Educação física escolar e o levantamento do universo temático em tempos de pandemia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bonfietti, Priscila Errerias, 1994-
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Prodócimo, Elaine, 1967-
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp
Texto Completo: https://hdl.handle.net/20.500.12733/3947
Resumo: Abstract: In this article we seek to analyze an experience of surveying the thematic universe in physical education classes in the pandemic context based on Paulo Freire's ideas. The research was developed with two classes of fifth year of elementary in a public school in a city in the state of São Paulo. From the narrative made by the teacher-researcher, we perceive the difficulty of some students to access the remote teaching and consequently to establish a dialogue with the educator. This fact was seen as a limit situation to be overcome and for that alternatives were sought to establish another kind of contact through reflective activities inserted in the notebook elaborated to the students. In spite of the theme having been established from official documents, an attempt was made to approach the universe of students in the "gaps". The narrated experience showed us that there is a possibility of work based on the proposals for a liberating education even in the context of isolation. Although still distant from the dialogic education that takes place in effective contact, any movement against to the standardized teaching is necessary to surpass the limit situations
id CAMP_c301a225d788d1e0e102f0f2579ce0b8
oai_identifier_str oai:https://www.repositorio.unicamp.br/:1241598
network_acronym_str CAMP
network_name_str Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp
repository_id_str
spelling Educação física escolar e o levantamento do universo temático em tempos de pandemiaEducação física escolarEnsino remotoSchool physical educationRemote teachingArtigo originalAbstract: In this article we seek to analyze an experience of surveying the thematic universe in physical education classes in the pandemic context based on Paulo Freire's ideas. The research was developed with two classes of fifth year of elementary in a public school in a city in the state of São Paulo. From the narrative made by the teacher-researcher, we perceive the difficulty of some students to access the remote teaching and consequently to establish a dialogue with the educator. This fact was seen as a limit situation to be overcome and for that alternatives were sought to establish another kind of contact through reflective activities inserted in the notebook elaborated to the students. In spite of the theme having been established from official documents, an attempt was made to approach the universe of students in the "gaps". The narrated experience showed us that there is a possibility of work based on the proposals for a liberating education even in the context of isolation. Although still distant from the dialogic education that takes place in effective contact, any movement against to the standardized teaching is necessary to surpass the limit situationsResumo: Neste artigo buscamos analisar uma experiência de levantamento do universo temático em aulas de educação física no contexto de ensino remoto a partir do referencial de Paulo Freire. A pesquisa foi realizada em duas turmas de quinto ano do ensino fundamental de uma escola pública de um município do estado de São Paulo. A partir da narrativa feita pela professora-pesquisadora percebemos a dificuldade por parte dos/as estudantes de acesso aos meios que propiciam um ensino remoto, e, consequentemente de estabelecer um diálogo entre educadora e educandos/as. Essa situação foi tida como uma situação-limite a ser superada e, para tal, foram buscadas alternativas de estabelecer outra forma de contato por meio de propostas reflexivas inseridas no caderno de atividades elaborados aos/às educandos/as. A despeito do tema a ser tratado haver sido estabelecido a partir dos documentos oficiais, buscou-se uma aproximação com o universo dos/as educandos/as nas "brechas". A experiência narrada mostrou-nos que há possibilidade de um trabalho alicerçado nas propostas de uma educação libertadora mesmo em contexto de pandemia e isolamento. Embora ainda distante da educação dialógica que se dá no contato efetivo, todo movimento contrário à padronização de conteúdos faz-se necessário na busca de um inéditoviávelFechadoUNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINASBonfietti, Priscila Errerias, 1994-Prodócimo, Elaine, 1967-2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/20.500.12733/3947BONFIETTI, Priscila Errerias; PRODÓCIMO, Elaine. Educação física escolar e o levantamento do universo temático em tempos de pandemia . Rebescolar: revista brasileira de educação física brasileira escolar. São Paulo - SP : Editora CRV, 2021. (set., 2021), p. 130-145. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/3947. Acesso em: 7 mai. 2024.https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1241598porreponame:Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicampinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-16T11:29:38Zoai:https://www.repositorio.unicamp.br/:1241598Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unicamp.br/oai/requestreposip@unicamp.bropendoar:2022-05-16T11:29:38Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação física escolar e o levantamento do universo temático em tempos de pandemia
title Educação física escolar e o levantamento do universo temático em tempos de pandemia
spellingShingle Educação física escolar e o levantamento do universo temático em tempos de pandemia
Bonfietti, Priscila Errerias, 1994-
Educação física escolar
Ensino remoto
School physical education
Remote teaching
Artigo original
title_short Educação física escolar e o levantamento do universo temático em tempos de pandemia
title_full Educação física escolar e o levantamento do universo temático em tempos de pandemia
title_fullStr Educação física escolar e o levantamento do universo temático em tempos de pandemia
title_full_unstemmed Educação física escolar e o levantamento do universo temático em tempos de pandemia
title_sort Educação física escolar e o levantamento do universo temático em tempos de pandemia
author Bonfietti, Priscila Errerias, 1994-
author_facet Bonfietti, Priscila Errerias, 1994-
Prodócimo, Elaine, 1967-
author_role author
author2 Prodócimo, Elaine, 1967-
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS
dc.contributor.author.fl_str_mv Bonfietti, Priscila Errerias, 1994-
Prodócimo, Elaine, 1967-
dc.subject.por.fl_str_mv Educação física escolar
Ensino remoto
School physical education
Remote teaching
Artigo original
topic Educação física escolar
Ensino remoto
School physical education
Remote teaching
Artigo original
description Abstract: In this article we seek to analyze an experience of surveying the thematic universe in physical education classes in the pandemic context based on Paulo Freire's ideas. The research was developed with two classes of fifth year of elementary in a public school in a city in the state of São Paulo. From the narrative made by the teacher-researcher, we perceive the difficulty of some students to access the remote teaching and consequently to establish a dialogue with the educator. This fact was seen as a limit situation to be overcome and for that alternatives were sought to establish another kind of contact through reflective activities inserted in the notebook elaborated to the students. In spite of the theme having been established from official documents, an attempt was made to approach the universe of students in the "gaps". The narrated experience showed us that there is a possibility of work based on the proposals for a liberating education even in the context of isolation. Although still distant from the dialogic education that takes place in effective contact, any movement against to the standardized teaching is necessary to surpass the limit situations
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://hdl.handle.net/20.500.12733/3947
BONFIETTI, Priscila Errerias; PRODÓCIMO, Elaine. Educação física escolar e o levantamento do universo temático em tempos de pandemia . Rebescolar: revista brasileira de educação física brasileira escolar. São Paulo - SP : Editora CRV, 2021. (set., 2021), p. 130-145. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/3947. Acesso em: 7 mai. 2024.
url https://hdl.handle.net/20.500.12733/3947
identifier_str_mv BONFIETTI, Priscila Errerias; PRODÓCIMO, Elaine. Educação física escolar e o levantamento do universo temático em tempos de pandemia . Rebescolar: revista brasileira de educação física brasileira escolar. São Paulo - SP : Editora CRV, 2021. (set., 2021), p. 130-145. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/3947. Acesso em: 7 mai. 2024.
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1241598
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp
collection Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp
repository.name.fl_str_mv Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv reposip@unicamp.br
_version_ 1799030826917167104