Ciberespaço e violência simbólica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36977 |
Resumo: | The author discusses how violence and life itself have been made banal in the media's contents, giving special emphasis to content that is posted in the Internet. He explains how the World Wide Web, through the so-called cyberspace, makes children and young people who have free and unguided access to the virtual world even more vulnerable to all sorts of attacks. Such guidance is not found in the school, with the "educommunicator", nor in the family. There is no sustained upbringing in ethical and humanistic values. His concern is based on the fascination the new technologies cause, without a compensation of one living with other people as true citizens, in other words, mutual respect and acknowledging other people. |
id |
USP-71_6fbd6294a1223a154bd11e96fd95e72c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/36977 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ciberespaço e violência simbólicaCyberspace and symbolic violenceviolênciaInternetciberespaçocidadaniavalores éticosviolenceInternetcyberspacecitizenshipethical values The author discusses how violence and life itself have been made banal in the media's contents, giving special emphasis to content that is posted in the Internet. He explains how the World Wide Web, through the so-called cyberspace, makes children and young people who have free and unguided access to the virtual world even more vulnerable to all sorts of attacks. Such guidance is not found in the school, with the "educommunicator", nor in the family. There is no sustained upbringing in ethical and humanistic values. His concern is based on the fascination the new technologies cause, without a compensation of one living with other people as true citizens, in other words, mutual respect and acknowledging other people. O autor discute a banalização da violência e da vida nos conteúdos dos meios de comunicação, dando destaque especial aos conteúdos que circulam na Internet. Ele explica como a rede mundial de computadores, através do denominado ciberespaço, deixa ainda mais vulnerável a ataques de todos os tipos as crianças e os jovens que têm acesso livre ao mundo virtual, sem o adequado acompanhamento, na escola, do educomunicador e, na família, sem a formação sustentada em valores éticos e humanistas. Sua preocupação sustenta-se no fascínio que as novas tecnologias despertam sem a contrapartida valorização da convivência cidadã, ou seja, do respeito ao e reconhecimento do outro.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2001-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/3697710.11606/issn.2316-9125.v0i21p54-60Comunicação & Educação; n. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 54-60Comunicação & Educação; No. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 54-60Comunicação & Educação; Núm. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 54-602316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36977/39699Quadros, Paulo da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T14:28:01Zoai:revistas.usp.br:article/36977Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:35:41.698471Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ciberespaço e violência simbólica Cyberspace and symbolic violence |
title |
Ciberespaço e violência simbólica |
spellingShingle |
Ciberespaço e violência simbólica Quadros, Paulo da Silva violência Internet ciberespaço cidadania valores éticos violence Internet cyberspace citizenship ethical values |
title_short |
Ciberespaço e violência simbólica |
title_full |
Ciberespaço e violência simbólica |
title_fullStr |
Ciberespaço e violência simbólica |
title_full_unstemmed |
Ciberespaço e violência simbólica |
title_sort |
Ciberespaço e violência simbólica |
author |
Quadros, Paulo da Silva |
author_facet |
Quadros, Paulo da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Quadros, Paulo da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
violência Internet ciberespaço cidadania valores éticos violence Internet cyberspace citizenship ethical values |
topic |
violência Internet ciberespaço cidadania valores éticos violence Internet cyberspace citizenship ethical values |
description |
The author discusses how violence and life itself have been made banal in the media's contents, giving special emphasis to content that is posted in the Internet. He explains how the World Wide Web, through the so-called cyberspace, makes children and young people who have free and unguided access to the virtual world even more vulnerable to all sorts of attacks. Such guidance is not found in the school, with the "educommunicator", nor in the family. There is no sustained upbringing in ethical and humanistic values. His concern is based on the fascination the new technologies cause, without a compensation of one living with other people as true citizens, in other words, mutual respect and acknowledging other people. |
publishDate |
2001 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2001-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36977 10.11606/issn.2316-9125.v0i21p54-60 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36977 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v0i21p54-60 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36977/39699 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; n. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 54-60 Comunicação & Educação; No. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 54-60 Comunicação & Educação; Núm. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 54-60 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047088971776000 |