As competências linguísticas em jogo no campo acadêmico: perfis de aquisição, valoração e utilização do inglês por investigadores/as científicos/as da Argentina
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa eng |
Título da fonte: | Tempo Social (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/200076 |
Resumo: | The aim of this article is to discuss the process of acquisition and use of English by scientific researchers whose mother language is Spanish. The data has been generated by both a survey (N = 2.390) and analysis of curriculum vitae (N = 4.638) of researchers at Conicet (Argentina). Different English learning profiles have been identified indicating there is a connection between the acquisition trajectory and the social origin of researchers. However, the academic use of thelanguage is highly determined by the field in which it is applied. Researchers of all scientific areas have advanced capacities in English. But these capacities are mostly applied by stem researchers, particularly the writing skill. |
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As competências linguísticas em jogo no campo acadêmico: perfis de aquisição, valoração e utilização do inglês por investigadores/as científicos/as da ArgentinaLas competencias lingüísticas en juego en el campo académico: perfiles de adquisición, valoración y utilización del inglés por investigadores/as científicos/as de ArgentinaLinguistic skills in the academic field: profiles of acquisition, assessment and use of English by scientific researchers in ArgentinaCompetências linguísticasAprendizagem de inglêsPesquisadores do Conicet (Argentina)Competencias lingüísticasAprendizaje del inglésInvestigadores del Conicet (Argentina)Linguistic skillsEnglish learningConicet researchers (Argentina)The aim of this article is to discuss the process of acquisition and use of English by scientific researchers whose mother language is Spanish. The data has been generated by both a survey (N = 2.390) and analysis of curriculum vitae (N = 4.638) of researchers at Conicet (Argentina). Different English learning profiles have been identified indicating there is a connection between the acquisition trajectory and the social origin of researchers. However, the academic use of thelanguage is highly determined by the field in which it is applied. Researchers of all scientific areas have advanced capacities in English. But these capacities are mostly applied by stem researchers, particularly the writing skill.O objetivo deste artigo é discutir o processo de aquisição e uso do inglês por pesquisadores científicos cuja língua materna é o espanhol. Os dados foram gerados por uma pesquisa (N = 2.390) e pela análise de currículos (N = 4.638) de pesquisadores do Conicet (Argentina). Diferentes perfis de aprendizagem de inglês foram identificados indicando que há uma conexão entre a trajetória de aquisição e a origem social dos pesquisadores. No entanto, o uso acadêmico da língua é altamente determinado pelo campo em que é aplicado. Pesquisadores de todas as áreas científicas possuem capacidades avançadas em inglês. Mas essas capacidades são aplicadas principalmente por pesquisadores stem, particularmente a habilidade de escrita.El objetivo del artículo es discutir el proceso de adquisición y utilización del idioma inglés por parte de investigadores e investigadoras cuya lengua materna es el español. El estudio empírico se basa en una encuesta (N = 2.390) y en el análisis de currículum vitae (N = 4.638) de investigadores/as del Conicet (Argentina). Se identificaron distintos perfiles de capacidades en inglés, así como su vinculación con las trayectorias de adquisición y el origen social de los/as investigadores/as. Sin embargo, el uso académico de estas capacidades está claramente influenciado por el campo específico donde son puestas en práctica. Así, mientras los/as investigadores/as de todas las áreas disciplinares presentan capacidades avanzadas en inglés, estás son aplicadas mayormente por quienes se desempeñan en las ciencias naturales y aplicadas, en particular en lo que se refiere a la redacción de publicaciones científicas.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2022-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ts/article/view/20007610.11606/0103-2070.ts.2022.200076Tempo Social; Vol. 34 No. 3 (2022); 101-151Tempo Social; v. 34 n. 3 (2022); 101-151Tempo Social; Vol. 34 Núm. 3 (2022); 101-1511809-45540103-2070reponame:Tempo Social (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPspaenghttps://www.revistas.usp.br/ts/article/view/200076/189971https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/200076/189972Copyright (c) 2022 Osvaldo Gallardohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGallardo, OsvaldoGallardo, Osvaldo2023-04-24T12:02:40Zoai:revistas.usp.br:article/200076Revistahttps://www.revistas.usp.br/ts/indexPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phptemposoc@edu.usp.br1809-45540103-2070opendoar:2023-04-24T12:02:40Tempo Social (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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