The non-formal education in a science center: potentialities and challenges of educational activities in praça da ciência, Vitória – ES (Brazil)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Actio (Curitiba) |
Texto Completo: | https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/7471 |
Resumo: | The science centers stand out by the interactive and dynamic process that contributes to the scientific culture’s construction. This work aims to investigate the potentialities and challenges for the development of educational practices in a science center in in the city of Vitória, Espírito Santo - Brazil. This is an exploratory and qualitative study. The evidence being prepared through analysis of documents and semi-structured interviews carried out with six mediators of the center, a pedagogue and two visiting professors. We exhibit several challenges related to the actions and formative process of mediators. Many of them focus on interactive practices on the conceptual explanations of the scientific instruments. The formative process focused on experiences’s sharing between the coworks of the center and the reading of the handbooks that describe the instruments. Teachers indicate as a potentiality the possibility of linking theory with practical situations, related to the scientific instruments of space. |
id |
UTFPR-13_b52abd5c423cb34f931ae9280a23421c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.utfpr:article/7471 |
network_acronym_str |
UTFPR-13 |
network_name_str |
Actio (Curitiba) |
repository_id_str |
|
spelling |
The non-formal education in a science center: potentialities and challenges of educational activities in praça da ciência, Vitória – ES (Brazil)A educação científica em um centro de ciências: potencialidades e desafios das atividades educativas na Praça da Ciência de Vitória – EsEducação; Tópicos Específicos da EducaçãoEducação não formal; Mediação no Centro de Ciências; Potencialidades e desafios para educação científicaNon-formal education; Science Center’s mediation; Potentialities and challenges for scientific educationThe science centers stand out by the interactive and dynamic process that contributes to the scientific culture’s construction. This work aims to investigate the potentialities and challenges for the development of educational practices in a science center in in the city of Vitória, Espírito Santo - Brazil. This is an exploratory and qualitative study. The evidence being prepared through analysis of documents and semi-structured interviews carried out with six mediators of the center, a pedagogue and two visiting professors. We exhibit several challenges related to the actions and formative process of mediators. Many of them focus on interactive practices on the conceptual explanations of the scientific instruments. The formative process focused on experiences’s sharing between the coworks of the center and the reading of the handbooks that describe the instruments. Teachers indicate as a potentiality the possibility of linking theory with practical situations, related to the scientific instruments of space.Os centros de ciências destacam-se pelos processos interativo e dinâmico que contribuem para a construção da cultura científica. O presente trabalho visa investigar as potencialidades e desafios para o desenvolvimento de práticas educativas em um centro de ciências na cidade de Vitória, no Espírito Santo. Este estudo possui caráter exploratório e de natureza qualitativa. As evidências foram confeccionadas por meio da análise de documentos e entrevistas semiestruturadas realizadas com seis mediadores do espaço, um pedagogo e dois professores visitantes. Evidenciamos diversos desafios referentes às ações e processo formativo dos mediadores. Muitos deles centram as práticas interativas nas explicações conceituais dos instrumentos científicos. O processo formativo está centrado na partilha de experiências entre os colegas do centro e na leitura das apostilas que descrevem os instrumentos do espaço. Os professores apontam como potencialidade a possibilidade de vincular a teoria com situações práticas, relacionadas aos instrumentos científicos do espaço.Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)da Mota, Mainã MantovanelliCantarino, Sarah de JesusCoelho, Geide Rosa2018-11-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos pares, Artigos Originais, Artigos de RevisãoPesquisa exploratóriaapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/747110.3895/actio.v3n3.7471ACTIO: Teaching in Sciences; v. 3, n. 3 (2018); 108-129ACTIO: Docência em Ciências; v. 3, n. 3 (2018); 108-1292525-892310.3895/actio.v3n3reponame:Actio (Curitiba)instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/7471/5660https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/7471/5661Direitos autorais 2018 CC-BYhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-10-18T23:53:59Zoai:periodicos.utfpr:article/7471Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/PUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/oaimarcelolambach@utfpr.edu.br||actio-ct@utfpr.edu.br||periodicos@utfpr.edu.br2525-89232525-8923opendoar:2022-10-18T23:53:59Actio (Curitiba) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The non-formal education in a science center: potentialities and challenges of educational activities in praça da ciência, Vitória – ES (Brazil) A educação científica em um centro de ciências: potencialidades e desafios das atividades educativas na Praça da Ciência de Vitória – Es |
title |
The non-formal education in a science center: potentialities and challenges of educational activities in praça da ciência, Vitória – ES (Brazil) |
spellingShingle |
The non-formal education in a science center: potentialities and challenges of educational activities in praça da ciência, Vitória – ES (Brazil) da Mota, Mainã Mantovanelli Educação; Tópicos Específicos da Educação Educação não formal; Mediação no Centro de Ciências; Potencialidades e desafios para educação científica Non-formal education; Science Center’s mediation; Potentialities and challenges for scientific education |
title_short |
The non-formal education in a science center: potentialities and challenges of educational activities in praça da ciência, Vitória – ES (Brazil) |
title_full |
The non-formal education in a science center: potentialities and challenges of educational activities in praça da ciência, Vitória – ES (Brazil) |
title_fullStr |
The non-formal education in a science center: potentialities and challenges of educational activities in praça da ciência, Vitória – ES (Brazil) |
title_full_unstemmed |
The non-formal education in a science center: potentialities and challenges of educational activities in praça da ciência, Vitória – ES (Brazil) |
title_sort |
The non-formal education in a science center: potentialities and challenges of educational activities in praça da ciência, Vitória – ES (Brazil) |
author |
da Mota, Mainã Mantovanelli |
author_facet |
da Mota, Mainã Mantovanelli Cantarino, Sarah de Jesus Coelho, Geide Rosa |
author_role |
author |
author2 |
Cantarino, Sarah de Jesus Coelho, Geide Rosa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Mota, Mainã Mantovanelli Cantarino, Sarah de Jesus Coelho, Geide Rosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação; Tópicos Específicos da Educação Educação não formal; Mediação no Centro de Ciências; Potencialidades e desafios para educação científica Non-formal education; Science Center’s mediation; Potentialities and challenges for scientific education |
topic |
Educação; Tópicos Específicos da Educação Educação não formal; Mediação no Centro de Ciências; Potencialidades e desafios para educação científica Non-formal education; Science Center’s mediation; Potentialities and challenges for scientific education |
description |
The science centers stand out by the interactive and dynamic process that contributes to the scientific culture’s construction. This work aims to investigate the potentialities and challenges for the development of educational practices in a science center in in the city of Vitória, Espírito Santo - Brazil. This is an exploratory and qualitative study. The evidence being prepared through analysis of documents and semi-structured interviews carried out with six mediators of the center, a pedagogue and two visiting professors. We exhibit several challenges related to the actions and formative process of mediators. Many of them focus on interactive practices on the conceptual explanations of the scientific instruments. The formative process focused on experiences’s sharing between the coworks of the center and the reading of the handbooks that describe the instruments. Teachers indicate as a potentiality the possibility of linking theory with practical situations, related to the scientific instruments of space. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-11-12 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares, Artigos Originais, Artigos de Revisão Pesquisa exploratória |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/7471 10.3895/actio.v3n3.7471 |
url |
https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/7471 |
identifier_str_mv |
10.3895/actio.v3n3.7471 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/7471/5660 https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/7471/5661 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2018 CC-BY http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2018 CC-BY http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
dc.source.none.fl_str_mv |
ACTIO: Teaching in Sciences; v. 3, n. 3 (2018); 108-129 ACTIO: Docência em Ciências; v. 3, n. 3 (2018); 108-129 2525-8923 10.3895/actio.v3n3 reponame:Actio (Curitiba) instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) instacron:UTFPR |
instname_str |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
instacron_str |
UTFPR |
institution |
UTFPR |
reponame_str |
Actio (Curitiba) |
collection |
Actio (Curitiba) |
repository.name.fl_str_mv |
Actio (Curitiba) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
marcelolambach@utfpr.edu.br||actio-ct@utfpr.edu.br||periodicos@utfpr.edu.br |
_version_ |
1797239984974987264 |