Ciberespaço e violência simbólica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Quadros, Paulo da Silva
Data de Publicação: 2001
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36977
Resumo: The author discusses how violence and life itself have been made banal in the media's contents, giving special emphasis to content that is posted in the Internet. He explains how the World Wide Web, through the so-called cyberspace, makes children and young people who have free and unguided access to the virtual world even more vulnerable to all sorts of attacks. Such guidance is not found in the school, with the "educommunicator", nor in the family. There is no sustained upbringing in ethical and humanistic values. His concern is based on the fascination the new technologies cause, without a compensation of one living with other people as true citizens, in other words, mutual respect and acknowledging other people.
id USP-71_6fbd6294a1223a154bd11e96fd95e72c
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/36977
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Ciberespaço e violência simbólicaCyberspace and symbolic violenceviolênciaInternetciberespaçocidadaniavalores éticosviolenceInternetcyberspacecitizenshipethical values The author discusses how violence and life itself have been made banal in the media's contents, giving special emphasis to content that is posted in the Internet. He explains how the World Wide Web, through the so-called cyberspace, makes children and young people who have free and unguided access to the virtual world even more vulnerable to all sorts of attacks. Such guidance is not found in the school, with the "educommunicator", nor in the family. There is no sustained upbringing in ethical and humanistic values. His concern is based on the fascination the new technologies cause, without a compensation of one living with other people as true citizens, in other words, mutual respect and acknowledging other people. O autor discute a banalização da violência e da vida nos conteúdos dos meios de comunicação, dando destaque especial aos conteúdos que circulam na Internet. Ele explica como a rede mundial de computadores, através do denominado ciberespaço, deixa ainda mais vulnerável a ataques de todos os tipos as crianças e os jovens que têm acesso livre ao mundo virtual, sem o adequado acompanhamento, na escola, do educomunicador e, na família, sem a formação sustentada em valores éticos e humanistas. Sua preocupação sustenta-se no fascínio que as novas tecnologias despertam sem a contrapartida valorização da convivência cidadã, ou seja, do respeito ao e reconhecimento do outro.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2001-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/3697710.11606/issn.2316-9125.v0i21p54-60Comunicação & Educação; n. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 54-60Comunicação & Educação; No. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 54-60Comunicação & Educação; Núm. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 54-602316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36977/39699Quadros, Paulo da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T14:28:01Zoai:revistas.usp.br:article/36977Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:35:41.698471Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ciberespaço e violência simbólica
Cyberspace and symbolic violence
title Ciberespaço e violência simbólica
spellingShingle Ciberespaço e violência simbólica
Quadros, Paulo da Silva
violência
Internet
ciberespaço
cidadania
valores éticos
violence
Internet
cyberspace
citizenship
ethical values
title_short Ciberespaço e violência simbólica
title_full Ciberespaço e violência simbólica
title_fullStr Ciberespaço e violência simbólica
title_full_unstemmed Ciberespaço e violência simbólica
title_sort Ciberespaço e violência simbólica
author Quadros, Paulo da Silva
author_facet Quadros, Paulo da Silva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Quadros, Paulo da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv violência
Internet
ciberespaço
cidadania
valores éticos
violence
Internet
cyberspace
citizenship
ethical values
topic violência
Internet
ciberespaço
cidadania
valores éticos
violence
Internet
cyberspace
citizenship
ethical values
description The author discusses how violence and life itself have been made banal in the media's contents, giving special emphasis to content that is posted in the Internet. He explains how the World Wide Web, through the so-called cyberspace, makes children and young people who have free and unguided access to the virtual world even more vulnerable to all sorts of attacks. Such guidance is not found in the school, with the "educommunicator", nor in the family. There is no sustained upbringing in ethical and humanistic values. His concern is based on the fascination the new technologies cause, without a compensation of one living with other people as true citizens, in other words, mutual respect and acknowledging other people.
publishDate 2001
dc.date.none.fl_str_mv 2001-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36977
10.11606/issn.2316-9125.v0i21p54-60
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36977
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v0i21p54-60
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36977/39699
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; n. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 54-60
Comunicação & Educação; No. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 54-60
Comunicação & Educação; Núm. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 54-60
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047088971776000