The centrality of the pedagogical coordinator in dealing with external evaluations – the Indaiatuba case
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Cenpec (Online) |
Texto Completo: | https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/209 |
Resumo: | The article examines the centrality pedagogical coordinators have been acquiring in articulating external evaluations to perform their duties in municipal schools in Indaiatuba, corroborating researches related to assignments consecrated to pedagogical coordination. The text is derived from a master’s degree research completed in 2011 which identified the town’s educational management view of the coordinators’ role concerning the evaluations, through the analysis of the Statute of the Professorship and interviews. Development actions made by the teaching network were identified, aimed at coordinators focused on evaluations, as well as monitoring actions on the professional’s work. Moreover, opinions from pedagogical coordinators themselves about the subject were detected, showing the significant influence they had on their work. |
id |
CENPEC-1_868d202b0e2414168f576aa288e45541 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/209 |
network_acronym_str |
CENPEC-1 |
network_name_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The centrality of the pedagogical coordinator in dealing with external evaluations – the Indaiatuba caseA centralidade do coordenador pedagógico no trato com avaliações externas – o caso de IndaiatubaSchool Management. Evaluation.Pedagogical coordinator. External evaluations. Pedagogical management.Gestão Escolar. Avaliação.Coordenador pedagógico. Avaliações externas. Gestão pedagógica.The article examines the centrality pedagogical coordinators have been acquiring in articulating external evaluations to perform their duties in municipal schools in Indaiatuba, corroborating researches related to assignments consecrated to pedagogical coordination. The text is derived from a master’s degree research completed in 2011 which identified the town’s educational management view of the coordinators’ role concerning the evaluations, through the analysis of the Statute of the Professorship and interviews. Development actions made by the teaching network were identified, aimed at coordinators focused on evaluations, as well as monitoring actions on the professional’s work. Moreover, opinions from pedagogical coordinators themselves about the subject were detected, showing the significant influence they had on their work.O artigo discute a centralidade que coordenadores pedagógicos vêm adquirindo na articulação das avaliações externas para o exercício de sua função nas escolas municipais de Indaiatuba, corroborando estudos que tratam das atribuições destinadas à coordenação pedagógica. O texto é oriundo de pesquisa de mestrado finalizada em 2011 e que identificou a visão da gestão educacional do município quanto ao papel dos coordenadores no que se refere às avaliações, por meio da análise do Estatuto do Magistério e de entrevistas. Identificaram-se ações de formação desencadeadas pela rede, voltadas para os coordenadores com foco nas avaliações, bem como ações de monitoramento do trabalho do profissional. Ademais, detectaram-se opiniões dos próprios coordenadores pedagógicos sobre o tema, revelando influências importantes das avaliações em seu trabalho.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaPimenta, Claudia2013-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/20910.18676/cadernoscenpec.v3i1.209Cadernos Cenpec | Nova série; v. 3, n. 1 (2013): Justiça como EquidadeCadernos Cenpec; v. 3, n. 1 (2013): Justiça como Equidade2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v3i1reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/209/240info:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-28T16:08:31Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/209Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2016-06-28T16:08:31Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The centrality of the pedagogical coordinator in dealing with external evaluations – the Indaiatuba case A centralidade do coordenador pedagógico no trato com avaliações externas – o caso de Indaiatuba |
title |
The centrality of the pedagogical coordinator in dealing with external evaluations – the Indaiatuba case |
spellingShingle |
The centrality of the pedagogical coordinator in dealing with external evaluations – the Indaiatuba case Pimenta, Claudia School Management. Evaluation. Pedagogical coordinator. External evaluations. Pedagogical management. Gestão Escolar. Avaliação. Coordenador pedagógico. Avaliações externas. Gestão pedagógica. |
title_short |
The centrality of the pedagogical coordinator in dealing with external evaluations – the Indaiatuba case |
title_full |
The centrality of the pedagogical coordinator in dealing with external evaluations – the Indaiatuba case |
title_fullStr |
The centrality of the pedagogical coordinator in dealing with external evaluations – the Indaiatuba case |
title_full_unstemmed |
The centrality of the pedagogical coordinator in dealing with external evaluations – the Indaiatuba case |
title_sort |
The centrality of the pedagogical coordinator in dealing with external evaluations – the Indaiatuba case |
author |
Pimenta, Claudia |
author_facet |
Pimenta, Claudia |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pimenta, Claudia |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
School Management. Evaluation. Pedagogical coordinator. External evaluations. Pedagogical management. Gestão Escolar. Avaliação. Coordenador pedagógico. Avaliações externas. Gestão pedagógica. |
topic |
School Management. Evaluation. Pedagogical coordinator. External evaluations. Pedagogical management. Gestão Escolar. Avaliação. Coordenador pedagógico. Avaliações externas. Gestão pedagógica. |
description |
The article examines the centrality pedagogical coordinators have been acquiring in articulating external evaluations to perform their duties in municipal schools in Indaiatuba, corroborating researches related to assignments consecrated to pedagogical coordination. The text is derived from a master’s degree research completed in 2011 which identified the town’s educational management view of the coordinators’ role concerning the evaluations, through the analysis of the Statute of the Professorship and interviews. Development actions made by the teaching network were identified, aimed at coordinators focused on evaluations, as well as monitoring actions on the professional’s work. Moreover, opinions from pedagogical coordinators themselves about the subject were detected, showing the significant influence they had on their work. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-18 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/209 10.18676/cadernoscenpec.v3i1.209 |
url |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/209 |
identifier_str_mv |
10.18676/cadernoscenpec.v3i1.209 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/209/240 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec | Nova série; v. 3, n. 1 (2013): Justiça como Equidade Cadernos Cenpec; v. 3, n. 1 (2013): Justiça como Equidade 2237-9983 2237-9983 10.18676/cadernoscenpec.v3i1 reponame:Cadernos Cenpec (Online) instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) instacron:CENPEC |
instname_str |
Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
instacron_str |
CENPEC |
institution |
CENPEC |
reponame_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
collection |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
repository.mail.fl_str_mv |
celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br |
_version_ |
1808042072625643520 |