The non-formal education in a science center: potentialities and challenges of educational activities in praça da ciência, Vitória – ES (Brazil)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Mota, Mainã Mantovanelli
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Cantarino, Sarah de Jesus, Coelho, Geide Rosa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Actio (Curitiba)
Texto Completo: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/7471
Resumo: The science centers stand out by the interactive and dynamic process that contributes to the scientific culture’s construction. This work aims to investigate the potentialities and challenges for the development of educational practices in a science center in in the city of Vitória, Espírito Santo - Brazil. This is an exploratory and qualitative study. The evidence being prepared through analysis of documents and semi-structured interviews carried out with six mediators of the center, a pedagogue and two visiting professors. We exhibit several challenges related to the actions and formative process of mediators. Many of them focus on interactive practices on the conceptual explanations of the scientific instruments.  The formative process focused on experiences’s sharing between the coworks of the center and the reading of the handbooks that describe the instruments. Teachers indicate as a potentiality the possibility of linking theory with practical situations, related to the scientific instruments of space.
id UTFPR-13_b52abd5c423cb34f931ae9280a23421c
oai_identifier_str oai:periodicos.utfpr:article/7471
network_acronym_str UTFPR-13
network_name_str Actio (Curitiba)
repository_id_str
spelling The non-formal education in a science center: potentialities and challenges of educational activities in praça da ciência, Vitória – ES (Brazil)A educação científica em um centro de ciências: potencialidades e desafios das atividades educativas na Praça da Ciência de Vitória – EsEducação; Tópicos Específicos da EducaçãoEducação não formal; Mediação no Centro de Ciências; Potencialidades e desafios para educação científicaNon-formal education; Science Center’s mediation; Potentialities and challenges for scientific educationThe science centers stand out by the interactive and dynamic process that contributes to the scientific culture’s construction. This work aims to investigate the potentialities and challenges for the development of educational practices in a science center in in the city of Vitória, Espírito Santo - Brazil. This is an exploratory and qualitative study. The evidence being prepared through analysis of documents and semi-structured interviews carried out with six mediators of the center, a pedagogue and two visiting professors. We exhibit several challenges related to the actions and formative process of mediators. Many of them focus on interactive practices on the conceptual explanations of the scientific instruments.  The formative process focused on experiences’s sharing between the coworks of the center and the reading of the handbooks that describe the instruments. Teachers indicate as a potentiality the possibility of linking theory with practical situations, related to the scientific instruments of space.Os centros de ciências destacam-se pelos processos interativo e dinâmico que contribuem para a construção da cultura científica. O presente trabalho visa investigar as potencialidades e desafios para o desenvolvimento de práticas educativas em um centro de ciências na cidade de Vitória, no Espírito Santo. Este estudo possui caráter exploratório e de natureza qualitativa. As evidências foram confeccionadas por meio da análise de documentos e entrevistas semiestruturadas realizadas com seis mediadores do espaço, um pedagogo e dois professores visitantes. Evidenciamos diversos desafios referentes às ações e processo formativo dos mediadores. Muitos deles centram as práticas interativas nas explicações conceituais dos instrumentos científicos. O processo formativo está centrado na partilha de experiências entre os colegas do centro e na leitura das apostilas que descrevem os instrumentos do espaço. Os professores apontam como potencialidade a possibilidade de vincular a teoria com situações práticas, relacionadas aos instrumentos científicos do espaço.Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)da Mota, Mainã MantovanelliCantarino, Sarah de JesusCoelho, Geide Rosa2018-11-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos pares, Artigos Originais, Artigos de RevisãoPesquisa exploratóriaapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/747110.3895/actio.v3n3.7471ACTIO: Teaching in Sciences; v. 3, n. 3 (2018); 108-129ACTIO: Docência em Ciências; v. 3, n. 3 (2018); 108-1292525-892310.3895/actio.v3n3reponame:Actio (Curitiba)instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/7471/5660https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/7471/5661Direitos autorais 2018 CC-BYhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-10-18T23:53:59Zoai:periodicos.utfpr:article/7471Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/PUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/oaimarcelolambach@utfpr.edu.br||actio-ct@utfpr.edu.br||periodicos@utfpr.edu.br2525-89232525-8923opendoar:2022-10-18T23:53:59Actio (Curitiba) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv The non-formal education in a science center: potentialities and challenges of educational activities in praça da ciência, Vitória – ES (Brazil)
A educação científica em um centro de ciências: potencialidades e desafios das atividades educativas na Praça da Ciência de Vitória – Es
title The non-formal education in a science center: potentialities and challenges of educational activities in praça da ciência, Vitória – ES (Brazil)
spellingShingle The non-formal education in a science center: potentialities and challenges of educational activities in praça da ciência, Vitória – ES (Brazil)
da Mota, Mainã Mantovanelli
Educação; Tópicos Específicos da Educação
Educação não formal; Mediação no Centro de Ciências; Potencialidades e desafios para educação científica
Non-formal education; Science Center’s mediation; Potentialities and challenges for scientific education
title_short The non-formal education in a science center: potentialities and challenges of educational activities in praça da ciência, Vitória – ES (Brazil)
title_full The non-formal education in a science center: potentialities and challenges of educational activities in praça da ciência, Vitória – ES (Brazil)
title_fullStr The non-formal education in a science center: potentialities and challenges of educational activities in praça da ciência, Vitória – ES (Brazil)
title_full_unstemmed The non-formal education in a science center: potentialities and challenges of educational activities in praça da ciência, Vitória – ES (Brazil)
title_sort The non-formal education in a science center: potentialities and challenges of educational activities in praça da ciência, Vitória – ES (Brazil)
author da Mota, Mainã Mantovanelli
author_facet da Mota, Mainã Mantovanelli
Cantarino, Sarah de Jesus
Coelho, Geide Rosa
author_role author
author2 Cantarino, Sarah de Jesus
Coelho, Geide Rosa
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv da Mota, Mainã Mantovanelli
Cantarino, Sarah de Jesus
Coelho, Geide Rosa
dc.subject.por.fl_str_mv Educação; Tópicos Específicos da Educação
Educação não formal; Mediação no Centro de Ciências; Potencialidades e desafios para educação científica
Non-formal education; Science Center’s mediation; Potentialities and challenges for scientific education
topic Educação; Tópicos Específicos da Educação
Educação não formal; Mediação no Centro de Ciências; Potencialidades e desafios para educação científica
Non-formal education; Science Center’s mediation; Potentialities and challenges for scientific education
description The science centers stand out by the interactive and dynamic process that contributes to the scientific culture’s construction. This work aims to investigate the potentialities and challenges for the development of educational practices in a science center in in the city of Vitória, Espírito Santo - Brazil. This is an exploratory and qualitative study. The evidence being prepared through analysis of documents and semi-structured interviews carried out with six mediators of the center, a pedagogue and two visiting professors. We exhibit several challenges related to the actions and formative process of mediators. Many of them focus on interactive practices on the conceptual explanations of the scientific instruments.  The formative process focused on experiences’s sharing between the coworks of the center and the reading of the handbooks that describe the instruments. Teachers indicate as a potentiality the possibility of linking theory with practical situations, related to the scientific instruments of space.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-12
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares, Artigos Originais, Artigos de Revisão
Pesquisa exploratória
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/7471
10.3895/actio.v3n3.7471
url https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/7471
identifier_str_mv 10.3895/actio.v3n3.7471
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/7471/5660
https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/7471/5661
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2018 CC-BY
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2018 CC-BY
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
dc.source.none.fl_str_mv ACTIO: Teaching in Sciences; v. 3, n. 3 (2018); 108-129
ACTIO: Docência em Ciências; v. 3, n. 3 (2018); 108-129
2525-8923
10.3895/actio.v3n3
reponame:Actio (Curitiba)
instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron:UTFPR
instname_str Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron_str UTFPR
institution UTFPR
reponame_str Actio (Curitiba)
collection Actio (Curitiba)
repository.name.fl_str_mv Actio (Curitiba) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
repository.mail.fl_str_mv marcelolambach@utfpr.edu.br||actio-ct@utfpr.edu.br||periodicos@utfpr.edu.br
_version_ 1797239984974987264