Digital Media and History Teaching: Reflections from a PIBID Project in Mato Grosso do Sul (2020-2022)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista história hoje |
Texto Completo: | https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/912 |
Resumo: | Our discussion presents the experiencereport on the History teaching and digitalmedia that took place in the HistoryPIBID program at the Universidade Estadualdo Mato Grosso do Sul (UEMS),during the period of Emergency RemoteTeaching. From the production of Indigenous-themed digital games, thescholarship holders, who are mostlyfrom the Kaiowá and Guarani ethnicgroups, combined the technology availablein Google solutions to interact withelementary education students from theschools participating in the project.Through a bibliographic and documentalanalysis, our discussion is based onsome data on the inequality of access todigital media and the internet in Braziland, later on, on our experience thatbrings to light teacher education and the History teaching in the face of newchallenges, technologies and methodologies. |
id |
ANPUH-2_4f29b56e8da12de8943ee2c7ab39960c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/912 |
network_acronym_str |
ANPUH-2 |
network_name_str |
Revista história hoje |
repository_id_str |
|
spelling |
Digital Media and History Teaching: Reflections from a PIBID Project in Mato Grosso do Sul (2020-2022)Mídias Digitais e Ensino de História: reflexões a partir de um projeto do PIBID no Mato Grosso do Sul (2020-2022)Mídias digitaisEnsino Remoto EmergencialPIBIDEnsino de HistóriaGamificaçãoDigital MediaEmergency Remote TeachingPIBIDHistory TeachingGamificationOur discussion presents the experiencereport on the History teaching and digitalmedia that took place in the HistoryPIBID program at the Universidade Estadualdo Mato Grosso do Sul (UEMS),during the period of Emergency RemoteTeaching. From the production of Indigenous-themed digital games, thescholarship holders, who are mostlyfrom the Kaiowá and Guarani ethnicgroups, combined the technology availablein Google solutions to interact withelementary education students from theschools participating in the project.Through a bibliographic and documentalanalysis, our discussion is based onsome data on the inequality of access todigital media and the internet in Braziland, later on, on our experience thatbrings to light teacher education and the History teaching in the face of newchallenges, technologies and methodologies.Nossa discussão apresenta o relato deexperiência sobre o ensino de História eas mídias digitais que ocorreu no programade PIBID em História da UniversidadeEstadual de Mato Grosso do Sul(UEMS), durante o período de EnsinoRemoto Emergencial. A partir da produçãode jogos digitais com a temáticaindígena, os bolsistas, que em sua maioriasão das etnias Kaiowá e Guarani,uniram a tecnologia disponível em soluçõesda Google para realizar a interaçãocom os estudantes da educação básicadas escolas envolvidas no projeto. Pormeio de uma análise bibliográfica e documental,nossa discussão assenta-sesobre os dados da desigualdade de acessoàs mídias digitais e à internet no Brasile posteriormente sobre a nossa experiência,que traz à tona a formação de professores e o ensino de História diantede novos desafios, tecnologias e metodologias.Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil2023-04-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo de convidadoapplication/pdfhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/91210.20949/rhhj.v12i24.912Revista História Hoje; Vol. 12 No. 24 (2023): January-JuneRevista História Hoje; Vol. 12 Núm. 24 (2023): Enero-JunioRevista História Hoje; v. 12 n. 24 (2023): Janeiro-Junho1806-399310.20949/rhhj.v12i24reponame:Revista história hojeinstname:Associação Nacional de História (ANPUH)instacron:ANPUHporhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/912/50110.20949/rhhj.v5i9.246.s54Copyright (c) 2023 Aline Vanessa Locastre, CARLOS Monteiro Alves, Fabiana dos Santoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLocastre, Aline VanessaAlves, Carlos Monteirodos Santos, Fabiana2023-07-25T21:57:42Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/912Revistahttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/indexONGhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/oairhhjeditor@anpuh.org1806-39931806-3993opendoar:2023-07-25T21:57:42Revista história hoje - Associação Nacional de História (ANPUH)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Digital Media and History Teaching: Reflections from a PIBID Project in Mato Grosso do Sul (2020-2022) Mídias Digitais e Ensino de História: reflexões a partir de um projeto do PIBID no Mato Grosso do Sul (2020-2022) |
title |
Digital Media and History Teaching: Reflections from a PIBID Project in Mato Grosso do Sul (2020-2022) |
spellingShingle |
Digital Media and History Teaching: Reflections from a PIBID Project in Mato Grosso do Sul (2020-2022) Locastre, Aline Vanessa Mídias digitais Ensino Remoto Emergencial PIBID Ensino de História Gamificação Digital Media Emergency Remote Teaching PIBID History Teaching Gamification |
title_short |
Digital Media and History Teaching: Reflections from a PIBID Project in Mato Grosso do Sul (2020-2022) |
title_full |
Digital Media and History Teaching: Reflections from a PIBID Project in Mato Grosso do Sul (2020-2022) |
title_fullStr |
Digital Media and History Teaching: Reflections from a PIBID Project in Mato Grosso do Sul (2020-2022) |
title_full_unstemmed |
Digital Media and History Teaching: Reflections from a PIBID Project in Mato Grosso do Sul (2020-2022) |
title_sort |
Digital Media and History Teaching: Reflections from a PIBID Project in Mato Grosso do Sul (2020-2022) |
author |
Locastre, Aline Vanessa |
author_facet |
Locastre, Aline Vanessa Alves, Carlos Monteiro dos Santos, Fabiana |
author_role |
author |
author2 |
Alves, Carlos Monteiro dos Santos, Fabiana |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Locastre, Aline Vanessa Alves, Carlos Monteiro dos Santos, Fabiana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mídias digitais Ensino Remoto Emergencial PIBID Ensino de História Gamificação Digital Media Emergency Remote Teaching PIBID History Teaching Gamification |
topic |
Mídias digitais Ensino Remoto Emergencial PIBID Ensino de História Gamificação Digital Media Emergency Remote Teaching PIBID History Teaching Gamification |
description |
Our discussion presents the experiencereport on the History teaching and digitalmedia that took place in the HistoryPIBID program at the Universidade Estadualdo Mato Grosso do Sul (UEMS),during the period of Emergency RemoteTeaching. From the production of Indigenous-themed digital games, thescholarship holders, who are mostlyfrom the Kaiowá and Guarani ethnicgroups, combined the technology availablein Google solutions to interact withelementary education students from theschools participating in the project.Through a bibliographic and documentalanalysis, our discussion is based onsome data on the inequality of access todigital media and the internet in Braziland, later on, on our experience thatbrings to light teacher education and the History teaching in the face of newchallenges, technologies and methodologies. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo de convidado |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/912 10.20949/rhhj.v12i24.912 |
url |
https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/912 |
identifier_str_mv |
10.20949/rhhj.v12i24.912 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/912/501 10.20949/rhhj.v5i9.246.s54 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Aline Vanessa Locastre, CARLOS Monteiro Alves, Fabiana dos Santos http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Aline Vanessa Locastre, CARLOS Monteiro Alves, Fabiana dos Santos http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista História Hoje; Vol. 12 No. 24 (2023): January-June Revista História Hoje; Vol. 12 Núm. 24 (2023): Enero-Junio Revista História Hoje; v. 12 n. 24 (2023): Janeiro-Junho 1806-3993 10.20949/rhhj.v12i24 reponame:Revista história hoje instname:Associação Nacional de História (ANPUH) instacron:ANPUH |
instname_str |
Associação Nacional de História (ANPUH) |
instacron_str |
ANPUH |
institution |
ANPUH |
reponame_str |
Revista história hoje |
collection |
Revista história hoje |
repository.name.fl_str_mv |
Revista história hoje - Associação Nacional de História (ANPUH) |
repository.mail.fl_str_mv |
rhhjeditor@anpuh.org |
_version_ |
1798315287755358208 |