Chat educativo en enfermería: posibilidad de interacción en el medio virtual
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40825 |
Resumo: | This documental case study was performed using a qualitative approach, and analyzed the dialogues of Nursing students in a context mediated by an educational chat in a Virtual Learning Environment (VLE). The data consisted of eight discussions among students, professors and monitors of the Rio Grande do Sul Federal University College of Nursing on the TelEduc® VLE chat on the activity called Virtual Client. The data were categorized using NVivo® software; and the information was analyzed using the Content Analysis technique. The results revealed feelings such as anxiety, fear and motivation towards hospital practice, as well as the dichotomous position of students regarding the proposed activity: some enjoyed the virtual discussions, while others preferred having discussions in person. This article presents recommendations for using educational chats in Nursing education. |
id |
USP-24_761256fc96f543651c681b32fbac810e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/40825 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Chat educativo en enfermería: posibilidad de interacción en el medio virtualChat educacional em enfermagem: possibilidades de interação no meio virtualEducational chat in nursing: possibilities of interaction in the virtual environmentEducación en enfermeríaEducación a distanciaTecnología educacionalInternetEducação em enfermagemEducação a distânciaTecnologia educacionalInternetEducationnursingdistanceEducational technologyInternetThis documental case study was performed using a qualitative approach, and analyzed the dialogues of Nursing students in a context mediated by an educational chat in a Virtual Learning Environment (VLE). The data consisted of eight discussions among students, professors and monitors of the Rio Grande do Sul Federal University College of Nursing on the TelEduc® VLE chat on the activity called Virtual Client. The data were categorized using NVivo® software; and the information was analyzed using the Content Analysis technique. The results revealed feelings such as anxiety, fear and motivation towards hospital practice, as well as the dichotomous position of students regarding the proposed activity: some enjoyed the virtual discussions, while others preferred having discussions in person. This article presents recommendations for using educational chats in Nursing education.Pesquisa documental com abordagem qualitativa do tipo estudo de caso, que analisou os diálogos produzidos por alunos de Enfermagem em um contexto mediado por chat educacional em Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA). Os dados constituíram-se de oito discussões promovidas por alunos, professores e monitores da Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul no chat do AVA TelEduc® sobre a atividade denominada Cliente Virtual. Para a categorização dos dados, utilizou-se o software NVivo®; e para a análise das informações, a técnica de Análise de Conteúdo. Os resultados revelaram sentimentos como ansiedade, medo e motivação perante a prática hospitalar, bem como o posicionamento dicotômico dos alunos frente à atividade proposta: alguns gostaram das discussões virtuais, enquanto outros preferiram as presenciais. O artigo apresenta recomendações para o uso de chat educacional no ensino de Enfermagem.Investigación documental de abordaje cualitativo del tipo estudio de caso, que analizó los diálogos mantenidos por alumnos de Enfermería en un marco contextual de chat educativo en Ambiente Virtual de Aprendizaje (AVA). Los datos se constituyeron a partir de ocho discusiones promovidas por alumnos, profesores y monitores de la Escuela de Enfermería de la Universidad Federal de Río Grande do Sul, en el chat del AVA TelEduc® sobre la actividad denominada Cliente Virtual. Para la categorización de datos, se utilizó el software NVivo®; y para analizar las informaciones, la técnica de Análisis de Contenido. Los resultados revelaron sentimientos como ansiedad, miedo y motivación delante de la práctica hospitalaria, así como el posicionamiento dicotómico de los alumnos frente a la actividad propuesta: algunos gustaron de las discusiones virtuales, mientras que otros prefirieron las presenciales. El artículo presenta recomendaciones para el uso de chat educativo en enseñanza de Enfermería.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2011-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4082510.1590/S0080-62342011000500026Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 5 (2011); 1213-1220Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 5 (2011); 1213-1220Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 5 (2011); 1213-12201980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40825/44216https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40825/44217http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Ana Paula Scheffer Schell daPedro, Eva Néri RubimCogo, Ana Luísa Petersen2012-08-30T14:37:33Zoai:revistas.usp.br:article/40825Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-30T14:37:33Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Chat educativo en enfermería: posibilidad de interacción en el medio virtual Chat educacional em enfermagem: possibilidades de interação no meio virtual Educational chat in nursing: possibilities of interaction in the virtual environment |
title |
Chat educativo en enfermería: posibilidad de interacción en el medio virtual |
spellingShingle |
Chat educativo en enfermería: posibilidad de interacción en el medio virtual Silva, Ana Paula Scheffer Schell da Educación en enfermería Educación a distancia Tecnología educacional Internet Educação em enfermagem Educação a distância Tecnologia educacional Internet Education nursing distance Educational technology Internet |
title_short |
Chat educativo en enfermería: posibilidad de interacción en el medio virtual |
title_full |
Chat educativo en enfermería: posibilidad de interacción en el medio virtual |
title_fullStr |
Chat educativo en enfermería: posibilidad de interacción en el medio virtual |
title_full_unstemmed |
Chat educativo en enfermería: posibilidad de interacción en el medio virtual |
title_sort |
Chat educativo en enfermería: posibilidad de interacción en el medio virtual |
author |
Silva, Ana Paula Scheffer Schell da |
author_facet |
Silva, Ana Paula Scheffer Schell da Pedro, Eva Néri Rubim Cogo, Ana Luísa Petersen |
author_role |
author |
author2 |
Pedro, Eva Néri Rubim Cogo, Ana Luísa Petersen |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Ana Paula Scheffer Schell da Pedro, Eva Néri Rubim Cogo, Ana Luísa Petersen |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación en enfermería Educación a distancia Tecnología educacional Internet Educação em enfermagem Educação a distância Tecnologia educacional Internet Education nursing distance Educational technology Internet |
topic |
Educación en enfermería Educación a distancia Tecnología educacional Internet Educação em enfermagem Educação a distância Tecnologia educacional Internet Education nursing distance Educational technology Internet |
description |
This documental case study was performed using a qualitative approach, and analyzed the dialogues of Nursing students in a context mediated by an educational chat in a Virtual Learning Environment (VLE). The data consisted of eight discussions among students, professors and monitors of the Rio Grande do Sul Federal University College of Nursing on the TelEduc® VLE chat on the activity called Virtual Client. The data were categorized using NVivo® software; and the information was analyzed using the Content Analysis technique. The results revealed feelings such as anxiety, fear and motivation towards hospital practice, as well as the dichotomous position of students regarding the proposed activity: some enjoyed the virtual discussions, while others preferred having discussions in person. This article presents recommendations for using educational chats in Nursing education. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40825 10.1590/S0080-62342011000500026 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40825 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-62342011000500026 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40825/44216 https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40825/44217 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 5 (2011); 1213-1220 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 5 (2011); 1213-1220 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 5 (2011); 1213-1220 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221728825147392 |