Assistive technology and library training: a pilot study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marinho, Raimunda
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Teixeira, Cenidalva Miranda de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
Texto Completo: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/326
Resumo: This text is to present research on the presence of Assistive Technology (AT) and the possibilities of social inclusion in the training path of librarians. The objective is to identify the presence and reflection on AT in the curriculum of the Undergraduate Course in Library Science. The methodology adopted corresponds to exploratory research based on technical procedures of bibliographic and documentary research. The research universe is the Librarianship course at the Federal University of Maranhão, based on the analysis of a pedagogical political project and its curricular structure. TA's mark on the curricular structure and functioning of this course is evident. It is concluded that, in the scope of Librarianship, significant initiatives are already contemplated, however, the Courses need to move forward and seek coping measures for this problem.
id ABECIN-1_523a8de3976631160c4fe1b07facd710
oai_identifier_str oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/326
network_acronym_str ABECIN-1
network_name_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Assistive technology and library training: a pilot studyTecnología asistencial y formación en bibliotecas: un estudio pilotoTecnologia assistiva e formação do bibliotecário (a): um estudo piloto Library Science Teaching. Accessibility. Social Inclusion. Assistive Technology.Biblioteconomia-ensino. Acessibilidade. Inclusão social. Tecnologia Assistiva.Enseñanza de la Biblioteconomía; Accesibilidad; Inclusión Social; Tecnología AsistencialThis text is to present research on the presence of Assistive Technology (AT) and the possibilities of social inclusion in the training path of librarians. The objective is to identify the presence and reflection on AT in the curriculum of the Undergraduate Course in Library Science. The methodology adopted corresponds to exploratory research based on technical procedures of bibliographic and documentary research. The research universe is the Librarianship course at the Federal University of Maranhão, based on the analysis of a pedagogical political project and its curricular structure. TA's mark on the curricular structure and functioning of this course is evident. It is concluded that, in the scope of Librarianship, significant initiatives are already contemplated, however, the Courses need to move forward and seek coping measures for this problem.Este texto pretende presentar una investigación sobre la presencia de las Tecnologías de Apoyo (TA) y las posibilidades de inclusión social en el itinerario formativo de los bibliotecarios. El objetivo es identificar la presencia y la reflexión sobre la TA en el currículo del Curso de Pregrado en Bibliotecología. La metodología adoptada corresponde a una investigación exploratoria basada en procedimientos técnicos de investigación bibliográfica y documental. El universo de la investigación es el curso de Biblioteconomía de la Universidad Federal de Maranhão, a partir del análisis de un proyecto político pedagógico y de su estructura curricular. Es evidente la huella del AT en la estructura curricular y en el funcionamiento de este curso. Se concluye que, en el ámbito de la Biblioteconomía, ya se contemplan iniciativas significativas, sin embargo, los Cursos necesitan avanzar y buscar medidas de afrontamiento para este problema.Este texto consiste em apresentar uma investigação sobre a presença da Tecnologia Assistiva (TA) e as possibilidades de inclusão social no percurso formativo dos bibliotecários e bibliotecárias. O objetivo é identificar a presença e a reflexão sobre TA no currículo do curso de graduação em Biblioteconomia. A metodologia adotada corresponde à pesquisa exploratória pautada nos procedimentos técnicos da pesquisa bibliográfica e documental. O universo da pesquisa é o curso de Biblioteconomia da Universidade Federal do Maranhão e parte-se da análise do seu projeto político pedagógico e da estrutura curricular. É evidente a marca da TA na estrutura curricular e no funcionamento desse curso. Conclui-se que, no âmbito da Biblioteconomia, já se contemplam iniciativas significativas, mas ainda é preciso que os cursos avancem e busquem medidas de enfrentamento para essa problemática.  ABECIN2022-06-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/32610.24208/rebecin.v9.326Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 No. número especial (2022): Annals of the iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-11Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 Núm. número especial (2022): Anales de la iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-11Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 9 n. número especial (2022): Anais do IV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-112358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/326/392https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/326/393https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/326/394Copyright (c) 2022 Raimunda Marinho, Cenidalva Miranda de Souza Teixeirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarinho, RaimundaTeixeira, Cenidalva Miranda de Souza 2022-08-12T19:20:09Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/326Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2022-08-12T19:20:09Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false
dc.title.none.fl_str_mv Assistive technology and library training: a pilot study
Tecnología asistencial y formación en bibliotecas: un estudio piloto
Tecnologia assistiva e formação do bibliotecário (a): um estudo piloto
title Assistive technology and library training: a pilot study
spellingShingle Assistive technology and library training: a pilot study
Marinho, Raimunda
Library Science Teaching. Accessibility. Social Inclusion. Assistive Technology.
Biblioteconomia-ensino. Acessibilidade. Inclusão social. Tecnologia Assistiva.
Enseñanza de la Biblioteconomía; Accesibilidad; Inclusión Social; Tecnología Asistencial
title_short Assistive technology and library training: a pilot study
title_full Assistive technology and library training: a pilot study
title_fullStr Assistive technology and library training: a pilot study
title_full_unstemmed Assistive technology and library training: a pilot study
title_sort Assistive technology and library training: a pilot study
author Marinho, Raimunda
author_facet Marinho, Raimunda
Teixeira, Cenidalva Miranda de Souza
author_role author
author2 Teixeira, Cenidalva Miranda de Souza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marinho, Raimunda
Teixeira, Cenidalva Miranda de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Library Science Teaching. Accessibility. Social Inclusion. Assistive Technology.
Biblioteconomia-ensino. Acessibilidade. Inclusão social. Tecnologia Assistiva.
Enseñanza de la Biblioteconomía; Accesibilidad; Inclusión Social; Tecnología Asistencial
topic Library Science Teaching. Accessibility. Social Inclusion. Assistive Technology.
Biblioteconomia-ensino. Acessibilidade. Inclusão social. Tecnologia Assistiva.
Enseñanza de la Biblioteconomía; Accesibilidad; Inclusión Social; Tecnología Asistencial
description This text is to present research on the presence of Assistive Technology (AT) and the possibilities of social inclusion in the training path of librarians. The objective is to identify the presence and reflection on AT in the curriculum of the Undergraduate Course in Library Science. The methodology adopted corresponds to exploratory research based on technical procedures of bibliographic and documentary research. The research universe is the Librarianship course at the Federal University of Maranhão, based on the analysis of a pedagogical political project and its curricular structure. TA's mark on the curricular structure and functioning of this course is evident. It is concluded that, in the scope of Librarianship, significant initiatives are already contemplated, however, the Courses need to move forward and seek coping measures for this problem.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/326
10.24208/rebecin.v9.326
url https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/326
identifier_str_mv 10.24208/rebecin.v9.326
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/326/392
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/326/393
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/326/394
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Raimunda Marinho, Cenidalva Miranda de Souza Teixeira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Raimunda Marinho, Cenidalva Miranda de Souza Teixeira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv ABECIN
publisher.none.fl_str_mv ABECIN
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 No. número especial (2022): Annals of the iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-11
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 Núm. número especial (2022): Anales de la iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-11
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 9 n. número especial (2022): Anais do IV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-11
2358-3193
reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
instname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron:ABECIN
instname_str Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron_str ABECIN
institution ABECIN
reponame_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
collection Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
repository.mail.fl_str_mv ||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com
_version_ 1798325207871520768