Analysis of inter-organizational relationships in hospitality business at Curitiba (Parana State, Brazil). A comparative study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hocayen-da-Silva, Antônio João
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Teixeira, Rivanda Meira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
Texto Completo: https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/158
Resumo: Hospitality business in Curitiba City (Parana State, Brazil) turned to be a good investment for national and international hotel chains due to the settlement of assembly industries as well as several multinational companies in the dwellings,  which increased demand for hospitality services.  This study sought to examine the inter-organizational relationships held by hospitality business companies in Curitiba. To achieve that goal semi-structured interviews with owners, directors and managers were conducted in two hotels belonging to locals, either persons or groups. Secondary data were collected in printed or on line newspapers and magazines. It was possible to note the absence of formal practices of alliances and partnerships between companies of the analyzed sector, which  hinders the achievement of sustainable competitive advantage.
id ANPPGT-1_816a00582f948bae56270d177067ac60
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/158
network_acronym_str ANPPGT-1
network_name_str Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
repository_id_str
spelling Analysis of inter-organizational relationships in hospitality business at Curitiba (Parana State, Brazil). A comparative studyAnalisis de las relaciones interorganizacionales en el sector de hospitalidad en Curitiba (Estado de Paraná, Brasil). Un estudio comparativoAnálise dos relacionamentos interorganizacionais em empresas do setor hoteleiro de Curitiba: estudo comparativo de casosTourism. Hospitality. Inter-organizational relationships. Strategy. Efficiency.Turismo. Hotelería. Relacionamientos inter-organizacionales. Estrategia. EficienciaRelacionamentos Interorganizacionais. Estratégia. Eficiência. Turismo. Hotelaria.Hospitality business in Curitiba City (Parana State, Brazil) turned to be a good investment for national and international hotel chains due to the settlement of assembly industries as well as several multinational companies in the dwellings,  which increased demand for hospitality services.  This study sought to examine the inter-organizational relationships held by hospitality business companies in Curitiba. To achieve that goal semi-structured interviews with owners, directors and managers were conducted in two hotels belonging to locals, either persons or groups. Secondary data were collected in printed or on line newspapers and magazines. It was possible to note the absence of formal practices of alliances and partnerships between companies of the analyzed sector, which  hinders the achievement of sustainable competitive advantage.El sector hotelero de Curitiba (Paraná, Brasil) se tornó atractivo para las redes hoteleras nacionales e internacionales en la segunda mitad de la década de 1990, en función de la instalación de industrias de montaje y de la transferencia de diversas empresas multinacionales para la ciudad, ya que hubo un significativo aumento en la demanda por servicios de hospedaje. Este estudio tuvo como objetivo analizar las relaciones inter-organizacionales llevadas a cabo por las empresas hoteleras de Curitiba. Se realizaron entrevistas semi-estructuradas con propietarios, directores y gerentes, en dos hoteles de propiedad de personas o grupos locales. Los datos secundarios fueron obtenidos en diarios, revistas impresos y disponibles en Internet. A partir del análisis de los datos se pudo constatar que no existen prácticas formales de alianzas entre las empresas analizadas, lo que dificulta la obtención de ventajas competitivas sustentables.O setor hoteleiro de Curitiba, na segunda metade da década de 90, em função da instalação de montadoras e da transferência de diversas empresas multinacionais para a cidade, tornou-se atrativo para as redes hoteleiras nacionais e internacionais, uma vez que ocorreu aumento significativo na demanda pelos serviços de hospedagem. Assim, buscou com este estudo analisar os relacionamentos interorganizacionais realizados por empresas hoteleiras de Curitiba. Para tanto foram realizadas entrevistas semi-estruturadas com proprietários, diretores e gerentes, em dois hotéis pertencentes a proprietários ou grupos locais. Os dados secundários foram coletados em jornais e revistas impressos e na Internet. A partir da análise dos dados, foi possível constatar a inexistência de práticas formais de alianças e parcerias entre as empresas do setor analisadas, dificultando assim a obtenção de vantagens competitivas sustentáveis.Anptur2009-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedEvaluado por paresAvaliado por paresapplication/pdfhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/15810.7784/rbtur.v3i2.158Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 3 No. 2 (2009): May/AugustRevista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 3 Núm. 2 (2009): Mayo/AgostoRevista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 3 n. 2 (2009): maio/agosto1982-6125reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinstname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)instacron:ANPPGTporhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/158/219Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinfo:eu-repo/semantics/openAccessHocayen-da-Silva, Antônio JoãoTeixeira, Rivanda Meira2020-06-02T01:23:52Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/158Revistahttps://rbtur.org.br/rbturONGhttps://rbtur.org.br/rbtur/oai||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br1982-61251982-6125opendoar:2020-06-02T01:23:52Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)false
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of inter-organizational relationships in hospitality business at Curitiba (Parana State, Brazil). A comparative study
Analisis de las relaciones interorganizacionales en el sector de hospitalidad en Curitiba (Estado de Paraná, Brasil). Un estudio comparativo
Análise dos relacionamentos interorganizacionais em empresas do setor hoteleiro de Curitiba: estudo comparativo de casos
title Analysis of inter-organizational relationships in hospitality business at Curitiba (Parana State, Brazil). A comparative study
spellingShingle Analysis of inter-organizational relationships in hospitality business at Curitiba (Parana State, Brazil). A comparative study
Hocayen-da-Silva, Antônio João
Tourism. Hospitality. Inter-organizational relationships. Strategy. Efficiency.
Turismo. Hotelería. Relacionamientos inter-organizacionales. Estrategia. Eficiencia
Relacionamentos Interorganizacionais. Estratégia. Eficiência. Turismo. Hotelaria.
title_short Analysis of inter-organizational relationships in hospitality business at Curitiba (Parana State, Brazil). A comparative study
title_full Analysis of inter-organizational relationships in hospitality business at Curitiba (Parana State, Brazil). A comparative study
title_fullStr Analysis of inter-organizational relationships in hospitality business at Curitiba (Parana State, Brazil). A comparative study
title_full_unstemmed Analysis of inter-organizational relationships in hospitality business at Curitiba (Parana State, Brazil). A comparative study
title_sort Analysis of inter-organizational relationships in hospitality business at Curitiba (Parana State, Brazil). A comparative study
author Hocayen-da-Silva, Antônio João
author_facet Hocayen-da-Silva, Antônio João
Teixeira, Rivanda Meira
author_role author
author2 Teixeira, Rivanda Meira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hocayen-da-Silva, Antônio João
Teixeira, Rivanda Meira
dc.subject.por.fl_str_mv Tourism. Hospitality. Inter-organizational relationships. Strategy. Efficiency.
Turismo. Hotelería. Relacionamientos inter-organizacionales. Estrategia. Eficiencia
Relacionamentos Interorganizacionais. Estratégia. Eficiência. Turismo. Hotelaria.
topic Tourism. Hospitality. Inter-organizational relationships. Strategy. Efficiency.
Turismo. Hotelería. Relacionamientos inter-organizacionales. Estrategia. Eficiencia
Relacionamentos Interorganizacionais. Estratégia. Eficiência. Turismo. Hotelaria.
description Hospitality business in Curitiba City (Parana State, Brazil) turned to be a good investment for national and international hotel chains due to the settlement of assembly industries as well as several multinational companies in the dwellings,  which increased demand for hospitality services.  This study sought to examine the inter-organizational relationships held by hospitality business companies in Curitiba. To achieve that goal semi-structured interviews with owners, directors and managers were conducted in two hotels belonging to locals, either persons or groups. Secondary data were collected in printed or on line newspapers and magazines. It was possible to note the absence of formal practices of alliances and partnerships between companies of the analyzed sector, which  hinders the achievement of sustainable competitive advantage.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-08-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Evaluado por pares
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/158
10.7784/rbtur.v3i2.158
url https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/158
identifier_str_mv 10.7784/rbtur.v3i2.158
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/158/219
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Anptur
publisher.none.fl_str_mv Anptur
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 3 No. 2 (2009): May/August
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 3 Núm. 2 (2009): Mayo/Agosto
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 3 n. 2 (2009): maio/agosto
1982-6125
reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
instname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)
instacron:ANPPGT
instname_str Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)
instacron_str ANPPGT
institution ANPPGT
reponame_str Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
collection Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)
repository.mail.fl_str_mv ||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br
_version_ 1797675687194132480