Design thinking in advertising: a teaching-learning proposal for the development of projects
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/147448 |
Resumo: | This study shows a teaching-learning proposal for the development of advertising projects with design thinking (DT), considering undergraduate students in Advertising as target audience. The bibliographic review includes themes about: teaching of advertising projects, Design Thinking, and Constructive Alignment, followed by the details of the teaching-learning proposal and the elements that constitute it. The obtained results evidenced the effectiveness of the proposal and point out the immersion as the DT stage with more difficulty to perform by the students. The proposal can help teachers in the field to replicate the experience through the materials and resources described and, in addition, the construction course itself can be a guide to compose other proposals aimed at advertising teaching. |
id |
USP-71_4f8d19843ec7400305d07d528f342d57 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/147448 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Design thinking in advertising: a teaching-learning proposal for the development of projectsDesign thinking na publicidade: uma proposta de ensino-aprendizagem para o desenvolvimento de projetosConstructive AlignmentDesign ThinkingAdvertising TeachingAdvertising ProjectsLearning ScriptsAlinhamento ConstrutivoDesign ThinkingEnsino de PublicidadeProjetos PublicitáriosRoteiros de AprendizagemThis study shows a teaching-learning proposal for the development of advertising projects with design thinking (DT), considering undergraduate students in Advertising as target audience. The bibliographic review includes themes about: teaching of advertising projects, Design Thinking, and Constructive Alignment, followed by the details of the teaching-learning proposal and the elements that constitute it. The obtained results evidenced the effectiveness of the proposal and point out the immersion as the DT stage with more difficulty to perform by the students. The proposal can help teachers in the field to replicate the experience through the materials and resources described and, in addition, the construction course itself can be a guide to compose other proposals aimed at advertising teaching.Neste artigo, apresentamos uma proposta de ensino-aprendizagem para o desenvolvimento de projetos publicitários com design thinking (DT), considerando como público-alvo estudantes de graduação em Publicidade e Propaganda. A revisão bibliográfica compreende os temas: ensino de projetos publicitários, DT e alinhamento construtivo (AC); seguida do detalhamento da proposta de ensino-aprendizagem e dos elementos que a compõem. Os resultados obtidos evidenciaram a efetividade da proposta de ensino-aprendizagem e apontam a imersão como a fase do DT que os alunos sentem mais dificuldade de realizar. A proposta pode auxiliar professores da área a replicar a experiência por meio dos materiais e recursos disponibilizados e, além disso, o próprio percurso de construção pode servir como orientação para compor outras propostas visando o ensino de Publicidade e Propaganda.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2019-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/14744810.11606/issn.2316-9125.v24i1p30-43Comunicação & Educação; v. 24 n. 1 (2019): Expressões Educomunicativas: arte, rádio, fanzine e publicidade; 30-43Comunicação & Educação; Vol. 24 No. 1 (2019): Expressões Educomunicativas: arte, rádio, fanzine e publicidade; 30-43Comunicação & Educação; Vol. 24 Núm. 1 (2019): Expressões Educomunicativas: arte, rádio, fanzine e publicidade; 30-432316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/147448/153624https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/147448/153626Copyright (c) 2019 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Amarinildo Osório deMendonça, Andréa Pereira2019-06-18T15:34:21Zoai:revistas.usp.br:article/147448Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:26.918870Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Design thinking in advertising: a teaching-learning proposal for the development of projects Design thinking na publicidade: uma proposta de ensino-aprendizagem para o desenvolvimento de projetos |
title |
Design thinking in advertising: a teaching-learning proposal for the development of projects |
spellingShingle |
Design thinking in advertising: a teaching-learning proposal for the development of projects Souza, Amarinildo Osório de Constructive Alignment Design Thinking Advertising Teaching Advertising Projects Learning Scripts Alinhamento Construtivo Design Thinking Ensino de Publicidade Projetos Publicitários Roteiros de Aprendizagem |
title_short |
Design thinking in advertising: a teaching-learning proposal for the development of projects |
title_full |
Design thinking in advertising: a teaching-learning proposal for the development of projects |
title_fullStr |
Design thinking in advertising: a teaching-learning proposal for the development of projects |
title_full_unstemmed |
Design thinking in advertising: a teaching-learning proposal for the development of projects |
title_sort |
Design thinking in advertising: a teaching-learning proposal for the development of projects |
author |
Souza, Amarinildo Osório de |
author_facet |
Souza, Amarinildo Osório de Mendonça, Andréa Pereira |
author_role |
author |
author2 |
Mendonça, Andréa Pereira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Amarinildo Osório de Mendonça, Andréa Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Constructive Alignment Design Thinking Advertising Teaching Advertising Projects Learning Scripts Alinhamento Construtivo Design Thinking Ensino de Publicidade Projetos Publicitários Roteiros de Aprendizagem |
topic |
Constructive Alignment Design Thinking Advertising Teaching Advertising Projects Learning Scripts Alinhamento Construtivo Design Thinking Ensino de Publicidade Projetos Publicitários Roteiros de Aprendizagem |
description |
This study shows a teaching-learning proposal for the development of advertising projects with design thinking (DT), considering undergraduate students in Advertising as target audience. The bibliographic review includes themes about: teaching of advertising projects, Design Thinking, and Constructive Alignment, followed by the details of the teaching-learning proposal and the elements that constitute it. The obtained results evidenced the effectiveness of the proposal and point out the immersion as the DT stage with more difficulty to perform by the students. The proposal can help teachers in the field to replicate the experience through the materials and resources described and, in addition, the construction course itself can be a guide to compose other proposals aimed at advertising teaching. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/147448 10.11606/issn.2316-9125.v24i1p30-43 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/147448 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v24i1p30-43 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/147448/153624 https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/147448/153626 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Comunicação & Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Comunicação & Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 24 n. 1 (2019): Expressões Educomunicativas: arte, rádio, fanzine e publicidade; 30-43 Comunicação & Educação; Vol. 24 No. 1 (2019): Expressões Educomunicativas: arte, rádio, fanzine e publicidade; 30-43 Comunicação & Educação; Vol. 24 Núm. 1 (2019): Expressões Educomunicativas: arte, rádio, fanzine e publicidade; 30-43 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047092235993088 |