Gender identities in textual trajectories related to the Movement School Without Party: which ideologies are refracted under the bias of a pretense scientific neutrality?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Beato-Canato, Ana Paula Marques
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Szundy, Paula Tatianne Carréra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da ANPOLL (Online)
Texto Completo: https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1571
Resumo: Based on the conception of the ideological nature of utterances (VOLÓCHINOV, 2017 [1929]) and on a transgressive perspective of Applied Linguistics (MOITA LOPES et al, 2006), the present paper aims at reflecting on textual trajectories related to the Movement School Without a Party (MESP) to comprehend the ideologies on gender identities refracted in different discursive manifestations about this movement. The analysis focuses on MESP’s posts in its Facebook and on texts available in its website – escolasempartido.org – concerned with issues that the movement supporters pejoratively classify as “gender ideology”. Our interpretations indicate that, under the bias of a pretense neutrality, the (inter)actions of MESP delegitimize knowledge, lives, experiences and bodies which don’t fit the heteronormative Eurocentric norm. Consequently, the movement contribute to exclude issues related to gender, sexuality, race and its intersections from the educational process.
id ANPOLL-2_a22409b532e8408227bc72a3ea3c0759
oai_identifier_str oai:ojs.revistadaanpoll.emnuvens.com.br:article/1571
network_acronym_str ANPOLL-2
network_name_str Revista da ANPOLL (Online)
repository_id_str
spelling Gender identities in textual trajectories related to the Movement School Without Party: which ideologies are refracted under the bias of a pretense scientific neutrality?Identidades de gênero em trajetórias textuais relacionadas ao Movimento Escola Sem Partido: que ideologias são refratadas sob o viés de uma pretensa neutralidade científica?School Without a PartyTextual trajectoriesIdeologiesGender identitiesEscola Sem PartidoTrajetórias textuaisIdeologiasIdentidades de gêneroBased on the conception of the ideological nature of utterances (VOLÓCHINOV, 2017 [1929]) and on a transgressive perspective of Applied Linguistics (MOITA LOPES et al, 2006), the present paper aims at reflecting on textual trajectories related to the Movement School Without a Party (MESP) to comprehend the ideologies on gender identities refracted in different discursive manifestations about this movement. The analysis focuses on MESP’s posts in its Facebook and on texts available in its website – escolasempartido.org – concerned with issues that the movement supporters pejoratively classify as “gender ideology”. Our interpretations indicate that, under the bias of a pretense neutrality, the (inter)actions of MESP delegitimize knowledge, lives, experiences and bodies which don’t fit the heteronormative Eurocentric norm. Consequently, the movement contribute to exclude issues related to gender, sexuality, race and its intersections from the educational process.Tomando como pressuposto a natureza ideológica dos enunciados (VOLÓCHINOV, 2017 [1929]) e partindo de uma perspectiva indisciplinar de Linguística Aplicada (MOITA LOPES et al, 2006), o presente artigo se propõe a olhar para trajetórias textuais relacionadas ao Movimento Escola Sem Partido (MESP) para criar inteligibilidades sobre ideologias relacionadas a identidades de gênero refratadas em diferentes manifestações discursivas acerca deste movimento. A análise foca em postagens do MESP realizadas em seu perfil no Facebook e em textos disponibilizados no site escolasempartido.org, que abordam concepções relativas ao que defensores/as do movimento pejorativamente classificam como “ideologia de gênero”. Nossas interpretações apontam que, sob o viés de uma pretensa neutralidade, as (inter)ações do MESP deslegitimam conhecimentos, vidas, experiências e corpos que fogem da lógica heteronormativa eurocêntrica, alijando do processo educacional questões relacionadas à gênero, sexualidade, raça e suas intersecções.ANPOLL2021-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/157110.18309/ranpoll.v52i2.1571Revista da Anpoll; Vol. 52 No. 2 (2021): Linguística aplicada: pesquisa como ação e produção de saberes sobre a vida social contemporânea; 238-261Revista da Anpoll; v. 52 n. 2 (2021): Linguística aplicada: pesquisa como ação e produção de saberes sobre a vida social contemporânea; 238-2611982-78301414-756410.18309/ranpoll.v52i2reponame:Revista da ANPOLL (Online)instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:ANPOLLporhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1571/1195Copyright (c) 2021 Revista da Anpollhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBeato-Canato, Ana Paula MarquesSzundy, Paula Tatianne Carréra2022-01-31T23:26:19Zoai:ojs.revistadaanpoll.emnuvens.com.br:article/1571Revistahttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/indexONGhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/oairevistadaanpoll@gmail.com1982-78301414-7564opendoar:2023-01-13T09:48:56.919313Revista da ANPOLL (Online) - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false
dc.title.none.fl_str_mv Gender identities in textual trajectories related to the Movement School Without Party: which ideologies are refracted under the bias of a pretense scientific neutrality?
Identidades de gênero em trajetórias textuais relacionadas ao Movimento Escola Sem Partido: que ideologias são refratadas sob o viés de uma pretensa neutralidade científica?
title Gender identities in textual trajectories related to the Movement School Without Party: which ideologies are refracted under the bias of a pretense scientific neutrality?
spellingShingle Gender identities in textual trajectories related to the Movement School Without Party: which ideologies are refracted under the bias of a pretense scientific neutrality?
Beato-Canato, Ana Paula Marques
School Without a Party
Textual trajectories
Ideologies
Gender identities
Escola Sem Partido
Trajetórias textuais
Ideologias
Identidades de gênero
title_short Gender identities in textual trajectories related to the Movement School Without Party: which ideologies are refracted under the bias of a pretense scientific neutrality?
title_full Gender identities in textual trajectories related to the Movement School Without Party: which ideologies are refracted under the bias of a pretense scientific neutrality?
title_fullStr Gender identities in textual trajectories related to the Movement School Without Party: which ideologies are refracted under the bias of a pretense scientific neutrality?
title_full_unstemmed Gender identities in textual trajectories related to the Movement School Without Party: which ideologies are refracted under the bias of a pretense scientific neutrality?
title_sort Gender identities in textual trajectories related to the Movement School Without Party: which ideologies are refracted under the bias of a pretense scientific neutrality?
author Beato-Canato, Ana Paula Marques
author_facet Beato-Canato, Ana Paula Marques
Szundy, Paula Tatianne Carréra
author_role author
author2 Szundy, Paula Tatianne Carréra
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Beato-Canato, Ana Paula Marques
Szundy, Paula Tatianne Carréra
dc.subject.por.fl_str_mv School Without a Party
Textual trajectories
Ideologies
Gender identities
Escola Sem Partido
Trajetórias textuais
Ideologias
Identidades de gênero
topic School Without a Party
Textual trajectories
Ideologies
Gender identities
Escola Sem Partido
Trajetórias textuais
Ideologias
Identidades de gênero
description Based on the conception of the ideological nature of utterances (VOLÓCHINOV, 2017 [1929]) and on a transgressive perspective of Applied Linguistics (MOITA LOPES et al, 2006), the present paper aims at reflecting on textual trajectories related to the Movement School Without a Party (MESP) to comprehend the ideologies on gender identities refracted in different discursive manifestations about this movement. The analysis focuses on MESP’s posts in its Facebook and on texts available in its website – escolasempartido.org – concerned with issues that the movement supporters pejoratively classify as “gender ideology”. Our interpretations indicate that, under the bias of a pretense neutrality, the (inter)actions of MESP delegitimize knowledge, lives, experiences and bodies which don’t fit the heteronormative Eurocentric norm. Consequently, the movement contribute to exclude issues related to gender, sexuality, race and its intersections from the educational process.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1571
10.18309/ranpoll.v52i2.1571
url https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1571
identifier_str_mv 10.18309/ranpoll.v52i2.1571
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1571/1195
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista da Anpoll
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista da Anpoll
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPOLL
publisher.none.fl_str_mv ANPOLL
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Anpoll; Vol. 52 No. 2 (2021): Linguística aplicada: pesquisa como ação e produção de saberes sobre a vida social contemporânea; 238-261
Revista da Anpoll; v. 52 n. 2 (2021): Linguística aplicada: pesquisa como ação e produção de saberes sobre a vida social contemporânea; 238-261
1982-7830
1414-7564
10.18309/ranpoll.v52i2
reponame:Revista da ANPOLL (Online)
instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
instacron:ANPOLL
instname_str Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
instacron_str ANPOLL
institution ANPOLL
reponame_str Revista da ANPOLL (Online)
collection Revista da ANPOLL (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da ANPOLL (Online) - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
repository.mail.fl_str_mv revistadaanpoll@gmail.com
_version_ 1797051180495405056