Conhecer é agir: entre a epistemologia genética e o legado de Paulo Freire
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Matrizes (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/192712 |
Resumo: | What does it mean to become subjects of knowledge? Do the social actors who confront problems through knowledge construction really become empowered? The theory and findings of Genetic Epistemology provide a powerful theoretical and methodological tool for understanding experiences of conscientization as processes of empowering, allowing to read the Freirean method for literacy under the light of a theory of the processes of knowledge construction. In studying and practicing Communication for Development, I claim that Information, Communication and Knowledge constitute a crucial threefold, non-separable process that includes biological, behavioural, and social transformations, especially those that have been collectively created. |
id |
USP-70_1f962c1683275daa844749e7d98c844d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/192712 |
network_acronym_str |
USP-70 |
network_name_str |
Matrizes (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Conhecer é agir: entre a epistemologia genética e o legado de Paulo FreireConocer es actuar: desde la epistemología genética al legado de Paulo Freire Knowing is acting: between genetic epistemology and Paulo Freire’s legacyGenetic epistemologyPedagogy of the oppressedKnowledgeEpistemologia genéticaPedagogia do oprimidoConhecimentoEpistemología genéticaPedagogía del oprimidoConocimientoWhat does it mean to become subjects of knowledge? Do the social actors who confront problems through knowledge construction really become empowered? The theory and findings of Genetic Epistemology provide a powerful theoretical and methodological tool for understanding experiences of conscientization as processes of empowering, allowing to read the Freirean method for literacy under the light of a theory of the processes of knowledge construction. In studying and practicing Communication for Development, I claim that Information, Communication and Knowledge constitute a crucial threefold, non-separable process that includes biological, behavioural, and social transformations, especially those that have been collectively created.¿Qué significa convertirse en sujetos de conocimiento? Los actores sociales que pueden enfrentar sus problemas mediante la construcción de su propio conocimiento, ¿realmente se empoderan? La teoría y los hallazgos otorgados desde la Epistemología Genética nos brindan una poderosa herramienta teórica y metodológica para comprender las experiencias de concientización como procesos de empoderamiento y permiten leer el método de Freire a la luz de una teoría de los procesos de construcción del conocimiento. Al estudiar y practicar la Comunicación para el Desarrollo, afirmo que la Información, la Comunicación y el Conocimiento deben ser considerados como un proceso crucial triple, no separable, que incluye simultáneamente transformaciones biológicas, conductuales y sociales, especialmente aquellas que han sido creadas colectivamente.O que significa se tornar sujeitos do conhecimento? Atores sociais que enfrentam seus problemas por meio da construção de conhecimentos realmente se empoderam? A teoria e os achados da Epistemologia Genética fornecem uma poderosa ferramenta teórica e metodológica para compreender experiências de conscientização como processos de empoderamento, e permitem ler o método freiriano de alfabetização à luz de uma teoria dos processos de construção do conhecimento. Ao estudar e praticar a Comunicação para o Desenvolvimento, afirmo que Informação, Comunicação e Conhecimento constituem um processo tríplice e indissociável, que inclui transformações biológicas, comportamentais e sociais, especialmente as que foram criadas coletivamente.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação2021-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/19271210.11606/issn.1982-8160.v15i3p83-100MATRIZes; v. 15 n. 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 83-100MATRIZes; Vol. 15 No 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 83-100MATRIZes; V. 15 N. 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 83-100MATRIZes; Vol. 15 No. 3 (2021): Paulo Freire, 100 years; 83-100MATRIZes; Vol. 15 Núm. 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 83-1001982-81601982-2073reponame:Matrizes (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporspahttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/192712/178840https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/192712/178839https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonzález, Jorge A.2021-12-21T18:20:25Zoai:revistas.usp.br:article/192712Revistahttps://www.revistas.usp.br/matrizesPUBhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/oaimatrizes@usp.br1982-81601982-2073opendoar:2023-01-12T16:39:43.321439Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conhecer é agir: entre a epistemologia genética e o legado de Paulo Freire Conocer es actuar: desde la epistemología genética al legado de Paulo Freire Knowing is acting: between genetic epistemology and Paulo Freire’s legacy |
title |
Conhecer é agir: entre a epistemologia genética e o legado de Paulo Freire |
spellingShingle |
Conhecer é agir: entre a epistemologia genética e o legado de Paulo Freire González, Jorge A. Genetic epistemology Pedagogy of the oppressed Knowledge Epistemologia genética Pedagogia do oprimido Conhecimento Epistemología genética Pedagogía del oprimido Conocimiento |
title_short |
Conhecer é agir: entre a epistemologia genética e o legado de Paulo Freire |
title_full |
Conhecer é agir: entre a epistemologia genética e o legado de Paulo Freire |
title_fullStr |
Conhecer é agir: entre a epistemologia genética e o legado de Paulo Freire |
title_full_unstemmed |
Conhecer é agir: entre a epistemologia genética e o legado de Paulo Freire |
title_sort |
Conhecer é agir: entre a epistemologia genética e o legado de Paulo Freire |
author |
González, Jorge A. |
author_facet |
González, Jorge A. |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
González, Jorge A. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Genetic epistemology Pedagogy of the oppressed Knowledge Epistemologia genética Pedagogia do oprimido Conhecimento Epistemología genética Pedagogía del oprimido Conocimiento |
topic |
Genetic epistemology Pedagogy of the oppressed Knowledge Epistemologia genética Pedagogia do oprimido Conhecimento Epistemología genética Pedagogía del oprimido Conocimiento |
description |
What does it mean to become subjects of knowledge? Do the social actors who confront problems through knowledge construction really become empowered? The theory and findings of Genetic Epistemology provide a powerful theoretical and methodological tool for understanding experiences of conscientization as processes of empowering, allowing to read the Freirean method for literacy under the light of a theory of the processes of knowledge construction. In studying and practicing Communication for Development, I claim that Information, Communication and Knowledge constitute a crucial threefold, non-separable process that includes biological, behavioural, and social transformations, especially those that have been collectively created. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/192712 10.11606/issn.1982-8160.v15i3p83-100 |
url |
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/192712 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1982-8160.v15i3p83-100 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/192712/178840 https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/192712/178839 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação |
dc.source.none.fl_str_mv |
MATRIZes; v. 15 n. 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 83-100 MATRIZes; Vol. 15 No 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 83-100 MATRIZes; V. 15 N. 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 83-100 MATRIZes; Vol. 15 No. 3 (2021): Paulo Freire, 100 years; 83-100 MATRIZes; Vol. 15 Núm. 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 83-100 1982-8160 1982-2073 reponame:Matrizes (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Matrizes (Online) |
collection |
Matrizes (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
matrizes@usp.br |
_version_ |
1797051315574013952 |