Marketing and strategic management in hotel industry: A bibliometrics study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tomazzoni, Edegar Luis
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Bock, Isabel Angélica
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
Texto Completo: https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/546
Resumo: Despite doubts and questions about its theoretical consistency, tourism studies tend to be consolidated as scientific field. The production of studies about hotel industry as essential activity of tourism is recent, but stands out important epistemological organizational spaces. This paper analyzes the production of knowledge and contributions to the scientific studies advancement in marketing and strategic hospitality management through articles published by the leading academic journals of tourism in Brazil. The method adopted was the bibliometrics research. Among the 552 articles published between April 2008 and August 2012, 64 were about hotel industry, sixteen of them grounded in marketing and nine in strategy. The studies show the complexity of the strategic management and marketing of hotel firms and provide to academic researchers, managers and professionals in hospitality reflections of the importance of the knowledge of this area.
id ANPPGT-1_ea9e69bffaf5e18601f5102ae7ab1d50
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/546
network_acronym_str ANPPGT-1
network_name_str Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
repository_id_str
spelling Marketing and strategic management in hotel industry: A bibliometrics studyMarketing y gestión estratégica de hospitalidad: Un estudio bibliométricoMarketing e gestão estratégica de hotelaria: Um estudo bibliométricoHotel industryTourismBibliometricsMarketingStrategy.HospitalidadTurismoBibliometríaMarketingEstrategia.HotelariaTurismoBibliometriaMarketingEstratégia.Despite doubts and questions about its theoretical consistency, tourism studies tend to be consolidated as scientific field. The production of studies about hotel industry as essential activity of tourism is recent, but stands out important epistemological organizational spaces. This paper analyzes the production of knowledge and contributions to the scientific studies advancement in marketing and strategic hospitality management through articles published by the leading academic journals of tourism in Brazil. The method adopted was the bibliometrics research. Among the 552 articles published between April 2008 and August 2012, 64 were about hotel industry, sixteen of them grounded in marketing and nine in strategy. The studies show the complexity of the strategic management and marketing of hotel firms and provide to academic researchers, managers and professionals in hospitality reflections of the importance of the knowledge of this area.A pesar de las dudas y preguntas sobre su consistencia teórica, la tendencia es que los estudios en turismo se consoliden como campo científico. La investigación científica en la hospitalidad, como una actividad esencial del turismo, aunque nueva, se sobresale en los espacios organizativos epistemológicos. Este trabajo analiza la producción del conocimiento y las contribuciones de los estudios científicos de hospitalidad e de la gestión estratégica por los artículos publicados en las principales revistas académicas de turismo en Brasil. El método fue la investigación bibliométrica. Entre los 552 artículos publicados entre abril de 2008 y agosto de 2012, se identificaron 64 en la hospitalidad, dieciséis de los cuales se basan en la disciplina del marketing y nueve en la disciplina de la estrategia. Los estudios muestran la complejidad de la gestión estratégica y de marketing de hoteles y proporcionan a las organizaciones, investigadores académicos, directivos y profesionales de la hostelería, reflexiones sobre la importancia del conocimiento en el área.Apesar das dúvidas e dos questionamentos quanto à sua consistência teórica, a tendência é que os estudos em turismo se consolidem como campo científico. A produção de estudos sobre hotelaria, como atividade essencial do turismo ainda é recente, mas se destaca nos espaços epistemológicos organizacionais. Este artigo analisa a produção do conhecimento e as contribuições para o avanço científico dos estudos de marketing e de gestão estratégica de hotelaria dos artigos publicados pelos principais periódicos acadêmicos de turismo do Brasil. O método foi a investigação bibliométrica. Entre os 552 artigos publicados no período de abril de 2008 a agosto de 2012, identificaram-se 64 sobre hotelaria, dezesseis dos quais se fundamentam na disciplina de marketing e nove na disciplina de estratégia. Os estudos mostram a complexidade da gestão estratégica e mercadológica das organizações hoteleiras e proporcionam, aos pesquisadores acadêmicos, aos gestores e aos profissionais da hotelaria, reflexões sobre a importância do conhecimento na área.Anptur2013-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedEvaluado por paresAvaliado por paresapplication/pdfhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/54610.7784/rbtur.v7i1.546Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 7 No. 1 (2013): January/April; 35-50Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 7 Núm. 1 (2013): Enero/Abril; 35-50Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 7 n. 1 (2013): janeiro/abril; 35-501982-6125reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinstname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)instacron:ANPPGTporhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/546/pdfCopyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinfo:eu-repo/semantics/openAccessTomazzoni, Edegar LuisBock, Isabel Angélica2020-06-02T01:20:20Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/546Revistahttps://rbtur.org.br/rbturONGhttps://rbtur.org.br/rbtur/oai||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br1982-61251982-6125opendoar:2020-06-02T01:20:20Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)false
dc.title.none.fl_str_mv Marketing and strategic management in hotel industry: A bibliometrics study
Marketing y gestión estratégica de hospitalidad: Un estudio bibliométrico
Marketing e gestão estratégica de hotelaria: Um estudo bibliométrico
title Marketing and strategic management in hotel industry: A bibliometrics study
spellingShingle Marketing and strategic management in hotel industry: A bibliometrics study
Tomazzoni, Edegar Luis
Hotel industry
Tourism
Bibliometrics
Marketing
Strategy.
Hospitalidad
Turismo
Bibliometría
Marketing
Estrategia.
Hotelaria
Turismo
Bibliometria
Marketing
Estratégia.
title_short Marketing and strategic management in hotel industry: A bibliometrics study
title_full Marketing and strategic management in hotel industry: A bibliometrics study
title_fullStr Marketing and strategic management in hotel industry: A bibliometrics study
title_full_unstemmed Marketing and strategic management in hotel industry: A bibliometrics study
title_sort Marketing and strategic management in hotel industry: A bibliometrics study
author Tomazzoni, Edegar Luis
author_facet Tomazzoni, Edegar Luis
Bock, Isabel Angélica
author_role author
author2 Bock, Isabel Angélica
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tomazzoni, Edegar Luis
Bock, Isabel Angélica
dc.subject.por.fl_str_mv Hotel industry
Tourism
Bibliometrics
Marketing
Strategy.
Hospitalidad
Turismo
Bibliometría
Marketing
Estrategia.
Hotelaria
Turismo
Bibliometria
Marketing
Estratégia.
topic Hotel industry
Tourism
Bibliometrics
Marketing
Strategy.
Hospitalidad
Turismo
Bibliometría
Marketing
Estrategia.
Hotelaria
Turismo
Bibliometria
Marketing
Estratégia.
description Despite doubts and questions about its theoretical consistency, tourism studies tend to be consolidated as scientific field. The production of studies about hotel industry as essential activity of tourism is recent, but stands out important epistemological organizational spaces. This paper analyzes the production of knowledge and contributions to the scientific studies advancement in marketing and strategic hospitality management through articles published by the leading academic journals of tourism in Brazil. The method adopted was the bibliometrics research. Among the 552 articles published between April 2008 and August 2012, 64 were about hotel industry, sixteen of them grounded in marketing and nine in strategy. The studies show the complexity of the strategic management and marketing of hotel firms and provide to academic researchers, managers and professionals in hospitality reflections of the importance of the knowledge of this area.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-04-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Evaluado por pares
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/546
10.7784/rbtur.v7i1.546
url https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/546
identifier_str_mv 10.7784/rbtur.v7i1.546
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/546/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Anptur
publisher.none.fl_str_mv Anptur
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 7 No. 1 (2013): January/April; 35-50
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 7 Núm. 1 (2013): Enero/Abril; 35-50
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 7 n. 1 (2013): janeiro/abril; 35-50
1982-6125
reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
instname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)
instacron:ANPPGT
instname_str Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)
instacron_str ANPPGT
institution ANPPGT
reponame_str Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
collection Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)
repository.mail.fl_str_mv ||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br
_version_ 1797675687726809088