Abre la felicidad – El discurso de la Coca-Cola en el caso “Ratón en la botella”: Consumo, cotidiano y sujeto

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rossi, Jéssica de Cássia
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Silva, Marcelo da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signos do Consumo
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/105704
Resumo: Considering the consumer society as a presenteeism, ephemeral and elusive one, the present study aims to understand the discourse of Coca-Cola facing a charge pressed by a consumer in 2013. In order to accomplish that, we present considerations that characterize the logic of consumption in contemporary society, which can determine the daily life of individuals. Through the organizational discourse analysis, we problematize the case "rat in the bottle" pointing out some of the challenges that consumer relations impose on brands, showing certain unpreparedness regarding new collective demands.
id USP-63_72f7ace74cecf70a344d8e2a2fddc9b9
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/105704
network_acronym_str USP-63
network_name_str Signos do Consumo
repository_id_str
spelling Abre la felicidad – El discurso de la Coca-Cola en el caso “Ratón en la botella”: Consumo, cotidiano y sujetoOpen hapiness – The discourse of the Coca-Cola in the case “Rat in the boottle”: Consumption, everyday and subjectAbra a felicidade – O discurso da Coca-Cola no caso “rato na garrafa”: Consumo, cotidiano e sujeitoconsumocomunicaçãodiscursoCoca-ColaconsumocomunicacióndiscursoCoca-ColaconsumptioncommunicationdiscourseCoca-ColaConsidering the consumer society as a presenteeism, ephemeral and elusive one, the present study aims to understand the discourse of Coca-Cola facing a charge pressed by a consumer in 2013. In order to accomplish that, we present considerations that characterize the logic of consumption in contemporary society, which can determine the daily life of individuals. Through the organizational discourse analysis, we problematize the case "rat in the bottle" pointing out some of the challenges that consumer relations impose on brands, showing certain unpreparedness regarding new collective demands.Al considerar la sociedad de consumo presenteísta, efímera y fugaz, este artículo pretende comprender el discurso de la Coca-Cola delante de la acusación judicial hecha por un consumidor el 2013. Para ello, presentamos reflexiones que caracterizan la lógica del consumo en la sociedad contemporánea, la cual puede determinar la cotidianidad de los sujetos. A través del análisis del discurso organizacional problematizamos el caso “ratón en la botella”, apuntando algunos de los retos que las relaciones de consumo imponen a las marcas, evidenciando cierta falta de preparo frente a nuevas demandas colectivas.Ao considerar a sociedade de consumo presenteísta, efêmera e fugaz, este artigo visa compreender o discurso da Coca-Cola diante de uma acusação judicial feita por um consumidor em 2013. Para tanto, apresentamos reflexões que caracterizam a lógica de consumo na sociedade contemporânea, a qual pode determinar a cotidianidade dos sujeitos. Por meio da análise de discurso organizacional problematizamos o caso “rato na garrafa”, apontando alguns dos desafios que as relações de consumo impõem às marcas, evidenciando certo despreparo frente a novas demandas coletivas.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2014-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo não avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/10570410.11606/issn.1984-5057.v6i2p237-254Signos do Consumo; v. 6 n. 2 (2014): Os signos do consumo, discurso, circulação e apropriações; 237-2541984-5057reponame:Signos do Consumoinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/105704/104438Copyright (c) 2018 Jéssica de Cássia Rossi, Marcelo da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessRossi, Jéssica de CássiaSilva, Marcelo da2019-04-01T12:55:50Zoai:revistas.usp.br:article/105704Revistahttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumoPUBhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/oairevistasignosdoconsumo@usp.br||revistasignosdoconsumo@usp.br1984-50571984-5057opendoar:2019-04-01T12:55:50Signos do Consumo - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Abre la felicidad – El discurso de la Coca-Cola en el caso “Ratón en la botella”: Consumo, cotidiano y sujeto
Open hapiness – The discourse of the Coca-Cola in the case “Rat in the boottle”: Consumption, everyday and subject
Abra a felicidade – O discurso da Coca-Cola no caso “rato na garrafa”: Consumo, cotidiano e sujeito
title Abre la felicidad – El discurso de la Coca-Cola en el caso “Ratón en la botella”: Consumo, cotidiano y sujeto
spellingShingle Abre la felicidad – El discurso de la Coca-Cola en el caso “Ratón en la botella”: Consumo, cotidiano y sujeto
Rossi, Jéssica de Cássia
consumo
comunicação
discurso
Coca-Cola
consumo
comunicación
discurso
Coca-Cola
consumption
communication
discourse
Coca-Cola
title_short Abre la felicidad – El discurso de la Coca-Cola en el caso “Ratón en la botella”: Consumo, cotidiano y sujeto
title_full Abre la felicidad – El discurso de la Coca-Cola en el caso “Ratón en la botella”: Consumo, cotidiano y sujeto
title_fullStr Abre la felicidad – El discurso de la Coca-Cola en el caso “Ratón en la botella”: Consumo, cotidiano y sujeto
title_full_unstemmed Abre la felicidad – El discurso de la Coca-Cola en el caso “Ratón en la botella”: Consumo, cotidiano y sujeto
title_sort Abre la felicidad – El discurso de la Coca-Cola en el caso “Ratón en la botella”: Consumo, cotidiano y sujeto
author Rossi, Jéssica de Cássia
author_facet Rossi, Jéssica de Cássia
Silva, Marcelo da
author_role author
author2 Silva, Marcelo da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rossi, Jéssica de Cássia
Silva, Marcelo da
dc.subject.por.fl_str_mv consumo
comunicação
discurso
Coca-Cola
consumo
comunicación
discurso
Coca-Cola
consumption
communication
discourse
Coca-Cola
topic consumo
comunicação
discurso
Coca-Cola
consumo
comunicación
discurso
Coca-Cola
consumption
communication
discourse
Coca-Cola
description Considering the consumer society as a presenteeism, ephemeral and elusive one, the present study aims to understand the discourse of Coca-Cola facing a charge pressed by a consumer in 2013. In order to accomplish that, we present considerations that characterize the logic of consumption in contemporary society, which can determine the daily life of individuals. Through the organizational discourse analysis, we problematize the case "rat in the bottle" pointing out some of the challenges that consumer relations impose on brands, showing certain unpreparedness regarding new collective demands.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo não avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/105704
10.11606/issn.1984-5057.v6i2p237-254
url https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/105704
identifier_str_mv 10.11606/issn.1984-5057.v6i2p237-254
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/105704/104438
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Jéssica de Cássia Rossi, Marcelo da Silva
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Jéssica de Cássia Rossi, Marcelo da Silva
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Signos do Consumo; v. 6 n. 2 (2014): Os signos do consumo, discurso, circulação e apropriações; 237-254
1984-5057
reponame:Signos do Consumo
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Signos do Consumo
collection Signos do Consumo
repository.name.fl_str_mv Signos do Consumo - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistasignosdoconsumo@usp.br||revistasignosdoconsumo@usp.br
_version_ 1797068855891197952