Da fotografia documental à artística

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ward, Rodolfo
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ARS (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/169675
Resumo: This article seeks to contribute to contemporary studies on visuality by specific focusing on contemporary photography and its relationship with society, especially in the creation and maintenance of regimes of truth and power, which are transmuting the concept of truth in present time. It addresses the frictions between documentary and artistic photography and how these issues intertwine with the notion of real and fictional, documentary and artistic to understand the boundaries and transgressions of contemporary photography. The cases of Steve McCurry, Andreas Gursky, and the incorporation of images from the Media Ninja collective by the Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM SP) are addressed as examples.
id USP-45_81e373d7baf83951f411b92c02692d48
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/169675
network_acronym_str USP-45
network_name_str ARS (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling Da fotografia documental à artísticaFrom Documental to Artistic PhotographyDe la fotografía documental a la artísticaModernidadPostmodernidadFotografíaFicciónModernityPost-ModernityPhotographyFictionModernidadePós-modernidadeFotografiaFicçãoThis article seeks to contribute to contemporary studies on visuality by specific focusing on contemporary photography and its relationship with society, especially in the creation and maintenance of regimes of truth and power, which are transmuting the concept of truth in present time. It addresses the frictions between documentary and artistic photography and how these issues intertwine with the notion of real and fictional, documentary and artistic to understand the boundaries and transgressions of contemporary photography. The cases of Steve McCurry, Andreas Gursky, and the incorporation of images from the Media Ninja collective by the Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM SP) are addressed as examples.Este artigo tem a intenção de contribuir com os estudos sobre a visualidade na contemporaneidade ao focar a fotografia contemporânea e sua relação com a sociedade, principalmente na criação e manutenção de regimes de verdade e de poder da atualidade que transmutam o conceito de verdade na contemporaneidade. São abordadas as fricções entre a fotografia documental e a fotografia artística e como essas questões se imbricam com a noções de real e ficcional, de documental e artístico, para compreender as fronteiras e as transgressões da fotografia contemporânea. Como exemplo, são estudados os casos de Steve McCurry, de Andreas Gursky e da incorporação de imagens do coletivo Mídia Ninja pelo Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM SP).Este artículo pretende contribuir a los estudios sobre la visualidad contemporánea con un enfoque específico en la fotografía contemporánea y su relación con la sociedad, especialmente en la creación y mantenimiento de regímenes de verdad y poder, que están transmutando el concepto de verdad en la época actual. Se abordan las fricciones entre la fotografía documental y la fotografía artística y cómo estos temas se entrelazan con la noción de lo real y lo ficcional, lo documental y lo artístico para entender los límites y transgresiones de la fotografía contemporánea. Para ello, se estudia el caso de Steve McCurry, Andreas Gursky y la incorporación de imágenes del colectivo Mídia Ninja por parte del Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM SP).Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ars/article/view/16967510.11606/issn.2178-0447.ars.2021.169675ARS (São Paulo); v. 19 n. 41 (2021); 102-165ARS; Vol. 19 Núm. 41 (2021); 102-165ARS; Vol. 19 No. 41 (2021); 102-1652178-04471678-5320reponame:ARS (São Paulo. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ars/article/view/169675/171319Copyright (c) 2021 Rodolfo Wardhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWard, Rodolfo2021-11-26T10:01:04Zoai:revistas.usp.br:article/169675Revistahttp://www.scielo.br/arsPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||ars@usp.br2178-04471678-5320opendoar:2021-11-26T10:01:04ARS (São Paulo. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Da fotografia documental à artística
From Documental to Artistic Photography
De la fotografía documental a la artística
title Da fotografia documental à artística
spellingShingle Da fotografia documental à artística
Ward, Rodolfo
Modernidad
Postmodernidad
Fotografía
Ficción
Modernity
Post-Modernity
Photography
Fiction
Modernidade
Pós-modernidade
Fotografia
Ficção
title_short Da fotografia documental à artística
title_full Da fotografia documental à artística
title_fullStr Da fotografia documental à artística
title_full_unstemmed Da fotografia documental à artística
title_sort Da fotografia documental à artística
author Ward, Rodolfo
author_facet Ward, Rodolfo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ward, Rodolfo
dc.subject.por.fl_str_mv Modernidad
Postmodernidad
Fotografía
Ficción
Modernity
Post-Modernity
Photography
Fiction
Modernidade
Pós-modernidade
Fotografia
Ficção
topic Modernidad
Postmodernidad
Fotografía
Ficción
Modernity
Post-Modernity
Photography
Fiction
Modernidade
Pós-modernidade
Fotografia
Ficção
description This article seeks to contribute to contemporary studies on visuality by specific focusing on contemporary photography and its relationship with society, especially in the creation and maintenance of regimes of truth and power, which are transmuting the concept of truth in present time. It addresses the frictions between documentary and artistic photography and how these issues intertwine with the notion of real and fictional, documentary and artistic to understand the boundaries and transgressions of contemporary photography. The cases of Steve McCurry, Andreas Gursky, and the incorporation of images from the Media Ninja collective by the Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM SP) are addressed as examples.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/169675
10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.169675
url https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/169675
identifier_str_mv 10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.169675
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/169675/171319
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Rodolfo Ward
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Rodolfo Ward
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv ARS (São Paulo); v. 19 n. 41 (2021); 102-165
ARS; Vol. 19 Núm. 41 (2021); 102-165
ARS; Vol. 19 No. 41 (2021); 102-165
2178-0447
1678-5320
reponame:ARS (São Paulo. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str ARS (São Paulo. Online)
collection ARS (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv ARS (São Paulo. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||ars@usp.br
_version_ 1797688293184241664