Formação continuada de professores de Matemática da educação básica em um contexto de implementação de inovações curriculares
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RevistaBrasileiradePós-Graduação |
Texto Completo: | http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/230 |
Resumo: | The purpose of this study was to analyze reflections on teaching practice undertaken by a group of 15 mathematics teachers in the context of studying the curricular innovations currently implemented in public basic education schools. This research, developed as part of the Observatory of Education project, was guided by the question: “the discussion of curricular innovations favors the reflection of teachers about their teaching practice in a manner that promotes changes?" Results indicated that teachers achieved some level of reflection, but to analyze changes in their practices it would be essential to observe what is going on in the classroom. It is worth mentioning that the reflections on teaching practice were accompanied by arguments about the relevance and validity of the initiative to implement a new basic curriculum in schools located in the state of São Paulo. |
id |
CAPES-1_9715d2cfe6018cffbaf3bd5be61bc287 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.0.141:article/230 |
network_acronym_str |
CAPES-1 |
network_name_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
spelling |
Formação continuada de professores de Matemática da educação básica em um contexto de implementação de inovações curricularesIn Service Education in Mathematics for Basic School Teachers in a context of implementing curricular innovationsLa formación permanente de profesores de matemáticas de la educación básica en el contexto de la implementación de innovaciones curricularesMathematics Education. In-Service Teacher Education. Innovations and Curriculum Development. Transforming Classroom Practice.Educação Matemática. Educação Continuada de Professores. Inovações Curriculares. Mudanças nas Práticas de Professores.Educación Matemática. Educación Continua de Profesores. Innovaciones Curriculares. Cambios en las Prácticas de Profesores.The purpose of this study was to analyze reflections on teaching practice undertaken by a group of 15 mathematics teachers in the context of studying the curricular innovations currently implemented in public basic education schools. This research, developed as part of the Observatory of Education project, was guided by the question: “the discussion of curricular innovations favors the reflection of teachers about their teaching practice in a manner that promotes changes?" Results indicated that teachers achieved some level of reflection, but to analyze changes in their practices it would be essential to observe what is going on in the classroom. It is worth mentioning that the reflections on teaching practice were accompanied by arguments about the relevance and validity of the initiative to implement a new basic curriculum in schools located in the state of São Paulo.O propósito deste estudo é analisar as reflexões realizadas sobre a prática docente por um grupo de 15 professores de Matemática em um contexto de estudo das inovações curriculares que ora são implementadas em escolas estaduais da educação básica. Essa pesquisa, desenvolvida no âmbito do projeto Observatório da Educação, foi guiada pela questão: a discussão sobre inovações curriculares favorece a reflexão do professor a respeito de sua prática docente de modo a promover mudanças? Esse estudo indicou certo nível de reflexão pelos professores, mas, para analisar as transformações dessa prática, é fundamental acompanhar o desenvolvimento das inovações no âmbito da sala de aula. Convém ressaltar que as reflexões sobre a prática foram sensivelmente acompanhadas de argumentos questionadores sobre a relevância e a validade da iniciativa de se implementar uma base curricular comum para as escolas de São Paulo.El propósito de este estudio es analizar las reflexiones sobre la práctica de enseñanza por un grupo de 15 profesores de Matemáticas en el contexto de un estudio de las innovaciones curriculares que se han aplicado en las escuelas estatales de educación básica. Este estudio, desarrollado en el marco del proyecto Observatorio de la Educación, se basó en la pregunta: la discusión de las innovaciones curriculares favorece la reflexión del maestro sobre su práctica docente con el fin de lograr un cambio? Este estudio indicó cierto nivel de reflexión de los profesores, pero para analizar las transformaciones de esta práctica es fundamental acompañar el desarrollo de las innovaciones dentro del aula. Es importante destacar que las reflexiones sobre la práctica estuvieron acompañadas por argumentos sobre la relevancia y la validez de la iniciativa de implementar una base curricular común para las escuelas de educación básica en São Paulo.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoAngélica da Fontoura Garcia Silva, Ruy César Pietropaolo, Tânia Maria MendoCampos, Tânia Maria MendonçaGarcia Silva, Angélica da Fontoura2012-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/23010.21713/2358-2332.2012.v8.230RBPG; v. 8, n. 2 (2012): Suplemento 2 - Ensino de Ciências e Matemática e a Iniciação à DocênciaRevista Brasileira de Pós-Graduação; v. 8, n. 2 (2012): Suplemento 2 - Ensino de Ciências e Matemática e a Iniciação à Docência2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/230/222http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/downloadSuppFile/230/9##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:51:15Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação continuada de professores de Matemática da educação básica em um contexto de implementação de inovações curriculares In Service Education in Mathematics for Basic School Teachers in a context of implementing curricular innovations La formación permanente de profesores de matemáticas de la educación básica en el contexto de la implementación de innovaciones curriculares |
title |
Formação continuada de professores de Matemática da educação básica em um contexto de implementação de inovações curriculares |
spellingShingle |
Formação continuada de professores de Matemática da educação básica em um contexto de implementação de inovações curriculares Angélica da Fontoura Garcia Silva, Ruy César Pietropaolo, Tânia Maria Mendo Mathematics Education. In-Service Teacher Education. Innovations and Curriculum Development. Transforming Classroom Practice. Educação Matemática. Educação Continuada de Professores. Inovações Curriculares. Mudanças nas Práticas de Professores. Educación Matemática. Educación Continua de Profesores. Innovaciones Curriculares. Cambios en las Prácticas de Profesores. |
title_short |
Formação continuada de professores de Matemática da educação básica em um contexto de implementação de inovações curriculares |
title_full |
Formação continuada de professores de Matemática da educação básica em um contexto de implementação de inovações curriculares |
title_fullStr |
Formação continuada de professores de Matemática da educação básica em um contexto de implementação de inovações curriculares |
title_full_unstemmed |
Formação continuada de professores de Matemática da educação básica em um contexto de implementação de inovações curriculares |
title_sort |
Formação continuada de professores de Matemática da educação básica em um contexto de implementação de inovações curriculares |
author |
Angélica da Fontoura Garcia Silva, Ruy César Pietropaolo, Tânia Maria Mendo |
author_facet |
Angélica da Fontoura Garcia Silva, Ruy César Pietropaolo, Tânia Maria Mendo Campos, Tânia Maria Mendonça Garcia Silva, Angélica da Fontoura |
author_role |
author |
author2 |
Campos, Tânia Maria Mendonça Garcia Silva, Angélica da Fontoura |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Angélica da Fontoura Garcia Silva, Ruy César Pietropaolo, Tânia Maria Mendo Campos, Tânia Maria Mendonça Garcia Silva, Angélica da Fontoura |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematics Education. In-Service Teacher Education. Innovations and Curriculum Development. Transforming Classroom Practice. Educação Matemática. Educação Continuada de Professores. Inovações Curriculares. Mudanças nas Práticas de Professores. Educación Matemática. Educación Continua de Profesores. Innovaciones Curriculares. Cambios en las Prácticas de Profesores. |
topic |
Mathematics Education. In-Service Teacher Education. Innovations and Curriculum Development. Transforming Classroom Practice. Educação Matemática. Educação Continuada de Professores. Inovações Curriculares. Mudanças nas Práticas de Professores. Educación Matemática. Educación Continua de Profesores. Innovaciones Curriculares. Cambios en las Prácticas de Profesores. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The purpose of this study was to analyze reflections on teaching practice undertaken by a group of 15 mathematics teachers in the context of studying the curricular innovations currently implemented in public basic education schools. This research, developed as part of the Observatory of Education project, was guided by the question: “the discussion of curricular innovations favors the reflection of teachers about their teaching practice in a manner that promotes changes?" Results indicated that teachers achieved some level of reflection, but to analyze changes in their practices it would be essential to observe what is going on in the classroom. It is worth mentioning that the reflections on teaching practice were accompanied by arguments about the relevance and validity of the initiative to implement a new basic curriculum in schools located in the state of São Paulo. O propósito deste estudo é analisar as reflexões realizadas sobre a prática docente por um grupo de 15 professores de Matemática em um contexto de estudo das inovações curriculares que ora são implementadas em escolas estaduais da educação básica. Essa pesquisa, desenvolvida no âmbito do projeto Observatório da Educação, foi guiada pela questão: a discussão sobre inovações curriculares favorece a reflexão do professor a respeito de sua prática docente de modo a promover mudanças? Esse estudo indicou certo nível de reflexão pelos professores, mas, para analisar as transformações dessa prática, é fundamental acompanhar o desenvolvimento das inovações no âmbito da sala de aula. Convém ressaltar que as reflexões sobre a prática foram sensivelmente acompanhadas de argumentos questionadores sobre a relevância e a validade da iniciativa de se implementar uma base curricular comum para as escolas de São Paulo. El propósito de este estudio es analizar las reflexiones sobre la práctica de enseñanza por un grupo de 15 profesores de Matemáticas en el contexto de un estudio de las innovaciones curriculares que se han aplicado en las escuelas estatales de educación básica. Este estudio, desarrollado en el marco del proyecto Observatorio de la Educación, se basó en la pregunta: la discusión de las innovaciones curriculares favorece la reflexión del maestro sobre su práctica docente con el fin de lograr un cambio? Este estudio indicó cierto nivel de reflexión de los profesores, pero para analizar las transformaciones de esta práctica es fundamental acompañar el desarrollo de las innovaciones dentro del aula. Es importante destacar que las reflexiones sobre la práctica estuvieron acompañadas por argumentos sobre la relevancia y la validez de la iniciativa de implementar una base curricular común para las escuelas de educación básica en São Paulo. |
description |
The purpose of this study was to analyze reflections on teaching practice undertaken by a group of 15 mathematics teachers in the context of studying the curricular innovations currently implemented in public basic education schools. This research, developed as part of the Observatory of Education project, was guided by the question: “the discussion of curricular innovations favors the reflection of teachers about their teaching practice in a manner that promotes changes?" Results indicated that teachers achieved some level of reflection, but to analyze changes in their practices it would be essential to observe what is going on in the classroom. It is worth mentioning that the reflections on teaching practice were accompanied by arguments about the relevance and validity of the initiative to implement a new basic curriculum in schools located in the state of São Paulo. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-03-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/230 10.21713/2358-2332.2012.v8.230 |
url |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/230 |
identifier_str_mv |
10.21713/2358-2332.2012.v8.230 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/230/222 http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/downloadSuppFile/230/9 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
##submission.copyrightStatement## info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
##submission.copyrightStatement## |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
dc.source.none.fl_str_mv |
RBPG; v. 8, n. 2 (2012): Suplemento 2 - Ensino de Ciências e Matemática e a Iniciação à Docência Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 8, n. 2 (2012): Suplemento 2 - Ensino de Ciências e Matemática e a Iniciação à Docência 2358-2332 1806-8405 reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação instname:CAPES instacron:CAPES |
reponame_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
collection |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
instname_str |
CAPES |
instacron_str |
CAPES |
institution |
CAPES |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1639987075130327040 |