Gender identities in textual trajectories related to the Movement School Without Party: which ideologies are refracted under the bias of a pretense scientific neutrality?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da ANPOLL (Online) |
Texto Completo: | https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1571 |
Resumo: | Based on the conception of the ideological nature of utterances (VOLÓCHINOV, 2017 [1929]) and on a transgressive perspective of Applied Linguistics (MOITA LOPES et al, 2006), the present paper aims at reflecting on textual trajectories related to the Movement School Without a Party (MESP) to comprehend the ideologies on gender identities refracted in different discursive manifestations about this movement. The analysis focuses on MESP’s posts in its Facebook and on texts available in its website – escolasempartido.org – concerned with issues that the movement supporters pejoratively classify as “gender ideology”. Our interpretations indicate that, under the bias of a pretense neutrality, the (inter)actions of MESP delegitimize knowledge, lives, experiences and bodies which don’t fit the heteronormative Eurocentric norm. Consequently, the movement contribute to exclude issues related to gender, sexuality, race and its intersections from the educational process. |
id |
ANPOLL-2_a22409b532e8408227bc72a3ea3c0759 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistadaanpoll.emnuvens.com.br:article/1571 |
network_acronym_str |
ANPOLL-2 |
network_name_str |
Revista da ANPOLL (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Gender identities in textual trajectories related to the Movement School Without Party: which ideologies are refracted under the bias of a pretense scientific neutrality?Identidades de gênero em trajetórias textuais relacionadas ao Movimento Escola Sem Partido: que ideologias são refratadas sob o viés de uma pretensa neutralidade científica?School Without a PartyTextual trajectoriesIdeologiesGender identitiesEscola Sem PartidoTrajetórias textuaisIdeologiasIdentidades de gêneroBased on the conception of the ideological nature of utterances (VOLÓCHINOV, 2017 [1929]) and on a transgressive perspective of Applied Linguistics (MOITA LOPES et al, 2006), the present paper aims at reflecting on textual trajectories related to the Movement School Without a Party (MESP) to comprehend the ideologies on gender identities refracted in different discursive manifestations about this movement. The analysis focuses on MESP’s posts in its Facebook and on texts available in its website – escolasempartido.org – concerned with issues that the movement supporters pejoratively classify as “gender ideology”. Our interpretations indicate that, under the bias of a pretense neutrality, the (inter)actions of MESP delegitimize knowledge, lives, experiences and bodies which don’t fit the heteronormative Eurocentric norm. Consequently, the movement contribute to exclude issues related to gender, sexuality, race and its intersections from the educational process.Tomando como pressuposto a natureza ideológica dos enunciados (VOLÓCHINOV, 2017 [1929]) e partindo de uma perspectiva indisciplinar de Linguística Aplicada (MOITA LOPES et al, 2006), o presente artigo se propõe a olhar para trajetórias textuais relacionadas ao Movimento Escola Sem Partido (MESP) para criar inteligibilidades sobre ideologias relacionadas a identidades de gênero refratadas em diferentes manifestações discursivas acerca deste movimento. A análise foca em postagens do MESP realizadas em seu perfil no Facebook e em textos disponibilizados no site escolasempartido.org, que abordam concepções relativas ao que defensores/as do movimento pejorativamente classificam como “ideologia de gênero”. Nossas interpretações apontam que, sob o viés de uma pretensa neutralidade, as (inter)ações do MESP deslegitimam conhecimentos, vidas, experiências e corpos que fogem da lógica heteronormativa eurocêntrica, alijando do processo educacional questões relacionadas à gênero, sexualidade, raça e suas intersecções.ANPOLL2021-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/157110.18309/ranpoll.v52i2.1571Revista da Anpoll; Vol. 52 No. 2 (2021): Linguística aplicada: pesquisa como ação e produção de saberes sobre a vida social contemporânea; 238-261Revista da Anpoll; v. 52 n. 2 (2021): Linguística aplicada: pesquisa como ação e produção de saberes sobre a vida social contemporânea; 238-2611982-78301414-756410.18309/ranpoll.v52i2reponame:Revista da ANPOLL (Online)instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:ANPOLLporhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1571/1195Copyright (c) 2021 Revista da Anpollhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBeato-Canato, Ana Paula MarquesSzundy, Paula Tatianne Carréra2022-01-31T23:26:19Zoai:ojs.revistadaanpoll.emnuvens.com.br:article/1571Revistahttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/indexONGhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/oairevistadaanpoll@gmail.com1982-78301414-7564opendoar:2023-01-13T09:48:56.919313Revista da ANPOLL (Online) - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gender identities in textual trajectories related to the Movement School Without Party: which ideologies are refracted under the bias of a pretense scientific neutrality? Identidades de gênero em trajetórias textuais relacionadas ao Movimento Escola Sem Partido: que ideologias são refratadas sob o viés de uma pretensa neutralidade científica? |
title |
Gender identities in textual trajectories related to the Movement School Without Party: which ideologies are refracted under the bias of a pretense scientific neutrality? |
spellingShingle |
Gender identities in textual trajectories related to the Movement School Without Party: which ideologies are refracted under the bias of a pretense scientific neutrality? Beato-Canato, Ana Paula Marques School Without a Party Textual trajectories Ideologies Gender identities Escola Sem Partido Trajetórias textuais Ideologias Identidades de gênero |
title_short |
Gender identities in textual trajectories related to the Movement School Without Party: which ideologies are refracted under the bias of a pretense scientific neutrality? |
title_full |
Gender identities in textual trajectories related to the Movement School Without Party: which ideologies are refracted under the bias of a pretense scientific neutrality? |
title_fullStr |
Gender identities in textual trajectories related to the Movement School Without Party: which ideologies are refracted under the bias of a pretense scientific neutrality? |
title_full_unstemmed |
Gender identities in textual trajectories related to the Movement School Without Party: which ideologies are refracted under the bias of a pretense scientific neutrality? |
title_sort |
Gender identities in textual trajectories related to the Movement School Without Party: which ideologies are refracted under the bias of a pretense scientific neutrality? |
author |
Beato-Canato, Ana Paula Marques |
author_facet |
Beato-Canato, Ana Paula Marques Szundy, Paula Tatianne Carréra |
author_role |
author |
author2 |
Szundy, Paula Tatianne Carréra |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Beato-Canato, Ana Paula Marques Szundy, Paula Tatianne Carréra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School Without a Party Textual trajectories Ideologies Gender identities Escola Sem Partido Trajetórias textuais Ideologias Identidades de gênero |
topic |
School Without a Party Textual trajectories Ideologies Gender identities Escola Sem Partido Trajetórias textuais Ideologias Identidades de gênero |
description |
Based on the conception of the ideological nature of utterances (VOLÓCHINOV, 2017 [1929]) and on a transgressive perspective of Applied Linguistics (MOITA LOPES et al, 2006), the present paper aims at reflecting on textual trajectories related to the Movement School Without a Party (MESP) to comprehend the ideologies on gender identities refracted in different discursive manifestations about this movement. The analysis focuses on MESP’s posts in its Facebook and on texts available in its website – escolasempartido.org – concerned with issues that the movement supporters pejoratively classify as “gender ideology”. Our interpretations indicate that, under the bias of a pretense neutrality, the (inter)actions of MESP delegitimize knowledge, lives, experiences and bodies which don’t fit the heteronormative Eurocentric norm. Consequently, the movement contribute to exclude issues related to gender, sexuality, race and its intersections from the educational process. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1571 10.18309/ranpoll.v52i2.1571 |
url |
https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1571 |
identifier_str_mv |
10.18309/ranpoll.v52i2.1571 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1571/1195 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista da Anpoll https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista da Anpoll https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPOLL |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPOLL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Anpoll; Vol. 52 No. 2 (2021): Linguística aplicada: pesquisa como ação e produção de saberes sobre a vida social contemporânea; 238-261 Revista da Anpoll; v. 52 n. 2 (2021): Linguística aplicada: pesquisa como ação e produção de saberes sobre a vida social contemporânea; 238-261 1982-7830 1414-7564 10.18309/ranpoll.v52i2 reponame:Revista da ANPOLL (Online) instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) instacron:ANPOLL |
instname_str |
Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) |
instacron_str |
ANPOLL |
institution |
ANPOLL |
reponame_str |
Revista da ANPOLL (Online) |
collection |
Revista da ANPOLL (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da ANPOLL (Online) - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadaanpoll@gmail.com |
_version_ |
1797051180495405056 |