“AS TRANÇAS DE BINTOU”: IDENTIDADE E CULTURA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Travessias (Cascavel. Online) |
Texto Completo: | https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5736 |
Resumo: | ABSTRACT: The identitary transformations, under process, are evident around the world. According to this aspect, the present study aims, based on "Bintou’s Braids", an African-Brazilian children's literature, at reflecting on black ethno-racial issue in Brazil, taking into account this following question: does the African-Brazilian children's literature allow identitary background of the African descent reader/child in an affirmative perspective? Based on this question, it is important to understand the aspects of identity background and 'belonging', revealed in this work. These reflections are justified on the studies proposed by Hall (2003, 2006), Santos (2005), Lody (2004) among others, to show the impact of globalization on cultural identity by associating them to the literary work that was chosen for the study. |
id |
Unioeste-1_0303c82a24d9dd0fa330605a1becabd5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/5736 |
network_acronym_str |
Unioeste-1 |
network_name_str |
Travessias (Cascavel. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
“AS TRANÇAS DE BINTOU”: IDENTIDADE E CULTURAIdentidade. Cultura. Literatura Infantil Afro-brasileira.ABSTRACT: The identitary transformations, under process, are evident around the world. According to this aspect, the present study aims, based on "Bintou’s Braids", an African-Brazilian children's literature, at reflecting on black ethno-racial issue in Brazil, taking into account this following question: does the African-Brazilian children's literature allow identitary background of the African descent reader/child in an affirmative perspective? Based on this question, it is important to understand the aspects of identity background and 'belonging', revealed in this work. These reflections are justified on the studies proposed by Hall (2003, 2006), Santos (2005), Lody (2004) among others, to show the impact of globalization on cultural identity by associating them to the literary work that was chosen for the study.As transformações identitárias em processo na esfera mundial são evidentes. Considerando-se este aspecto o presente estudo pretende, tendo por base a obra literária infantil de temática afrobrasileira “As tranças de Bintou”, refletir sobre questão de identidade étnico-racial negra no Brasil, partindo da seguinte questão: a literatura infantil de temática afrobrasileira possibilita a formação identitária do leitor/criança afrodescendente em uma perspectiva afirmativa? Com esse questionamento procura-se compreender os aspectos da formação de identidade e de “pertencimento”, revelados na obra. Essas reflexões pautam-se nos estudos propostos por Hall (2003, 2006), Santos (2005), Lody (2004) dentre outros, buscando depreender as repercussões da globalização na identidade cultural e associando-as a obra literária escolhida para o estudo. Unioeste2011-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5736Travessias; Vol. 5 No. 3 (2011)Travessias; Vol. 5 Núm. 3 (2011)Travessias; v. 5 n. 3 (2011)1982-5935reponame:Travessias (Cascavel. Online)instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)instacron:Unioesteporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5736/4422Copyright (c) 2011 Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob CC-BY-NC-SA 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com indicação da autoria e publicação inicial nesta revistainfo:eu-repo/semantics/openAccessBarreiros, Ruth CecconVieira, Nancy Rita Ferreira2020-12-08T11:42:54Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/5736Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessiasPUBhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/oairevista.travessias@unioeste.br1982-59351982-5935opendoar:2020-12-08T11:42:54Travessias (Cascavel. Online) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“AS TRANÇAS DE BINTOU”: IDENTIDADE E CULTURA |
title |
“AS TRANÇAS DE BINTOU”: IDENTIDADE E CULTURA |
spellingShingle |
“AS TRANÇAS DE BINTOU”: IDENTIDADE E CULTURA Barreiros, Ruth Ceccon Identidade. Cultura. Literatura Infantil Afro-brasileira. |
title_short |
“AS TRANÇAS DE BINTOU”: IDENTIDADE E CULTURA |
title_full |
“AS TRANÇAS DE BINTOU”: IDENTIDADE E CULTURA |
title_fullStr |
“AS TRANÇAS DE BINTOU”: IDENTIDADE E CULTURA |
title_full_unstemmed |
“AS TRANÇAS DE BINTOU”: IDENTIDADE E CULTURA |
title_sort |
“AS TRANÇAS DE BINTOU”: IDENTIDADE E CULTURA |
author |
Barreiros, Ruth Ceccon |
author_facet |
Barreiros, Ruth Ceccon Vieira, Nancy Rita Ferreira |
author_role |
author |
author2 |
Vieira, Nancy Rita Ferreira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barreiros, Ruth Ceccon Vieira, Nancy Rita Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Identidade. Cultura. Literatura Infantil Afro-brasileira. |
topic |
Identidade. Cultura. Literatura Infantil Afro-brasileira. |
description |
ABSTRACT: The identitary transformations, under process, are evident around the world. According to this aspect, the present study aims, based on "Bintou’s Braids", an African-Brazilian children's literature, at reflecting on black ethno-racial issue in Brazil, taking into account this following question: does the African-Brazilian children's literature allow identitary background of the African descent reader/child in an affirmative perspective? Based on this question, it is important to understand the aspects of identity background and 'belonging', revealed in this work. These reflections are justified on the studies proposed by Hall (2003, 2006), Santos (2005), Lody (2004) among others, to show the impact of globalization on cultural identity by associating them to the literary work that was chosen for the study. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5736 |
url |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5736 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5736/4422 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Unioeste |
publisher.none.fl_str_mv |
Unioeste |
dc.source.none.fl_str_mv |
Travessias; Vol. 5 No. 3 (2011) Travessias; Vol. 5 Núm. 3 (2011) Travessias; v. 5 n. 3 (2011) 1982-5935 reponame:Travessias (Cascavel. Online) instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste) instacron:Unioeste |
instname_str |
Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste) |
instacron_str |
Unioeste |
institution |
Unioeste |
reponame_str |
Travessias (Cascavel. Online) |
collection |
Travessias (Cascavel. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Travessias (Cascavel. Online) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.travessias@unioeste.br |
_version_ |
1798044917541371904 |