, Henry Maia
Peixoto, Mariana Maia
Alves, Elioenai Dornelles
dc.subject.por.fl_str_mv Educação a Distância
Educação Superior
Aprendizagem
Educación a Distancia
Educación Superior
Aprendizaje
Education
Distance
Higher
Learning
topic Educação a Distância
Educação Superior
Aprendizagem
Educación a Distancia
Educación Superior
Aprendizaje
Education
Distance
Higher
Learning
description This study aimed to investigate the learning habits and strategies of undergraduate and post-graduate students matriculated in hybrid courses in the area of healthcare at a Brazilian university. 220 graduate students were invited to participate in the research, of whom 67.27% accepted. An exploratory methodology was utilized, which analyzed quantitative data collected by a structured instrument. A similarity may be observed between undergraduate and postgraduate students concerning the majority of education habits and learning strategies, such as the large proportion of those who read more than half of the course content and of those who preferred to study alone, as well as in the high use of the majority of strategies evaluated. It is concluded that both the groups present appropriate study habits and satisfactorily used the learning strategies investigated.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/48578
10.1590/S0104-11692012000300017
url https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/48578
identifier_str_mv 10.1590/S0104-11692012000300017
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
spa
language eng
por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/48578/52536
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/48578/52537
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/48578/52538
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 20 n. 3 (2012); 551-558
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 20 Núm. 3 (2012); 551-558
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 20 No. 3 (2012); 551-558
1518-8345
0104-1169
reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
collection Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br
_version_ 1800222848034275328