Teaching Practices of Lay Teachers In Rural Schools: An Analysis Based On Life Stories
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Cenpec (Online) |
Texto Completo: | https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/351 |
Resumo: | This paper aims to analyze the teaching of lay teachers in rural schools. With regard to methodology, we used the narrative method, which prioritized the life stories of four lay teachers. The content analysis of these stories indicate that the surveyed teachers started to teach by relying on their political relations, and that being a female teacher marks their professional condition. In their teaching practice, they exercised multiple functions and mobilized different types of know-how, which they acquired not only from teacher preparation courses, but also from the knowledge and lessons they learned in their lives. In the stories of the participants, we can see that the National Education Guidelines and Framework Law n. 9394/96 has directly affected their knowledge and practices. |
id |
CENPEC-1_3c3231aa31a62b1bce18f53b25738117 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/351 |
network_acronym_str |
CENPEC-1 |
network_name_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching Practices of Lay Teachers In Rural Schools: An Analysis Based On Life StoriesPrácticas docentes de profesoras legas en escuelas en el campo: un análisis de sus historias de vidaPráticas docentes de professoras leigas em escolas no campo: uma análise das histórias de vidaRural education. Lay teachers. Life stories. Teaching knowledge.Educación del campo. Profesoras legas Historias de vida. Saberes docentes.Educação do campo. Professoras leigas. Histórias de vida. Saberes docentes.This paper aims to analyze the teaching of lay teachers in rural schools. With regard to methodology, we used the narrative method, which prioritized the life stories of four lay teachers. The content analysis of these stories indicate that the surveyed teachers started to teach by relying on their political relations, and that being a female teacher marks their professional condition. In their teaching practice, they exercised multiple functions and mobilized different types of know-how, which they acquired not only from teacher preparation courses, but also from the knowledge and lessons they learned in their lives. In the stories of the participants, we can see that the National Education Guidelines and Framework Law n. 9394/96 has directly affected their knowledge and practices.Este texto tiene como objetivo analizar el ejercicio de la docencia de profesoras legas en escuelas en el campo. La metodología utilizada se basa en el modo narrativo, que prioriza las historias de vida de cuatro profesoras legas. El análisis de los contenidos de las historias de vida muestra que las profesoras estudiadas entraron en la docencia por lazos políticos y que el ser mujer/ser docente marca la condición profesional. En su ejercicio de la docencia, asumieron múltiples funciones y accionaron diferentes saberes, adquiridos no solamente en su preparación profesional, sino también a partir de los conocimientos y enseñanzas de su vida familiar y social. En las historias de los personajes femeninos que participan en la investigación, observamos que la promulgación de la Ley de Directrices y Bases de la Educación Nacional 9.394/96 (en Brasil) impactó directamente en sus saberes y quehaceres.O texto objetiva analisar o exercício da docência de professoras leigas em escolas no campo. A metodologia utilizada ancora-se na modalidade narrativa, que prioriza as histórias de vida de quatro professoras leigas. A análise dos conteúdos das histórias de vida aponta que as professoras pesquisadas se inseriram na docência por vínculos políticos e que o ser mulher/ser docente marca a condição profissional. Em seu fazer docente, exerceram múltiplas funções e mobilizaram diferentes saberes, adquiridos não somente na sua preparação profissional, como também resultantes dos conhecimentos e ensinamentos aprendidos em sua vida familiar e social. Nas histórias das personagens participantes da pesquisa, observamos que a promulgação da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional 9.394/96 impactou diretamente seus saberes e fazeres.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaMarques, Tatyanne GomesSantos, Deusliana Pereira SilvaPereira, Eunice Da RochaSilva, Marieuda Cardoso Guimarães2016-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/35110.18676/cadernoscenpec.v6i1.351Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 1 (2016)Cadernos Cenpec; v. 6, n. 1 (2016)2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v6i1reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/351/348Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-12-21T15:58:18Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/351Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2016-12-21T15:58:18Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching Practices of Lay Teachers In Rural Schools: An Analysis Based On Life Stories Prácticas docentes de profesoras legas en escuelas en el campo: un análisis de sus historias de vida Práticas docentes de professoras leigas em escolas no campo: uma análise das histórias de vida |
title |
Teaching Practices of Lay Teachers In Rural Schools: An Analysis Based On Life Stories |
spellingShingle |
Teaching Practices of Lay Teachers In Rural Schools: An Analysis Based On Life Stories Marques, Tatyanne Gomes Rural education. Lay teachers. Life stories. Teaching knowledge. Educación del campo. Profesoras legas Historias de vida. Saberes docentes. Educação do campo. Professoras leigas. Histórias de vida. Saberes docentes. |
title_short |
Teaching Practices of Lay Teachers In Rural Schools: An Analysis Based On Life Stories |
title_full |
Teaching Practices of Lay Teachers In Rural Schools: An Analysis Based On Life Stories |
title_fullStr |
Teaching Practices of Lay Teachers In Rural Schools: An Analysis Based On Life Stories |
title_full_unstemmed |
Teaching Practices of Lay Teachers In Rural Schools: An Analysis Based On Life Stories |
title_sort |
Teaching Practices of Lay Teachers In Rural Schools: An Analysis Based On Life Stories |
author |
Marques, Tatyanne Gomes |
author_facet |
Marques, Tatyanne Gomes Santos, Deusliana Pereira Silva Pereira, Eunice Da Rocha Silva, Marieuda Cardoso Guimarães |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Deusliana Pereira Silva Pereira, Eunice Da Rocha Silva, Marieuda Cardoso Guimarães |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques, Tatyanne Gomes Santos, Deusliana Pereira Silva Pereira, Eunice Da Rocha Silva, Marieuda Cardoso Guimarães |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Rural education. Lay teachers. Life stories. Teaching knowledge. Educación del campo. Profesoras legas Historias de vida. Saberes docentes. Educação do campo. Professoras leigas. Histórias de vida. Saberes docentes. |
topic |
Rural education. Lay teachers. Life stories. Teaching knowledge. Educación del campo. Profesoras legas Historias de vida. Saberes docentes. Educação do campo. Professoras leigas. Histórias de vida. Saberes docentes. |
description |
This paper aims to analyze the teaching of lay teachers in rural schools. With regard to methodology, we used the narrative method, which prioritized the life stories of four lay teachers. The content analysis of these stories indicate that the surveyed teachers started to teach by relying on their political relations, and that being a female teacher marks their professional condition. In their teaching practice, they exercised multiple functions and mobilized different types of know-how, which they acquired not only from teacher preparation courses, but also from the knowledge and lessons they learned in their lives. In the stories of the participants, we can see that the National Education Guidelines and Framework Law n. 9394/96 has directly affected their knowledge and practices. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-21 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/351 10.18676/cadernoscenpec.v6i1.351 |
url |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/351 |
identifier_str_mv |
10.18676/cadernoscenpec.v6i1.351 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/351/348 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova série info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova série |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 1 (2016) Cadernos Cenpec; v. 6, n. 1 (2016) 2237-9983 2237-9983 10.18676/cadernoscenpec.v6i1 reponame:Cadernos Cenpec (Online) instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) instacron:CENPEC |
instname_str |
Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
instacron_str |
CENPEC |
institution |
CENPEC |
reponame_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
collection |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
repository.mail.fl_str_mv |
celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br |
_version_ |
1808042072161124352 |