Educação física escolar e o levantamento do universo temático em tempos de pandemia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp |
Texto Completo: | https://hdl.handle.net/20.500.12733/3947 |
Resumo: | Abstract: In this article we seek to analyze an experience of surveying the thematic universe in physical education classes in the pandemic context based on Paulo Freire's ideas. The research was developed with two classes of fifth year of elementary in a public school in a city in the state of São Paulo. From the narrative made by the teacher-researcher, we perceive the difficulty of some students to access the remote teaching and consequently to establish a dialogue with the educator. This fact was seen as a limit situation to be overcome and for that alternatives were sought to establish another kind of contact through reflective activities inserted in the notebook elaborated to the students. In spite of the theme having been established from official documents, an attempt was made to approach the universe of students in the "gaps". The narrated experience showed us that there is a possibility of work based on the proposals for a liberating education even in the context of isolation. Although still distant from the dialogic education that takes place in effective contact, any movement against to the standardized teaching is necessary to surpass the limit situations |
id |
CAMP_c301a225d788d1e0e102f0f2579ce0b8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://www.repositorio.unicamp.br/:1241598 |
network_acronym_str |
CAMP |
network_name_str |
Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação física escolar e o levantamento do universo temático em tempos de pandemiaEducação física escolarEnsino remotoSchool physical educationRemote teachingArtigo originalAbstract: In this article we seek to analyze an experience of surveying the thematic universe in physical education classes in the pandemic context based on Paulo Freire's ideas. The research was developed with two classes of fifth year of elementary in a public school in a city in the state of São Paulo. From the narrative made by the teacher-researcher, we perceive the difficulty of some students to access the remote teaching and consequently to establish a dialogue with the educator. This fact was seen as a limit situation to be overcome and for that alternatives were sought to establish another kind of contact through reflective activities inserted in the notebook elaborated to the students. In spite of the theme having been established from official documents, an attempt was made to approach the universe of students in the "gaps". The narrated experience showed us that there is a possibility of work based on the proposals for a liberating education even in the context of isolation. Although still distant from the dialogic education that takes place in effective contact, any movement against to the standardized teaching is necessary to surpass the limit situationsResumo: Neste artigo buscamos analisar uma experiência de levantamento do universo temático em aulas de educação física no contexto de ensino remoto a partir do referencial de Paulo Freire. A pesquisa foi realizada em duas turmas de quinto ano do ensino fundamental de uma escola pública de um município do estado de São Paulo. A partir da narrativa feita pela professora-pesquisadora percebemos a dificuldade por parte dos/as estudantes de acesso aos meios que propiciam um ensino remoto, e, consequentemente de estabelecer um diálogo entre educadora e educandos/as. Essa situação foi tida como uma situação-limite a ser superada e, para tal, foram buscadas alternativas de estabelecer outra forma de contato por meio de propostas reflexivas inseridas no caderno de atividades elaborados aos/às educandos/as. A despeito do tema a ser tratado haver sido estabelecido a partir dos documentos oficiais, buscou-se uma aproximação com o universo dos/as educandos/as nas "brechas". A experiência narrada mostrou-nos que há possibilidade de um trabalho alicerçado nas propostas de uma educação libertadora mesmo em contexto de pandemia e isolamento. Embora ainda distante da educação dialógica que se dá no contato efetivo, todo movimento contrário à padronização de conteúdos faz-se necessário na busca de um inéditoviávelFechadoUNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINASBonfietti, Priscila Errerias, 1994-Prodócimo, Elaine, 1967-2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/20.500.12733/3947BONFIETTI, Priscila Errerias; PRODÓCIMO, Elaine. Educação física escolar e o levantamento do universo temático em tempos de pandemia . Rebescolar: revista brasileira de educação física brasileira escolar. São Paulo - SP : Editora CRV, 2021. (set., 2021), p. 130-145. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/3947. Acesso em: 7 mai. 2024.https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1241598porreponame:Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicampinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-16T11:29:38Zoai:https://www.repositorio.unicamp.br/:1241598Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unicamp.br/oai/requestreposip@unicamp.bropendoar:2022-05-16T11:29:38Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação física escolar e o levantamento do universo temático em tempos de pandemia |
title |
Educação física escolar e o levantamento do universo temático em tempos de pandemia |
spellingShingle |
Educação física escolar e o levantamento do universo temático em tempos de pandemia Bonfietti, Priscila Errerias, 1994- Educação física escolar Ensino remoto School physical education Remote teaching Artigo original |
title_short |
Educação física escolar e o levantamento do universo temático em tempos de pandemia |
title_full |
Educação física escolar e o levantamento do universo temático em tempos de pandemia |
title_fullStr |
Educação física escolar e o levantamento do universo temático em tempos de pandemia |
title_full_unstemmed |
Educação física escolar e o levantamento do universo temático em tempos de pandemia |
title_sort |
Educação física escolar e o levantamento do universo temático em tempos de pandemia |
author |
Bonfietti, Priscila Errerias, 1994- |
author_facet |
Bonfietti, Priscila Errerias, 1994- Prodócimo, Elaine, 1967- |
author_role |
author |
author2 |
Prodócimo, Elaine, 1967- |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bonfietti, Priscila Errerias, 1994- Prodócimo, Elaine, 1967- |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação física escolar Ensino remoto School physical education Remote teaching Artigo original |
topic |
Educação física escolar Ensino remoto School physical education Remote teaching Artigo original |
description |
Abstract: In this article we seek to analyze an experience of surveying the thematic universe in physical education classes in the pandemic context based on Paulo Freire's ideas. The research was developed with two classes of fifth year of elementary in a public school in a city in the state of São Paulo. From the narrative made by the teacher-researcher, we perceive the difficulty of some students to access the remote teaching and consequently to establish a dialogue with the educator. This fact was seen as a limit situation to be overcome and for that alternatives were sought to establish another kind of contact through reflective activities inserted in the notebook elaborated to the students. In spite of the theme having been established from official documents, an attempt was made to approach the universe of students in the "gaps". The narrated experience showed us that there is a possibility of work based on the proposals for a liberating education even in the context of isolation. Although still distant from the dialogic education that takes place in effective contact, any movement against to the standardized teaching is necessary to surpass the limit situations |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/20.500.12733/3947 BONFIETTI, Priscila Errerias; PRODÓCIMO, Elaine. Educação física escolar e o levantamento do universo temático em tempos de pandemia . Rebescolar: revista brasileira de educação física brasileira escolar. São Paulo - SP : Editora CRV, 2021. (set., 2021), p. 130-145. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/3947. Acesso em: 7 mai. 2024. |
url |
https://hdl.handle.net/20.500.12733/3947 |
identifier_str_mv |
BONFIETTI, Priscila Errerias; PRODÓCIMO, Elaine. Educação física escolar e o levantamento do universo temático em tempos de pandemia . Rebescolar: revista brasileira de educação física brasileira escolar. São Paulo - SP : Editora CRV, 2021. (set., 2021), p. 130-145. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/3947. Acesso em: 7 mai. 2024. |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1241598 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp |
collection |
Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
reposip@unicamp.br |
_version_ |
1799030826917167104 |