Study situation and thematic approach: analysis on theme choices
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Actio (Curitiba) |
Texto Completo: | https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/11907 |
Resumo: | This study discusses the processes for choosing themes in the context of the perspectives of curricular reorganization of the Thematic Approach and the Study Situation, through a bibliographic review in works published in the minutes of the Encontro Nacional de Pesquisas em Educação em Ciências (ENPEC), from 1997 to 2017. Thus, this work is concerned with answering the following question: How have the themes been defined in educational practices based on the Study Situation, in comparison to the Thematic Approach? Methodologically of a qualitative nature, the analysis of the selected works was guided by the assumptions of the Discursive Textual Analysis, thus emerging two analytical categories (i) Daily experiences as beacons of choices and ii) Different parameters of choices. This signals the apparent distinction in the interpretations of the elements of the subject - context - scientific knowledge triad to choices and approach the themes in the context of the curricular perspectives Situation of Study and Thematic Approach. |
id |
UTFPR-13_8ead925ab0ce83a35d76c9b9597c7f5c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.utfpr:article/11907 |
network_acronym_str |
UTFPR-13 |
network_name_str |
Actio (Curitiba) |
repository_id_str |
|
spelling |
Study situation and thematic approach: analysis on theme choicesSituação de estudo e abordagem temática: análises sobre as escolhas dos temasCurrículo; Teoria Geral de Planejamento e Desenvolvimento CurricularEscolha dos Temas; Situação de Estudo; Abordagem Temática;Choice of Themes; Curricular Perspectives Study Situation; Thematic Approachç Educational PracticesThis study discusses the processes for choosing themes in the context of the perspectives of curricular reorganization of the Thematic Approach and the Study Situation, through a bibliographic review in works published in the minutes of the Encontro Nacional de Pesquisas em Educação em Ciências (ENPEC), from 1997 to 2017. Thus, this work is concerned with answering the following question: How have the themes been defined in educational practices based on the Study Situation, in comparison to the Thematic Approach? Methodologically of a qualitative nature, the analysis of the selected works was guided by the assumptions of the Discursive Textual Analysis, thus emerging two analytical categories (i) Daily experiences as beacons of choices and ii) Different parameters of choices. This signals the apparent distinction in the interpretations of the elements of the subject - context - scientific knowledge triad to choices and approach the themes in the context of the curricular perspectives Situation of Study and Thematic Approach.Neste estudo são discutidos os processos de escolhas de temas no contexto das perspectivas de reorganização curricular da Abordagem Temática e da Situação de Estudo, por meio de uma revisão bibliográfica em trabalhos publicados nas atas do Encontro Nacional de Pesquisas em Educação em Ciências (ENPEC), no período de 1997 até 2017. Desta forma, este trabalho preocupa-se em responder o seguinte questionamento: Como os temas vêm sendo definidos em práticas educativas baseadas na Situação de Estudo, em comparação à Abordagem Temática? Metodologicamente de cunho qualitativo, a análise dos trabalhos selecionados foi orientada pelos pressupostos da Análise Textual Discursiva emergindo, assim, duas categorias analíticas (i) Vivências cotidianas como balizadoras das escolhas e ii) Distintos parâmetros de escolhas. Sinaliza-se, com isso, a aparente distinção nas interpretações dos elementos da tríade sujeito – contexto – conhecimento científico para a escolhas e abordagem dos temas no âmbito das perspectivas curriculares Situação de Estudo e Abordagem Temática.Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)Marques da Silva, JosianeFlores Magoga, ThiagoMuenchen, Cristiane2020-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos pares, Artigos Originais, Artigos de Revisãoapplication/pdfhttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/1190710.3895/actio.v5n2.11907ACTIO: Teaching in Sciences; v. 5, n. 2 (2020); 1-18ACTIO: Docência em Ciências; v. 5, n. 2 (2020); 1-182525-892310.3895/actio.v5n2reponame:Actio (Curitiba)instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/11907/7624https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/downloadSuppFile/11907/1646Direitos autorais 2020 ACTIO: Docência em Ciênciashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-10-18T23:53:36Zoai:periodicos.utfpr:article/11907Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/PUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/oaimarcelolambach@utfpr.edu.br||actio-ct@utfpr.edu.br||periodicos@utfpr.edu.br2525-89232525-8923opendoar:2022-10-18T23:53:36Actio (Curitiba) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Study situation and thematic approach: analysis on theme choices Situação de estudo e abordagem temática: análises sobre as escolhas dos temas |
title |
Study situation and thematic approach: analysis on theme choices |
spellingShingle |
Study situation and thematic approach: analysis on theme choices Marques da Silva, Josiane Currículo; Teoria Geral de Planejamento e Desenvolvimento Curricular Escolha dos Temas; Situação de Estudo; Abordagem Temática; Choice of Themes; Curricular Perspectives Study Situation; Thematic Approachç Educational Practices |
title_short |
Study situation and thematic approach: analysis on theme choices |
title_full |
Study situation and thematic approach: analysis on theme choices |
title_fullStr |
Study situation and thematic approach: analysis on theme choices |
title_full_unstemmed |
Study situation and thematic approach: analysis on theme choices |
title_sort |
Study situation and thematic approach: analysis on theme choices |
author |
Marques da Silva, Josiane |
author_facet |
Marques da Silva, Josiane Flores Magoga, Thiago Muenchen, Cristiane |
author_role |
author |
author2 |
Flores Magoga, Thiago Muenchen, Cristiane |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques da Silva, Josiane Flores Magoga, Thiago Muenchen, Cristiane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo; Teoria Geral de Planejamento e Desenvolvimento Curricular Escolha dos Temas; Situação de Estudo; Abordagem Temática; Choice of Themes; Curricular Perspectives Study Situation; Thematic Approachç Educational Practices |
topic |
Currículo; Teoria Geral de Planejamento e Desenvolvimento Curricular Escolha dos Temas; Situação de Estudo; Abordagem Temática; Choice of Themes; Curricular Perspectives Study Situation; Thematic Approachç Educational Practices |
description |
This study discusses the processes for choosing themes in the context of the perspectives of curricular reorganization of the Thematic Approach and the Study Situation, through a bibliographic review in works published in the minutes of the Encontro Nacional de Pesquisas em Educação em Ciências (ENPEC), from 1997 to 2017. Thus, this work is concerned with answering the following question: How have the themes been defined in educational practices based on the Study Situation, in comparison to the Thematic Approach? Methodologically of a qualitative nature, the analysis of the selected works was guided by the assumptions of the Discursive Textual Analysis, thus emerging two analytical categories (i) Daily experiences as beacons of choices and ii) Different parameters of choices. This signals the apparent distinction in the interpretations of the elements of the subject - context - scientific knowledge triad to choices and approach the themes in the context of the curricular perspectives Situation of Study and Thematic Approach. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares, Artigos Originais, Artigos de Revisão |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/11907 10.3895/actio.v5n2.11907 |
url |
https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/11907 |
identifier_str_mv |
10.3895/actio.v5n2.11907 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/11907/7624 https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/downloadSuppFile/11907/1646 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2020 ACTIO: Docência em Ciências http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2020 ACTIO: Docência em Ciências http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
dc.source.none.fl_str_mv |
ACTIO: Teaching in Sciences; v. 5, n. 2 (2020); 1-18 ACTIO: Docência em Ciências; v. 5, n. 2 (2020); 1-18 2525-8923 10.3895/actio.v5n2 reponame:Actio (Curitiba) instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) instacron:UTFPR |
instname_str |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
instacron_str |
UTFPR |
institution |
UTFPR |
reponame_str |
Actio (Curitiba) |
collection |
Actio (Curitiba) |
repository.name.fl_str_mv |
Actio (Curitiba) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
marcelolambach@utfpr.edu.br||actio-ct@utfpr.edu.br||periodicos@utfpr.edu.br |
_version_ |
1797239984378347520 |