Chat educativo en enfermería: posibilidad de interacción en el medio virtual

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Ana Paula Scheffer Schell da
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Pedro, Eva Néri Rubim, Cogo, Ana Luísa Petersen
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40825
Resumo: This documental case study was performed using a qualitative approach, and analyzed the dialogues of Nursing students in a context mediated by an educational chat in a Virtual Learning Environment (VLE). The data consisted of eight discussions among students, professors and monitors of the Rio Grande do Sul Federal University College of Nursing on the TelEduc® VLE chat on the activity called Virtual Client. The data were categorized using NVivo® software; and the information was analyzed using the Content Analysis technique. The results revealed feelings such as anxiety, fear and motivation towards hospital practice, as well as the dichotomous position of students regarding the proposed activity: some enjoyed the virtual discussions, while others preferred having discussions in person. This article presents recommendations for using educational chats in Nursing education.
id USP-24_761256fc96f543651c681b32fbac810e
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/40825
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Chat educativo en enfermería: posibilidad de interacción en el medio virtualChat educacional em enfermagem: possibilidades de interação no meio virtualEducational chat in nursing: possibilities of interaction in the virtual environmentEducación en enfermeríaEducación a distanciaTecnología educacionalInternetEducação em enfermagemEducação a distânciaTecnologia educacionalInternetEducationnursingdistanceEducational technologyInternetThis documental case study was performed using a qualitative approach, and analyzed the dialogues of Nursing students in a context mediated by an educational chat in a Virtual Learning Environment (VLE). The data consisted of eight discussions among students, professors and monitors of the Rio Grande do Sul Federal University College of Nursing on the TelEduc® VLE chat on the activity called Virtual Client. The data were categorized using NVivo® software; and the information was analyzed using the Content Analysis technique. The results revealed feelings such as anxiety, fear and motivation towards hospital practice, as well as the dichotomous position of students regarding the proposed activity: some enjoyed the virtual discussions, while others preferred having discussions in person. This article presents recommendations for using educational chats in Nursing education.Pesquisa documental com abordagem qualitativa do tipo estudo de caso, que analisou os diálogos produzidos por alunos de Enfermagem em um contexto mediado por chat educacional em Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA). Os dados constituíram-se de oito discussões promovidas por alunos, professores e monitores da Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul no chat do AVA TelEduc® sobre a atividade denominada Cliente Virtual. Para a categorização dos dados, utilizou-se o software NVivo®; e para a análise das informações, a técnica de Análise de Conteúdo. Os resultados revelaram sentimentos como ansiedade, medo e motivação perante a prática hospitalar, bem como o posicionamento dicotômico dos alunos frente à atividade proposta: alguns gostaram das discussões virtuais, enquanto outros preferiram as presenciais. O artigo apresenta recomendações para o uso de chat educacional no ensino de Enfermagem.Investigación documental de abordaje cualitativo del tipo estudio de caso, que analizó los diálogos mantenidos por alumnos de Enfermería en un marco contextual de chat educativo en Ambiente Virtual de Aprendizaje (AVA). Los datos se constituyeron a partir de ocho discusiones promovidas por alumnos, profesores y monitores de la Escuela de Enfermería de la Universidad Federal de Río Grande do Sul, en el chat del AVA TelEduc® sobre la actividad denominada Cliente Virtual. Para la categorización de datos, se utilizó el software NVivo®; y para analizar las informaciones, la técnica de Análisis de Contenido. Los resultados revelaron sentimientos como ansiedad, miedo y motivación delante de la práctica hospitalaria, así como el posicionamiento dicotómico de los alumnos frente a la actividad propuesta: algunos gustaron de las discusiones virtuales, mientras que otros prefirieron las presenciales. El artículo presenta recomendaciones para el uso de chat educativo en enseñanza de Enfermería.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2011-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4082510.1590/S0080-62342011000500026Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 5 (2011); 1213-1220Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 5 (2011); 1213-1220Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 5 (2011); 1213-12201980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40825/44216https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40825/44217http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Ana Paula Scheffer Schell daPedro, Eva Néri RubimCogo, Ana Luísa Petersen2012-08-30T14:37:33Zoai:revistas.usp.br:article/40825Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-30T14:37:33Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Chat educativo en enfermería: posibilidad de interacción en el medio virtual
Chat educacional em enfermagem: possibilidades de interação no meio virtual
Educational chat in nursing: possibilities of interaction in the virtual environment
title Chat educativo en enfermería: posibilidad de interacción en el medio virtual
spellingShingle Chat educativo en enfermería: posibilidad de interacción en el medio virtual
Silva, Ana Paula Scheffer Schell da
Educación en enfermería
Educación a distancia
Tecnología educacional
Internet
Educação em enfermagem
Educação a distância
Tecnologia educacional
Internet
Education
nursing
distance
Educational technology
Internet
title_short Chat educativo en enfermería: posibilidad de interacción en el medio virtual
title_full Chat educativo en enfermería: posibilidad de interacción en el medio virtual
title_fullStr Chat educativo en enfermería: posibilidad de interacción en el medio virtual
title_full_unstemmed Chat educativo en enfermería: posibilidad de interacción en el medio virtual
title_sort Chat educativo en enfermería: posibilidad de interacción en el medio virtual
author Silva, Ana Paula Scheffer Schell da
author_facet Silva, Ana Paula Scheffer Schell da
Pedro, Eva Néri Rubim
Cogo, Ana Luísa Petersen
author_role author
author2 Pedro, Eva Néri Rubim
Cogo, Ana Luísa Petersen
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Ana Paula Scheffer Schell da
Pedro, Eva Néri Rubim
Cogo, Ana Luísa Petersen
dc.subject.por.fl_str_mv Educación en enfermería
Educación a distancia
Tecnología educacional
Internet
Educação em enfermagem
Educação a distância
Tecnologia educacional
Internet
Education
nursing
distance
Educational technology
Internet
topic Educación en enfermería
Educación a distancia
Tecnología educacional
Internet
Educação em enfermagem
Educação a distância
Tecnologia educacional
Internet
Education
nursing
distance
Educational technology
Internet
description This documental case study was performed using a qualitative approach, and analyzed the dialogues of Nursing students in a context mediated by an educational chat in a Virtual Learning Environment (VLE). The data consisted of eight discussions among students, professors and monitors of the Rio Grande do Sul Federal University College of Nursing on the TelEduc® VLE chat on the activity called Virtual Client. The data were categorized using NVivo® software; and the information was analyzed using the Content Analysis technique. The results revealed feelings such as anxiety, fear and motivation towards hospital practice, as well as the dichotomous position of students regarding the proposed activity: some enjoyed the virtual discussions, while others preferred having discussions in person. This article presents recommendations for using educational chats in Nursing education.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40825
10.1590/S0080-62342011000500026
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40825
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342011000500026
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40825/44216
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40825/44217
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 5 (2011); 1213-1220
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 5 (2011); 1213-1220
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 5 (2011); 1213-1220
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221728825147392