Autonomia no processo de construção do conhecimento de alunos de enfermagem: o chat educacional como ferramenta de ensino
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por spa |
Título da fonte: | Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4143 |
Resumo: | This documental study has the qualitative approach of a case study. It analyzes how autonomy has been developed in nursing students process of knowledge construction, in a context mediated by the use of educational chat in Learning Management Systems (LMS). The analyzed materials were eight discussions promoted by students, professors, and monitors in the chat session of TelEduc® LMS. The software NVivo® was used to categorize data and Content Analysis for the analysis of information. Data analysis used Freire as a reference point, revealing that nursing students need to develop their autonomy by acknowledging their incompleteness. Professors can aid this process by problematizing and developing critical dialogical relations. The potential of the educational chat as a pedagogical tool is highlighted because it encourages students to autonomously seek knowledge. |
id |
USP-38_fccdeac3690194dd5f476e315fb3ec4f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/4143 |
network_acronym_str |
USP-38 |
network_name_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Autonomia no processo de construção do conhecimento de alunos de enfermagem: o chat educacional como ferramenta de ensino La autonomía en el proceso de construcción del conocimiento de alumnos de enfermería: el chat educacional como herramienta de enseñanza Autonomy in Nursing Students Process of Knowledge Construction: the Educational Chat as a Teaching Tool Educação em EnfermagemEducação a DistânciaConhecimentoAprendizagemAutonomia ProfissionalInternetEducación en EnfermeríaEducación a DistanciaConocimientoAprendizajeAutonomía ProfesionalInternetEducationNursingDistanceKnowledgeLearningProfessional AutonomyInternet This documental study has the qualitative approach of a case study. It analyzes how autonomy has been developed in nursing students process of knowledge construction, in a context mediated by the use of educational chat in Learning Management Systems (LMS). The analyzed materials were eight discussions promoted by students, professors, and monitors in the chat session of TelEduc® LMS. The software NVivo® was used to categorize data and Content Analysis for the analysis of information. Data analysis used Freire as a reference point, revealing that nursing students need to develop their autonomy by acknowledging their incompleteness. Professors can aid this process by problematizing and developing critical dialogical relations. The potential of the educational chat as a pedagogical tool is highlighted because it encourages students to autonomously seek knowledge. Pesquisa documental com abordagem qualitativa do tipo estudo de caso. O objetivo foi analisar como se desenvolveu a autonomia no processo de construção do conhecimento de alunos de Enfermagem, em um contexto mediado por chat educacional, em Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA). Os materiais analisados foram oito discussões promovidas por alunos, professores e monitores no chat do AVA TelEduc®. Para a categorização dos dados, utilizou-se o software NVivo® e, para a análise das informações, a técnica de análise de conteúdo. A análise foi ao encontro do referencial de Freire, revelando que é necessário que o aluno de Enfermagem desenvolva a autonomia, mediante o dar-se conta de seu inacabamento. Isso pode ser realizado com a ajuda de professores que adotem a metodologia da problematização e do desenvolvimento de relações dialógicas críticas. Destaca-se o chat educacional como ferramenta que incentiva os alunos a buscarem o conhecimento de forma autônoma. Investigación documental con abordaje cualitativo del tipo estudio de caso. El objetivo fue analizar como se desarrolló la autonomía en el proceso de construcción del conocimiento de alumnos de Enfermería, en un contexto mediado por un chat educacional, en Ambiente Virtual de Aprendizaje (AVA). Los materiales analizados fueron ocho discusiones promovidas por alumnos, profesores y monitores en el chat del AVA TelEduc®. Para la categorización de los datos, se utilizó el software NVivo® y, para el análisis de las informaciones, la técnica de análisis de contenido. El análisis estuvo de acuerdo con el marco teórico de Freire, revelando que es necesario que el alumno de Enfermería desarrolle la autonomía, mediante el darse cuenta de no estar acabado. Esto puede ser realizado con ayuda de profesores que adopten la metodología de la problematización y del desarrollo de relaciones dialógicas críticas. Se destaca el chat educacional como herramienta que incentiva a los alumnos a buscar el conocimiento de forma autónoma. Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2010-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/414310.1590/S0104-11692010000200011Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 18 n. 2 (2010); 210-216 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 18 Núm. 2 (2010); 210-216 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 18 No. 2 (2010); 210-216 1518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporspahttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4143/5070https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4143/5071https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4143/5072Silva, Ana Paula Scheffer Schell daPedro, Eva Néri Rubiminfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-04-27T13:18:55Zoai:revistas.usp.br:article/4143Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-04-27T13:18:55Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Autonomia no processo de construção do conhecimento de alunos de enfermagem: o chat educacional como ferramenta de ensino La autonomía en el proceso de construcción del conocimiento de alumnos de enfermería: el chat educacional como herramienta de enseñanza Autonomy in Nursing Students Process of Knowledge Construction: the Educational Chat as a Teaching Tool |
title |
Autonomia no processo de construção do conhecimento de alunos de enfermagem: o chat educacional como ferramenta de ensino |
spellingShingle |
Autonomia no processo de construção do conhecimento de alunos de enfermagem: o chat educacional como ferramenta de ensino Silva, Ana Paula Scheffer Schell da Educação em Enfermagem Educação a Distância Conhecimento Aprendizagem Autonomia Profissional Internet Educación en Enfermería Educación a Distancia Conocimiento Aprendizaje Autonomía Profesional Internet Education Nursing Distance Knowledge Learning Professional Autonomy Internet |
title_short |
Autonomia no processo de construção do conhecimento de alunos de enfermagem: o chat educacional como ferramenta de ensino |
title_full |
Autonomia no processo de construção do conhecimento de alunos de enfermagem: o chat educacional como ferramenta de ensino |
title_fullStr |
Autonomia no processo de construção do conhecimento de alunos de enfermagem: o chat educacional como ferramenta de ensino |
title_full_unstemmed |
Autonomia no processo de construção do conhecimento de alunos de enfermagem: o chat educacional como ferramenta de ensino |
title_sort |
Autonomia no processo de construção do conhecimento de alunos de enfermagem: o chat educacional como ferramenta de ensino |
author |
Silva, Ana Paula Scheffer Schell da |
author_facet |
Silva, Ana Paula Scheffer Schell da Pedro, Eva Néri Rubim |
author_role |
author |
author2 |
Pedro, Eva Néri Rubim |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Ana Paula Scheffer Schell da Pedro, Eva Néri Rubim |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em Enfermagem Educação a Distância Conhecimento Aprendizagem Autonomia Profissional Internet Educación en Enfermería Educación a Distancia Conocimiento Aprendizaje Autonomía Profesional Internet Education Nursing Distance Knowledge Learning Professional Autonomy Internet |
topic |
Educação em Enfermagem Educação a Distância Conhecimento Aprendizagem Autonomia Profissional Internet Educación en Enfermería Educación a Distancia Conocimiento Aprendizaje Autonomía Profesional Internet Education Nursing Distance Knowledge Learning Professional Autonomy Internet |
description |
This documental study has the qualitative approach of a case study. It analyzes how autonomy has been developed in nursing students process of knowledge construction, in a context mediated by the use of educational chat in Learning Management Systems (LMS). The analyzed materials were eight discussions promoted by students, professors, and monitors in the chat session of TelEduc® LMS. The software NVivo® was used to categorize data and Content Analysis for the analysis of information. Data analysis used Freire as a reference point, revealing that nursing students need to develop their autonomy by acknowledging their incompleteness. Professors can aid this process by problematizing and developing critical dialogical relations. The potential of the educational chat as a pedagogical tool is highlighted because it encourages students to autonomously seek knowledge. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4143 10.1590/S0104-11692010000200011 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4143 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0104-11692010000200011 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por spa |
language |
eng por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4143/5070 https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4143/5071 https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4143/5072 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 18 n. 2 (2010); 210-216 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 18 Núm. 2 (2010); 210-216 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 18 No. 2 (2010); 210-216 1518-8345 0104-1169 reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
collection |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br |
_version_ |
1800222843962654720 |