From pleasure to critical thinking in Harry Potter
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/123855 |
Resumo: | The purpose of this article is to discuss the developing of critical thinking in young people through the dissemination of narratives created by pop culture fans. Fanfics in general and memes on politics and society, found on the Internet and associated with fantasy novel series Harry Potter, were considered for the analysis. This discussion is articulated with studies on education, media literacy and culture. |
id |
USP-71_a6a0d41284ea3f0194e1564806748fbe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/123855 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
From pleasure to critical thinking in Harry PotterDo prazer ao pensamento crítico em Harry PottereducaçãoHarry PottermemesfanficsLetramento Midiático e a Construção do GostoeducationHarry PottermemesfanficsMedia Leteracy and the Taste ConstructionThe purpose of this article is to discuss the developing of critical thinking in young people through the dissemination of narratives created by pop culture fans. Fanfics in general and memes on politics and society, found on the Internet and associated with fantasy novel series Harry Potter, were considered for the analysis. This discussion is articulated with studies on education, media literacy and culture.A proposta deste artigo é discutir a construção de um pensamento crítico em jovens através da difusão de narrativas elaboradas por fãs de cultura pop. Serão considerados para análise fanfics e memes sobre política e sociedade que se encontram na Internet e estão ligados à obra Harry Potter, em articulação com estudos sobre educação, letramento midiático e cultura.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2017-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/12385510.11606/issn.2316-9125.v22i2p77-84Comunicação & Educação; v. 22 n. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 77-84Comunicação & Educação; Vol. 22 No. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 77-84Comunicação & Educação; Vol. 22 Núm. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 77-842316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/123855/135566Copyright (c) 2017 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVenancio, Milena de Azeredo PachecoFarbiarz, Alexandre2018-02-09T13:38:50Zoai:revistas.usp.br:article/123855Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:24.090508Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
From pleasure to critical thinking in Harry Potter Do prazer ao pensamento crítico em Harry Potter |
title |
From pleasure to critical thinking in Harry Potter |
spellingShingle |
From pleasure to critical thinking in Harry Potter Venancio, Milena de Azeredo Pacheco educação Harry Potter memes fanfics Letramento Midiático e a Construção do Gosto education Harry Potter memes fanfics Media Leteracy and the Taste Construction |
title_short |
From pleasure to critical thinking in Harry Potter |
title_full |
From pleasure to critical thinking in Harry Potter |
title_fullStr |
From pleasure to critical thinking in Harry Potter |
title_full_unstemmed |
From pleasure to critical thinking in Harry Potter |
title_sort |
From pleasure to critical thinking in Harry Potter |
author |
Venancio, Milena de Azeredo Pacheco |
author_facet |
Venancio, Milena de Azeredo Pacheco Farbiarz, Alexandre |
author_role |
author |
author2 |
Farbiarz, Alexandre |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Venancio, Milena de Azeredo Pacheco Farbiarz, Alexandre |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação Harry Potter memes fanfics Letramento Midiático e a Construção do Gosto education Harry Potter memes fanfics Media Leteracy and the Taste Construction |
topic |
educação Harry Potter memes fanfics Letramento Midiático e a Construção do Gosto education Harry Potter memes fanfics Media Leteracy and the Taste Construction |
description |
The purpose of this article is to discuss the developing of critical thinking in young people through the dissemination of narratives created by pop culture fans. Fanfics in general and memes on politics and society, found on the Internet and associated with fantasy novel series Harry Potter, were considered for the analysis. This discussion is articulated with studies on education, media literacy and culture. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-11-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/123855 10.11606/issn.2316-9125.v22i2p77-84 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/123855 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v22i2p77-84 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/123855/135566 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Comunicação & Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Comunicação & Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 22 n. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 77-84 Comunicação & Educação; Vol. 22 No. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 77-84 Comunicação & Educação; Vol. 22 Núm. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 77-84 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047092157349888 |