Psychoanalysis and education: challenges and perspectives
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/68504 |
Resumo: | The aim of this text is to investigate the use of psychoanalysis in Education as an approach to its possible use in schools. Therefore, we have started from the supposition, observed and built up from our practice, that psychoanalysis could be used nowadays as an unique tool of treatment to be used in education. According to our believes, when educators, parents and students are offered a common space where they can share experiences and talk about them, about their worries and anxieties, we observe that this conversational zone opens several chances to find out and solve issues related to education. |
id |
USP-67_45bec882222e762314c97cccd977dcc6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/68504 |
network_acronym_str |
USP-67 |
network_name_str |
Estilos da Clínica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Psychoanalysis and education: challenges and perspectivesPsicoanálisis y educación: desafíos y perspectivasPsicanálise e educação: desafios e perspectivasPsicanáliseEducaçãoIntervençãoEspaço de conversaçãoPsicoanálisisEducaciónIntervenciónConversaciónPsychoanalysisEducationInterventionConversational zoneThe aim of this text is to investigate the use of psychoanalysis in Education as an approach to its possible use in schools. Therefore, we have started from the supposition, observed and built up from our practice, that psychoanalysis could be used nowadays as an unique tool of treatment to be used in education. According to our believes, when educators, parents and students are offered a common space where they can share experiences and talk about them, about their worries and anxieties, we observe that this conversational zone opens several chances to find out and solve issues related to education.En este texto nos proponemos a investigar donde la Psicoanálisis y la Educación se cruzan, con la intención de abordar una aplicación posible de la Psicoanálisis en las escuelas. Partimos de la premisa que fue construida por la práctica, de que la Psicoanálisis es una manera particular de dar un tratamiento a lo real, destacado en la Educación de la actualidad. Con un espacio donde los educadores, los padres y los alumnos puedan hablar sobre sus experiencias, sus inquietudes y angustias, a través de la conversación, creemos que se puedan vislumbrar soluciones inéditas a los impasses de la educación.Neste texto propomos-nos a investigar a interseção psican álise e educação com o intuito de abordar um uso poss ível da psicanálise em escolas. Para tal, partimos de uma premissa, construída a partir da prática, de que a psicanálise se apresenta como um meio particular de dar tratamento ao real em jogo na educação, na atualidade. Ao se ofertar um espaço no qual os educadores, pais e alunos possam falar sobre suas experi ências, inquietações e angústias, entendido como um espaço de conversação, acreditamos que os envolvidos podem vislumbrar soluções inéditas para os impasses inerentes à educação.Universidade de São Paulo2007-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/6850410.11606/issn.1981-1624.v12i23p36-55Estilos da Clinica; v. 12 n. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 36-55Estilos da Clinica; ##issue.vol## 12 ##issue.no## 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 36-55Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 12 N. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 36-55Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 12 No. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 36-55Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 12 No 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 36-55Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 12 Núm. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 36-551981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/68504/71039Rubim, Luiza MendesBesset, Vera Lopesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:02:07Zoai:revistas.usp.br:article/68504Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:02:07Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Psychoanalysis and education: challenges and perspectives Psicoanálisis y educación: desafíos y perspectivas Psicanálise e educação: desafios e perspectivas |
title |
Psychoanalysis and education: challenges and perspectives |
spellingShingle |
Psychoanalysis and education: challenges and perspectives Rubim, Luiza Mendes Psicanálise Educação Intervenção Espaço de conversação Psicoanálisis Educación Intervención Conversación Psychoanalysis Education Intervention Conversational zone |
title_short |
Psychoanalysis and education: challenges and perspectives |
title_full |
Psychoanalysis and education: challenges and perspectives |
title_fullStr |
Psychoanalysis and education: challenges and perspectives |
title_full_unstemmed |
Psychoanalysis and education: challenges and perspectives |
title_sort |
Psychoanalysis and education: challenges and perspectives |
author |
Rubim, Luiza Mendes |
author_facet |
Rubim, Luiza Mendes Besset, Vera Lopes |
author_role |
author |
author2 |
Besset, Vera Lopes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rubim, Luiza Mendes Besset, Vera Lopes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicanálise Educação Intervenção Espaço de conversação Psicoanálisis Educación Intervención Conversación Psychoanalysis Education Intervention Conversational zone |
topic |
Psicanálise Educação Intervenção Espaço de conversação Psicoanálisis Educación Intervención Conversación Psychoanalysis Education Intervention Conversational zone |
description |
The aim of this text is to investigate the use of psychoanalysis in Education as an approach to its possible use in schools. Therefore, we have started from the supposition, observed and built up from our practice, that psychoanalysis could be used nowadays as an unique tool of treatment to be used in education. According to our believes, when educators, parents and students are offered a common space where they can share experiences and talk about them, about their worries and anxieties, we observe that this conversational zone opens several chances to find out and solve issues related to education. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/68504 10.11606/issn.1981-1624.v12i23p36-55 |
url |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/68504 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v12i23p36-55 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/68504/71039 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estilos da Clinica; v. 12 n. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 36-55 Estilos da Clinica; ##issue.vol## 12 ##issue.no## 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 36-55 Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 12 N. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 36-55 Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 12 No. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 36-55 Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 12 No 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 36-55 Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 12 Núm. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 36-55 1981-1624 1415-7128 reponame:Estilos da Clínica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Estilos da Clínica (Online) |
collection |
Estilos da Clínica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaestilosdaclinica@usp.br |
_version_ |
1797067494619348992 |