Exercício da dúvida no trabalho interdisciplinar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Justti, Antônia Aparecida
Data de Publicação: 2000
Outros Autores: Pinto, Sílvia Lúcia Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36925
Resumo: The authors report on an interdisciplinary experience in teaching science carried out with third and fourth grade students in a public school in the State of São Paulo. They begin studying the environmental theme observing variations in temperature, in the weather and in moon phases, supported by data collection, based on scientific measurement, newspaper and book reading and on direct observation of the environment. Data analysis allows for relations to be made between different areas of knowledge such as Portuguese, Mathematics, History and Geography. It also allows for a rich and dynamic learning process, which values student knowledge and leads to scientific knowledge.  
id USP-71_9eae14cdc20f378534b8afe599dd0e87
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/36925
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Exercício da dúvida no trabalho interdisciplinarinterdisciplinarensino de Ciênciasambienteensino fundamentaljornalmeios de comunicaçãointerdisciplinaryScience teachingenvironmentelementary teachingnewspapermeans of communicationThe authors report on an interdisciplinary experience in teaching science carried out with third and fourth grade students in a public school in the State of São Paulo. They begin studying the environmental theme observing variations in temperature, in the weather and in moon phases, supported by data collection, based on scientific measurement, newspaper and book reading and on direct observation of the environment. Data analysis allows for relations to be made between different areas of knowledge such as Portuguese, Mathematics, History and Geography. It also allows for a rich and dynamic learning process, which values student knowledge and leads to scientific knowledge.  As autoras relatam experiência interdisciplinar no ensino de ciências com alunos de terceira e quarta séries do ensino fundamental em escola pública do Estado de São Paulo. Elas partem do estudo do tema o ambiente para observar a variação da temperatura, a variação do tempo e as fases da Lua, apoiadas na coleta de dados, a partir da medição científica, da leitura de jornal, livro e da observação direta do meio ambiente. A análise dos dados permite relações entre as diferentes áreas do conhecimento: Português, Matemática, História e Geografia. Possibilita também um aprendizado rico, dinâmico que valoriza o conhecimento do aluno, levando-o à construção do conhecimento científico. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2000-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/3692510.11606/issn.2316-9125.v0i18p101-111Comunicação & Educação; n. 18 (2000): Identidades e globalização, Novas tecnologias na escola, Rádio a serviço da comunidade; 101-111Comunicação & Educação; No. 18 (2000): Identidades e globalização, Novas tecnologias na escola, Rádio a serviço da comunidade; 101-111Comunicação & Educação; Núm. 18 (2000): Identidades e globalização, Novas tecnologias na escola, Rádio a serviço da comunidade; 101-1112316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36925/39647Justti, Antônia AparecidaPinto, Sílvia Lúcia Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T14:28:19Zoai:revistas.usp.br:article/36925Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:35:38.642835Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Exercício da dúvida no trabalho interdisciplinar
title Exercício da dúvida no trabalho interdisciplinar
spellingShingle Exercício da dúvida no trabalho interdisciplinar
Justti, Antônia Aparecida
interdisciplinar
ensino de Ciências
ambiente
ensino fundamental
jornal
meios de comunicação
interdisciplinary
Science teaching
environment
elementary teaching
newspaper
means of communication
title_short Exercício da dúvida no trabalho interdisciplinar
title_full Exercício da dúvida no trabalho interdisciplinar
title_fullStr Exercício da dúvida no trabalho interdisciplinar
title_full_unstemmed Exercício da dúvida no trabalho interdisciplinar
title_sort Exercício da dúvida no trabalho interdisciplinar
author Justti, Antônia Aparecida
author_facet Justti, Antônia Aparecida
Pinto, Sílvia Lúcia Silva
author_role author
author2 Pinto, Sílvia Lúcia Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Justti, Antônia Aparecida
Pinto, Sílvia Lúcia Silva
dc.subject.por.fl_str_mv interdisciplinar
ensino de Ciências
ambiente
ensino fundamental
jornal
meios de comunicação
interdisciplinary
Science teaching
environment
elementary teaching
newspaper
means of communication
topic interdisciplinar
ensino de Ciências
ambiente
ensino fundamental
jornal
meios de comunicação
interdisciplinary
Science teaching
environment
elementary teaching
newspaper
means of communication
description The authors report on an interdisciplinary experience in teaching science carried out with third and fourth grade students in a public school in the State of São Paulo. They begin studying the environmental theme observing variations in temperature, in the weather and in moon phases, supported by data collection, based on scientific measurement, newspaper and book reading and on direct observation of the environment. Data analysis allows for relations to be made between different areas of knowledge such as Portuguese, Mathematics, History and Geography. It also allows for a rich and dynamic learning process, which values student knowledge and leads to scientific knowledge.  
publishDate 2000
dc.date.none.fl_str_mv 2000-09-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36925
10.11606/issn.2316-9125.v0i18p101-111
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36925
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v0i18p101-111
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36925/39647
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; n. 18 (2000): Identidades e globalização, Novas tecnologias na escola, Rádio a serviço da comunidade; 101-111
Comunicação & Educação; No. 18 (2000): Identidades e globalização, Novas tecnologias na escola, Rádio a serviço da comunidade; 101-111
Comunicação & Educação; Núm. 18 (2000): Identidades e globalização, Novas tecnologias na escola, Rádio a serviço da comunidade; 101-111
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047088864821248