Contextualization in STS teaching: an analysis of social networks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Tainá de Araújo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pereira Dias, Kleber Mendes, Gama Russo, Ana Lúcia Rodrigues, Oliveira Braga, Eduardo dos Santos, dos Santos, Amanda Ribeiro, dos Santos, Taís Conceição, Chrispino, Álvaro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/12594
Resumo: The contextualization and the approach based on Science-Technology-Society (STS) are presents themes in the sciences teaching. Therefore, to understand how these themes converge and are disseminated in the articles that research the science teaching is the focus of the research presented. In order to extract the data, we used the database of the STS and Education Group of CEFET-RJ, which at the time of the research had 324 articles cataloged between 1996 and 2017 of national journals in the area of Science Teaching, being selected 28 articles that had in their keywords or titles the words contextualization and correlates. The selected articles were analyzed regarding the insertion of the researched topic and then the bibliometric and network analyzes were carried out. The network analysis enabled the construction of co-authoring networks, institutions and keywords. From these analyzes it was possible to identify some aspects and challenges that the theme presents for brazilian STS teaching.
id UTFPR-7_3eb3e30527ff910df21b0eb362bafa99
oai_identifier_str oai:periodicos.utfpr:article/12594
network_acronym_str UTFPR-7
network_name_str Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling Contextualization in STS teaching: an analysis of social networksA contextualização no ensino CTS: uma análise das redes sociaisEducação, Ensino de CiênciasCTS; Contextualização; Ensino de Ciências; Redes sociaisThe contextualization and the approach based on Science-Technology-Society (STS) are presents themes in the sciences teaching. Therefore, to understand how these themes converge and are disseminated in the articles that research the science teaching is the focus of the research presented. In order to extract the data, we used the database of the STS and Education Group of CEFET-RJ, which at the time of the research had 324 articles cataloged between 1996 and 2017 of national journals in the area of Science Teaching, being selected 28 articles that had in their keywords or titles the words contextualization and correlates. The selected articles were analyzed regarding the insertion of the researched topic and then the bibliometric and network analyzes were carried out. The network analysis enabled the construction of co-authoring networks, institutions and keywords. From these analyzes it was possible to identify some aspects and challenges that the theme presents for brazilian STS teaching.A contextualização e a abordagem baseada em Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) são temas presentes no ensino de Ciências. Dessa forma, compreender como essas temáticas convergem e se apresentam disseminadas nos artigos que pesquisam o ensino é o foco da pesquisa apresentada. Para a extração dos dados, usamos o banco de dados do Grupo CTS e Educação, do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca do Rio de Janeiro (CEFET-RJ), que no momento da pesquisa contava com 324 artigos catalogados entre os anos de 1996 e 2018 de periódicos nacionais na área de Ensino de Ciências, sendo selecionados 28 artigos que possuíam em suas palavras-chaves ou títulos a palavra contextualização e correlatas. Os artigos selecionados foram analisados quanto à inserção da temática pesquisada e em seguida se procedeu às análises bibliométricas e de redes. Das análises foi possível identificar alguns aspectos e desafios que o tema apresenta para o ensino CTS brasileiro, assim como a pesquisadora mais produtiva no tema, a instituição de vínculo de autores com maior número de produções, os periódicos que publicam o tema e as palavras-chave que se correlacionam com a contextualização.Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)Carvalho, Tainá de AraújoPereira Dias, Kleber MendesGama Russo, Ana Lúcia RodriguesOliveira Braga, Eduardo dos Santosdos Santos, Amanda Ribeirodos Santos, Taís ConceiçãoChrispino, Álvaro2021-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/1259410.3895/rbect.v14n1.12594Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 14, n. 1 (2021)1982-873X10.3895/rbect.v14n1reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologiainstname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/12594/pdfDireitos autorais 2021 CC-BYhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-29T18:41:09Zoai:periodicos.utfpr:article/12594Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbectPUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/oai||rbect-pg@utfpr.edu.br1982-873X1982-873Xopendoar:2022-09-29T18:41:09Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Contextualization in STS teaching: an analysis of social networks
A contextualização no ensino CTS: uma análise das redes sociais
title Contextualization in STS teaching: an analysis of social networks
spellingShingle Contextualization in STS teaching: an analysis of social networks
Carvalho, Tainá de Araújo
Educação, Ensino de Ciências
CTS; Contextualização; Ensino de Ciências; Redes sociais
title_short Contextualization in STS teaching: an analysis of social networks
title_full Contextualization in STS teaching: an analysis of social networks
title_fullStr Contextualization in STS teaching: an analysis of social networks
title_full_unstemmed Contextualization in STS teaching: an analysis of social networks
title_sort Contextualization in STS teaching: an analysis of social networks
author Carvalho, Tainá de Araújo
author_facet Carvalho, Tainá de Araújo
Pereira Dias, Kleber Mendes
Gama Russo, Ana Lúcia Rodrigues
Oliveira Braga, Eduardo dos Santos
dos Santos, Amanda Ribeiro
dos Santos, Taís Conceição
Chrispino, Álvaro
author_role author
author2 Pereira Dias, Kleber Mendes
Gama Russo, Ana Lúcia Rodrigues
Oliveira Braga, Eduardo dos Santos
dos Santos, Amanda Ribeiro
dos Santos, Taís Conceição
Chrispino, Álvaro
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Tainá de Araújo
Pereira Dias, Kleber Mendes
Gama Russo, Ana Lúcia Rodrigues
Oliveira Braga, Eduardo dos Santos
dos Santos, Amanda Ribeiro
dos Santos, Taís Conceição
Chrispino, Álvaro
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Educação, Ensino de Ciências
CTS; Contextualização; Ensino de Ciências; Redes sociais
topic Educação, Ensino de Ciências
CTS; Contextualização; Ensino de Ciências; Redes sociais
description The contextualization and the approach based on Science-Technology-Society (STS) are presents themes in the sciences teaching. Therefore, to understand how these themes converge and are disseminated in the articles that research the science teaching is the focus of the research presented. In order to extract the data, we used the database of the STS and Education Group of CEFET-RJ, which at the time of the research had 324 articles cataloged between 1996 and 2017 of national journals in the area of Science Teaching, being selected 28 articles that had in their keywords or titles the words contextualization and correlates. The selected articles were analyzed regarding the insertion of the researched topic and then the bibliometric and network analyzes were carried out. The network analysis enabled the construction of co-authoring networks, institutions and keywords. From these analyzes it was possible to identify some aspects and challenges that the theme presents for brazilian STS teaching.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-22
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/12594
10.3895/rbect.v14n1.12594
url https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/12594
identifier_str_mv 10.3895/rbect.v14n1.12594
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/12594/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2021 CC-BY
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2021 CC-BY
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 14, n. 1 (2021)
1982-873X
10.3895/rbect.v14n1
reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron:UTFPR
instname_str Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron_str UTFPR
institution UTFPR
reponame_str Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
collection Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
repository.mail.fl_str_mv ||rbect-pg@utfpr.edu.br
_version_ 1787713870034370560