Da fotografia documental à artística
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ARS (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/169675 |
Resumo: | This article seeks to contribute to contemporary studies on visuality by specific focusing on contemporary photography and its relationship with society, especially in the creation and maintenance of regimes of truth and power, which are transmuting the concept of truth in present time. It addresses the frictions between documentary and artistic photography and how these issues intertwine with the notion of real and fictional, documentary and artistic to understand the boundaries and transgressions of contemporary photography. The cases of Steve McCurry, Andreas Gursky, and the incorporation of images from the Media Ninja collective by the Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM SP) are addressed as examples. |
id |
USP-45_81e373d7baf83951f411b92c02692d48 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/169675 |
network_acronym_str |
USP-45 |
network_name_str |
ARS (São Paulo. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Da fotografia documental à artísticaFrom Documental to Artistic PhotographyDe la fotografía documental a la artísticaModernidadPostmodernidadFotografíaFicciónModernityPost-ModernityPhotographyFictionModernidadePós-modernidadeFotografiaFicçãoThis article seeks to contribute to contemporary studies on visuality by specific focusing on contemporary photography and its relationship with society, especially in the creation and maintenance of regimes of truth and power, which are transmuting the concept of truth in present time. It addresses the frictions between documentary and artistic photography and how these issues intertwine with the notion of real and fictional, documentary and artistic to understand the boundaries and transgressions of contemporary photography. The cases of Steve McCurry, Andreas Gursky, and the incorporation of images from the Media Ninja collective by the Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM SP) are addressed as examples.Este artigo tem a intenção de contribuir com os estudos sobre a visualidade na contemporaneidade ao focar a fotografia contemporânea e sua relação com a sociedade, principalmente na criação e manutenção de regimes de verdade e de poder da atualidade que transmutam o conceito de verdade na contemporaneidade. São abordadas as fricções entre a fotografia documental e a fotografia artística e como essas questões se imbricam com a noções de real e ficcional, de documental e artístico, para compreender as fronteiras e as transgressões da fotografia contemporânea. Como exemplo, são estudados os casos de Steve McCurry, de Andreas Gursky e da incorporação de imagens do coletivo Mídia Ninja pelo Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM SP).Este artículo pretende contribuir a los estudios sobre la visualidad contemporánea con un enfoque específico en la fotografía contemporánea y su relación con la sociedad, especialmente en la creación y mantenimiento de regímenes de verdad y poder, que están transmutando el concepto de verdad en la época actual. Se abordan las fricciones entre la fotografía documental y la fotografía artística y cómo estos temas se entrelazan con la noción de lo real y lo ficcional, lo documental y lo artístico para entender los límites y transgresiones de la fotografía contemporánea. Para ello, se estudia el caso de Steve McCurry, Andreas Gursky y la incorporación de imágenes del colectivo Mídia Ninja por parte del Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM SP).Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ars/article/view/16967510.11606/issn.2178-0447.ars.2021.169675ARS (São Paulo); v. 19 n. 41 (2021); 102-165ARS; Vol. 19 Núm. 41 (2021); 102-165ARS; Vol. 19 No. 41 (2021); 102-1652178-04471678-5320reponame:ARS (São Paulo. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ars/article/view/169675/171319Copyright (c) 2021 Rodolfo Wardhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWard, Rodolfo2021-11-26T10:01:04Zoai:revistas.usp.br:article/169675Revistahttp://www.scielo.br/arsPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||ars@usp.br2178-04471678-5320opendoar:2021-11-26T10:01:04ARS (São Paulo. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Da fotografia documental à artística From Documental to Artistic Photography De la fotografía documental a la artística |
title |
Da fotografia documental à artística |
spellingShingle |
Da fotografia documental à artística Ward, Rodolfo Modernidad Postmodernidad Fotografía Ficción Modernity Post-Modernity Photography Fiction Modernidade Pós-modernidade Fotografia Ficção |
title_short |
Da fotografia documental à artística |
title_full |
Da fotografia documental à artística |
title_fullStr |
Da fotografia documental à artística |
title_full_unstemmed |
Da fotografia documental à artística |
title_sort |
Da fotografia documental à artística |
author |
Ward, Rodolfo |
author_facet |
Ward, Rodolfo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ward, Rodolfo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Modernidad Postmodernidad Fotografía Ficción Modernity Post-Modernity Photography Fiction Modernidade Pós-modernidade Fotografia Ficção |
topic |
Modernidad Postmodernidad Fotografía Ficción Modernity Post-Modernity Photography Fiction Modernidade Pós-modernidade Fotografia Ficção |
description |
This article seeks to contribute to contemporary studies on visuality by specific focusing on contemporary photography and its relationship with society, especially in the creation and maintenance of regimes of truth and power, which are transmuting the concept of truth in present time. It addresses the frictions between documentary and artistic photography and how these issues intertwine with the notion of real and fictional, documentary and artistic to understand the boundaries and transgressions of contemporary photography. The cases of Steve McCurry, Andreas Gursky, and the incorporation of images from the Media Ninja collective by the Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM SP) are addressed as examples. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/169675 10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.169675 |
url |
https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/169675 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.169675 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/169675/171319 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Rodolfo Ward http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Rodolfo Ward http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
ARS (São Paulo); v. 19 n. 41 (2021); 102-165 ARS; Vol. 19 Núm. 41 (2021); 102-165 ARS; Vol. 19 No. 41 (2021); 102-165 2178-0447 1678-5320 reponame:ARS (São Paulo. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
ARS (São Paulo. Online) |
collection |
ARS (São Paulo. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
ARS (São Paulo. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ars@usp.br |
_version_ |
1797688293184241664 |