Epistemologia e história da Ciência em Ecologia: o passo inicial na formação do ecólogo
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , , , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RevistaBrasileiradePós-Graduação |
Texto Completo: | http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/13 |
Resumo: | A consistent education about the theory, history, and philosophy of science to graduate students of ecology could increase the quality of research in this field. Understanding scientific practice as an integrated process from hypothesis selection through statistical analysis is necessary but insufficient. In this paper we aim to discuss the importance of the epistemology and the history of science in training ecologists and to encourage a search for a deeper understanding of discussions in this area. To this end we bring arguments favoring the integration of epistemology and history of science in formal ecology education. We also discuss the implications of choosing different statistical approaches and of selecting an appropriate conceptual framework for ecology education. Finally, we present alternative approaches for including these issues in graduate education in ecology. |
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Epistemologia e história da Ciência em Ecologia: o passo inicial na formação do ecólogoEpistemology and the history of Science in Ecology: the initial step in the education of ecologistsEpistemología e historia de la Ciencia en Ecología: el paso inicial en la formación del ecólogoHistória da Ciência. Filosofia da Ciência. Ensino de Pós-Graduação. Ecologia.Historia de la Ciencia. Filosofía de la Ciencia. Enseñanza de Posgrado. Ecología.History of Science. Philosophy of Science. Graduate Education. Ecology.A consistent education about the theory, history, and philosophy of science to graduate students of ecology could increase the quality of research in this field. Understanding scientific practice as an integrated process from hypothesis selection through statistical analysis is necessary but insufficient. In this paper we aim to discuss the importance of the epistemology and the history of science in training ecologists and to encourage a search for a deeper understanding of discussions in this area. To this end we bring arguments favoring the integration of epistemology and history of science in formal ecology education. We also discuss the implications of choosing different statistical approaches and of selecting an appropriate conceptual framework for ecology education. Finally, we present alternative approaches for including these issues in graduate education in ecology.Una educación consistente sobre teoría, historia y filosofía de la Ciencia para estudiantes de posgrado en Ecología puede elevar la calidad de las investigaciones en ese campo. Entender la práctica científica como un proceso integrado, desde la creación de las hipótesis hasta los análisis estadísticos, es importante, pero no suficiente. Es relevante comprender que la actividad científica es precedida y guiada por nuestra concepción sobre el conocimiento científico. En este trabajo, discutimos la involucración de la epistemología e historia de la Ciencia en la Ecología y su importancia en la formación de los ecólogos, resaltando implicaciones de la elección de diferentes abordajes estadísticas. Argumentamos en favor de la integración de tales áreas a la educación formal de ecólogos y presentamos formas de incluir las mismas en el currículo de los planes de posgrado en Ecología.Uma educação consistente sobre teoria, história e filosofia da Ciência para estudantes de pós-graduação em Ecologia pode elevar a qualidade das pesquisas nesse campo. Entender a prática científica como um processo integrado, desde a criação das hipóteses até as análises estatísticas, é importante, mas não suficiente. É relevante compreender que a atividade científica é precedida e guiada por nossa concepção sobre o conhecimento científico. Neste trabalho, discutimos o envolvimento da epistemologia e história da Ciência na Ecologia e sua importância na formação dos ecólogos, ressaltando implicações da escolha de diferentes abordagens estatísticas. Argumentamos a favor da integração de tais áreas à educação formal de ecólogos e apresentamos formas de incluí-las no currículo dos programas de pós-graduação em Ecologia.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoLeite, Clarissa Machado PintoPiovesan, Juliana CostaRamos, Carla Alecrim ColaçoPorto, Tiago JordãoSantos, Wellington Bittencourt dosCunha, Maria SilvaSousa, Juliana Hipólito deCardozo, Angélica YohanaHerrera, Jocilene BrandãoNunes-Neto, Nei Freitas2010-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1310.21713/2358-2332.2010.v7.13RBPG; v. 7, n. 14 (2010)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 7, n. 14 (2010)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/13/10##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:51:15Zmail@mail.com - |
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