Theater in adult literacy: Paulo Freire in pandemic times
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/187260 |
Resumo: | This article seeks to confirm that the use of Paulo Freire’s Adult Literacy Method, combined with theater as an educommunicative practice, configures an effective tool for adult literacy, even for distance learning. This article presents a methodology for literacy, based on the student’s life experience, through cultural circles, vocabulary expansion and work with generative words. The study analyzed adults, aged between 40 and 65, from the Maria Teresa Municipal School, in the municipality of São João del-Rei, that went through three levels of literacy: media literacy; literacy through narratives and the construction of fictional characters; and literacy built from the relationship with other human beings and with the world. |
id |
USP-71_82ac2ec9f4e8c45c4e59a1b45603b44a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/187260 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Theater in adult literacy: Paulo Freire in pandemic timesO teatro na alfabetização de adultos: Paulo Freire em tempos de pandemiaO teatro na alfabetização de adultos: Paulo Freire em tempos de pandemiaAlfabetizaçãoEducaçãoEducomunicaçãoTeatroDiálogoLiteracyEducationEducommunicationTheaterDialogueAlfabetizaçãoEducaçãoEducomunicaçãoTeatroDiálogoThis article seeks to confirm that the use of Paulo Freire’s Adult Literacy Method, combined with theater as an educommunicative practice, configures an effective tool for adult literacy, even for distance learning. This article presents a methodology for literacy, based on the student’s life experience, through cultural circles, vocabulary expansion and work with generative words. The study analyzed adults, aged between 40 and 65, from the Maria Teresa Municipal School, in the municipality of São João del-Rei, that went through three levels of literacy: media literacy; literacy through narratives and the construction of fictional characters; and literacy built from the relationship with other human beings and with the world.Este artigo busca confirmar que a utilização do método de alfabetização de adultos de Paulo Freire, aliado ao teatro como prática educomunicativa, configura uma ferramenta eficaz para a alfabetização de adultos, mesmo a distância. Apresenta-se uma metodologia para a alfabetização baseada na experiência de vida do estudante, por meio dos círculos de cultura, da expansão vocabular e do trabalho com as palavras geradoras. A pesquisa analisou adultos com idades entre 40 e 65 anos da Escola Municipal Maria Teresa, em São João del-Rei, que passaram por três níveis de alfabetização: alfabetização midiática; alfabetização por meio de narrativas e da construção de personagens fictícios; e a alfabetização construída a partir da relação com o outro e com o mundo.Este artigo busca confirmar que a utilização do método de alfabetização de adultos de Paulo Freire, aliado ao teatro como prática educomunicativa, configura uma ferramenta eficaz para a alfabetização de adultos, mesmo a distância. Apresenta-se uma metodologia para a alfabetização baseada na experiência de vida do estudante, por meio dos círculos de cultura, da expansão vocabular e do trabalho com as palavras geradoras. A pesquisa analisou adultos com idades entre 40 e 65 anos da Escola Municipal Maria Teresa, em São João del-Rei, que passaram por três níveis de alfabetização: alfabetização midiática; alfabetização por meio de narrativas e da construção de personagens fictícios; e a alfabetização construída a partir da relação com o outro e com o mundo.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2022-07-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDossiê 100 Anos de Paulo Freireapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/18726010.11606/issn.2316-9125.v26i2p179-194Comunicação & Educação; v. 26 n. 2 (2021): Dossiê 100 anos de Paulo Freire; 179-194Comunicação & Educação; Vol. 26 No. 2 (2021): Dossiê 100 anos de Paulo Freire; 179-194Comunicação & Educação; Vol. 26 Núm. 2 (2021): Dossiê 100 anos de Paulo Freire; 179-1942316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/187260/178694Copyright (c) 2021 Carlos Henrique Silva, Filomena Bomfimhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Carlos HenriqueBomfim, Filomena2022-07-19T19:17:26Zoai:revistas.usp.br:article/187260Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:34.180064Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Theater in adult literacy: Paulo Freire in pandemic times O teatro na alfabetização de adultos: Paulo Freire em tempos de pandemia O teatro na alfabetização de adultos: Paulo Freire em tempos de pandemia |
title |
Theater in adult literacy: Paulo Freire in pandemic times |
spellingShingle |
Theater in adult literacy: Paulo Freire in pandemic times Silva, Carlos Henrique Alfabetização Educação Educomunicação Teatro Diálogo Literacy Education Educommunication Theater Dialogue Alfabetização Educação Educomunicação Teatro Diálogo |
title_short |
Theater in adult literacy: Paulo Freire in pandemic times |
title_full |
Theater in adult literacy: Paulo Freire in pandemic times |
title_fullStr |
Theater in adult literacy: Paulo Freire in pandemic times |
title_full_unstemmed |
Theater in adult literacy: Paulo Freire in pandemic times |
title_sort |
Theater in adult literacy: Paulo Freire in pandemic times |
author |
Silva, Carlos Henrique |
author_facet |
Silva, Carlos Henrique Bomfim, Filomena |
author_role |
author |
author2 |
Bomfim, Filomena |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Carlos Henrique Bomfim, Filomena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização Educação Educomunicação Teatro Diálogo Literacy Education Educommunication Theater Dialogue Alfabetização Educação Educomunicação Teatro Diálogo |
topic |
Alfabetização Educação Educomunicação Teatro Diálogo Literacy Education Educommunication Theater Dialogue Alfabetização Educação Educomunicação Teatro Diálogo |
description |
This article seeks to confirm that the use of Paulo Freire’s Adult Literacy Method, combined with theater as an educommunicative practice, configures an effective tool for adult literacy, even for distance learning. This article presents a methodology for literacy, based on the student’s life experience, through cultural circles, vocabulary expansion and work with generative words. The study analyzed adults, aged between 40 and 65, from the Maria Teresa Municipal School, in the municipality of São João del-Rei, that went through three levels of literacy: media literacy; literacy through narratives and the construction of fictional characters; and literacy built from the relationship with other human beings and with the world. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Dossiê 100 Anos de Paulo Freire |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/187260 10.11606/issn.2316-9125.v26i2p179-194 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/187260 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v26i2p179-194 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/187260/178694 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Carlos Henrique Silva, Filomena Bomfim https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Carlos Henrique Silva, Filomena Bomfim https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 26 n. 2 (2021): Dossiê 100 anos de Paulo Freire; 179-194 Comunicação & Educação; Vol. 26 No. 2 (2021): Dossiê 100 anos de Paulo Freire; 179-194 Comunicação & Educação; Vol. 26 Núm. 2 (2021): Dossiê 100 anos de Paulo Freire; 179-194 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047092773912576 |