Being and doing differentiated settings: the little princess and the plant’s poison of the forest

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mencarelli, Vera Lúcia
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Baptista, Adriana Micelli, Vaisberg, Tania Maria José Aiello
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/139560
Resumo: This work investigates the mutative potential of using personalized fictional stories to reveal to children and adolescents the diagnosis of organic diseases. It is set around psychology sessions of an HIV+ adolescent which were transcribed in the form of transference narratives and examined under the Ambrosio and Vaisberg Procedure for evaluation of psychotherapeutic benefits. Adopting this procedure, it was possible to verify that the use of stories favored a mutative experience of transition from a defended and dissociated position to a more integrated and less anxious position, characterized by the possibility of greater tolerance to suffering when the option of belonging to ordinary life is offered. Clinical and reflective dialogues with Winnicot psychoanalysis finalize the text, evidencing the passage of a HIV+ diagnosis from a subjective object to an object that belongs to the shared world
id USP-67_849f33b0a2ae7acafbe230d8e54da4f1
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/139560
network_acronym_str USP-67
network_name_str Estilos da Clínica (Online)
repository_id_str
spelling Being and doing differentiated settings: the little princess and the plant’s poison of the forestSer y hacer encuadres diferenciados: la princesita y el veneno de la planta de la florestaEnquadres diferenciados ser e fazer: a princesinha e o veneno da planta da florestaVIH en niñoscomunicación sobre el VIHmétodo psicoanalíticoencuadres diferenciadoscambio psicoterapéuticoHIV childrenHIV disclosurepsychoanalytic methoddifferentiated settingpsychotherapeutic changecrianças com HIVcomunicação do HIVmétodo psicanalíticoenquadres diferenciadosmudança psicoterapêuticaThis work investigates the mutative potential of using personalized fictional stories to reveal to children and adolescents the diagnosis of organic diseases. It is set around psychology sessions of an HIV+ adolescent which were transcribed in the form of transference narratives and examined under the Ambrosio and Vaisberg Procedure for evaluation of psychotherapeutic benefits. Adopting this procedure, it was possible to verify that the use of stories favored a mutative experience of transition from a defended and dissociated position to a more integrated and less anxious position, characterized by the possibility of greater tolerance to suffering when the option of belonging to ordinary life is offered. Clinical and reflective dialogues with Winnicot psychoanalysis finalize the text, evidencing the passage of a HIV+ diagnosis from a subjective object to an object that belongs to the shared worldEste trabalho objetiva pesquisar a potencialidade mutativa do uso de histórias ficcionais personalizadas para revelar diagnóstico de doença orgânica para crianças e adolescentes. Articula-se ao redor de sessões de atendimento psicológico de uma adolescente HIV+, registradas sob a forma de narrativas transferenciais e apreciadas à luz do Procedimento de Ambrosio e Vaisberg de avaliação de benefícios psicoterapêuticos. Por essa via, foi possível constatar que o uso da história favoreceu uma experiência mutativa de transição desde um posicionamento defendido e dissociado para outro mais integrado e menos ansioso, caracterizado pela possibilidade de maior tolerância ao sofrimento quando o pertencimento à vida comum é oferecido. Interlocuções clínico-reflexivas com a psicaná- lise winnicottiana finalizam o texto, evidenciando a passagem do diagnóstico HIV+ de objeto subjetivo para objeto pertencente ao mundo compartilhadoEste trabajo busca investigar la potencialidad cambiante del uso de historias ficticias personalizadas para revelar el diagnóstico de enfermedad orgánica para niños y adolescentes. Está elaborado alrededor de sesiones de atención psicológica de una adolescente VIH+ que fueron registradas en forma de narraciones transferenciales y apreciadas a la luz del Procedimiento Ambrosio y Vaisberg de evaluación de beneficios psicoterapéuticos. Por esta vía, ha sido posible constatar que el uso de la historia favoreció una experiencia cambiante de transición desde una posición de defensa y disociada para otra más integrada y menos ansiosa, caracterizada por la posibilidad de mayor tolerancia al sufrimiento cuando el pertenecer a la vida en común es ofrecido. Interlocuciones clínico-reflectivas con el psicoanálisis winnicottiano finalizan el texto, evidenciando la transición del diagnóstico VIH+ de objeto subjetivo para objeto perteneciente al mundo compartidoUniversidade de São Paulo2017-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/13956010.11606/issn.1981-1624.v22i2p319-338Estilos da Clinica; v. 22 n. 2 (2017); 319-338Estilos da Clinica; ##issue.vol## 22 ##issue.no## 2 (2017); 319-338Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 22 N. 2 (2017); 319-338Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 22 No. 2 (2017); 319-338Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 22 No 2 (2017); 319-338Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 22 Núm. 2 (2017); 319-3381981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/139560/134874Mencarelli, Vera LúciaBaptista, Adriana MicelliVaisberg, Tania Maria José Aielloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:57:11Zoai:revistas.usp.br:article/139560Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:57:11Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Being and doing differentiated settings: the little princess and the plant’s poison of the forest
Ser y hacer encuadres diferenciados: la princesita y el veneno de la planta de la floresta
Enquadres diferenciados ser e fazer: a princesinha e o veneno da planta da floresta
title Being and doing differentiated settings: the little princess and the plant’s poison of the forest
spellingShingle Being and doing differentiated settings: the little princess and the plant’s poison of the forest
Mencarelli, Vera Lúcia
VIH en niños
comunicación sobre el VIH
método psicoanalítico
encuadres diferenciados
cambio psicoterapéutico
HIV children
HIV disclosure
psychoanalytic method
differentiated setting
psychotherapeutic change
crianças com HIV
comunicação do HIV
método psicanalítico
enquadres diferenciados
mudança psicoterapêutica
title_short Being and doing differentiated settings: the little princess and the plant’s poison of the forest
title_full Being and doing differentiated settings: the little princess and the plant’s poison of the forest
title_fullStr Being and doing differentiated settings: the little princess and the plant’s poison of the forest
title_full_unstemmed Being and doing differentiated settings: the little princess and the plant’s poison of the forest
title_sort Being and doing differentiated settings: the little princess and the plant’s poison of the forest
author Mencarelli, Vera Lúcia
author_facet Mencarelli, Vera Lúcia
Baptista, Adriana Micelli
Vaisberg, Tania Maria José Aiello
author_role author
author2 Baptista, Adriana Micelli
Vaisberg, Tania Maria José Aiello
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mencarelli, Vera Lúcia
Baptista, Adriana Micelli
Vaisberg, Tania Maria José Aiello
dc.subject.por.fl_str_mv VIH en niños
comunicación sobre el VIH
método psicoanalítico
encuadres diferenciados
cambio psicoterapéutico
HIV children
HIV disclosure
psychoanalytic method
differentiated setting
psychotherapeutic change
crianças com HIV
comunicação do HIV
método psicanalítico
enquadres diferenciados
mudança psicoterapêutica
topic VIH en niños
comunicación sobre el VIH
método psicoanalítico
encuadres diferenciados
cambio psicoterapéutico
HIV children
HIV disclosure
psychoanalytic method
differentiated setting
psychotherapeutic change
crianças com HIV
comunicação do HIV
método psicanalítico
enquadres diferenciados
mudança psicoterapêutica
description This work investigates the mutative potential of using personalized fictional stories to reveal to children and adolescents the diagnosis of organic diseases. It is set around psychology sessions of an HIV+ adolescent which were transcribed in the form of transference narratives and examined under the Ambrosio and Vaisberg Procedure for evaluation of psychotherapeutic benefits. Adopting this procedure, it was possible to verify that the use of stories favored a mutative experience of transition from a defended and dissociated position to a more integrated and less anxious position, characterized by the possibility of greater tolerance to suffering when the option of belonging to ordinary life is offered. Clinical and reflective dialogues with Winnicot psychoanalysis finalize the text, evidencing the passage of a HIV+ diagnosis from a subjective object to an object that belongs to the shared world
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/139560
10.11606/issn.1981-1624.v22i2p319-338
url https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/139560
identifier_str_mv 10.11606/issn.1981-1624.v22i2p319-338
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/139560/134874
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Estilos da Clinica; v. 22 n. 2 (2017); 319-338
Estilos da Clinica; ##issue.vol## 22 ##issue.no## 2 (2017); 319-338
Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 22 N. 2 (2017); 319-338
Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 22 No. 2 (2017); 319-338
Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 22 No 2 (2017); 319-338
Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 22 Núm. 2 (2017); 319-338
1981-1624
1415-7128
reponame:Estilos da Clínica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Estilos da Clínica (Online)
collection Estilos da Clínica (Online)
repository.name.fl_str_mv Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaestilosdaclinica@usp.br
_version_ 1797067495823114240