Marketing and strategic management in hotel industry: A bibliometrics study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
Texto Completo: | https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/546 |
Resumo: | Despite doubts and questions about its theoretical consistency, tourism studies tend to be consolidated as scientific field. The production of studies about hotel industry as essential activity of tourism is recent, but stands out important epistemological organizational spaces. This paper analyzes the production of knowledge and contributions to the scientific studies advancement in marketing and strategic hospitality management through articles published by the leading academic journals of tourism in Brazil. The method adopted was the bibliometrics research. Among the 552 articles published between April 2008 and August 2012, 64 were about hotel industry, sixteen of them grounded in marketing and nine in strategy. The studies show the complexity of the strategic management and marketing of hotel firms and provide to academic researchers, managers and professionals in hospitality reflections of the importance of the knowledge of this area. |
id |
ANPPGT-1_ea9e69bffaf5e18601f5102ae7ab1d50 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/546 |
network_acronym_str |
ANPPGT-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
repository_id_str |
|
spelling |
Marketing and strategic management in hotel industry: A bibliometrics studyMarketing y gestión estratégica de hospitalidad: Un estudio bibliométricoMarketing e gestão estratégica de hotelaria: Um estudo bibliométricoHotel industryTourismBibliometricsMarketingStrategy.HospitalidadTurismoBibliometríaMarketingEstrategia.HotelariaTurismoBibliometriaMarketingEstratégia.Despite doubts and questions about its theoretical consistency, tourism studies tend to be consolidated as scientific field. The production of studies about hotel industry as essential activity of tourism is recent, but stands out important epistemological organizational spaces. This paper analyzes the production of knowledge and contributions to the scientific studies advancement in marketing and strategic hospitality management through articles published by the leading academic journals of tourism in Brazil. The method adopted was the bibliometrics research. Among the 552 articles published between April 2008 and August 2012, 64 were about hotel industry, sixteen of them grounded in marketing and nine in strategy. The studies show the complexity of the strategic management and marketing of hotel firms and provide to academic researchers, managers and professionals in hospitality reflections of the importance of the knowledge of this area.A pesar de las dudas y preguntas sobre su consistencia teórica, la tendencia es que los estudios en turismo se consoliden como campo científico. La investigación científica en la hospitalidad, como una actividad esencial del turismo, aunque nueva, se sobresale en los espacios organizativos epistemológicos. Este trabajo analiza la producción del conocimiento y las contribuciones de los estudios científicos de hospitalidad e de la gestión estratégica por los artículos publicados en las principales revistas académicas de turismo en Brasil. El método fue la investigación bibliométrica. Entre los 552 artículos publicados entre abril de 2008 y agosto de 2012, se identificaron 64 en la hospitalidad, dieciséis de los cuales se basan en la disciplina del marketing y nueve en la disciplina de la estrategia. Los estudios muestran la complejidad de la gestión estratégica y de marketing de hoteles y proporcionan a las organizaciones, investigadores académicos, directivos y profesionales de la hostelería, reflexiones sobre la importancia del conocimiento en el área.Apesar das dúvidas e dos questionamentos quanto à sua consistência teórica, a tendência é que os estudos em turismo se consolidem como campo científico. A produção de estudos sobre hotelaria, como atividade essencial do turismo ainda é recente, mas se destaca nos espaços epistemológicos organizacionais. Este artigo analisa a produção do conhecimento e as contribuições para o avanço científico dos estudos de marketing e de gestão estratégica de hotelaria dos artigos publicados pelos principais periódicos acadêmicos de turismo do Brasil. O método foi a investigação bibliométrica. Entre os 552 artigos publicados no período de abril de 2008 a agosto de 2012, identificaram-se 64 sobre hotelaria, dezesseis dos quais se fundamentam na disciplina de marketing e nove na disciplina de estratégia. Os estudos mostram a complexidade da gestão estratégica e mercadológica das organizações hoteleiras e proporcionam, aos pesquisadores acadêmicos, aos gestores e aos profissionais da hotelaria, reflexões sobre a importância do conhecimento na área.Anptur2013-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedEvaluado por paresAvaliado por paresapplication/pdfhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/54610.7784/rbtur.v7i1.546Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 7 No. 1 (2013): January/April; 35-50Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 7 Núm. 1 (2013): Enero/Abril; 35-50Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 7 n. 1 (2013): janeiro/abril; 35-501982-6125reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinstname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)instacron:ANPPGTporhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/546/pdfCopyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinfo:eu-repo/semantics/openAccessTomazzoni, Edegar LuisBock, Isabel Angélica2020-06-02T01:20:20Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/546Revistahttps://rbtur.org.br/rbturONGhttps://rbtur.org.br/rbtur/oai||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br1982-61251982-6125opendoar:2020-06-02T01:20:20Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Marketing and strategic management in hotel industry: A bibliometrics study Marketing y gestión estratégica de hospitalidad: Un estudio bibliométrico Marketing e gestão estratégica de hotelaria: Um estudo bibliométrico |
title |
Marketing and strategic management in hotel industry: A bibliometrics study |
spellingShingle |
Marketing and strategic management in hotel industry: A bibliometrics study Tomazzoni, Edegar Luis Hotel industry Tourism Bibliometrics Marketing Strategy. Hospitalidad Turismo Bibliometría Marketing Estrategia. Hotelaria Turismo Bibliometria Marketing Estratégia. |
title_short |
Marketing and strategic management in hotel industry: A bibliometrics study |
title_full |
Marketing and strategic management in hotel industry: A bibliometrics study |
title_fullStr |
Marketing and strategic management in hotel industry: A bibliometrics study |
title_full_unstemmed |
Marketing and strategic management in hotel industry: A bibliometrics study |
title_sort |
Marketing and strategic management in hotel industry: A bibliometrics study |
author |
Tomazzoni, Edegar Luis |
author_facet |
Tomazzoni, Edegar Luis Bock, Isabel Angélica |
author_role |
author |
author2 |
Bock, Isabel Angélica |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tomazzoni, Edegar Luis Bock, Isabel Angélica |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Hotel industry Tourism Bibliometrics Marketing Strategy. Hospitalidad Turismo Bibliometría Marketing Estrategia. Hotelaria Turismo Bibliometria Marketing Estratégia. |
topic |
Hotel industry Tourism Bibliometrics Marketing Strategy. Hospitalidad Turismo Bibliometría Marketing Estrategia. Hotelaria Turismo Bibliometria Marketing Estratégia. |
description |
Despite doubts and questions about its theoretical consistency, tourism studies tend to be consolidated as scientific field. The production of studies about hotel industry as essential activity of tourism is recent, but stands out important epistemological organizational spaces. This paper analyzes the production of knowledge and contributions to the scientific studies advancement in marketing and strategic hospitality management through articles published by the leading academic journals of tourism in Brazil. The method adopted was the bibliometrics research. Among the 552 articles published between April 2008 and August 2012, 64 were about hotel industry, sixteen of them grounded in marketing and nine in strategy. The studies show the complexity of the strategic management and marketing of hotel firms and provide to academic researchers, managers and professionals in hospitality reflections of the importance of the knowledge of this area. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-04-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Evaluado por pares Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/546 10.7784/rbtur.v7i1.546 |
url |
https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/546 |
identifier_str_mv |
10.7784/rbtur.v7i1.546 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/546/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Anptur |
publisher.none.fl_str_mv |
Anptur |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 7 No. 1 (2013): January/April; 35-50 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 7 Núm. 1 (2013): Enero/Abril; 35-50 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 7 n. 1 (2013): janeiro/abril; 35-50 1982-6125 reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo instname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR) instacron:ANPPGT |
instname_str |
Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR) |
instacron_str |
ANPPGT |
institution |
ANPPGT |
reponame_str |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
collection |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR) |
repository.mail.fl_str_mv |
||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br |
_version_ |
1797675687726809088 |