Psychoanalysis and education: challenges and perspectives

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rubim, Luiza Mendes
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Besset, Vera Lopes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/68504
Resumo: The aim of this text is to investigate the use of psychoanalysis in Education as an approach to its possible use in schools. Therefore, we have started from the supposition, observed and built up from our practice, that psychoanalysis could be used nowadays as an unique tool of treatment to be used in education. According to our believes, when educators, parents and students are offered a common space where they can share experiences and talk about them, about their worries and anxieties, we observe that this conversational zone opens several chances to find out and solve issues related to education.
id USP-67_45bec882222e762314c97cccd977dcc6
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/68504
network_acronym_str USP-67
network_name_str Estilos da Clínica (Online)
repository_id_str
spelling Psychoanalysis and education: challenges and perspectivesPsicoanálisis y educación: desafíos y perspectivasPsicanálise e educação: desafios e perspectivasPsicanáliseEducaçãoIntervençãoEspaço de conversaçãoPsicoanálisisEducaciónIntervenciónConversaciónPsychoanalysisEducationInterventionConversational zoneThe aim of this text is to investigate the use of psychoanalysis in Education as an approach to its possible use in schools. Therefore, we have started from the supposition, observed and built up from our practice, that psychoanalysis could be used nowadays as an unique tool of treatment to be used in education. According to our believes, when educators, parents and students are offered a common space where they can share experiences and talk about them, about their worries and anxieties, we observe that this conversational zone opens several chances to find out and solve issues related to education.En este texto nos proponemos a investigar donde la Psicoanálisis y la Educación se cruzan, con la intención de abordar una aplicación posible de la Psicoanálisis en las escuelas. Partimos de la premisa que fue construida por la práctica, de que la Psicoanálisis es una manera particular de dar un tratamiento a lo real, destacado en la Educación de la actualidad. Con un espacio donde los educadores, los padres y los alumnos puedan hablar sobre sus experiencias, sus inquietudes y angustias, a través de la conversación, creemos que se puedan vislumbrar soluciones inéditas a los impasses de la educación.Neste texto propomos-nos a investigar a interseção psican álise e educação com o intuito de abordar um uso poss ível da psicanálise em escolas. Para tal, partimos de uma premissa, construída a partir da prática, de que a psicanálise se apresenta como um meio particular de dar tratamento ao real em jogo na educação, na atualidade. Ao se ofertar um espaço no qual os educadores, pais e alunos possam falar sobre suas experi ências, inquietações e angústias, entendido como um espaço de conversação, acreditamos que os envolvidos podem vislumbrar soluções inéditas para os impasses inerentes à educação.Universidade de São Paulo2007-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/6850410.11606/issn.1981-1624.v12i23p36-55Estilos da Clinica; v. 12 n. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 36-55Estilos da Clinica; ##issue.vol## 12 ##issue.no## 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 36-55Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 12 N. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 36-55Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 12 No. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 36-55Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 12 No 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 36-55Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 12 Núm. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 36-551981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/68504/71039Rubim, Luiza MendesBesset, Vera Lopesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:02:07Zoai:revistas.usp.br:article/68504Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:02:07Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Psychoanalysis and education: challenges and perspectives
Psicoanálisis y educación: desafíos y perspectivas
Psicanálise e educação: desafios e perspectivas
title Psychoanalysis and education: challenges and perspectives
spellingShingle Psychoanalysis and education: challenges and perspectives
Rubim, Luiza Mendes
Psicanálise
Educação
Intervenção
Espaço de conversação
Psicoanálisis
Educación
Intervención
Conversación
Psychoanalysis
Education
Intervention
Conversational zone
title_short Psychoanalysis and education: challenges and perspectives
title_full Psychoanalysis and education: challenges and perspectives
title_fullStr Psychoanalysis and education: challenges and perspectives
title_full_unstemmed Psychoanalysis and education: challenges and perspectives
title_sort Psychoanalysis and education: challenges and perspectives
author Rubim, Luiza Mendes
author_facet Rubim, Luiza Mendes
Besset, Vera Lopes
author_role author
author2 Besset, Vera Lopes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rubim, Luiza Mendes
Besset, Vera Lopes
dc.subject.por.fl_str_mv Psicanálise
Educação
Intervenção
Espaço de conversação
Psicoanálisis
Educación
Intervención
Conversación
Psychoanalysis
Education
Intervention
Conversational zone
topic Psicanálise
Educação
Intervenção
Espaço de conversação
Psicoanálisis
Educación
Intervención
Conversación
Psychoanalysis
Education
Intervention
Conversational zone
description The aim of this text is to investigate the use of psychoanalysis in Education as an approach to its possible use in schools. Therefore, we have started from the supposition, observed and built up from our practice, that psychoanalysis could be used nowadays as an unique tool of treatment to be used in education. According to our believes, when educators, parents and students are offered a common space where they can share experiences and talk about them, about their worries and anxieties, we observe that this conversational zone opens several chances to find out and solve issues related to education.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/68504
10.11606/issn.1981-1624.v12i23p36-55
url https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/68504
identifier_str_mv 10.11606/issn.1981-1624.v12i23p36-55
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/68504/71039
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Estilos da Clinica; v. 12 n. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 36-55
Estilos da Clinica; ##issue.vol## 12 ##issue.no## 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 36-55
Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 12 N. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 36-55
Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 12 No. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 36-55
Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 12 No 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 36-55
Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 12 Núm. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 36-55
1981-1624
1415-7128
reponame:Estilos da Clínica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Estilos da Clínica (Online)
collection Estilos da Clínica (Online)
repository.name.fl_str_mv Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaestilosdaclinica@usp.br
_version_ 1797067494619348992