As competências linguísticas em jogo no campo acadêmico: perfis de aquisição, valoração e utilização do inglês por investigadores/as científicos/as da Argentina

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gallardo, Osvaldo
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
eng
Título da fonte: Tempo Social (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/200076
Resumo: The aim of this article is to discuss the process of acquisition and use of English by scientific researchers whose mother language is Spanish. The data has been generated by both a survey (N = 2.390) and analysis of curriculum vitae (N = 4.638) of researchers at  Conicet (Argentina). Different English learning profiles have been identified indicating there is a connection  between the acquisition trajectory and the social origin of researchers.  However, the academic use of thelanguage is highly determined by the field in which it is applied. Researchers of all scientific areas have advanced capacities in English. But these  capacities are mostly applied by stem researchers, particularly the writing skill.
id USP-41_48955719dc64899a1b42e55df97d9d79
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/200076
network_acronym_str USP-41
network_name_str Tempo Social (Online)
repository_id_str
spelling As competências linguísticas em jogo no campo acadêmico: perfis de aquisição, valoração e utilização do inglês por investigadores/as científicos/as da ArgentinaLas competencias lingüísticas en juego en el campo académico: perfiles de adquisición, valoración y utilización del inglés por investigadores/as científicos/as de ArgentinaLinguistic skills in the academic field: profiles of acquisition, assessment and use of English by scientific researchers in ArgentinaCompetências linguísticasAprendizagem de inglêsPesquisadores do Conicet (Argentina)Competencias lingüísticasAprendizaje del inglésInvestigadores del Conicet (Argentina)Linguistic skillsEnglish learningConicet researchers (Argentina)The aim of this article is to discuss the process of acquisition and use of English by scientific researchers whose mother language is Spanish. The data has been generated by both a survey (N = 2.390) and analysis of curriculum vitae (N = 4.638) of researchers at  Conicet (Argentina). Different English learning profiles have been identified indicating there is a connection  between the acquisition trajectory and the social origin of researchers.  However, the academic use of thelanguage is highly determined by the field in which it is applied. Researchers of all scientific areas have advanced capacities in English. But these  capacities are mostly applied by stem researchers, particularly the writing skill.O objetivo deste artigo é discutir o processo de aquisição e uso do inglês por pesquisadores científicos cuja língua materna é o espanhol. Os dados foram gerados por uma pesquisa (N = 2.390) e pela análise de currículos (N = 4.638) de pesquisadores do Conicet (Argentina). Diferentes perfis de aprendizagem de inglês foram identificados indicando que há uma conexão entre a trajetória de aquisição e a origem social dos pesquisadores. No entanto, o uso acadêmico da língua é altamente determinado pelo campo em que é aplicado. Pesquisadores de todas as áreas científicas possuem capacidades avançadas em inglês. Mas essas capacidades são aplicadas principalmente por pesquisadores stem, particularmente a habilidade de escrita.El objetivo del artículo es discutir el proceso de adquisición y utilización del idioma inglés por parte de  investigadores e investigadoras cuya lengua materna es el español. El estudio empírico se basa en una encuesta (N = 2.390) y en el análisis de currículum vitae (N = 4.638) de  investigadores/as del Conicet (Argentina). Se identificaron distintos perfiles de capacidades en inglés, así como su vinculación con las trayectorias de adquisición y el origen social de los/as investigadores/as. Sin embargo, el uso académico de estas capacidades está claramente influenciado por el campo específico donde son puestas en práctica. Así, mientras los/as investigadores/as de todas las áreas disciplinares presentan capacidades avanzadas en inglés, estás son aplicadas mayormente por  quienes se desempeñan en las ciencias naturales y aplicadas, en particular en lo que se refiere a la redacción de publicaciones científicas.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2022-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ts/article/view/20007610.11606/0103-2070.ts.2022.200076Tempo Social; Vol. 34 No. 3 (2022); 101-151Tempo Social; v. 34 n. 3 (2022); 101-151Tempo Social; Vol. 34 Núm. 3 (2022); 101-1511809-45540103-2070reponame:Tempo Social (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPspaenghttps://www.revistas.usp.br/ts/article/view/200076/189971https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/200076/189972Copyright (c) 2022 Osvaldo Gallardohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGallardo, OsvaldoGallardo, Osvaldo2023-04-24T12:02:40Zoai:revistas.usp.br:article/200076Revistahttps://www.revistas.usp.br/ts/indexPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phptemposoc@edu.usp.br1809-45540103-2070opendoar:2023-04-24T12:02:40Tempo Social (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv As competências linguísticas em jogo no campo acadêmico: perfis de aquisição, valoração e utilização do inglês por investigadores/as científicos/as da Argentina
Las competencias lingüísticas en juego en el campo académico: perfiles de adquisición, valoración y utilización del inglés por investigadores/as científicos/as de Argentina
Linguistic skills in the academic field: profiles of acquisition, assessment and use of English by scientific researchers in Argentina
title As competências linguísticas em jogo no campo acadêmico: perfis de aquisição, valoração e utilização do inglês por investigadores/as científicos/as da Argentina
spellingShingle As competências linguísticas em jogo no campo acadêmico: perfis de aquisição, valoração e utilização do inglês por investigadores/as científicos/as da Argentina
Gallardo, Osvaldo
Competências linguísticas
Aprendizagem de inglês
Pesquisadores do Conicet (Argentina)
Competencias lingüísticas
Aprendizaje del inglés
Investigadores del Conicet (Argentina)
Linguistic skills
English learning
Conicet researchers (Argentina)
title_short As competências linguísticas em jogo no campo acadêmico: perfis de aquisição, valoração e utilização do inglês por investigadores/as científicos/as da Argentina
title_full As competências linguísticas em jogo no campo acadêmico: perfis de aquisição, valoração e utilização do inglês por investigadores/as científicos/as da Argentina
title_fullStr As competências linguísticas em jogo no campo acadêmico: perfis de aquisição, valoração e utilização do inglês por investigadores/as científicos/as da Argentina
title_full_unstemmed As competências linguísticas em jogo no campo acadêmico: perfis de aquisição, valoração e utilização do inglês por investigadores/as científicos/as da Argentina
title_sort As competências linguísticas em jogo no campo acadêmico: perfis de aquisição, valoração e utilização do inglês por investigadores/as científicos/as da Argentina
author Gallardo, Osvaldo
author_facet Gallardo, Osvaldo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gallardo, Osvaldo
Gallardo, Osvaldo
dc.subject.por.fl_str_mv Competências linguísticas
Aprendizagem de inglês
Pesquisadores do Conicet (Argentina)
Competencias lingüísticas
Aprendizaje del inglés
Investigadores del Conicet (Argentina)
Linguistic skills
English learning
Conicet researchers (Argentina)
topic Competências linguísticas
Aprendizagem de inglês
Pesquisadores do Conicet (Argentina)
Competencias lingüísticas
Aprendizaje del inglés
Investigadores del Conicet (Argentina)
Linguistic skills
English learning
Conicet researchers (Argentina)
description The aim of this article is to discuss the process of acquisition and use of English by scientific researchers whose mother language is Spanish. The data has been generated by both a survey (N = 2.390) and analysis of curriculum vitae (N = 4.638) of researchers at  Conicet (Argentina). Different English learning profiles have been identified indicating there is a connection  between the acquisition trajectory and the social origin of researchers.  However, the academic use of thelanguage is highly determined by the field in which it is applied. Researchers of all scientific areas have advanced capacities in English. But these  capacities are mostly applied by stem researchers, particularly the writing skill.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/200076
10.11606/0103-2070.ts.2022.200076
url https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/200076
identifier_str_mv 10.11606/0103-2070.ts.2022.200076
dc.language.iso.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/200076/189971
https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/200076/189972
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Osvaldo Gallardo
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Osvaldo Gallardo
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Tempo Social; Vol. 34 No. 3 (2022); 101-151
Tempo Social; v. 34 n. 3 (2022); 101-151
Tempo Social; Vol. 34 Núm. 3 (2022); 101-151
1809-4554
0103-2070
reponame:Tempo Social (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Tempo Social (Online)
collection Tempo Social (Online)
repository.name.fl_str_mv Tempo Social (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv temposoc@edu.usp.br
_version_ 1800221917746036736