“AS TRANÇAS DE BINTOU”: IDENTIDADE E CULTURA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barreiros, Ruth Ceccon
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Vieira, Nancy Rita Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Travessias (Cascavel. Online)
Texto Completo: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5736
Resumo: ABSTRACT: The identitary transformations, under process, are evident around the world. According to this aspect, the present study aims, based on "Bintou’s Braids", an African-Brazilian children's literature, at reflecting on black ethno-racial issue in Brazil, taking into account this following question: does the African-Brazilian children's literature allow identitary background of the African descent reader/child in an affirmative perspective? Based on this question, it is important to understand the aspects of identity background and 'belonging', revealed in this work. These reflections are justified on the studies proposed by Hall (2003, 2006), Santos (2005), Lody (2004) among others, to show the impact of globalization on cultural identity by associating them to the literary work that was chosen for the study.
id Unioeste-1_0303c82a24d9dd0fa330605a1becabd5
oai_identifier_str oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/5736
network_acronym_str Unioeste-1
network_name_str Travessias (Cascavel. Online)
repository_id_str
spelling “AS TRANÇAS DE BINTOU”: IDENTIDADE E CULTURAIdentidade. Cultura. Literatura Infantil Afro-brasileira.ABSTRACT: The identitary transformations, under process, are evident around the world. According to this aspect, the present study aims, based on "Bintou’s Braids", an African-Brazilian children's literature, at reflecting on black ethno-racial issue in Brazil, taking into account this following question: does the African-Brazilian children's literature allow identitary background of the African descent reader/child in an affirmative perspective? Based on this question, it is important to understand the aspects of identity background and 'belonging', revealed in this work. These reflections are justified on the studies proposed by Hall (2003, 2006), Santos (2005), Lody (2004) among others, to show the impact of globalization on cultural identity by associating them to the literary work that was chosen for the study.As transformações identitárias em processo na esfera mundial são evidentes. Considerando-se este aspecto o presente estudo pretende, tendo por base a obra literária infantil de temática afrobrasileira “As tranças de Bintou”, refletir sobre questão de identidade étnico-racial negra no Brasil, partindo da seguinte questão: a literatura infantil de temática afrobrasileira possibilita a formação identitária do leitor/criança afrodescendente em uma perspectiva afirmativa? Com esse questionamento procura-se compreender os aspectos da formação de identidade e de “pertencimento”, revelados na obra. Essas reflexões pautam-se nos estudos propostos por Hall (2003, 2006), Santos (2005), Lody (2004) dentre outros, buscando depreender as repercussões da globalização na identidade cultural e associando-as a obra literária escolhida para o estudo. Unioeste2011-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5736Travessias; Vol. 5 No. 3 (2011)Travessias; Vol. 5 Núm. 3 (2011)Travessias; v. 5 n. 3 (2011)1982-5935reponame:Travessias (Cascavel. Online)instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)instacron:Unioesteporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5736/4422Copyright (c) 2011 Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob CC-BY-NC-SA 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com indicação da autoria e publicação inicial nesta revistainfo:eu-repo/semantics/openAccessBarreiros, Ruth CecconVieira, Nancy Rita Ferreira2020-12-08T11:42:54Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/5736Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessiasPUBhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/oairevista.travessias@unioeste.br1982-59351982-5935opendoar:2020-12-08T11:42:54Travessias (Cascavel. Online) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)false
dc.title.none.fl_str_mv “AS TRANÇAS DE BINTOU”: IDENTIDADE E CULTURA
title “AS TRANÇAS DE BINTOU”: IDENTIDADE E CULTURA
spellingShingle “AS TRANÇAS DE BINTOU”: IDENTIDADE E CULTURA
Barreiros, Ruth Ceccon
Identidade. Cultura. Literatura Infantil Afro-brasileira.
title_short “AS TRANÇAS DE BINTOU”: IDENTIDADE E CULTURA
title_full “AS TRANÇAS DE BINTOU”: IDENTIDADE E CULTURA
title_fullStr “AS TRANÇAS DE BINTOU”: IDENTIDADE E CULTURA
title_full_unstemmed “AS TRANÇAS DE BINTOU”: IDENTIDADE E CULTURA
title_sort “AS TRANÇAS DE BINTOU”: IDENTIDADE E CULTURA
author Barreiros, Ruth Ceccon
author_facet Barreiros, Ruth Ceccon
Vieira, Nancy Rita Ferreira
author_role author
author2 Vieira, Nancy Rita Ferreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barreiros, Ruth Ceccon
Vieira, Nancy Rita Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Identidade. Cultura. Literatura Infantil Afro-brasileira.
topic Identidade. Cultura. Literatura Infantil Afro-brasileira.
description ABSTRACT: The identitary transformations, under process, are evident around the world. According to this aspect, the present study aims, based on "Bintou’s Braids", an African-Brazilian children's literature, at reflecting on black ethno-racial issue in Brazil, taking into account this following question: does the African-Brazilian children's literature allow identitary background of the African descent reader/child in an affirmative perspective? Based on this question, it is important to understand the aspects of identity background and 'belonging', revealed in this work. These reflections are justified on the studies proposed by Hall (2003, 2006), Santos (2005), Lody (2004) among others, to show the impact of globalization on cultural identity by associating them to the literary work that was chosen for the study.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5736
url https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5736
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5736/4422
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Unioeste
publisher.none.fl_str_mv Unioeste
dc.source.none.fl_str_mv Travessias; Vol. 5 No. 3 (2011)
Travessias; Vol. 5 Núm. 3 (2011)
Travessias; v. 5 n. 3 (2011)
1982-5935
reponame:Travessias (Cascavel. Online)
instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)
instacron:Unioeste
instname_str Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)
instacron_str Unioeste
institution Unioeste
reponame_str Travessias (Cascavel. Online)
collection Travessias (Cascavel. Online)
repository.name.fl_str_mv Travessias (Cascavel. Online) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)
repository.mail.fl_str_mv revista.travessias@unioeste.br
_version_ 1798044917541371904