Digital Media and History Teaching: Reflections from a PIBID Project in Mato Grosso do Sul (2020-2022)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Locastre, Aline Vanessa
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Alves, Carlos Monteiro, dos Santos, Fabiana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista história hoje
Texto Completo: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/912
Resumo: Our discussion presents the experiencereport on the History teaching and digitalmedia that took place in the HistoryPIBID program at the Universidade Estadualdo Mato Grosso do Sul (UEMS),during the period of Emergency RemoteTeaching. From the production of Indigenous-themed digital games, thescholarship holders, who are mostlyfrom the Kaiowá and Guarani ethnicgroups, combined the technology availablein Google solutions to interact withelementary education students from theschools participating in the project.Through a bibliographic and documentalanalysis, our discussion is based onsome data on the inequality of access todigital media and the internet in Braziland, later on, on our experience thatbrings to light teacher education and the History teaching in the face of newchallenges, technologies and methodologies.
id ANPUH-2_4f29b56e8da12de8943ee2c7ab39960c
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/912
network_acronym_str ANPUH-2
network_name_str Revista história hoje
repository_id_str
spelling Digital Media and History Teaching: Reflections from a PIBID Project in Mato Grosso do Sul (2020-2022)Mídias Digitais e Ensino de História: reflexões a partir de um projeto do PIBID no Mato Grosso do Sul (2020-2022)Mídias digitaisEnsino Remoto EmergencialPIBIDEnsino de HistóriaGamificaçãoDigital MediaEmergency Remote TeachingPIBIDHistory TeachingGamificationOur discussion presents the experiencereport on the History teaching and digitalmedia that took place in the HistoryPIBID program at the Universidade Estadualdo Mato Grosso do Sul (UEMS),during the period of Emergency RemoteTeaching. From the production of Indigenous-themed digital games, thescholarship holders, who are mostlyfrom the Kaiowá and Guarani ethnicgroups, combined the technology availablein Google solutions to interact withelementary education students from theschools participating in the project.Through a bibliographic and documentalanalysis, our discussion is based onsome data on the inequality of access todigital media and the internet in Braziland, later on, on our experience thatbrings to light teacher education and the History teaching in the face of newchallenges, technologies and methodologies.Nossa discussão apresenta o relato deexperiência sobre o ensino de História eas mídias digitais que ocorreu no programade PIBID em História da UniversidadeEstadual de Mato Grosso do Sul(UEMS), durante o período de EnsinoRemoto Emergencial. A partir da produçãode jogos digitais com a temáticaindígena, os bolsistas, que em sua maioriasão das etnias Kaiowá e Guarani,uniram a tecnologia disponível em soluçõesda Google para realizar a interaçãocom os estudantes da educação básicadas escolas envolvidas no projeto. Pormeio de uma análise bibliográfica e documental,nossa discussão assenta-sesobre os dados da desigualdade de acessoàs mídias digitais e à internet no Brasile posteriormente sobre a nossa experiência,que traz à tona a formação de professores e o ensino de História diantede novos desafios, tecnologias e metodologias.Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil2023-04-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo de convidadoapplication/pdfhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/91210.20949/rhhj.v12i24.912Revista História Hoje; Vol. 12 No. 24 (2023): January-JuneRevista História Hoje; Vol. 12 Núm. 24 (2023): Enero-JunioRevista História Hoje; v. 12 n. 24 (2023): Janeiro-Junho1806-399310.20949/rhhj.v12i24reponame:Revista história hojeinstname:Associação Nacional de História (ANPUH)instacron:ANPUHporhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/912/50110.20949/rhhj.v5i9.246.s54Copyright (c) 2023 Aline Vanessa Locastre, CARLOS Monteiro Alves, Fabiana dos Santoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLocastre, Aline VanessaAlves, Carlos Monteirodos Santos, Fabiana2023-07-25T21:57:42Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/912Revistahttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/indexONGhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/oairhhjeditor@anpuh.org1806-39931806-3993opendoar:2023-07-25T21:57:42Revista história hoje - Associação Nacional de História (ANPUH)false
dc.title.none.fl_str_mv Digital Media and History Teaching: Reflections from a PIBID Project in Mato Grosso do Sul (2020-2022)
Mídias Digitais e Ensino de História: reflexões a partir de um projeto do PIBID no Mato Grosso do Sul (2020-2022)
title Digital Media and History Teaching: Reflections from a PIBID Project in Mato Grosso do Sul (2020-2022)
spellingShingle Digital Media and History Teaching: Reflections from a PIBID Project in Mato Grosso do Sul (2020-2022)
Locastre, Aline Vanessa
Mídias digitais
Ensino Remoto Emergencial
PIBID
Ensino de História
Gamificação
Digital Media
Emergency Remote Teaching
PIBID
History Teaching
Gamification
title_short Digital Media and History Teaching: Reflections from a PIBID Project in Mato Grosso do Sul (2020-2022)
title_full Digital Media and History Teaching: Reflections from a PIBID Project in Mato Grosso do Sul (2020-2022)
title_fullStr Digital Media and History Teaching: Reflections from a PIBID Project in Mato Grosso do Sul (2020-2022)
title_full_unstemmed Digital Media and History Teaching: Reflections from a PIBID Project in Mato Grosso do Sul (2020-2022)
title_sort Digital Media and History Teaching: Reflections from a PIBID Project in Mato Grosso do Sul (2020-2022)
author Locastre, Aline Vanessa
author_facet Locastre, Aline Vanessa
Alves, Carlos Monteiro
dos Santos, Fabiana
author_role author
author2 Alves, Carlos Monteiro
dos Santos, Fabiana
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Locastre, Aline Vanessa
Alves, Carlos Monteiro
dos Santos, Fabiana
dc.subject.por.fl_str_mv Mídias digitais
Ensino Remoto Emergencial
PIBID
Ensino de História
Gamificação
Digital Media
Emergency Remote Teaching
PIBID
History Teaching
Gamification
topic Mídias digitais
Ensino Remoto Emergencial
PIBID
Ensino de História
Gamificação
Digital Media
Emergency Remote Teaching
PIBID
History Teaching
Gamification
description Our discussion presents the experiencereport on the History teaching and digitalmedia that took place in the HistoryPIBID program at the Universidade Estadualdo Mato Grosso do Sul (UEMS),during the period of Emergency RemoteTeaching. From the production of Indigenous-themed digital games, thescholarship holders, who are mostlyfrom the Kaiowá and Guarani ethnicgroups, combined the technology availablein Google solutions to interact withelementary education students from theschools participating in the project.Through a bibliographic and documentalanalysis, our discussion is based onsome data on the inequality of access todigital media and the internet in Braziland, later on, on our experience thatbrings to light teacher education and the History teaching in the face of newchallenges, technologies and methodologies.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo de convidado
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/912
10.20949/rhhj.v12i24.912
url https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/912
identifier_str_mv 10.20949/rhhj.v12i24.912
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/912/501
10.20949/rhhj.v5i9.246.s54
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Aline Vanessa Locastre, CARLOS Monteiro Alves, Fabiana dos Santos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Aline Vanessa Locastre, CARLOS Monteiro Alves, Fabiana dos Santos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil
dc.source.none.fl_str_mv Revista História Hoje; Vol. 12 No. 24 (2023): January-June
Revista História Hoje; Vol. 12 Núm. 24 (2023): Enero-Junio
Revista História Hoje; v. 12 n. 24 (2023): Janeiro-Junho
1806-3993
10.20949/rhhj.v12i24
reponame:Revista história hoje
instname:Associação Nacional de História (ANPUH)
instacron:ANPUH
instname_str Associação Nacional de História (ANPUH)
instacron_str ANPUH
institution ANPUH
reponame_str Revista história hoje
collection Revista história hoje
repository.name.fl_str_mv Revista história hoje - Associação Nacional de História (ANPUH)
repository.mail.fl_str_mv rhhjeditor@anpuh.org
_version_ 1798315287755358208