Comunicação financeira no ecossistema virtual: informalidade, polifonia e humor no canal Me poupe! no YouTube
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Organicom (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/171830 |
Resumo: | By catalyzing sociotechnical, communicational, and economic transformations that alter perceptions and resignify cognitions, the digital media ecosystem has become a stage for research on corporate communication. Based on the French tradition of discourse analysis, this study evaluates the discursive functioning of the audiovisual production entitled “6 lessons from the coronavirus that I will never forget”, from the Me Poupe! YoutTube channel by Nathalia Arcuri. In subverting the traditional language of financial education and adopting a polyphonic discourse that constructs generalization, informality and humor, the analysis suggest that the enunciation device of the work at stake prompts spectators to decipher it. |
id |
USP-72_23b1591df1c346668ddaef06b326531d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/171830 |
network_acronym_str |
USP-72 |
network_name_str |
Organicom (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Comunicação financeira no ecossistema virtual: informalidade, polifonia e humor no canal Me poupe! no YouTubeFinancial communication in the virtual ecosystem: informality, polyphony and humor in the “Me poupe!” channelComunicación financiera en el ecosistema virtual: Informalidad, polifonia y humor en el canal “Me Poupe!”Financial communicationCorporate communicationDigital ecosystemDiscourseMe poupe!Comunicación financieraComunicación organizacionalEcosistema digitalDiscursoMe poupe!Comunicação financeiraComunicação organizacionalEcossistema digitalDiscursoMe poupe!By catalyzing sociotechnical, communicational, and economic transformations that alter perceptions and resignify cognitions, the digital media ecosystem has become a stage for research on corporate communication. Based on the French tradition of discourse analysis, this study evaluates the discursive functioning of the audiovisual production entitled “6 lessons from the coronavirus that I will never forget”, from the Me Poupe! YoutTube channel by Nathalia Arcuri. In subverting the traditional language of financial education and adopting a polyphonic discourse that constructs generalization, informality and humor, the analysis suggest that the enunciation device of the work at stake prompts spectators to decipher it.El ecosistema mediático digital es tema para los estudios en comunicación organizacional por las transformaciones sociotécnicas, comunicativas y económicas que cambian las percepciones y resignifican las cogniciones. Por el análisis de discurso de la escuela francesa se analizó el vídeo “6 lecciones del coronavírus que nunca voy a olvidarme”, del canal Me Poupe! En él, Nathalia Arcuri subvierte el lenguaje tradicional de la educación financiera adoptando un discurso polifónico que constituye sentidos de generalización, informalidad y humor. Se infiere que el dispositivo de enunciación lleva a que los coenunciadores lo descifren.O ecossistema midiático digital tornou-se ribalta para a pesquisa em comunicação organizacional em virtude de transformações sociotécnicas, comunicativas e econômicas que alteram percepções e ressignificam cognições. Pela análise de discurso de tradição francesa, estudou-se o audiovisual “6 lições do coronavírus que eu nunca vou esquecer”, do canal Me Poupe! Nele, Nathalia Arcuri subverte a linguagem tradicional da educação financeira, adotando discurso polifônico que constitui sentidos de generalização, informalidade e humor. Infere-se que o dispositivo de enunciação provoca coenunciadores a decifrá-lo.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2021-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/17183010.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.171830Organicom; v. 18 n. 35 (2021): Comunicação Financeira e Relações com Investidores; 84-942238-25931807-1236reponame:Organicom (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/171830/173803Copyright (c) 2021 Ana Maria Dantas de Maio, Marcelo Pereira da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMaio, Ana Maria Dantas deSilva, Marcelo Pereira da2021-07-12T14:48:23Zoai:revistas.usp.br:article/171830Revistahttps://www.revistas.usp.br/organicomPUBhttps://www.revistas.usp.br/organicom/oairevistaorganicom@usp.br2238-25931807-1236opendoar:2023-01-13T10:35:53.690985Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Comunicação financeira no ecossistema virtual: informalidade, polifonia e humor no canal Me poupe! no YouTube Financial communication in the virtual ecosystem: informality, polyphony and humor in the “Me poupe!” channel Comunicación financiera en el ecosistema virtual: Informalidad, polifonia y humor en el canal “Me Poupe!” |
title |
Comunicação financeira no ecossistema virtual: informalidade, polifonia e humor no canal Me poupe! no YouTube |
spellingShingle |
Comunicação financeira no ecossistema virtual: informalidade, polifonia e humor no canal Me poupe! no YouTube Maio, Ana Maria Dantas de Financial communication Corporate communication Digital ecosystem Discourse Me poupe! Comunicación financiera Comunicación organizacional Ecosistema digital Discurso Me poupe! Comunicação financeira Comunicação organizacional Ecossistema digital Discurso Me poupe! |
title_short |
Comunicação financeira no ecossistema virtual: informalidade, polifonia e humor no canal Me poupe! no YouTube |
title_full |
Comunicação financeira no ecossistema virtual: informalidade, polifonia e humor no canal Me poupe! no YouTube |
title_fullStr |
Comunicação financeira no ecossistema virtual: informalidade, polifonia e humor no canal Me poupe! no YouTube |
title_full_unstemmed |
Comunicação financeira no ecossistema virtual: informalidade, polifonia e humor no canal Me poupe! no YouTube |
title_sort |
Comunicação financeira no ecossistema virtual: informalidade, polifonia e humor no canal Me poupe! no YouTube |
author |
Maio, Ana Maria Dantas de |
author_facet |
Maio, Ana Maria Dantas de Silva, Marcelo Pereira da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Marcelo Pereira da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maio, Ana Maria Dantas de Silva, Marcelo Pereira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Financial communication Corporate communication Digital ecosystem Discourse Me poupe! Comunicación financiera Comunicación organizacional Ecosistema digital Discurso Me poupe! Comunicação financeira Comunicação organizacional Ecossistema digital Discurso Me poupe! |
topic |
Financial communication Corporate communication Digital ecosystem Discourse Me poupe! Comunicación financiera Comunicación organizacional Ecosistema digital Discurso Me poupe! Comunicação financeira Comunicação organizacional Ecossistema digital Discurso Me poupe! |
description |
By catalyzing sociotechnical, communicational, and economic transformations that alter perceptions and resignify cognitions, the digital media ecosystem has become a stage for research on corporate communication. Based on the French tradition of discourse analysis, this study evaluates the discursive functioning of the audiovisual production entitled “6 lessons from the coronavirus that I will never forget”, from the Me Poupe! YoutTube channel by Nathalia Arcuri. In subverting the traditional language of financial education and adopting a polyphonic discourse that constructs generalization, informality and humor, the analysis suggest that the enunciation device of the work at stake prompts spectators to decipher it. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/171830 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.171830 |
url |
https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/171830 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.171830 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/171830/173803 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Ana Maria Dantas de Maio, Marcelo Pereira da Silva http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Ana Maria Dantas de Maio, Marcelo Pereira da Silva http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Organicom; v. 18 n. 35 (2021): Comunicação Financeira e Relações com Investidores; 84-94 2238-2593 1807-1236 reponame:Organicom (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Organicom (Online) |
collection |
Organicom (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaorganicom@usp.br |
_version_ |
1797047111295959040 |