Linguistic-discursive strategies of comic representation of death in television advertising

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Palacios, Annamaria da Rocha Jatobá
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19298
Resumo: The paper aims to understand the use of humor by advertising when announces products and services and connect themselves with the symbolic universe about death. The purpose is to understand the linguistic-discursive strategies present in TV advertising presenting death as main subject. The analysis is founded on assumptions of semantic theories and theoretical postulates identified as belonging to the fields of pragmatic-language. Specific contributions of sociological, anthropological and philosophical assist in understanding of the Western historical legacy of death. This exploratory analysis of a set of television advertisements, it indicates that in spite of the seriousness of death, the use as a central theme in the advertising accounts contributes to breaking the current supremacy of sex as recurrently used element by institutionalized socio- discursive practices.
id PUC_RS-12_4cc96d7c7f69c5dcdfbc06eefb207fab
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/19298
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Linguistic-discursive strategies of comic representation of death in television advertisingEstrategias lingüístico-discursivas de tratamiento humorístico de la muerte en comerciales televisivosEstratégias linguístico-discursivas de tratamento humorístico da morte em comerciais televisivosAdvertisingHumorDeathAdvertisingDiscurso publicitarioHumorMuerteDiscurso publicitarioDiscurso publicitárioHumorMortePublicidadeThe paper aims to understand the use of humor by advertising when announces products and services and connect themselves with the symbolic universe about death. The purpose is to understand the linguistic-discursive strategies present in TV advertising presenting death as main subject. The analysis is founded on assumptions of semantic theories and theoretical postulates identified as belonging to the fields of pragmatic-language. Specific contributions of sociological, anthropological and philosophical assist in understanding of the Western historical legacy of death. This exploratory analysis of a set of television advertisements, it indicates that in spite of the seriousness of death, the use as a central theme in the advertising accounts contributes to breaking the current supremacy of sex as recurrently used element by institutionalized socio- discursive practices.El texto busca comprender el empleo del humor en la publicidad cuando anuncia productos y servicios y los relaciona al universo simbólico de la muerte. Se procura entender las estrategias lingüístico-discursivas presentes en comerciales televisivos que traen la muerte como figura central. El análisis se fundamenta en presupuestos de las teorías semánticas y en postulados teóricos identificados como pertenecientes a los dominios de la pragmalingüística. Algunas contribuciones puntuales de cuño sociológico, antropológico y filosófico auxilian en la comprensión de parte del legado histórico occidental sobre la muerte. Este análisis exploratorio, de un conjunto de comerciales televisivos, indica que, a pesar de la seriedad de la muerte, su empleo como tema central en las narrativas publicitarias contribuye a quebrar la actual supremacía del sexo como elemento recurrentemente utilizado en las prácticas socio-discursivas institucionalizadas.O texto procura compreender o emprego do humor pela publicidade quando anuncia produtos e serviços e os relaciona ao universo simbólico da morte. Objetiva-se entender estratégias linguísticodiscursivas presentes em comerciais televisivos que trazem a morte como figura central. A análise é alicerçada em pressupostos das teorias semânticas e em postulados teóricos identificados como pertencentes aos domínios da pragmalinguística. Pontuais contributos sociológicos, antropológicos e filosóficos auxiliam na compreensão de parte do legado histórico ocidental sobre a morte. Esta análise exploratória, de um conjunto de comerciais televisivos, indica que mesmo a despeito da seriedade da morte, seu emprego como tema central nas narrativas publicitárias contribui para quebrar a atual supremacia do sexo como elemento recorrentemente utilizado por práticas sociodiscursivas institucionalizadas.Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1929810.15448/1980-3729.2015.1.19298Revista FAMECOS; Vol. 22 No. 1 (2015); 202-224Revista FAMECOS; Vol. 22 Núm. 1 (2015); 202-224Revista FAMECOS; v. 22 n. 1 (2015); 202-2241980-37291415-054910.15448/1980-3729.2015.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19298/13120Palacios, Annamaria da Rocha Jatobáinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-07-14T16:18:13Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/19298Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-07-14T16:18:13Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Linguistic-discursive strategies of comic representation of death in television advertising
Estrategias lingüístico-discursivas de tratamiento humorístico de la muerte en comerciales televisivos
Estratégias linguístico-discursivas de tratamento humorístico da morte em comerciais televisivos
title Linguistic-discursive strategies of comic representation of death in television advertising
spellingShingle Linguistic-discursive strategies of comic representation of death in television advertising
Palacios, Annamaria da Rocha Jatobá
Advertising
Humor
Death
Advertising
Discurso publicitario
Humor
Muerte
Discurso publicitario
Discurso publicitário
Humor
Morte
Publicidade
title_short Linguistic-discursive strategies of comic representation of death in television advertising
title_full Linguistic-discursive strategies of comic representation of death in television advertising
title_fullStr Linguistic-discursive strategies of comic representation of death in television advertising
title_full_unstemmed Linguistic-discursive strategies of comic representation of death in television advertising
title_sort Linguistic-discursive strategies of comic representation of death in television advertising
author Palacios, Annamaria da Rocha Jatobá
author_facet Palacios, Annamaria da Rocha Jatobá
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Palacios, Annamaria da Rocha Jatobá
dc.subject.por.fl_str_mv Advertising
Humor
Death
Advertising
Discurso publicitario
Humor
Muerte
Discurso publicitario
Discurso publicitário
Humor
Morte
Publicidade
topic Advertising
Humor
Death
Advertising
Discurso publicitario
Humor
Muerte
Discurso publicitario
Discurso publicitário
Humor
Morte
Publicidade
description The paper aims to understand the use of humor by advertising when announces products and services and connect themselves with the symbolic universe about death. The purpose is to understand the linguistic-discursive strategies present in TV advertising presenting death as main subject. The analysis is founded on assumptions of semantic theories and theoretical postulates identified as belonging to the fields of pragmatic-language. Specific contributions of sociological, anthropological and philosophical assist in understanding of the Western historical legacy of death. This exploratory analysis of a set of television advertisements, it indicates that in spite of the seriousness of death, the use as a central theme in the advertising accounts contributes to breaking the current supremacy of sex as recurrently used element by institutionalized socio- discursive practices.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-05-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19298
10.15448/1980-3729.2015.1.19298
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19298
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2015.1.19298
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19298/13120
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 22 No. 1 (2015); 202-224
Revista FAMECOS; Vol. 22 Núm. 1 (2015); 202-224
Revista FAMECOS; v. 22 n. 1 (2015); 202-224
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2015.1
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128662631514112