Comunicação financeira no ecossistema virtual: informalidade, polifonia e humor no canal Me poupe! no YouTube

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maio, Ana Maria Dantas de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Marcelo Pereira da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Organicom (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/171830
Resumo: By catalyzing sociotechnical, communicational, and economic transformations that alter perceptions and resignify cognitions, the digital media ecosystem has become a stage for research on corporate communication. Based on the French tradition of discourse analysis, this study evaluates the discursive functioning of the audiovisual production entitled “6 lessons from the coronavirus that I will never forget”, from the Me Poupe! YoutTube channel by Nathalia Arcuri. In subverting the traditional language of financial education and adopting a polyphonic discourse that constructs generalization, informality and humor, the analysis suggest that the enunciation device of the work at stake prompts spectators to decipher it.
id USP-72_23b1591df1c346668ddaef06b326531d
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/171830
network_acronym_str USP-72
network_name_str Organicom (Online)
repository_id_str
spelling Comunicação financeira no ecossistema virtual: informalidade, polifonia e humor no canal Me poupe! no YouTubeFinancial communication in the virtual ecosystem: informality, polyphony and humor in the “Me poupe!” channelComunicación financiera en el ecosistema virtual: Informalidad, polifonia y humor en el canal “Me Poupe!”Financial communicationCorporate communicationDigital ecosystemDiscourseMe poupe!Comunicación financieraComunicación organizacionalEcosistema digitalDiscursoMe poupe!Comunicação financeiraComunicação organizacionalEcossistema digitalDiscursoMe poupe!By catalyzing sociotechnical, communicational, and economic transformations that alter perceptions and resignify cognitions, the digital media ecosystem has become a stage for research on corporate communication. Based on the French tradition of discourse analysis, this study evaluates the discursive functioning of the audiovisual production entitled “6 lessons from the coronavirus that I will never forget”, from the Me Poupe! YoutTube channel by Nathalia Arcuri. In subverting the traditional language of financial education and adopting a polyphonic discourse that constructs generalization, informality and humor, the analysis suggest that the enunciation device of the work at stake prompts spectators to decipher it.El ecosistema mediático digital es tema para los estudios en comunicación organizacional por las transformaciones sociotécnicas, comunicativas y económicas que cambian las percepciones y resignifican las cogniciones. Por el análisis de discurso de la escuela francesa se analizó el vídeo “6 lecciones del coronavírus que nunca voy a olvidarme”, del canal Me Poupe! En él, Nathalia Arcuri subvierte el lenguaje tradicional de la educación financiera adoptando un discurso polifónico que constituye sentidos de generalización, informalidad y humor. Se infiere que el dispositivo de enunciación lleva a que los coenunciadores lo descifren.O ecossistema midiático digital tornou-se ribalta para a pesquisa em comunicação organizacional em virtude de transformações sociotécnicas, comunicativas e econômicas que alteram percepções e ressignificam cognições. Pela análise de discurso de tradição francesa, estudou-se o audiovisual “6 lições do coronavírus que eu nunca vou esquecer”, do canal Me Poupe! Nele, Nathalia Arcuri subverte a linguagem tradicional da educação financeira, adotando discurso polifônico que constitui sentidos de generalização, informalidade e humor. Infere-se que o dispositivo de enunciação provoca coenunciadores a decifrá-lo.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2021-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/17183010.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.171830Organicom; v. 18 n. 35 (2021): Comunicação Financeira e Relações com Investidores; 84-942238-25931807-1236reponame:Organicom (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/171830/173803Copyright (c) 2021 Ana Maria Dantas de Maio, Marcelo Pereira da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMaio, Ana Maria Dantas deSilva, Marcelo Pereira da2021-07-12T14:48:23Zoai:revistas.usp.br:article/171830Revistahttps://www.revistas.usp.br/organicomPUBhttps://www.revistas.usp.br/organicom/oairevistaorganicom@usp.br2238-25931807-1236opendoar:2023-01-13T10:35:53.690985Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Comunicação financeira no ecossistema virtual: informalidade, polifonia e humor no canal Me poupe! no YouTube
Financial communication in the virtual ecosystem: informality, polyphony and humor in the “Me poupe!” channel
Comunicación financiera en el ecosistema virtual: Informalidad, polifonia y humor en el canal “Me Poupe!”
title Comunicação financeira no ecossistema virtual: informalidade, polifonia e humor no canal Me poupe! no YouTube
spellingShingle Comunicação financeira no ecossistema virtual: informalidade, polifonia e humor no canal Me poupe! no YouTube
Maio, Ana Maria Dantas de
Financial communication
Corporate communication
Digital ecosystem
Discourse
Me poupe!
Comunicación financiera
Comunicación organizacional
Ecosistema digital
Discurso
Me poupe!
Comunicação financeira
Comunicação organizacional
Ecossistema digital
Discurso
Me poupe!
title_short Comunicação financeira no ecossistema virtual: informalidade, polifonia e humor no canal Me poupe! no YouTube
title_full Comunicação financeira no ecossistema virtual: informalidade, polifonia e humor no canal Me poupe! no YouTube
title_fullStr Comunicação financeira no ecossistema virtual: informalidade, polifonia e humor no canal Me poupe! no YouTube
title_full_unstemmed Comunicação financeira no ecossistema virtual: informalidade, polifonia e humor no canal Me poupe! no YouTube
title_sort Comunicação financeira no ecossistema virtual: informalidade, polifonia e humor no canal Me poupe! no YouTube
author Maio, Ana Maria Dantas de
author_facet Maio, Ana Maria Dantas de
Silva, Marcelo Pereira da
author_role author
author2 Silva, Marcelo Pereira da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maio, Ana Maria Dantas de
Silva, Marcelo Pereira da
dc.subject.por.fl_str_mv Financial communication
Corporate communication
Digital ecosystem
Discourse
Me poupe!
Comunicación financiera
Comunicación organizacional
Ecosistema digital
Discurso
Me poupe!
Comunicação financeira
Comunicação organizacional
Ecossistema digital
Discurso
Me poupe!
topic Financial communication
Corporate communication
Digital ecosystem
Discourse
Me poupe!
Comunicación financiera
Comunicación organizacional
Ecosistema digital
Discurso
Me poupe!
Comunicação financeira
Comunicação organizacional
Ecossistema digital
Discurso
Me poupe!
description By catalyzing sociotechnical, communicational, and economic transformations that alter perceptions and resignify cognitions, the digital media ecosystem has become a stage for research on corporate communication. Based on the French tradition of discourse analysis, this study evaluates the discursive functioning of the audiovisual production entitled “6 lessons from the coronavirus that I will never forget”, from the Me Poupe! YoutTube channel by Nathalia Arcuri. In subverting the traditional language of financial education and adopting a polyphonic discourse that constructs generalization, informality and humor, the analysis suggest that the enunciation device of the work at stake prompts spectators to decipher it.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/171830
10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.171830
url https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/171830
identifier_str_mv 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.171830
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/171830/173803
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Ana Maria Dantas de Maio, Marcelo Pereira da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Ana Maria Dantas de Maio, Marcelo Pereira da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Organicom; v. 18 n. 35 (2021): Comunicação Financeira e Relações com Investidores; 84-94
2238-2593
1807-1236
reponame:Organicom (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Organicom (Online)
collection Organicom (Online)
repository.name.fl_str_mv Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaorganicom@usp.br
_version_ 1797047111295959040