Management of essential organizational resources for good performance in the Capes Assessment

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Backes, Danieli Artuzi Pes
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ribeiro Serra, Fernando Antonio, Belfort, Ana Claudia, Andrade, Élida Furtado da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2128
Resumo: Based on the rise of the assessment of Brazilian higher education in recent years and its influence on the assessed institutions, we took as a study objective the analysis of the indicators of stricto sensu graduate programs in Administration (PPGAs) in the 2013-2016 quadrennium, in order to identify its strategic behavior. Based on Resource Theory and the institutional approach of isomorphism, three hypotheses were raised, analyzed by different quantitative methods: linear regression, Pearson correlation, ratio and proportion. The results confirmed the two first hypotheses and complemented the third, which attested that, in addition to the excellence programs, there is a high level of efficiency among PPGA professors of all strata. By combining theories, we found that an effective organization in a regulated environment is one that manages to organize all resources, processes and routines in line with regulatory requirements. However, in any field where the regulatory system also plays the role of financing agent, a competitive issue arises. Differences were found between the explanatory items for the concept of higher level programs and for the entire set of researched programs, which enabled the construction of a strategic model for superior performance.
id ANGRAD-1_f15374115443a03bb78279248e6d7010
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/2128
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling Management of essential organizational resources for good performance in the Capes AssessmentGestão dos recursos organizacionais essenciais para o bom desempenho na Avaliação da CapesBased on the rise of the assessment of Brazilian higher education in recent years and its influence on the assessed institutions, we took as a study objective the analysis of the indicators of stricto sensu graduate programs in Administration (PPGAs) in the 2013-2016 quadrennium, in order to identify its strategic behavior. Based on Resource Theory and the institutional approach of isomorphism, three hypotheses were raised, analyzed by different quantitative methods: linear regression, Pearson correlation, ratio and proportion. The results confirmed the two first hypotheses and complemented the third, which attested that, in addition to the excellence programs, there is a high level of efficiency among PPGA professors of all strata. By combining theories, we found that an effective organization in a regulated environment is one that manages to organize all resources, processes and routines in line with regulatory requirements. However, in any field where the regulatory system also plays the role of financing agent, a competitive issue arises. Differences were found between the explanatory items for the concept of higher level programs and for the entire set of researched programs, which enabled the construction of a strategic model for superior performance.A partir da ascensão da avaliação do ensino superior brasileiro nos últimos anos e sua influência sobre as instituições avaliadas, tomamos como objetivo de estudo a análise dos indicadores dos programas de pós-graduação stricto sensu em Administração (PPGAs), obtidos no quadriênio entre 2013 e 2016, visando identificar seu comportamento estratégico. Com base na combinação teórica aplicada de forma inédita ao campo de estudo, a Teoria dos Recursos e a abordagem institucional do isomorfismo, foram levantadas três hipóteses, analisadas por diferentes métodos quantitativos: regressão linear, correlação de Pearson, razão e proporção. Os resultados confirmaram as duas primeiras hipóteses e complementaram a terceira, que atestou que, além dos programas de excelência, há alto nível de eficiência entre os docentes de PPGAs de todos os estratos. Pela combinação das teorias, constatamos que uma organização efetiva em ambiente regulamentado é aquela que consegue organizar todos os recursos, processos e rotinas de forma alinhada às determinações regulatórias. Todavia, no campo em que o sistema regulatório também desempenha o papel de agente financiador, emerge a questão competitiva. Constataram-se diferenças entre os quesitos explicativos para o conceito dos programas de nível superior (5, 6, 7) e para todo o conjunto de programas pesquisados (4, 5, 6, 7), o que possibilitou a construção de um modelo estratégico para o desempenho superior. Com esse estudo, pretendemos contribuir com a ampliação do conhecimento a respeito do sistema de avaliação da pós-graduação, assim como lançar luz na discussão dos impactos da avaliação da Capes sobre os PPGAs. Ademais, esperamos que essa pesquisa científica cumpra com o seu papel conceitual, social e gerencial.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2022-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/212810.13058/raep.2022.v23n2.2128Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 23 No. 2 (2022): 2ª Edição RAEPAdministração: Ensino e Pesquisa; v. 23 n. 2 (2022): 2ª Edição RAEP2358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporenghttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2128/514https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2128/515Copyright (c) 2022 Danieli Artuzi Pes Backes, Ana Claudia Belfort, Élida Furtado da Silva Andradehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBackes, Danieli Artuzi PesRibeiro Serra, Fernando AntonioBelfort, Ana ClaudiaAndrade, Élida Furtado da Silva2022-10-31T12:15:10Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/2128Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2022-10-31T12:15:10Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv Management of essential organizational resources for good performance in the Capes Assessment
Gestão dos recursos organizacionais essenciais para o bom desempenho na Avaliação da Capes
title Management of essential organizational resources for good performance in the Capes Assessment
spellingShingle Management of essential organizational resources for good performance in the Capes Assessment
Backes, Danieli Artuzi Pes
title_short Management of essential organizational resources for good performance in the Capes Assessment
title_full Management of essential organizational resources for good performance in the Capes Assessment
title_fullStr Management of essential organizational resources for good performance in the Capes Assessment
title_full_unstemmed Management of essential organizational resources for good performance in the Capes Assessment
title_sort Management of essential organizational resources for good performance in the Capes Assessment
author Backes, Danieli Artuzi Pes
author_facet Backes, Danieli Artuzi Pes
Ribeiro Serra, Fernando Antonio
Belfort, Ana Claudia
Andrade, Élida Furtado da Silva
author_role author
author2 Ribeiro Serra, Fernando Antonio
Belfort, Ana Claudia
Andrade, Élida Furtado da Silva
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Backes, Danieli Artuzi Pes
Ribeiro Serra, Fernando Antonio
Belfort, Ana Claudia
Andrade, Élida Furtado da Silva
description Based on the rise of the assessment of Brazilian higher education in recent years and its influence on the assessed institutions, we took as a study objective the analysis of the indicators of stricto sensu graduate programs in Administration (PPGAs) in the 2013-2016 quadrennium, in order to identify its strategic behavior. Based on Resource Theory and the institutional approach of isomorphism, three hypotheses were raised, analyzed by different quantitative methods: linear regression, Pearson correlation, ratio and proportion. The results confirmed the two first hypotheses and complemented the third, which attested that, in addition to the excellence programs, there is a high level of efficiency among PPGA professors of all strata. By combining theories, we found that an effective organization in a regulated environment is one that manages to organize all resources, processes and routines in line with regulatory requirements. However, in any field where the regulatory system also plays the role of financing agent, a competitive issue arises. Differences were found between the explanatory items for the concept of higher level programs and for the entire set of researched programs, which enabled the construction of a strategic model for superior performance.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2128
10.13058/raep.2022.v23n2.2128
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2128
identifier_str_mv 10.13058/raep.2022.v23n2.2128
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2128/514
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2128/515
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Danieli Artuzi Pes Backes, Ana Claudia Belfort, Élida Furtado da Silva Andrade
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Danieli Artuzi Pes Backes, Ana Claudia Belfort, Élida Furtado da Silva Andrade
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 23 No. 2 (2022): 2ª Edição RAEP
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 23 n. 2 (2022): 2ª Edição RAEP
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212519671496704