Variação linguística na EJA: estigma ou aceitabilidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Stacheski, Viviane Schueda
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UTP
Texto Completo: http://tede.utp.br:8080/jspui/handle/tede/1363
Resumo: The aim of this research has been reflecting about young and adult Portuguese Language research, focused on sociolinguistics features, especially on linguistic variation, after analysing several comments made about the textbook "Por uma vida melhor", which, caused a lot of controversy in May 2011. For that, it has also been pursued bassing on studies made by Labov, Preti, Bagno, Mussalim, among other important writers of this area. The sociolinguistics features on public politcs which regulate the National Education have been investigated in order for there to be sufficient degree of those given on Mother Language Teaching, especially oral skills. After theorical considerations, good progress has also been made in analysing questionnaires answered by EJA students and workers responsible for hiring people on business areas in order to verify how EJA graduating people and nonvalued oral standard language users are accepted by commercial branch. It has also been pursued observing oral skills have been developed in schools. The questionnaire results have shown that nonstandard language is a more excluding factor than EJA Education.
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The sociolinguistics features on public politcs which regulate the National Education have been investigated in order for there to be sufficient degree of those given on Mother Language Teaching, especially oral skills. After theorical considerations, good progress has also been made in analysing questionnaires answered by EJA students and workers responsible for hiring people on business areas in order to verify how EJA graduating people and nonvalued oral standard language users are accepted by commercial branch. It has also been pursued observing oral skills have been developed in schools. The questionnaire results have shown that nonstandard language is a more excluding factor than EJA Education.Nesta pesquisa, foi objetivado refletir sobre o ensino da língua portuguesa na Educação de Jovens e Adultos voltado a elementos compositores da sociolinguística, em especial à variação linguística, após análise de diversos comentários feitos ao livro didático “Por uma vida melhor” causadores de grande polêmica em maio de 2011. Para tanto, buscou-se bases nos estudos realizados por Labov, Preti, Bagno, Mussalim, entre outros autores relevantes a essa área. Foram investigados os fatores compositores da sociolinguística nas políticas públicas que regem a educação nacional a fim de conferir o grau de importância dado a esses no ensino da língua materna, em especial à habilidade da oralidade. Feitas as considerações teóricas, avançou-se à análise de questionários aplicados a alunos da EJA e a funcionários responsáveis por contratações em segmento comercial, a fim de verificar como as pessoas formadas pela EJA e usuárias de variantes não prestigiadas da língua oral são aceitas pelo ramo comercial, também se buscou observar como tem sido trabalhada a oralidade nas escolas. Os resultados dos questionários apontam que a língua não padrão é fator mais excludente que a formação pela EJA.Submitted by Divanete Paiva (divanete.paiva@utp.br) on 2018-06-18T13:57:31Z No. of bitstreams: 1 VARIACAO LINGUISTICA.pdf: 1264070 bytes, checksum: 7212e4b32fd66df0b9655f35c9d39db0 (MD5)Made available in DSpace on 2018-06-18T13:57:31Z (GMT). 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