From pleasure to critical thinking in Harry Potter

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Venancio, Milena de Azeredo Pacheco
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Farbiarz, Alexandre
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/123855
Resumo: The purpose of this article is to discuss the developing of critical thinking in young people through the dissemination of narratives created by pop culture fans. Fanfics in general and memes on politics and society, found on the Internet and associated with fantasy novel series Harry Potter, were considered for the analysis. This discussion is articulated with studies on education, media literacy and culture.
id USP-71_a6a0d41284ea3f0194e1564806748fbe
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/123855
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling From pleasure to critical thinking in Harry PotterDo prazer ao pensamento crítico em Harry PottereducaçãoHarry PottermemesfanficsLetramento Midiático e a Construção do GostoeducationHarry PottermemesfanficsMedia Leteracy and the Taste ConstructionThe purpose of this article is to discuss the developing of critical thinking in young people through the dissemination of narratives created by pop culture fans. Fanfics in general and memes on politics and society, found on the Internet and associated with fantasy novel series Harry Potter, were considered for the analysis. This discussion is articulated with studies on education, media literacy and culture.A proposta deste artigo é discutir a construção de um pensamento crítico em jovens através da difusão de narrativas elaboradas por fãs de cultura pop. Serão considerados para análise fanfics e memes sobre política e sociedade que se encontram na Internet e estão ligados à obra Harry Potter, em articulação com estudos sobre educação, letramento midiático e cultura.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2017-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/12385510.11606/issn.2316-9125.v22i2p77-84Comunicação & Educação; v. 22 n. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 77-84Comunicação & Educação; Vol. 22 No. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 77-84Comunicação & Educação; Vol. 22 Núm. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 77-842316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/123855/135566Copyright (c) 2017 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVenancio, Milena de Azeredo PachecoFarbiarz, Alexandre2018-02-09T13:38:50Zoai:revistas.usp.br:article/123855Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:24.090508Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv From pleasure to critical thinking in Harry Potter
Do prazer ao pensamento crítico em Harry Potter
title From pleasure to critical thinking in Harry Potter
spellingShingle From pleasure to critical thinking in Harry Potter
Venancio, Milena de Azeredo Pacheco
educação
Harry Potter
memes
fanfics
Letramento Midiático e a Construção do Gosto
education
Harry Potter
memes
fanfics
Media Leteracy and the Taste Construction
title_short From pleasure to critical thinking in Harry Potter
title_full From pleasure to critical thinking in Harry Potter
title_fullStr From pleasure to critical thinking in Harry Potter
title_full_unstemmed From pleasure to critical thinking in Harry Potter
title_sort From pleasure to critical thinking in Harry Potter
author Venancio, Milena de Azeredo Pacheco
author_facet Venancio, Milena de Azeredo Pacheco
Farbiarz, Alexandre
author_role author
author2 Farbiarz, Alexandre
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Venancio, Milena de Azeredo Pacheco
Farbiarz, Alexandre
dc.subject.por.fl_str_mv educação
Harry Potter
memes
fanfics
Letramento Midiático e a Construção do Gosto
education
Harry Potter
memes
fanfics
Media Leteracy and the Taste Construction
topic educação
Harry Potter
memes
fanfics
Letramento Midiático e a Construção do Gosto
education
Harry Potter
memes
fanfics
Media Leteracy and the Taste Construction
description The purpose of this article is to discuss the developing of critical thinking in young people through the dissemination of narratives created by pop culture fans. Fanfics in general and memes on politics and society, found on the Internet and associated with fantasy novel series Harry Potter, were considered for the analysis. This discussion is articulated with studies on education, media literacy and culture.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-11-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/123855
10.11606/issn.2316-9125.v22i2p77-84
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/123855
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v22i2p77-84
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/123855/135566
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Comunicação & Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Comunicação & Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 22 n. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 77-84
Comunicação & Educação; Vol. 22 No. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 77-84
Comunicação & Educação; Vol. 22 Núm. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 77-84
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047092157349888