As Contribuições do Pibid para a Formação Docente: uma análise a partir das práticas adotadas no ensino remoto emergencial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Maria Luziana Costa de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ferreira, Leonardo Chaves, Pereira, Antonia Suele de Souza Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Iniciação à Docência
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/10569
Resumo: The present work aims to analyze the contributions of the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching (Pibid) for initial teacher training, based on the practices adopted by the scholarship holders of the Letters - Portuguese Language subproject of the University of International Integration of Afro-Brazilian Lusophony. Brasileira (Unilab), during the context of Emergency Remote Teaching (ERE). To achieve this objective, we adopted some theoretical notions about the Program's contributions to training (TARDIF, 2007; BRITO, 2012) and about the challenges in the pedagogical practices adopted at ERE (GARCIA et al., 2020). In methodological terms, after a bibliographic survey, a questionnaire was applied through the electronic form, which was divided into the following sections: (1) The practices used in Emergency Remote Teaching and annex to the portfolio of activities; (2) Personal assessment of the Program's contributions to professional training in the pandemic. As a result, it was found that the Pibid during the pandemic, in the Letras/Unilab/Ceará Subproject, maintained its coherence, allowing the future teacher to articulate their knowledge in the practical fields of education.
id UESB-8_0d7f01040932635f00ad026bc5675114
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/10569
network_acronym_str UESB-8
network_name_str Revista de Iniciação à Docência
repository_id_str
spelling As Contribuições do Pibid para a Formação Docente: uma análise a partir das práticas adotadas no ensino remoto emergencialThe Contributions of Pibid to Teacher Education: an analysis based on practices adopted in emergency remote reachingPibidEnsino Remoto Emergencialformação docentePibidEmergency Remote TeachingTeacher TrainingThe present work aims to analyze the contributions of the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching (Pibid) for initial teacher training, based on the practices adopted by the scholarship holders of the Letters - Portuguese Language subproject of the University of International Integration of Afro-Brazilian Lusophony. Brasileira (Unilab), during the context of Emergency Remote Teaching (ERE). To achieve this objective, we adopted some theoretical notions about the Program's contributions to training (TARDIF, 2007; BRITO, 2012) and about the challenges in the pedagogical practices adopted at ERE (GARCIA et al., 2020). In methodological terms, after a bibliographic survey, a questionnaire was applied through the electronic form, which was divided into the following sections: (1) The practices used in Emergency Remote Teaching and annex to the portfolio of activities; (2) Personal assessment of the Program's contributions to professional training in the pandemic. As a result, it was found that the Pibid during the pandemic, in the Letras/Unilab/Ceará Subproject, maintained its coherence, allowing the future teacher to articulate their knowledge in the practical fields of education.O presente trabalho tem como objetivo analisar as contribuições do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid) para a formação inicial docente, a partir das práticas adotadas pelos bolsistas do subprojeto de Letras - Língua Portuguesa da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (Unilab), durante o contexto do Ensino Remoto Emergencial (ERE). Para darmos conta desse objetivo, adotamos algumas noções teóricas sobre as contribuições do Programa à formação (TARDIF, 2007; BRITO, 2012) e sobre os desafios nas práticas pedagógicas adotadas no ERE (GARCIA et al., 2020). Em termos metodológicos, após levantamento bibliográfico, aplicou-se um questionário, por meio do formulário eletrônico, que se dividia nas seguintes seções: (1) As práticas utilizadas no Ensino Remoto Emergencial; (2) Avaliação pessoal das contribuições do Programa para a formação profissional na pandemia. Como resultado, constatou-se que o Pibid durante a pandemia, no Subprojeto Letras/Unilab/Ceará, manteve a sua coerência, permitindo ao futuro professor articular seus conhecimentos nos campos práticos da educação.Edições UESB2022-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/1056910.22481/riduesb.v7i1.10569Revista de Iniciação à Docência; v. 7 n. 1 (2022): V. 7 n. 1: (jan. - jun., 2022); 77-932525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/10569/6932Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Freitas, Maria Luziana Costa deFerreira, Leonardo Chaves Pereira, Antonia Suele de Souza Alves2022-07-10T23:15:39Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/10569Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2022-07-10T23:15:39Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv As Contribuições do Pibid para a Formação Docente: uma análise a partir das práticas adotadas no ensino remoto emergencial
The Contributions of Pibid to Teacher Education: an analysis based on practices adopted in emergency remote reaching
title As Contribuições do Pibid para a Formação Docente: uma análise a partir das práticas adotadas no ensino remoto emergencial
spellingShingle As Contribuições do Pibid para a Formação Docente: uma análise a partir das práticas adotadas no ensino remoto emergencial
Freitas, Maria Luziana Costa de
Pibid
Ensino Remoto Emergencial
formação docente
Pibid
Emergency Remote Teaching
Teacher Training
title_short As Contribuições do Pibid para a Formação Docente: uma análise a partir das práticas adotadas no ensino remoto emergencial
title_full As Contribuições do Pibid para a Formação Docente: uma análise a partir das práticas adotadas no ensino remoto emergencial
title_fullStr As Contribuições do Pibid para a Formação Docente: uma análise a partir das práticas adotadas no ensino remoto emergencial
title_full_unstemmed As Contribuições do Pibid para a Formação Docente: uma análise a partir das práticas adotadas no ensino remoto emergencial
title_sort As Contribuições do Pibid para a Formação Docente: uma análise a partir das práticas adotadas no ensino remoto emergencial
author Freitas, Maria Luziana Costa de
author_facet Freitas, Maria Luziana Costa de
Ferreira, Leonardo Chaves
Pereira, Antonia Suele de Souza Alves
author_role author
author2 Ferreira, Leonardo Chaves
Pereira, Antonia Suele de Souza Alves
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Maria Luziana Costa de
Ferreira, Leonardo Chaves
Pereira, Antonia Suele de Souza Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Pibid
Ensino Remoto Emergencial
formação docente
Pibid
Emergency Remote Teaching
Teacher Training
topic Pibid
Ensino Remoto Emergencial
formação docente
Pibid
Emergency Remote Teaching
Teacher Training
description The present work aims to analyze the contributions of the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching (Pibid) for initial teacher training, based on the practices adopted by the scholarship holders of the Letters - Portuguese Language subproject of the University of International Integration of Afro-Brazilian Lusophony. Brasileira (Unilab), during the context of Emergency Remote Teaching (ERE). To achieve this objective, we adopted some theoretical notions about the Program's contributions to training (TARDIF, 2007; BRITO, 2012) and about the challenges in the pedagogical practices adopted at ERE (GARCIA et al., 2020). In methodological terms, after a bibliographic survey, a questionnaire was applied through the electronic form, which was divided into the following sections: (1) The practices used in Emergency Remote Teaching and annex to the portfolio of activities; (2) Personal assessment of the Program's contributions to professional training in the pandemic. As a result, it was found that the Pibid during the pandemic, in the Letras/Unilab/Ceará Subproject, maintained its coherence, allowing the future teacher to articulate their knowledge in the practical fields of education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/10569
10.22481/riduesb.v7i1.10569
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/10569
identifier_str_mv 10.22481/riduesb.v7i1.10569
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/10569/6932
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência; v. 7 n. 1 (2022): V. 7 n. 1: (jan. - jun., 2022); 77-93
2525-4332
reponame:Revista de Iniciação à Docência
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista de Iniciação à Docência
collection Revista de Iniciação à Docência
repository.name.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rid.editoria@gmail.com
_version_ 1796798188128043008