Exercício da dúvida no trabalho interdisciplinar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2000 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36925 |
Resumo: | The authors report on an interdisciplinary experience in teaching science carried out with third and fourth grade students in a public school in the State of São Paulo. They begin studying the environmental theme observing variations in temperature, in the weather and in moon phases, supported by data collection, based on scientific measurement, newspaper and book reading and on direct observation of the environment. Data analysis allows for relations to be made between different areas of knowledge such as Portuguese, Mathematics, History and Geography. It also allows for a rich and dynamic learning process, which values student knowledge and leads to scientific knowledge. |
id |
USP-71_9eae14cdc20f378534b8afe599dd0e87 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/36925 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Exercício da dúvida no trabalho interdisciplinarinterdisciplinarensino de Ciênciasambienteensino fundamentaljornalmeios de comunicaçãointerdisciplinaryScience teachingenvironmentelementary teachingnewspapermeans of communicationThe authors report on an interdisciplinary experience in teaching science carried out with third and fourth grade students in a public school in the State of São Paulo. They begin studying the environmental theme observing variations in temperature, in the weather and in moon phases, supported by data collection, based on scientific measurement, newspaper and book reading and on direct observation of the environment. Data analysis allows for relations to be made between different areas of knowledge such as Portuguese, Mathematics, History and Geography. It also allows for a rich and dynamic learning process, which values student knowledge and leads to scientific knowledge. As autoras relatam experiência interdisciplinar no ensino de ciências com alunos de terceira e quarta séries do ensino fundamental em escola pública do Estado de São Paulo. Elas partem do estudo do tema o ambiente para observar a variação da temperatura, a variação do tempo e as fases da Lua, apoiadas na coleta de dados, a partir da medição científica, da leitura de jornal, livro e da observação direta do meio ambiente. A análise dos dados permite relações entre as diferentes áreas do conhecimento: Português, Matemática, História e Geografia. Possibilita também um aprendizado rico, dinâmico que valoriza o conhecimento do aluno, levando-o à construção do conhecimento científico. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2000-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/3692510.11606/issn.2316-9125.v0i18p101-111Comunicação & Educação; n. 18 (2000): Identidades e globalização, Novas tecnologias na escola, Rádio a serviço da comunidade; 101-111Comunicação & Educação; No. 18 (2000): Identidades e globalização, Novas tecnologias na escola, Rádio a serviço da comunidade; 101-111Comunicação & Educação; Núm. 18 (2000): Identidades e globalização, Novas tecnologias na escola, Rádio a serviço da comunidade; 101-1112316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36925/39647Justti, Antônia AparecidaPinto, Sílvia Lúcia Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T14:28:19Zoai:revistas.usp.br:article/36925Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:35:38.642835Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Exercício da dúvida no trabalho interdisciplinar |
title |
Exercício da dúvida no trabalho interdisciplinar |
spellingShingle |
Exercício da dúvida no trabalho interdisciplinar Justti, Antônia Aparecida interdisciplinar ensino de Ciências ambiente ensino fundamental jornal meios de comunicação interdisciplinary Science teaching environment elementary teaching newspaper means of communication |
title_short |
Exercício da dúvida no trabalho interdisciplinar |
title_full |
Exercício da dúvida no trabalho interdisciplinar |
title_fullStr |
Exercício da dúvida no trabalho interdisciplinar |
title_full_unstemmed |
Exercício da dúvida no trabalho interdisciplinar |
title_sort |
Exercício da dúvida no trabalho interdisciplinar |
author |
Justti, Antônia Aparecida |
author_facet |
Justti, Antônia Aparecida Pinto, Sílvia Lúcia Silva |
author_role |
author |
author2 |
Pinto, Sílvia Lúcia Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Justti, Antônia Aparecida Pinto, Sílvia Lúcia Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
interdisciplinar ensino de Ciências ambiente ensino fundamental jornal meios de comunicação interdisciplinary Science teaching environment elementary teaching newspaper means of communication |
topic |
interdisciplinar ensino de Ciências ambiente ensino fundamental jornal meios de comunicação interdisciplinary Science teaching environment elementary teaching newspaper means of communication |
description |
The authors report on an interdisciplinary experience in teaching science carried out with third and fourth grade students in a public school in the State of São Paulo. They begin studying the environmental theme observing variations in temperature, in the weather and in moon phases, supported by data collection, based on scientific measurement, newspaper and book reading and on direct observation of the environment. Data analysis allows for relations to be made between different areas of knowledge such as Portuguese, Mathematics, History and Geography. It also allows for a rich and dynamic learning process, which values student knowledge and leads to scientific knowledge. |
publishDate |
2000 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2000-09-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36925 10.11606/issn.2316-9125.v0i18p101-111 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36925 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v0i18p101-111 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36925/39647 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; n. 18 (2000): Identidades e globalização, Novas tecnologias na escola, Rádio a serviço da comunidade; 101-111 Comunicação & Educação; No. 18 (2000): Identidades e globalização, Novas tecnologias na escola, Rádio a serviço da comunidade; 101-111 Comunicação & Educação; Núm. 18 (2000): Identidades e globalização, Novas tecnologias na escola, Rádio a serviço da comunidade; 101-111 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047088864821248 |