Educa-me ou te mato!

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gurski, Rose
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/157492
Resumo: We have thought that the repetition of the wandering and the marginality in educational trajectory of boys and girls who arrive at socio-education ends up putting the school in a complicated status, a real not symbolized in their lives. By not being included in the educational dreams and utopias of our country, by not being dreamed as educable and schooling subjects, we present to them, as a society, what they verbalize: their lives are reduced to killing or dying, that is, they meet the real of death. In this context, some questions that will guide this article are presented: What happens to these adolescents who migrate from school to the socio-educational institution? What have we done, or failed to do, so that these young people do not stick to school and are more interested in crime? Why do they end up doing their life trajectories with the traffic, not with the school seats? What is the transmission that is not there? What young people does the Brazilian school consider as “theirs”?
id USP-67_6e7498d59884b837c8e12c7e1e2cc660
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/157492
network_acronym_str USP-67
network_name_str Estilos da Clínica (Online)
repository_id_str
spelling Educa-me ou te mato!Educate me or I will kill you!¡Edúcame o te mato!PsychoanalysissocioeducationschooladolescencePsicoanálisissocioeducaciónescuelaadolescenciapsicanálisesocioeducaçãoescolaadolescênciaWe have thought that the repetition of the wandering and the marginality in educational trajectory of boys and girls who arrive at socio-education ends up putting the school in a complicated status, a real not symbolized in their lives. By not being included in the educational dreams and utopias of our country, by not being dreamed as educable and schooling subjects, we present to them, as a society, what they verbalize: their lives are reduced to killing or dying, that is, they meet the real of death. In this context, some questions that will guide this article are presented: What happens to these adolescents who migrate from school to the socio-educational institution? What have we done, or failed to do, so that these young people do not stick to school and are more interested in crime? Why do they end up doing their life trajectories with the traffic, not with the school seats? What is the transmission that is not there? What young people does the Brazilian school consider as “theirs”?Hemos pensado que la repetición de la equivocación y de la marginalidad en la trayectoria escolar de niños y niñas que llegan a la socioeducación termina por dejar la escuela en un lugar complicado, un real no simbolizado en sus vidas. Al no estar incluidos en los sueños y en las utopías educativas de nuestro país, al no ser soñados como sujetos educables y escolarizables, les presentamos, como sociedad, lo que ellos verbalizan: sus vidas se reducen a matar o a morir, o sea, se encuentran con el real de la muerte. En ese contexto, abrimos algunas cuestiones que van a guiar el presente artículo: ¿Qué pasa con esos adolescentes que migran de la institución escolar a la institución socioeducativa? ¿Qué hemos hecho, o dejado de hacer, para que esos jóvenes no se interesen por en la escuela y se interesen más por el crimen? ¿Por qué acaban por tener sus trayectorias de vida junto al tráfico, pero no en los bancos escolares? ¿Cuál es la transmisión que no se hace? ¿Qué jóvenes la escuela brasileña les considera como “suyos”?Temos pensado que a repetição da errância e da marginalidade na trajetória escolar de meninos e meninas que chegam à socioeducação acaba colocando a escola em um lugar complicado, um real não simbolizado em suas vidas. Ao não estarem incluídos nos sonhos e nas utopias educativas de nosso país, ao não serem sonhados como sujeitos educáveis e escolarizáveis, lhes apresentamos, enquanto sociedade, o que eles verbalizam: suas vidas se reduzem a matar ou morrer, ou seja, se encontram com o real da morte. Nesse contexto, abrimos algumas questões que irão nortear este artigo: o que se passa com esses adolescentes que migram da instituição escolar para a socioeducativa? O que temos feito, ou deixado de fazer, para que esses jovens não colem na escola e não se interessem pelo crime? Por que acabam por fazer suas trajetórias de vida junto ao tráfico e não nos bancos escolares? Qual a transmissão que aí não se faz? Que jovens a escola brasileira considera como “seus”?Universidade de São Paulo2019-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/15749210.11606/issn.1981-1624.v24i1p62-70Estilos da Clinica; v. 24 n. 1 (2019): Escola consumida ou consumada?; 62-70Estilos da Clinica; ##issue.vol## 24 ##issue.no## 1 (2019): Escola consumida ou consumada?; 62-70Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 24 N. 1 (2019): Escola consumida ou consumada?; 62-70Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 24 No. 1 (2019): Consumed or consummated school?; 62-70Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 24 No 1 (2019): Escola consumida ou consumada?; 62-70Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 24 Núm. 1 (2019): Escuela consumida o consumada?; 62-701981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/157492/154687Gurski, Roseinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:56:27Zoai:revistas.usp.br:article/157492Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:56:27Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educa-me ou te mato!
Educate me or I will kill you!
¡Edúcame o te mato!
title Educa-me ou te mato!
spellingShingle Educa-me ou te mato!
Gurski, Rose
Psychoanalysis
socioeducation
school
adolescence
Psicoanálisis
socioeducación
escuela
adolescencia
psicanálise
socioeducação
escola
adolescência
title_short Educa-me ou te mato!
title_full Educa-me ou te mato!
title_fullStr Educa-me ou te mato!
title_full_unstemmed Educa-me ou te mato!
title_sort Educa-me ou te mato!
author Gurski, Rose
author_facet Gurski, Rose
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gurski, Rose
dc.subject.por.fl_str_mv Psychoanalysis
socioeducation
school
adolescence
Psicoanálisis
socioeducación
escuela
adolescencia
psicanálise
socioeducação
escola
adolescência
topic Psychoanalysis
socioeducation
school
adolescence
Psicoanálisis
socioeducación
escuela
adolescencia
psicanálise
socioeducação
escola
adolescência
description We have thought that the repetition of the wandering and the marginality in educational trajectory of boys and girls who arrive at socio-education ends up putting the school in a complicated status, a real not symbolized in their lives. By not being included in the educational dreams and utopias of our country, by not being dreamed as educable and schooling subjects, we present to them, as a society, what they verbalize: their lives are reduced to killing or dying, that is, they meet the real of death. In this context, some questions that will guide this article are presented: What happens to these adolescents who migrate from school to the socio-educational institution? What have we done, or failed to do, so that these young people do not stick to school and are more interested in crime? Why do they end up doing their life trajectories with the traffic, not with the school seats? What is the transmission that is not there? What young people does the Brazilian school consider as “theirs”?
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/157492
10.11606/issn.1981-1624.v24i1p62-70
url https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/157492
identifier_str_mv 10.11606/issn.1981-1624.v24i1p62-70
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/157492/154687
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Estilos da Clinica; v. 24 n. 1 (2019): Escola consumida ou consumada?; 62-70
Estilos da Clinica; ##issue.vol## 24 ##issue.no## 1 (2019): Escola consumida ou consumada?; 62-70
Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 24 N. 1 (2019): Escola consumida ou consumada?; 62-70
Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 24 No. 1 (2019): Consumed or consummated school?; 62-70
Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 24 No 1 (2019): Escola consumida ou consumada?; 62-70
Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 24 Núm. 1 (2019): Escuela consumida o consumada?; 62-70
1981-1624
1415-7128
reponame:Estilos da Clínica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Estilos da Clínica (Online)
collection Estilos da Clínica (Online)
repository.name.fl_str_mv Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaestilosdaclinica@usp.br
_version_ 1797067496323284992