Formação continuada de professores de Matemática da educação básica em um contexto de implementação de inovações curriculares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Angélica da Fontoura Garcia Silva, Ruy César Pietropaolo, Tânia Maria Mendo
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Campos, Tânia Maria Mendonça, Garcia Silva, Angélica da Fontoura
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RevistaBrasileiradePós-Graduação
Texto Completo: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/230
Resumo: The purpose of this study was to analyze reflections on teaching practice undertaken by a group of 15 mathematics teachers in the context of studying the curricular innovations currently implemented in public basic education schools. This research, developed as part of the Observatory of Education project, was guided by the question: “the discussion of curricular innovations favors the reflection of teachers about their teaching practice in a manner that promotes changes?" Results indicated that teachers achieved some level of reflection, but to analyze changes in their practices it would be essential to observe what is going on in the classroom. It is worth mentioning that the reflections on teaching practice were accompanied by arguments about the relevance and validity of the initiative to implement a new basic curriculum in schools located in the state of São Paulo.
id CAPES-1_9715d2cfe6018cffbaf3bd5be61bc287
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.0.141:article/230
network_acronym_str CAPES-1
network_name_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
spelling Formação continuada de professores de Matemática da educação básica em um contexto de implementação de inovações curricularesIn Service Education in Mathematics for Basic School Teachers in a context of implementing curricular innovationsLa formación permanente de profesores de matemáticas de la educación básica en el contexto de la implementación de innovaciones curricularesMathematics Education. In-Service Teacher Education. Innovations and Curriculum Development. Transforming Classroom Practice.Educação Matemática. Educação Continuada de Professores. Inovações Curriculares. Mudanças nas Práticas de Professores.Educación Matemática. Educación Continua de Profesores. Innovaciones Curriculares. Cambios en las Prácticas de Profesores.The purpose of this study was to analyze reflections on teaching practice undertaken by a group of 15 mathematics teachers in the context of studying the curricular innovations currently implemented in public basic education schools. This research, developed as part of the Observatory of Education project, was guided by the question: “the discussion of curricular innovations favors the reflection of teachers about their teaching practice in a manner that promotes changes?" Results indicated that teachers achieved some level of reflection, but to analyze changes in their practices it would be essential to observe what is going on in the classroom. It is worth mentioning that the reflections on teaching practice were accompanied by arguments about the relevance and validity of the initiative to implement a new basic curriculum in schools located in the state of São Paulo.O propósito deste estudo é analisar as reflexões realizadas sobre a prática docente por um grupo de 15 professores de Matemática em um contexto de estudo das inovações curriculares que ora são implementadas em escolas estaduais da educação básica. Essa pesquisa, desenvolvida no âmbito do projeto Observatório da Educação, foi guiada pela questão: a discussão sobre inovações curriculares favorece a reflexão do professor a respeito de sua prática docente de modo a promover mudanças? Esse estudo indicou certo nível de reflexão pelos professores, mas, para analisar as transformações dessa prática, é fundamental acompanhar o desenvolvimento das inovações no âmbito da sala de aula. Convém ressaltar que as reflexões sobre a prática foram sensivelmente acompanhadas de argumentos questionadores sobre a relevância e a validade da iniciativa de se implementar uma base curricular comum para as escolas de São Paulo.El propósito de este estudio es analizar las reflexiones sobre la práctica de enseñanza por un grupo de 15 profesores de Matemáticas en el contexto de un estudio de las innovaciones curriculares que se han aplicado en las escuelas estatales de educación básica. Este estudio, desarrollado en el marco del proyecto Observatorio de la Educación, se basó en la pregunta: la discusión de las innovaciones curriculares favorece la reflexión del maestro sobre su práctica docente con el fin de lograr un cambio? Este estudio indicó cierto nivel de reflexión de los profesores, pero para analizar las transformaciones de esta práctica es fundamental acompañar el desarrollo de las innovaciones dentro del aula. Es importante destacar que las reflexiones sobre la práctica estuvieron acompañadas por argumentos sobre la relevancia y la validez de la iniciativa de implementar una base curricular común para las escuelas de educación básica en São Paulo.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoAngélica da Fontoura Garcia Silva, Ruy César Pietropaolo, Tânia Maria MendoCampos, Tânia Maria MendonçaGarcia Silva, Angélica da Fontoura2012-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/23010.21713/2358-2332.2012.v8.230RBPG; v. 8, n. 2 (2012): Suplemento 2 - Ensino de Ciências e Matemática e a Iniciação à DocênciaRevista Brasileira de Pós-Graduação; v. 8, n. 2 (2012): Suplemento 2 - Ensino de Ciências e Matemática e a Iniciação à Docência2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/230/222http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/downloadSuppFile/230/9##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:51:15Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Formação continuada de professores de Matemática da educação básica em um contexto de implementação de inovações curriculares
In Service Education in Mathematics for Basic School Teachers in a context of implementing curricular innovations
La formación permanente de profesores de matemáticas de la educación básica en el contexto de la implementación de innovaciones curriculares
title Formação continuada de professores de Matemática da educação básica em um contexto de implementação de inovações curriculares
spellingShingle Formação continuada de professores de Matemática da educação básica em um contexto de implementação de inovações curriculares
Angélica da Fontoura Garcia Silva, Ruy César Pietropaolo, Tânia Maria Mendo
Mathematics Education. In-Service Teacher Education. Innovations and Curriculum Development. Transforming Classroom Practice.
Educação Matemática. Educação Continuada de Professores. Inovações Curriculares. Mudanças nas Práticas de Professores.
Educación Matemática. Educación Continua de Profesores. Innovaciones Curriculares. Cambios en las Prácticas de Profesores.
title_short Formação continuada de professores de Matemática da educação básica em um contexto de implementação de inovações curriculares
title_full Formação continuada de professores de Matemática da educação básica em um contexto de implementação de inovações curriculares
title_fullStr Formação continuada de professores de Matemática da educação básica em um contexto de implementação de inovações curriculares
title_full_unstemmed Formação continuada de professores de Matemática da educação básica em um contexto de implementação de inovações curriculares
title_sort Formação continuada de professores de Matemática da educação básica em um contexto de implementação de inovações curriculares
author Angélica da Fontoura Garcia Silva, Ruy César Pietropaolo, Tânia Maria Mendo
author_facet Angélica da Fontoura Garcia Silva, Ruy César Pietropaolo, Tânia Maria Mendo
Campos, Tânia Maria Mendonça
Garcia Silva, Angélica da Fontoura
author_role author
author2 Campos, Tânia Maria Mendonça
Garcia Silva, Angélica da Fontoura
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Angélica da Fontoura Garcia Silva, Ruy César Pietropaolo, Tânia Maria Mendo
Campos, Tânia Maria Mendonça
Garcia Silva, Angélica da Fontoura
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics Education. In-Service Teacher Education. Innovations and Curriculum Development. Transforming Classroom Practice.
Educação Matemática. Educação Continuada de Professores. Inovações Curriculares. Mudanças nas Práticas de Professores.
Educación Matemática. Educación Continua de Profesores. Innovaciones Curriculares. Cambios en las Prácticas de Profesores.
topic Mathematics Education. In-Service Teacher Education. Innovations and Curriculum Development. Transforming Classroom Practice.
Educação Matemática. Educação Continuada de Professores. Inovações Curriculares. Mudanças nas Práticas de Professores.
Educación Matemática. Educación Continua de Profesores. Innovaciones Curriculares. Cambios en las Prácticas de Profesores.
dc.description.none.fl_txt_mv The purpose of this study was to analyze reflections on teaching practice undertaken by a group of 15 mathematics teachers in the context of studying the curricular innovations currently implemented in public basic education schools. This research, developed as part of the Observatory of Education project, was guided by the question: “the discussion of curricular innovations favors the reflection of teachers about their teaching practice in a manner that promotes changes?" Results indicated that teachers achieved some level of reflection, but to analyze changes in their practices it would be essential to observe what is going on in the classroom. It is worth mentioning that the reflections on teaching practice were accompanied by arguments about the relevance and validity of the initiative to implement a new basic curriculum in schools located in the state of São Paulo.
O propósito deste estudo é analisar as reflexões realizadas sobre a prática docente por um grupo de 15 professores de Matemática em um contexto de estudo das inovações curriculares que ora são implementadas em escolas estaduais da educação básica. Essa pesquisa, desenvolvida no âmbito do projeto Observatório da Educação, foi guiada pela questão: a discussão sobre inovações curriculares favorece a reflexão do professor a respeito de sua prática docente de modo a promover mudanças? Esse estudo indicou certo nível de reflexão pelos professores, mas, para analisar as transformações dessa prática, é fundamental acompanhar o desenvolvimento das inovações no âmbito da sala de aula. Convém ressaltar que as reflexões sobre a prática foram sensivelmente acompanhadas de argumentos questionadores sobre a relevância e a validade da iniciativa de se implementar uma base curricular comum para as escolas de São Paulo.
El propósito de este estudio es analizar las reflexiones sobre la práctica de enseñanza por un grupo de 15 profesores de Matemáticas en el contexto de un estudio de las innovaciones curriculares que se han aplicado en las escuelas estatales de educación básica. Este estudio, desarrollado en el marco del proyecto Observatorio de la Educación, se basó en la pregunta: la discusión de las innovaciones curriculares favorece la reflexión del maestro sobre su práctica docente con el fin de lograr un cambio? Este estudio indicó cierto nivel de reflexión de los profesores, pero para analizar las transformaciones de esta práctica es fundamental acompañar el desarrollo de las innovaciones dentro del aula. Es importante destacar que las reflexiones sobre la práctica estuvieron acompañadas por argumentos sobre la relevancia y la validez de la iniciativa de implementar una base curricular común para las escuelas de educación básica en São Paulo.
description The purpose of this study was to analyze reflections on teaching practice undertaken by a group of 15 mathematics teachers in the context of studying the curricular innovations currently implemented in public basic education schools. This research, developed as part of the Observatory of Education project, was guided by the question: “the discussion of curricular innovations favors the reflection of teachers about their teaching practice in a manner that promotes changes?" Results indicated that teachers achieved some level of reflection, but to analyze changes in their practices it would be essential to observe what is going on in the classroom. It is worth mentioning that the reflections on teaching practice were accompanied by arguments about the relevance and validity of the initiative to implement a new basic curriculum in schools located in the state of São Paulo.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-03-31
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/230
10.21713/2358-2332.2012.v8.230
url http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/230
identifier_str_mv 10.21713/2358-2332.2012.v8.230
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/230/222
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/downloadSuppFile/230/9
dc.rights.driver.fl_str_mv ##submission.copyrightStatement##
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv ##submission.copyrightStatement##
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
dc.source.none.fl_str_mv RBPG; v. 8, n. 2 (2012): Suplemento 2 - Ensino de Ciências e Matemática e a Iniciação à Docência
Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 8, n. 2 (2012): Suplemento 2 - Ensino de Ciências e Matemática e a Iniciação à Docência
2358-2332
1806-8405
reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname:CAPES
instacron:CAPES
reponame_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
collection RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname_str CAPES
instacron_str CAPES
institution CAPES
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1639987075130327040