Being and doing differentiated settings: the little princess and the plant’s poison of the forest
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/139560 |
Resumo: | This work investigates the mutative potential of using personalized fictional stories to reveal to children and adolescents the diagnosis of organic diseases. It is set around psychology sessions of an HIV+ adolescent which were transcribed in the form of transference narratives and examined under the Ambrosio and Vaisberg Procedure for evaluation of psychotherapeutic benefits. Adopting this procedure, it was possible to verify that the use of stories favored a mutative experience of transition from a defended and dissociated position to a more integrated and less anxious position, characterized by the possibility of greater tolerance to suffering when the option of belonging to ordinary life is offered. Clinical and reflective dialogues with Winnicot psychoanalysis finalize the text, evidencing the passage of a HIV+ diagnosis from a subjective object to an object that belongs to the shared world |
id |
USP-67_849f33b0a2ae7acafbe230d8e54da4f1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/139560 |
network_acronym_str |
USP-67 |
network_name_str |
Estilos da Clínica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Being and doing differentiated settings: the little princess and the plant’s poison of the forestSer y hacer encuadres diferenciados: la princesita y el veneno de la planta de la florestaEnquadres diferenciados ser e fazer: a princesinha e o veneno da planta da florestaVIH en niñoscomunicación sobre el VIHmétodo psicoanalíticoencuadres diferenciadoscambio psicoterapéuticoHIV childrenHIV disclosurepsychoanalytic methoddifferentiated settingpsychotherapeutic changecrianças com HIVcomunicação do HIVmétodo psicanalíticoenquadres diferenciadosmudança psicoterapêuticaThis work investigates the mutative potential of using personalized fictional stories to reveal to children and adolescents the diagnosis of organic diseases. It is set around psychology sessions of an HIV+ adolescent which were transcribed in the form of transference narratives and examined under the Ambrosio and Vaisberg Procedure for evaluation of psychotherapeutic benefits. Adopting this procedure, it was possible to verify that the use of stories favored a mutative experience of transition from a defended and dissociated position to a more integrated and less anxious position, characterized by the possibility of greater tolerance to suffering when the option of belonging to ordinary life is offered. Clinical and reflective dialogues with Winnicot psychoanalysis finalize the text, evidencing the passage of a HIV+ diagnosis from a subjective object to an object that belongs to the shared worldEste trabalho objetiva pesquisar a potencialidade mutativa do uso de histórias ficcionais personalizadas para revelar diagnóstico de doença orgânica para crianças e adolescentes. Articula-se ao redor de sessões de atendimento psicológico de uma adolescente HIV+, registradas sob a forma de narrativas transferenciais e apreciadas à luz do Procedimento de Ambrosio e Vaisberg de avaliação de benefícios psicoterapêuticos. Por essa via, foi possível constatar que o uso da história favoreceu uma experiência mutativa de transição desde um posicionamento defendido e dissociado para outro mais integrado e menos ansioso, caracterizado pela possibilidade de maior tolerância ao sofrimento quando o pertencimento à vida comum é oferecido. Interlocuções clínico-reflexivas com a psicaná- lise winnicottiana finalizam o texto, evidenciando a passagem do diagnóstico HIV+ de objeto subjetivo para objeto pertencente ao mundo compartilhadoEste trabajo busca investigar la potencialidad cambiante del uso de historias ficticias personalizadas para revelar el diagnóstico de enfermedad orgánica para niños y adolescentes. Está elaborado alrededor de sesiones de atención psicológica de una adolescente VIH+ que fueron registradas en forma de narraciones transferenciales y apreciadas a la luz del Procedimiento Ambrosio y Vaisberg de evaluación de beneficios psicoterapéuticos. Por esta vía, ha sido posible constatar que el uso de la historia favoreció una experiencia cambiante de transición desde una posición de defensa y disociada para otra más integrada y menos ansiosa, caracterizada por la posibilidad de mayor tolerancia al sufrimiento cuando el pertenecer a la vida en común es ofrecido. Interlocuciones clínico-reflectivas con el psicoanálisis winnicottiano finalizan el texto, evidenciando la transición del diagnóstico VIH+ de objeto subjetivo para objeto perteneciente al mundo compartidoUniversidade de São Paulo2017-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/13956010.11606/issn.1981-1624.v22i2p319-338Estilos da Clinica; v. 22 n. 2 (2017); 319-338Estilos da Clinica; ##issue.vol## 22 ##issue.no## 2 (2017); 319-338Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 22 N. 2 (2017); 319-338Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 22 No. 2 (2017); 319-338Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 22 No 2 (2017); 319-338Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 22 Núm. 2 (2017); 319-3381981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/139560/134874Mencarelli, Vera LúciaBaptista, Adriana MicelliVaisberg, Tania Maria José Aielloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:57:11Zoai:revistas.usp.br:article/139560Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:57:11Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Being and doing differentiated settings: the little princess and the plant’s poison of the forest Ser y hacer encuadres diferenciados: la princesita y el veneno de la planta de la floresta Enquadres diferenciados ser e fazer: a princesinha e o veneno da planta da floresta |
title |
Being and doing differentiated settings: the little princess and the plant’s poison of the forest |
spellingShingle |
Being and doing differentiated settings: the little princess and the plant’s poison of the forest Mencarelli, Vera Lúcia VIH en niños comunicación sobre el VIH método psicoanalítico encuadres diferenciados cambio psicoterapéutico HIV children HIV disclosure psychoanalytic method differentiated setting psychotherapeutic change crianças com HIV comunicação do HIV método psicanalítico enquadres diferenciados mudança psicoterapêutica |
title_short |
Being and doing differentiated settings: the little princess and the plant’s poison of the forest |
title_full |
Being and doing differentiated settings: the little princess and the plant’s poison of the forest |
title_fullStr |
Being and doing differentiated settings: the little princess and the plant’s poison of the forest |
title_full_unstemmed |
Being and doing differentiated settings: the little princess and the plant’s poison of the forest |
title_sort |
Being and doing differentiated settings: the little princess and the plant’s poison of the forest |
author |
Mencarelli, Vera Lúcia |
author_facet |
Mencarelli, Vera Lúcia Baptista, Adriana Micelli Vaisberg, Tania Maria José Aiello |
author_role |
author |
author2 |
Baptista, Adriana Micelli Vaisberg, Tania Maria José Aiello |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mencarelli, Vera Lúcia Baptista, Adriana Micelli Vaisberg, Tania Maria José Aiello |
dc.subject.por.fl_str_mv |
VIH en niños comunicación sobre el VIH método psicoanalítico encuadres diferenciados cambio psicoterapéutico HIV children HIV disclosure psychoanalytic method differentiated setting psychotherapeutic change crianças com HIV comunicação do HIV método psicanalítico enquadres diferenciados mudança psicoterapêutica |
topic |
VIH en niños comunicación sobre el VIH método psicoanalítico encuadres diferenciados cambio psicoterapéutico HIV children HIV disclosure psychoanalytic method differentiated setting psychotherapeutic change crianças com HIV comunicação do HIV método psicanalítico enquadres diferenciados mudança psicoterapêutica |
description |
This work investigates the mutative potential of using personalized fictional stories to reveal to children and adolescents the diagnosis of organic diseases. It is set around psychology sessions of an HIV+ adolescent which were transcribed in the form of transference narratives and examined under the Ambrosio and Vaisberg Procedure for evaluation of psychotherapeutic benefits. Adopting this procedure, it was possible to verify that the use of stories favored a mutative experience of transition from a defended and dissociated position to a more integrated and less anxious position, characterized by the possibility of greater tolerance to suffering when the option of belonging to ordinary life is offered. Clinical and reflective dialogues with Winnicot psychoanalysis finalize the text, evidencing the passage of a HIV+ diagnosis from a subjective object to an object that belongs to the shared world |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-10-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/139560 10.11606/issn.1981-1624.v22i2p319-338 |
url |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/139560 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v22i2p319-338 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/139560/134874 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estilos da Clinica; v. 22 n. 2 (2017); 319-338 Estilos da Clinica; ##issue.vol## 22 ##issue.no## 2 (2017); 319-338 Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 22 N. 2 (2017); 319-338 Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 22 No. 2 (2017); 319-338 Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 22 No 2 (2017); 319-338 Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 22 Núm. 2 (2017); 319-338 1981-1624 1415-7128 reponame:Estilos da Clínica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Estilos da Clínica (Online) |
collection |
Estilos da Clínica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaestilosdaclinica@usp.br |
_version_ |
1797067495823114240 |