Formation activity in a teaching learning space: the Math Club

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura, Manoel Oriosvaldo de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R)
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16028
Resumo: In this article, we present a proposal for teacher formation in spaces created for the development of a learning mode about the teaching activity, based on the experience of situations in which the future teacher experiences the pedagogical activity similarly to what he/she will perform professionally. In the formative experiments, called Mathematics Club and Pedagogical Mathematics Workshop, the assumption, referenced in the Activity Theory, is that when conceiving, developing and evaluating the pedagogical activity, the process of meaning of teaching is set in motion. This perspective has guided the development of educational projects in accordance with research, teaching and extension activities.
id CAMP-1_06a5fbe9bed39952c9ec592d2f3db940
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/16028
network_acronym_str CAMP-1
network_name_str Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R)
repository_id_str
spelling Formation activity in a teaching learning space: the Math ClubActividad de formación en un espacio del aprendizaje de la docencia: el Club de MatemáticaActivite de formation dans un espace enseignement apprentissage : le Club de MathematiquesAtividade de formação em espaço de aprendizagem da docência: o Clube de MatemáticaTeoria da AtividadeAtividade pedagógicaFormação de professorIn this article, we present a proposal for teacher formation in spaces created for the development of a learning mode about the teaching activity, based on the experience of situations in which the future teacher experiences the pedagogical activity similarly to what he/she will perform professionally. In the formative experiments, called Mathematics Club and Pedagogical Mathematics Workshop, the assumption, referenced in the Activity Theory, is that when conceiving, developing and evaluating the pedagogical activity, the process of meaning of teaching is set in motion. This perspective has guided the development of educational projects in accordance with research, teaching and extension activities.En este artículo, presentamos una propuesta de formación docente en espacios creados para el desarrollo de una forma de aprender sobre la actividad docente, a partir de la vivencia de situaciones en las que el futuro docente vive la actividad pedagógica de manera similar a lo que se realizará profesionalmente. En los experimentos formativos, denominados Club de Matemáticas y Taller Pedagógico de Matemática, el supuesto, referenciado en la Teoría de la Actividad, es que al concebir, desarrollar y evaluar la actividad pedagógica si pone en movimiento el proceso de significado de la enseñanza. Esta perspectiva ha orientado el desarrollo de proyectos educativos acordes con las actividades de investigación, docencia y extensión.Dans cet article, nous présentons une proposition de formation des enseignants dans des espaces créés pour le développement d'un mode d'apprentissage de l'activité d'enseignement, basé sur l'expérience de situations dans lesquelles le futur enseignant expérimente l'activité pédagogique de la même manière que ce qu'il effectuera professionnellement. Dans les expériences formatives, appelées Club des Mathématiques et Atelier de Mathématiques Pédagogiques, l'hypothèse, référencée dans la Théorie de l'Activité, est que lors de la conception, du développement et de l'évaluation de l'activité pédagogique, le processus de sens de l'enseignement est mis en mouvement. Cette perspective a guidé le développement de projets pédagogiques en accord avec les activités de recherche, d'enseignement et de extension.No presente artigo expomos uma proposta de formação de professores em espaços criados para o desenvolvimento de um modo de aprendizagem sobre a atividade docente, a partir da vivência de situações em que o futuro professor experiencia a atividade pedagógica à semelhança do que realizará, profissionalmente. Nos experimentos formativos, denominados de Clube de Matemática e Oficina pedagógica de Matemática, o pressuposto, referenciado na Teoria da Atividade, é que, ao se conceber, desenvolver e avaliar a atividade pedagógica, se coloca em movimento o processo de significação da docência. Essa perspectiva tem orientado o desenvolvimento de projetos educativos em conformidade com atividades de pesquisa, ensino e extensão.Faculdade de Educação/Universidade Estadual de Campinas2021-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/1602810.20888/ridpher.v7i00.16028Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony; Vol. 7 (2021): Publicação contínua ; e021026RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; Vol. 7 (2021): Publicação contínua ; e021026RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; v. 7 (2021): Publicação contínua ; e0210262447-746Xreponame:Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16028/12032https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16028/10834Copyright (c) 2021 RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Manoel Oriosvaldo de 2022-10-16T02:44:33Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/16028Revistahttps://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/RIDPHE-RPUBhttp://ojs.fe.unicamp.br/index.php/RIDPHE-R/oai||mcris@unicamp.br2447-746X2447-746Xopendoar:2022-10-16T02:44:33Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formation activity in a teaching learning space: the Math Club
Actividad de formación en un espacio del aprendizaje de la docencia: el Club de Matemática
Activite de formation dans un espace enseignement apprentissage : le Club de Mathematiques
Atividade de formação em espaço de aprendizagem da docência: o Clube de Matemática
title Formation activity in a teaching learning space: the Math Club
spellingShingle Formation activity in a teaching learning space: the Math Club
Moura, Manoel Oriosvaldo de
Teoria da Atividade
Atividade pedagógica
Formação de professor
title_short Formation activity in a teaching learning space: the Math Club
title_full Formation activity in a teaching learning space: the Math Club
title_fullStr Formation activity in a teaching learning space: the Math Club
title_full_unstemmed Formation activity in a teaching learning space: the Math Club
title_sort Formation activity in a teaching learning space: the Math Club
author Moura, Manoel Oriosvaldo de
author_facet Moura, Manoel Oriosvaldo de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moura, Manoel Oriosvaldo de
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria da Atividade
Atividade pedagógica
Formação de professor
topic Teoria da Atividade
Atividade pedagógica
Formação de professor
description In this article, we present a proposal for teacher formation in spaces created for the development of a learning mode about the teaching activity, based on the experience of situations in which the future teacher experiences the pedagogical activity similarly to what he/she will perform professionally. In the formative experiments, called Mathematics Club and Pedagogical Mathematics Workshop, the assumption, referenced in the Activity Theory, is that when conceiving, developing and evaluating the pedagogical activity, the process of meaning of teaching is set in motion. This perspective has guided the development of educational projects in accordance with research, teaching and extension activities.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16028
10.20888/ridpher.v7i00.16028
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16028
identifier_str_mv 10.20888/ridpher.v7i00.16028
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16028/12032
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16028/10834
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação/Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação/Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony; Vol. 7 (2021): Publicação contínua ; e021026
RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; Vol. 7 (2021): Publicação contínua ; e021026
RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; v. 7 (2021): Publicação contínua ; e021026
2447-746X
reponame:Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R)
collection Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R)
repository.name.fl_str_mv Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||mcris@unicamp.br
_version_ 1809280191333138432