Contextualization in STS teaching: an analysis of social networks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
Texto Completo: | https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/12594 |
Resumo: | The contextualization and the approach based on Science-Technology-Society (STS) are presents themes in the sciences teaching. Therefore, to understand how these themes converge and are disseminated in the articles that research the science teaching is the focus of the research presented. In order to extract the data, we used the database of the STS and Education Group of CEFET-RJ, which at the time of the research had 324 articles cataloged between 1996 and 2017 of national journals in the area of Science Teaching, being selected 28 articles that had in their keywords or titles the words contextualization and correlates. The selected articles were analyzed regarding the insertion of the researched topic and then the bibliometric and network analyzes were carried out. The network analysis enabled the construction of co-authoring networks, institutions and keywords. From these analyzes it was possible to identify some aspects and challenges that the theme presents for brazilian STS teaching. |
id |
UTFPR-7_3eb3e30527ff910df21b0eb362bafa99 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.utfpr:article/12594 |
network_acronym_str |
UTFPR-7 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Contextualization in STS teaching: an analysis of social networksA contextualização no ensino CTS: uma análise das redes sociaisEducação, Ensino de CiênciasCTS; Contextualização; Ensino de Ciências; Redes sociaisThe contextualization and the approach based on Science-Technology-Society (STS) are presents themes in the sciences teaching. Therefore, to understand how these themes converge and are disseminated in the articles that research the science teaching is the focus of the research presented. In order to extract the data, we used the database of the STS and Education Group of CEFET-RJ, which at the time of the research had 324 articles cataloged between 1996 and 2017 of national journals in the area of Science Teaching, being selected 28 articles that had in their keywords or titles the words contextualization and correlates. The selected articles were analyzed regarding the insertion of the researched topic and then the bibliometric and network analyzes were carried out. The network analysis enabled the construction of co-authoring networks, institutions and keywords. From these analyzes it was possible to identify some aspects and challenges that the theme presents for brazilian STS teaching.A contextualização e a abordagem baseada em Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) são temas presentes no ensino de Ciências. Dessa forma, compreender como essas temáticas convergem e se apresentam disseminadas nos artigos que pesquisam o ensino é o foco da pesquisa apresentada. Para a extração dos dados, usamos o banco de dados do Grupo CTS e Educação, do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca do Rio de Janeiro (CEFET-RJ), que no momento da pesquisa contava com 324 artigos catalogados entre os anos de 1996 e 2018 de periódicos nacionais na área de Ensino de Ciências, sendo selecionados 28 artigos que possuíam em suas palavras-chaves ou títulos a palavra contextualização e correlatas. Os artigos selecionados foram analisados quanto à inserção da temática pesquisada e em seguida se procedeu às análises bibliométricas e de redes. Das análises foi possível identificar alguns aspectos e desafios que o tema apresenta para o ensino CTS brasileiro, assim como a pesquisadora mais produtiva no tema, a instituição de vínculo de autores com maior número de produções, os periódicos que publicam o tema e as palavras-chave que se correlacionam com a contextualização.Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)Carvalho, Tainá de AraújoPereira Dias, Kleber MendesGama Russo, Ana Lúcia RodriguesOliveira Braga, Eduardo dos Santosdos Santos, Amanda Ribeirodos Santos, Taís ConceiçãoChrispino, Álvaro2021-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/1259410.3895/rbect.v14n1.12594Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 14, n. 1 (2021)1982-873X10.3895/rbect.v14n1reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologiainstname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/12594/pdfDireitos autorais 2021 CC-BYhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-29T18:41:09Zoai:periodicos.utfpr:article/12594Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbectPUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/oai||rbect-pg@utfpr.edu.br1982-873X1982-873Xopendoar:2022-09-29T18:41:09Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contextualization in STS teaching: an analysis of social networks A contextualização no ensino CTS: uma análise das redes sociais |
title |
Contextualization in STS teaching: an analysis of social networks |
spellingShingle |
Contextualization in STS teaching: an analysis of social networks Carvalho, Tainá de Araújo Educação, Ensino de Ciências CTS; Contextualização; Ensino de Ciências; Redes sociais |
title_short |
Contextualization in STS teaching: an analysis of social networks |
title_full |
Contextualization in STS teaching: an analysis of social networks |
title_fullStr |
Contextualization in STS teaching: an analysis of social networks |
title_full_unstemmed |
Contextualization in STS teaching: an analysis of social networks |
title_sort |
Contextualization in STS teaching: an analysis of social networks |
author |
Carvalho, Tainá de Araújo |
author_facet |
Carvalho, Tainá de Araújo Pereira Dias, Kleber Mendes Gama Russo, Ana Lúcia Rodrigues Oliveira Braga, Eduardo dos Santos dos Santos, Amanda Ribeiro dos Santos, Taís Conceição Chrispino, Álvaro |
author_role |
author |
author2 |
Pereira Dias, Kleber Mendes Gama Russo, Ana Lúcia Rodrigues Oliveira Braga, Eduardo dos Santos dos Santos, Amanda Ribeiro dos Santos, Taís Conceição Chrispino, Álvaro |
author2_role |
author author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Tainá de Araújo Pereira Dias, Kleber Mendes Gama Russo, Ana Lúcia Rodrigues Oliveira Braga, Eduardo dos Santos dos Santos, Amanda Ribeiro dos Santos, Taís Conceição Chrispino, Álvaro |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação, Ensino de Ciências CTS; Contextualização; Ensino de Ciências; Redes sociais |
topic |
Educação, Ensino de Ciências CTS; Contextualização; Ensino de Ciências; Redes sociais |
description |
The contextualization and the approach based on Science-Technology-Society (STS) are presents themes in the sciences teaching. Therefore, to understand how these themes converge and are disseminated in the articles that research the science teaching is the focus of the research presented. In order to extract the data, we used the database of the STS and Education Group of CEFET-RJ, which at the time of the research had 324 articles cataloged between 1996 and 2017 of national journals in the area of Science Teaching, being selected 28 articles that had in their keywords or titles the words contextualization and correlates. The selected articles were analyzed regarding the insertion of the researched topic and then the bibliometric and network analyzes were carried out. The network analysis enabled the construction of co-authoring networks, institutions and keywords. From these analyzes it was possible to identify some aspects and challenges that the theme presents for brazilian STS teaching. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-22 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/12594 10.3895/rbect.v14n1.12594 |
url |
https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/12594 |
identifier_str_mv |
10.3895/rbect.v14n1.12594 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/12594/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2021 CC-BY http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2021 CC-BY http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 14, n. 1 (2021) 1982-873X 10.3895/rbect.v14n1 reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) instacron:UTFPR |
instname_str |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
instacron_str |
UTFPR |
institution |
UTFPR |
reponame_str |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
collection |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbect-pg@utfpr.edu.br |
_version_ |
1787713870034370560 |