Study situation and thematic approach: analysis on theme choices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques da Silva, Josiane
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Flores Magoga, Thiago, Muenchen, Cristiane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Actio (Curitiba)
Texto Completo: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/11907
Resumo: This study discusses the processes for choosing themes in the context of the perspectives of curricular reorganization of the Thematic Approach and the Study Situation, through a bibliographic review in works published in the minutes of the Encontro Nacional de Pesquisas em Educação em Ciências (ENPEC), from 1997 to 2017. Thus, this work is concerned with answering the following question: How have the themes been defined in educational practices based on the Study Situation, in comparison to the Thematic Approach? Methodologically of a qualitative nature, the analysis of the selected works was guided by the assumptions of the Discursive Textual Analysis, thus emerging two analytical categories (i) Daily experiences as beacons of choices and ii) Different parameters of choices. This signals the apparent distinction in the interpretations of the elements of the subject - context - scientific knowledge triad to choices and approach the themes in the context of the curricular perspectives Situation of Study and Thematic Approach.
id UTFPR-13_8ead925ab0ce83a35d76c9b9597c7f5c
oai_identifier_str oai:periodicos.utfpr:article/11907
network_acronym_str UTFPR-13
network_name_str Actio (Curitiba)
repository_id_str
spelling Study situation and thematic approach: analysis on theme choicesSituação de estudo e abordagem temática: análises sobre as escolhas dos temasCurrículo; Teoria Geral de Planejamento e Desenvolvimento CurricularEscolha dos Temas; Situação de Estudo; Abordagem Temática;Choice of Themes; Curricular Perspectives Study Situation; Thematic Approachç Educational PracticesThis study discusses the processes for choosing themes in the context of the perspectives of curricular reorganization of the Thematic Approach and the Study Situation, through a bibliographic review in works published in the minutes of the Encontro Nacional de Pesquisas em Educação em Ciências (ENPEC), from 1997 to 2017. Thus, this work is concerned with answering the following question: How have the themes been defined in educational practices based on the Study Situation, in comparison to the Thematic Approach? Methodologically of a qualitative nature, the analysis of the selected works was guided by the assumptions of the Discursive Textual Analysis, thus emerging two analytical categories (i) Daily experiences as beacons of choices and ii) Different parameters of choices. This signals the apparent distinction in the interpretations of the elements of the subject - context - scientific knowledge triad to choices and approach the themes in the context of the curricular perspectives Situation of Study and Thematic Approach.Neste estudo são discutidos os processos de escolhas de temas no contexto das perspectivas de reorganização curricular da Abordagem Temática e da Situação de Estudo, por meio de uma revisão bibliográfica em trabalhos publicados nas atas do Encontro Nacional de Pesquisas em Educação em Ciências (ENPEC), no período de 1997 até 2017. Desta forma, este trabalho preocupa-se em responder o seguinte questionamento: Como os temas vêm sendo definidos em práticas educativas baseadas na Situação de Estudo, em comparação à Abordagem Temática?  Metodologicamente de cunho qualitativo, a análise dos trabalhos selecionados foi orientada pelos pressupostos da Análise Textual Discursiva emergindo, assim, duas categorias analíticas (i) Vivências cotidianas como balizadoras das escolhas e ii) Distintos parâmetros de escolhas. Sinaliza-se, com isso, a aparente distinção nas interpretações dos elementos da tríade sujeito – contexto – conhecimento científico para a escolhas e abordagem dos temas no âmbito das perspectivas curriculares Situação de Estudo e Abordagem Temática.Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)Marques da Silva, JosianeFlores Magoga, ThiagoMuenchen, Cristiane2020-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos pares, Artigos Originais, Artigos de Revisãoapplication/pdfhttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/1190710.3895/actio.v5n2.11907ACTIO: Teaching in Sciences; v. 5, n. 2 (2020); 1-18ACTIO: Docência em Ciências; v. 5, n. 2 (2020); 1-182525-892310.3895/actio.v5n2reponame:Actio (Curitiba)instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/11907/7624https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/downloadSuppFile/11907/1646Direitos autorais 2020 ACTIO: Docência em Ciênciashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-10-18T23:53:36Zoai:periodicos.utfpr:article/11907Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/PUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/oaimarcelolambach@utfpr.edu.br||actio-ct@utfpr.edu.br||periodicos@utfpr.edu.br2525-89232525-8923opendoar:2022-10-18T23:53:36Actio (Curitiba) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Study situation and thematic approach: analysis on theme choices
Situação de estudo e abordagem temática: análises sobre as escolhas dos temas
title Study situation and thematic approach: analysis on theme choices
spellingShingle Study situation and thematic approach: analysis on theme choices
Marques da Silva, Josiane
Currículo; Teoria Geral de Planejamento e Desenvolvimento Curricular
Escolha dos Temas; Situação de Estudo; Abordagem Temática;
Choice of Themes; Curricular Perspectives Study Situation; Thematic Approachç Educational Practices
title_short Study situation and thematic approach: analysis on theme choices
title_full Study situation and thematic approach: analysis on theme choices
title_fullStr Study situation and thematic approach: analysis on theme choices
title_full_unstemmed Study situation and thematic approach: analysis on theme choices
title_sort Study situation and thematic approach: analysis on theme choices
author Marques da Silva, Josiane
author_facet Marques da Silva, Josiane
Flores Magoga, Thiago
Muenchen, Cristiane
author_role author
author2 Flores Magoga, Thiago
Muenchen, Cristiane
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Marques da Silva, Josiane
Flores Magoga, Thiago
Muenchen, Cristiane
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo; Teoria Geral de Planejamento e Desenvolvimento Curricular
Escolha dos Temas; Situação de Estudo; Abordagem Temática;
Choice of Themes; Curricular Perspectives Study Situation; Thematic Approachç Educational Practices
topic Currículo; Teoria Geral de Planejamento e Desenvolvimento Curricular
Escolha dos Temas; Situação de Estudo; Abordagem Temática;
Choice of Themes; Curricular Perspectives Study Situation; Thematic Approachç Educational Practices
description This study discusses the processes for choosing themes in the context of the perspectives of curricular reorganization of the Thematic Approach and the Study Situation, through a bibliographic review in works published in the minutes of the Encontro Nacional de Pesquisas em Educação em Ciências (ENPEC), from 1997 to 2017. Thus, this work is concerned with answering the following question: How have the themes been defined in educational practices based on the Study Situation, in comparison to the Thematic Approach? Methodologically of a qualitative nature, the analysis of the selected works was guided by the assumptions of the Discursive Textual Analysis, thus emerging two analytical categories (i) Daily experiences as beacons of choices and ii) Different parameters of choices. This signals the apparent distinction in the interpretations of the elements of the subject - context - scientific knowledge triad to choices and approach the themes in the context of the curricular perspectives Situation of Study and Thematic Approach.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-30
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares, Artigos Originais, Artigos de Revisão
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/11907
10.3895/actio.v5n2.11907
url https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/11907
identifier_str_mv 10.3895/actio.v5n2.11907
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/11907/7624
https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/downloadSuppFile/11907/1646
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 ACTIO: Docência em Ciências
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 ACTIO: Docência em Ciências
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
dc.source.none.fl_str_mv ACTIO: Teaching in Sciences; v. 5, n. 2 (2020); 1-18
ACTIO: Docência em Ciências; v. 5, n. 2 (2020); 1-18
2525-8923
10.3895/actio.v5n2
reponame:Actio (Curitiba)
instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron:UTFPR
instname_str Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron_str UTFPR
institution UTFPR
reponame_str Actio (Curitiba)
collection Actio (Curitiba)
repository.name.fl_str_mv Actio (Curitiba) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
repository.mail.fl_str_mv marcelolambach@utfpr.edu.br||actio-ct@utfpr.edu.br||periodicos@utfpr.edu.br
_version_ 1797239984378347520