Saber fazer com a linguagem escrita: uma travessia pela poética do letramento
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/131019 |
Resumo: | The poetics of literacy is a research conducted in the educational studies based on the interrelation between the territories of freudian-lacanian psychoanalysis and Jacques Derrida's philosophy of language, proposing an investigation method for research about the child's singular position regarding language in their writing acquisition process. This study emphasizes playfulness and literature, highlighting the concrete poetry and its verbivocovisual elements as means of showing how trace, letter, and writing through games play with the know how to do with language. |
id |
USP-67_5dd1766c72b4a5ea29b124f6aa169883 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/131019 |
network_acronym_str |
USP-67 |
network_name_str |
Estilos da Clínica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Saber fazer com a linguagem escrita: uma travessia pela poética do letramentoSaber hacer con la escritura: un pasaje por la poética del letramentoKnow how to do with the writen language: a passage through poetics of literacypoéticaletramentoescritapoeticsliteracywritingpoéticaletramentoescrituraThe poetics of literacy is a research conducted in the educational studies based on the interrelation between the territories of freudian-lacanian psychoanalysis and Jacques Derrida's philosophy of language, proposing an investigation method for research about the child's singular position regarding language in their writing acquisition process. This study emphasizes playfulness and literature, highlighting the concrete poetry and its verbivocovisual elements as means of showing how trace, letter, and writing through games play with the know how to do with language.A poética do letramento é um estudo realizado no campo educacional tecido a partir da articulação entre os territórios da psicanálise freudo-lacaniana e da filosofia da linguagem de Jacques Derrida, propondo um modo de investigação da singular posição na linguagem de crianças em processo de aquisição da escrita. A ênfase deste estudo é colocada na ludicidade e na literatura, destacando a poesia concreta e seus elementos verbivocovisuais como meios de dar a ver o funcionamento do traço, da letra e da escrita através de jogos com o saber fazer com a linguagem.La poética del letramento es un estudio realizado en el campo de la educación, desde la articulación entre el psicoanálisis de Freud y Lacan y la filosofía del lenguaje de Jacques Derrida, y propone investigar sobre la posición singular en el lenguaje infantil en el proceso de aprendizaje de la escritura. El énfasis de este estudio se pone en lo lúdico y en la literatura, destacando la poesía concreta y sus elementos verbivocovisuales como un medio de mirar el trazo, la letra y la escritura de los niños a través de juegos con el saber hacer con el lenguaje.Universidade de São Paulo2016-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/13101910.11606/issn.1981-1624.v21i2p479-496Estilos da Clinica; v. 21 n. 2 (2016); 479-496Estilos da Clinica; ##issue.vol## 21 ##issue.no## 2 (2016); 479-496Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 21 N. 2 (2016); 479-496Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 21 No. 2 (2016); 479-496Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 21 No 2 (2016); 479-496Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 21 Núm. 2 (2016); 479-4961981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/131019/127460Milmann, Elaineinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:57:38Zoai:revistas.usp.br:article/131019Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:57:38Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Saber fazer com a linguagem escrita: uma travessia pela poética do letramento Saber hacer con la escritura: un pasaje por la poética del letramento Know how to do with the writen language: a passage through poetics of literacy |
title |
Saber fazer com a linguagem escrita: uma travessia pela poética do letramento |
spellingShingle |
Saber fazer com a linguagem escrita: uma travessia pela poética do letramento Milmann, Elaine poética letramento escrita poetics literacy writing poética letramento escritura |
title_short |
Saber fazer com a linguagem escrita: uma travessia pela poética do letramento |
title_full |
Saber fazer com a linguagem escrita: uma travessia pela poética do letramento |
title_fullStr |
Saber fazer com a linguagem escrita: uma travessia pela poética do letramento |
title_full_unstemmed |
Saber fazer com a linguagem escrita: uma travessia pela poética do letramento |
title_sort |
Saber fazer com a linguagem escrita: uma travessia pela poética do letramento |
author |
Milmann, Elaine |
author_facet |
Milmann, Elaine |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Milmann, Elaine |
dc.subject.por.fl_str_mv |
poética letramento escrita poetics literacy writing poética letramento escritura |
topic |
poética letramento escrita poetics literacy writing poética letramento escritura |
description |
The poetics of literacy is a research conducted in the educational studies based on the interrelation between the territories of freudian-lacanian psychoanalysis and Jacques Derrida's philosophy of language, proposing an investigation method for research about the child's singular position regarding language in their writing acquisition process. This study emphasizes playfulness and literature, highlighting the concrete poetry and its verbivocovisual elements as means of showing how trace, letter, and writing through games play with the know how to do with language. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/131019 10.11606/issn.1981-1624.v21i2p479-496 |
url |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/131019 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v21i2p479-496 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/131019/127460 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estilos da Clinica; v. 21 n. 2 (2016); 479-496 Estilos da Clinica; ##issue.vol## 21 ##issue.no## 2 (2016); 479-496 Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 21 N. 2 (2016); 479-496 Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 21 No. 2 (2016); 479-496 Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 21 No 2 (2016); 479-496 Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 21 Núm. 2 (2016); 479-496 1981-1624 1415-7128 reponame:Estilos da Clínica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Estilos da Clínica (Online) |
collection |
Estilos da Clínica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaestilosdaclinica@usp.br |
_version_ |
1797067495735033856 |