Abre la felicidad – El discurso de la Coca-Cola en el caso “Ratón en la botella”: Consumo, cotidiano y sujeto
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signos do Consumo |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/105704 |
Resumo: | Considering the consumer society as a presenteeism, ephemeral and elusive one, the present study aims to understand the discourse of Coca-Cola facing a charge pressed by a consumer in 2013. In order to accomplish that, we present considerations that characterize the logic of consumption in contemporary society, which can determine the daily life of individuals. Through the organizational discourse analysis, we problematize the case "rat in the bottle" pointing out some of the challenges that consumer relations impose on brands, showing certain unpreparedness regarding new collective demands. |
id |
USP-63_72f7ace74cecf70a344d8e2a2fddc9b9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/105704 |
network_acronym_str |
USP-63 |
network_name_str |
Signos do Consumo |
repository_id_str |
|
spelling |
Abre la felicidad – El discurso de la Coca-Cola en el caso “Ratón en la botella”: Consumo, cotidiano y sujetoOpen hapiness – The discourse of the Coca-Cola in the case “Rat in the boottle”: Consumption, everyday and subjectAbra a felicidade – O discurso da Coca-Cola no caso “rato na garrafa”: Consumo, cotidiano e sujeitoconsumocomunicaçãodiscursoCoca-ColaconsumocomunicacióndiscursoCoca-ColaconsumptioncommunicationdiscourseCoca-ColaConsidering the consumer society as a presenteeism, ephemeral and elusive one, the present study aims to understand the discourse of Coca-Cola facing a charge pressed by a consumer in 2013. In order to accomplish that, we present considerations that characterize the logic of consumption in contemporary society, which can determine the daily life of individuals. Through the organizational discourse analysis, we problematize the case "rat in the bottle" pointing out some of the challenges that consumer relations impose on brands, showing certain unpreparedness regarding new collective demands.Al considerar la sociedad de consumo presenteísta, efímera y fugaz, este artículo pretende comprender el discurso de la Coca-Cola delante de la acusación judicial hecha por un consumidor el 2013. Para ello, presentamos reflexiones que caracterizan la lógica del consumo en la sociedad contemporánea, la cual puede determinar la cotidianidad de los sujetos. A través del análisis del discurso organizacional problematizamos el caso “ratón en la botella”, apuntando algunos de los retos que las relaciones de consumo imponen a las marcas, evidenciando cierta falta de preparo frente a nuevas demandas colectivas.Ao considerar a sociedade de consumo presenteísta, efêmera e fugaz, este artigo visa compreender o discurso da Coca-Cola diante de uma acusação judicial feita por um consumidor em 2013. Para tanto, apresentamos reflexões que caracterizam a lógica de consumo na sociedade contemporânea, a qual pode determinar a cotidianidade dos sujeitos. Por meio da análise de discurso organizacional problematizamos o caso “rato na garrafa”, apontando alguns dos desafios que as relações de consumo impõem às marcas, evidenciando certo despreparo frente a novas demandas coletivas.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2014-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo não avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/10570410.11606/issn.1984-5057.v6i2p237-254Signos do Consumo; v. 6 n. 2 (2014): Os signos do consumo, discurso, circulação e apropriações; 237-2541984-5057reponame:Signos do Consumoinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/105704/104438Copyright (c) 2018 Jéssica de Cássia Rossi, Marcelo da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessRossi, Jéssica de CássiaSilva, Marcelo da2019-04-01T12:55:50Zoai:revistas.usp.br:article/105704Revistahttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumoPUBhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/oairevistasignosdoconsumo@usp.br||revistasignosdoconsumo@usp.br1984-50571984-5057opendoar:2019-04-01T12:55:50Signos do Consumo - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Abre la felicidad – El discurso de la Coca-Cola en el caso “Ratón en la botella”: Consumo, cotidiano y sujeto Open hapiness – The discourse of the Coca-Cola in the case “Rat in the boottle”: Consumption, everyday and subject Abra a felicidade – O discurso da Coca-Cola no caso “rato na garrafa”: Consumo, cotidiano e sujeito |
title |
Abre la felicidad – El discurso de la Coca-Cola en el caso “Ratón en la botella”: Consumo, cotidiano y sujeto |
spellingShingle |
Abre la felicidad – El discurso de la Coca-Cola en el caso “Ratón en la botella”: Consumo, cotidiano y sujeto Rossi, Jéssica de Cássia consumo comunicação discurso Coca-Cola consumo comunicación discurso Coca-Cola consumption communication discourse Coca-Cola |
title_short |
Abre la felicidad – El discurso de la Coca-Cola en el caso “Ratón en la botella”: Consumo, cotidiano y sujeto |
title_full |
Abre la felicidad – El discurso de la Coca-Cola en el caso “Ratón en la botella”: Consumo, cotidiano y sujeto |
title_fullStr |
Abre la felicidad – El discurso de la Coca-Cola en el caso “Ratón en la botella”: Consumo, cotidiano y sujeto |
title_full_unstemmed |
Abre la felicidad – El discurso de la Coca-Cola en el caso “Ratón en la botella”: Consumo, cotidiano y sujeto |
title_sort |
Abre la felicidad – El discurso de la Coca-Cola en el caso “Ratón en la botella”: Consumo, cotidiano y sujeto |
author |
Rossi, Jéssica de Cássia |
author_facet |
Rossi, Jéssica de Cássia Silva, Marcelo da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Marcelo da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rossi, Jéssica de Cássia Silva, Marcelo da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
consumo comunicação discurso Coca-Cola consumo comunicación discurso Coca-Cola consumption communication discourse Coca-Cola |
topic |
consumo comunicação discurso Coca-Cola consumo comunicación discurso Coca-Cola consumption communication discourse Coca-Cola |
description |
Considering the consumer society as a presenteeism, ephemeral and elusive one, the present study aims to understand the discourse of Coca-Cola facing a charge pressed by a consumer in 2013. In order to accomplish that, we present considerations that characterize the logic of consumption in contemporary society, which can determine the daily life of individuals. Through the organizational discourse analysis, we problematize the case "rat in the bottle" pointing out some of the challenges that consumer relations impose on brands, showing certain unpreparedness regarding new collective demands. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo não avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/105704 10.11606/issn.1984-5057.v6i2p237-254 |
url |
https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/105704 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1984-5057.v6i2p237-254 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/105704/104438 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Jéssica de Cássia Rossi, Marcelo da Silva info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Jéssica de Cássia Rossi, Marcelo da Silva |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Signos do Consumo; v. 6 n. 2 (2014): Os signos do consumo, discurso, circulação e apropriações; 237-254 1984-5057 reponame:Signos do Consumo instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Signos do Consumo |
collection |
Signos do Consumo |
repository.name.fl_str_mv |
Signos do Consumo - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistasignosdoconsumo@usp.br||revistasignosdoconsumo@usp.br |
_version_ |
1797068855891197952 |