As Contribuições do Pibid para a Formação Docente: uma análise a partir das práticas adotadas no ensino remoto emergencial
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Iniciação à Docência |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/10569 |
Resumo: | The present work aims to analyze the contributions of the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching (Pibid) for initial teacher training, based on the practices adopted by the scholarship holders of the Letters - Portuguese Language subproject of the University of International Integration of Afro-Brazilian Lusophony. Brasileira (Unilab), during the context of Emergency Remote Teaching (ERE). To achieve this objective, we adopted some theoretical notions about the Program's contributions to training (TARDIF, 2007; BRITO, 2012) and about the challenges in the pedagogical practices adopted at ERE (GARCIA et al., 2020). In methodological terms, after a bibliographic survey, a questionnaire was applied through the electronic form, which was divided into the following sections: (1) The practices used in Emergency Remote Teaching and annex to the portfolio of activities; (2) Personal assessment of the Program's contributions to professional training in the pandemic. As a result, it was found that the Pibid during the pandemic, in the Letras/Unilab/Ceará Subproject, maintained its coherence, allowing the future teacher to articulate their knowledge in the practical fields of education. |
id |
UESB-8_0d7f01040932635f00ad026bc5675114 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/10569 |
network_acronym_str |
UESB-8 |
network_name_str |
Revista de Iniciação à Docência |
repository_id_str |
|
spelling |
As Contribuições do Pibid para a Formação Docente: uma análise a partir das práticas adotadas no ensino remoto emergencialThe Contributions of Pibid to Teacher Education: an analysis based on practices adopted in emergency remote reachingPibidEnsino Remoto Emergencialformação docentePibidEmergency Remote TeachingTeacher TrainingThe present work aims to analyze the contributions of the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching (Pibid) for initial teacher training, based on the practices adopted by the scholarship holders of the Letters - Portuguese Language subproject of the University of International Integration of Afro-Brazilian Lusophony. Brasileira (Unilab), during the context of Emergency Remote Teaching (ERE). To achieve this objective, we adopted some theoretical notions about the Program's contributions to training (TARDIF, 2007; BRITO, 2012) and about the challenges in the pedagogical practices adopted at ERE (GARCIA et al., 2020). In methodological terms, after a bibliographic survey, a questionnaire was applied through the electronic form, which was divided into the following sections: (1) The practices used in Emergency Remote Teaching and annex to the portfolio of activities; (2) Personal assessment of the Program's contributions to professional training in the pandemic. As a result, it was found that the Pibid during the pandemic, in the Letras/Unilab/Ceará Subproject, maintained its coherence, allowing the future teacher to articulate their knowledge in the practical fields of education.O presente trabalho tem como objetivo analisar as contribuições do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid) para a formação inicial docente, a partir das práticas adotadas pelos bolsistas do subprojeto de Letras - Língua Portuguesa da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (Unilab), durante o contexto do Ensino Remoto Emergencial (ERE). Para darmos conta desse objetivo, adotamos algumas noções teóricas sobre as contribuições do Programa à formação (TARDIF, 2007; BRITO, 2012) e sobre os desafios nas práticas pedagógicas adotadas no ERE (GARCIA et al., 2020). Em termos metodológicos, após levantamento bibliográfico, aplicou-se um questionário, por meio do formulário eletrônico, que se dividia nas seguintes seções: (1) As práticas utilizadas no Ensino Remoto Emergencial; (2) Avaliação pessoal das contribuições do Programa para a formação profissional na pandemia. Como resultado, constatou-se que o Pibid durante a pandemia, no Subprojeto Letras/Unilab/Ceará, manteve a sua coerência, permitindo ao futuro professor articular seus conhecimentos nos campos práticos da educação.Edições UESB2022-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/1056910.22481/riduesb.v7i1.10569Revista de Iniciação à Docência; v. 7 n. 1 (2022): V. 7 n. 1: (jan. - jun., 2022); 77-932525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/10569/6932Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Freitas, Maria Luziana Costa deFerreira, Leonardo Chaves Pereira, Antonia Suele de Souza Alves2022-07-10T23:15:39Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/10569Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2022-07-10T23:15:39Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As Contribuições do Pibid para a Formação Docente: uma análise a partir das práticas adotadas no ensino remoto emergencial The Contributions of Pibid to Teacher Education: an analysis based on practices adopted in emergency remote reaching |
title |
As Contribuições do Pibid para a Formação Docente: uma análise a partir das práticas adotadas no ensino remoto emergencial |
spellingShingle |
As Contribuições do Pibid para a Formação Docente: uma análise a partir das práticas adotadas no ensino remoto emergencial Freitas, Maria Luziana Costa de Pibid Ensino Remoto Emergencial formação docente Pibid Emergency Remote Teaching Teacher Training |
title_short |
As Contribuições do Pibid para a Formação Docente: uma análise a partir das práticas adotadas no ensino remoto emergencial |
title_full |
As Contribuições do Pibid para a Formação Docente: uma análise a partir das práticas adotadas no ensino remoto emergencial |
title_fullStr |
As Contribuições do Pibid para a Formação Docente: uma análise a partir das práticas adotadas no ensino remoto emergencial |
title_full_unstemmed |
As Contribuições do Pibid para a Formação Docente: uma análise a partir das práticas adotadas no ensino remoto emergencial |
title_sort |
As Contribuições do Pibid para a Formação Docente: uma análise a partir das práticas adotadas no ensino remoto emergencial |
author |
Freitas, Maria Luziana Costa de |
author_facet |
Freitas, Maria Luziana Costa de Ferreira, Leonardo Chaves Pereira, Antonia Suele de Souza Alves |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Leonardo Chaves Pereira, Antonia Suele de Souza Alves |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Maria Luziana Costa de Ferreira, Leonardo Chaves Pereira, Antonia Suele de Souza Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pibid Ensino Remoto Emergencial formação docente Pibid Emergency Remote Teaching Teacher Training |
topic |
Pibid Ensino Remoto Emergencial formação docente Pibid Emergency Remote Teaching Teacher Training |
description |
The present work aims to analyze the contributions of the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching (Pibid) for initial teacher training, based on the practices adopted by the scholarship holders of the Letters - Portuguese Language subproject of the University of International Integration of Afro-Brazilian Lusophony. Brasileira (Unilab), during the context of Emergency Remote Teaching (ERE). To achieve this objective, we adopted some theoretical notions about the Program's contributions to training (TARDIF, 2007; BRITO, 2012) and about the challenges in the pedagogical practices adopted at ERE (GARCIA et al., 2020). In methodological terms, after a bibliographic survey, a questionnaire was applied through the electronic form, which was divided into the following sections: (1) The practices used in Emergency Remote Teaching and annex to the portfolio of activities; (2) Personal assessment of the Program's contributions to professional training in the pandemic. As a result, it was found that the Pibid during the pandemic, in the Letras/Unilab/Ceará Subproject, maintained its coherence, allowing the future teacher to articulate their knowledge in the practical fields of education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/10569 10.22481/riduesb.v7i1.10569 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/10569 |
identifier_str_mv |
10.22481/riduesb.v7i1.10569 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/10569/6932 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência; v. 7 n. 1 (2022): V. 7 n. 1: (jan. - jun., 2022); 77-93 2525-4332 reponame:Revista de Iniciação à Docência instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista de Iniciação à Docência |
collection |
Revista de Iniciação à Docência |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rid.editoria@gmail.com |
_version_ |
1796798188128043008 |