Um método quantitativo para avaliação da satisfação dos clientes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freire, Fátima de Souza
Data de Publicação: 2003
Outros Autores: Crisóstomo, Vicente Lima, Botelho, Ducineli Régis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Contabilidade & Finanças (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rcf/article/view/34083
Resumo: It is a matter of certain urgency to formalize rules with a view to extracting information from the new indicators that are used in modern enterprise evaluation methods. In most situations, the client's point of view is always taken into consideration. However, in spite of being one of the most active areas for market research companies, client inquiries always provide qualitative information. Facing the challenge of generalizing an accounting model that incorporates the quantitative evaluation of companies' intangible assets so as to be useful for improving their performance, this paper proposes an innovative method for evaluating client satisfaction. The elements used in this new method come from inquiries that are regularly held among clients. The obtained results provide the calculation of indices that characterize companies' assets and liabilities and are related to client satisfaction.
id USP-7_35dc91213d2ae5850a133a13bb9acecd
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/34083
network_acronym_str USP-7
network_name_str Revista Contabilidade & Finanças (Online)
repository_id_str
spelling Um método quantitativo para avaliação da satisfação dos clientes Administration strategiesSatisfaction IndicatorsClients' EvaluationQuantitative MethodEstratégias de gestãoIndicadores de satisfaçãoAvaliação dos clientesMétodo quantitativo It is a matter of certain urgency to formalize rules with a view to extracting information from the new indicators that are used in modern enterprise evaluation methods. In most situations, the client's point of view is always taken into consideration. However, in spite of being one of the most active areas for market research companies, client inquiries always provide qualitative information. Facing the challenge of generalizing an accounting model that incorporates the quantitative evaluation of companies' intangible assets so as to be useful for improving their performance, this paper proposes an innovative method for evaluating client satisfaction. The elements used in this new method come from inquiries that are regularly held among clients. The obtained results provide the calculation of indices that characterize companies' assets and liabilities and are related to client satisfaction. Há premência em se sistematizar esquemas para extrair informações dos novos indicadores que estão sendo empregados nos modernos métodos de avaliação do desempenho operacional das empresas. Na ampla maioria destes, a perspectiva do cliente é sempre levada em consideração. Entretanto, as pesquisas junto a eles sempre fornecem informações qualitativas, embora constituam uma das áreas mais atuantes das empresas de pesquisa de mercado. Enfrentando o desafio de generalizar um modelo contábil para incorporação da avaliação quantitativa de ativos intangíveis de empresas que seja útil para a moderna caracterização dos seus desempenhos operacionais, propõe-se neste trabalho um esquema inovador para avaliar a satisfação dos clientes capaz de fornecer resultados quantitativos inequívocos. Os indicadores que o método proposto utiliza provêm de enquêtes bem definidas, realizadas junto aos clientes, e possibilitam o advento de índices que caracterizarão ativos e passivos das empresas relativos à satisfação dos clientes. Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária2003-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rcf/article/view/3408310.1590/S1519-70772003000100001Revista Contabilidade & Finanças; v. 14 n. 31 (2003); 7-15 Revista Contabilidade & Finanças; Vol. 14 No. 31 (2003); 7-15 Revista Contabilidade & Finanças; Vol. 14 Núm. 31 (2003); 7-15 1808-057X1519-7077reponame:Revista Contabilidade & Finanças (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rcf/article/view/34083/36815Copyright (c) 2018 Revista Contabilidade & Finançasinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreire, Fátima de SouzaCrisóstomo, Vicente LimaBotelho, Ducineli Régis2012-07-21T18:04:04Zoai:revistas.usp.br:article/34083Revistahttp://www.revistas.usp.br/rcf/indexPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprecont@usp.br||recont@usp.br1808-057X1519-7077opendoar:2012-07-21T18:04:04Revista Contabilidade & Finanças (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Um método quantitativo para avaliação da satisfação dos clientes
title Um método quantitativo para avaliação da satisfação dos clientes
spellingShingle Um método quantitativo para avaliação da satisfação dos clientes
Freire, Fátima de Souza
Administration strategies
Satisfaction Indicators
Clients' Evaluation
Quantitative Method
Estratégias de gestão
Indicadores de satisfação
Avaliação dos clientes
Método quantitativo
title_short Um método quantitativo para avaliação da satisfação dos clientes
title_full Um método quantitativo para avaliação da satisfação dos clientes
title_fullStr Um método quantitativo para avaliação da satisfação dos clientes
title_full_unstemmed Um método quantitativo para avaliação da satisfação dos clientes
title_sort Um método quantitativo para avaliação da satisfação dos clientes
author Freire, Fátima de Souza
author_facet Freire, Fátima de Souza
Crisóstomo, Vicente Lima
Botelho, Ducineli Régis
author_role author
author2 Crisóstomo, Vicente Lima
Botelho, Ducineli Régis
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freire, Fátima de Souza
Crisóstomo, Vicente Lima
Botelho, Ducineli Régis
dc.subject.por.fl_str_mv Administration strategies
Satisfaction Indicators
Clients' Evaluation
Quantitative Method
Estratégias de gestão
Indicadores de satisfação
Avaliação dos clientes
Método quantitativo
topic Administration strategies
Satisfaction Indicators
Clients' Evaluation
Quantitative Method
Estratégias de gestão
Indicadores de satisfação
Avaliação dos clientes
Método quantitativo
description It is a matter of certain urgency to formalize rules with a view to extracting information from the new indicators that are used in modern enterprise evaluation methods. In most situations, the client's point of view is always taken into consideration. However, in spite of being one of the most active areas for market research companies, client inquiries always provide qualitative information. Facing the challenge of generalizing an accounting model that incorporates the quantitative evaluation of companies' intangible assets so as to be useful for improving their performance, this paper proposes an innovative method for evaluating client satisfaction. The elements used in this new method come from inquiries that are regularly held among clients. The obtained results provide the calculation of indices that characterize companies' assets and liabilities and are related to client satisfaction.
publishDate 2003
dc.date.none.fl_str_mv 2003-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rcf/article/view/34083
10.1590/S1519-70772003000100001
url https://www.revistas.usp.br/rcf/article/view/34083
identifier_str_mv 10.1590/S1519-70772003000100001
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rcf/article/view/34083/36815
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Contabilidade & Finanças
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Contabilidade & Finanças
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária
dc.source.none.fl_str_mv Revista Contabilidade & Finanças; v. 14 n. 31 (2003); 7-15
Revista Contabilidade & Finanças; Vol. 14 No. 31 (2003); 7-15
Revista Contabilidade & Finanças; Vol. 14 Núm. 31 (2003); 7-15
1808-057X
1519-7077
reponame:Revista Contabilidade & Finanças (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Contabilidade & Finanças (Online)
collection Revista Contabilidade & Finanças (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Contabilidade & Finanças (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv recont@usp.br||recont@usp.br
_version_ 1787713778312282112