Autonomia no processo de construção do conhecimento de alunos de enfermagem: o chat educacional como ferramenta de ensino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Ana Paula Scheffer Schell da
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Pedro, Eva Néri Rubim
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
spa
Título da fonte: Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4143
Resumo: This documental study has the qualitative approach of a case study. It analyzes how autonomy has been developed in nursing students’ process of knowledge construction, in a context mediated by the use of educational chat in Learning Management Systems (LMS). The analyzed materials were eight discussions promoted by students, professors, and monitors in the chat session of TelEduc® LMS. The software NVivo® was used to categorize data and Content Analysis for the analysis of information. Data analysis used Freire as a reference point, revealing that nursing students need to develop their autonomy by acknowledging their incompleteness. Professors can aid this process by problematizing and developing critical dialogical relations. The potential of the educational chat as a pedagogical tool is highlighted because it encourages students to autonomously seek knowledge.
id USP-38_fccdeac3690194dd5f476e315fb3ec4f
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/4143
network_acronym_str USP-38
network_name_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling Autonomia no processo de construção do conhecimento de alunos de enfermagem: o chat educacional como ferramenta de ensino La autonomía en el proceso de construcción del conocimiento de alumnos de enfermería: el chat educacional como herramienta de enseñanza Autonomy in Nursing Students’ Process of Knowledge Construction: the Educational Chat as a Teaching Tool Educação em EnfermagemEducação a DistânciaConhecimentoAprendizagemAutonomia ProfissionalInternetEducación en EnfermeríaEducación a DistanciaConocimientoAprendizajeAutonomía ProfesionalInternetEducationNursingDistanceKnowledgeLearningProfessional AutonomyInternet This documental study has the qualitative approach of a case study. It analyzes how autonomy has been developed in nursing students’ process of knowledge construction, in a context mediated by the use of educational chat in Learning Management Systems (LMS). The analyzed materials were eight discussions promoted by students, professors, and monitors in the chat session of TelEduc® LMS. The software NVivo® was used to categorize data and Content Analysis for the analysis of information. Data analysis used Freire as a reference point, revealing that nursing students need to develop their autonomy by acknowledging their incompleteness. Professors can aid this process by problematizing and developing critical dialogical relations. The potential of the educational chat as a pedagogical tool is highlighted because it encourages students to autonomously seek knowledge. Pesquisa documental com abordagem qualitativa do tipo estudo de caso. O objetivo foi analisar como se desenvolveu a autonomia no processo de construção do conhecimento de alunos de Enfermagem, em um contexto mediado por chat educacional, em Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA). Os materiais analisados foram oito discussões promovidas por alunos, professores e monitores no chat do AVA TelEduc®. Para a categorização dos dados, utilizou-se o software NVivo® e, para a análise das informações, a técnica de análise de conteúdo. A análise foi ao encontro do referencial de Freire, revelando que é necessário que o aluno de Enfermagem desenvolva a autonomia, mediante o dar-se conta de seu inacabamento. Isso pode ser realizado com a ajuda de professores que adotem a metodologia da problematização e do desenvolvimento de relações dialógicas críticas. Destaca-se o chat educacional como ferramenta que incentiva os alunos a buscarem o conhecimento de forma autônoma. Investigación documental con abordaje cualitativo del tipo estudio de caso. El objetivo fue analizar como se desarrolló la autonomía en el proceso de construcción del conocimiento de alumnos de Enfermería, en un contexto mediado por un chat educacional, en Ambiente Virtual de Aprendizaje (AVA). Los materiales analizados fueron ocho discusiones promovidas por alumnos, profesores y monitores en el chat del AVA TelEduc®. Para la categorización de los datos, se utilizó el software NVivo® y, para el análisis de las informaciones, la técnica de análisis de contenido. El análisis estuvo de acuerdo con el marco teórico de Freire, revelando que es necesario que el alumno de Enfermería desarrolle la autonomía, mediante el darse cuenta de no estar acabado. Esto puede ser realizado con ayuda de profesores que adopten la metodología de la problematización y del desarrollo de relaciones dialógicas críticas. Se destaca el chat educacional como herramienta que incentiva a los alumnos a buscar el conocimiento de forma autónoma. Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2010-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/414310.1590/S0104-11692010000200011Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 18 n. 2 (2010); 210-216 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 18 Núm. 2 (2010); 210-216 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 18 No. 2 (2010); 210-216 1518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporspahttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4143/5070https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4143/5071https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4143/5072Silva, Ana Paula Scheffer Schell daPedro, Eva Néri Rubiminfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-04-27T13:18:55Zoai:revistas.usp.br:article/4143Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-04-27T13:18:55Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Autonomia no processo de construção do conhecimento de alunos de enfermagem: o chat educacional como ferramenta de ensino
La autonomía en el proceso de construcción del conocimiento de alumnos de enfermería: el chat educacional como herramienta de enseñanza
Autonomy in Nursing Students’ Process of Knowledge Construction: the Educational Chat as a Teaching Tool
title Autonomia no processo de construção do conhecimento de alunos de enfermagem: o chat educacional como ferramenta de ensino
spellingShingle Autonomia no processo de construção do conhecimento de alunos de enfermagem: o chat educacional como ferramenta de ensino
Silva, Ana Paula Scheffer Schell da
Educação em Enfermagem
Educação a Distância
Conhecimento
Aprendizagem
Autonomia Profissional
Internet
Educación en Enfermería
Educación a Distancia
Conocimiento
Aprendizaje
Autonomía Profesional
Internet
Education
Nursing
Distance
Knowledge
Learning
Professional Autonomy
Internet
title_short Autonomia no processo de construção do conhecimento de alunos de enfermagem: o chat educacional como ferramenta de ensino
title_full Autonomia no processo de construção do conhecimento de alunos de enfermagem: o chat educacional como ferramenta de ensino
title_fullStr Autonomia no processo de construção do conhecimento de alunos de enfermagem: o chat educacional como ferramenta de ensino
title_full_unstemmed Autonomia no processo de construção do conhecimento de alunos de enfermagem: o chat educacional como ferramenta de ensino
title_sort Autonomia no processo de construção do conhecimento de alunos de enfermagem: o chat educacional como ferramenta de ensino
author Silva, Ana Paula Scheffer Schell da
author_facet Silva, Ana Paula Scheffer Schell da
Pedro, Eva Néri Rubim
author_role author
author2 Pedro, Eva Néri Rubim
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Ana Paula Scheffer Schell da
Pedro, Eva Néri Rubim
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em Enfermagem
Educação a Distância
Conhecimento
Aprendizagem
Autonomia Profissional
Internet
Educación en Enfermería
Educación a Distancia
Conocimiento
Aprendizaje
Autonomía Profesional
Internet
Education
Nursing
Distance
Knowledge
Learning
Professional Autonomy
Internet
topic Educação em Enfermagem
Educação a Distância
Conhecimento
Aprendizagem
Autonomia Profissional
Internet
Educación en Enfermería
Educación a Distancia
Conocimiento
Aprendizaje
Autonomía Profesional
Internet
Education
Nursing
Distance
Knowledge
Learning
Professional Autonomy
Internet
description This documental study has the qualitative approach of a case study. It analyzes how autonomy has been developed in nursing students’ process of knowledge construction, in a context mediated by the use of educational chat in Learning Management Systems (LMS). The analyzed materials were eight discussions promoted by students, professors, and monitors in the chat session of TelEduc® LMS. The software NVivo® was used to categorize data and Content Analysis for the analysis of information. Data analysis used Freire as a reference point, revealing that nursing students need to develop their autonomy by acknowledging their incompleteness. Professors can aid this process by problematizing and developing critical dialogical relations. The potential of the educational chat as a pedagogical tool is highlighted because it encourages students to autonomously seek knowledge.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4143
10.1590/S0104-11692010000200011
url https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4143
identifier_str_mv 10.1590/S0104-11692010000200011
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
spa
language eng
por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4143/5070
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4143/5071
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4143/5072
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 18 n. 2 (2010); 210-216
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 18 Núm. 2 (2010); 210-216
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 18 No. 2 (2010); 210-216
1518-8345
0104-1169
reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
collection Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br
_version_ 1800222843962654720