The centrality of the pedagogical coordinator in dealing with external evaluations – the Indaiatuba case

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pimenta, Claudia
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Cenpec (Online)
Texto Completo: https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/209
Resumo: The article examines the centrality pedagogical coordinators have been acquiring in articulating external evaluations to perform their duties in municipal schools in Indaiatuba, corroborating researches related to assignments consecrated to pedagogical coordination. The text is derived from a master’s degree research completed in 2011 which identified the town’s educational management view of the coordinators’ role concerning the evaluations, through the analysis of the Statute of the Professorship and interviews. Development actions made by the teaching network were identified, aimed at coordinators focused on evaluations, as well as monitoring actions on the professional’s work. Moreover, opinions from pedagogical coordinators themselves about the subject were detected, showing the significant influence they had on their work.
id CENPEC-1_868d202b0e2414168f576aa288e45541
oai_identifier_str oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/209
network_acronym_str CENPEC-1
network_name_str Cadernos Cenpec (Online)
repository_id_str
spelling The centrality of the pedagogical coordinator in dealing with external evaluations – the Indaiatuba caseA centralidade do coordenador pedagógico no trato com avaliações externas – o caso de IndaiatubaSchool Management. Evaluation.Pedagogical coordinator. External evaluations. Pedagogical management.Gestão Escolar. Avaliação.Coordenador pedagógico. Avaliações externas. Gestão pedagógica.The article examines the centrality pedagogical coordinators have been acquiring in articulating external evaluations to perform their duties in municipal schools in Indaiatuba, corroborating researches related to assignments consecrated to pedagogical coordination. The text is derived from a master’s degree research completed in 2011 which identified the town’s educational management view of the coordinators’ role concerning the evaluations, through the analysis of the Statute of the Professorship and interviews. Development actions made by the teaching network were identified, aimed at coordinators focused on evaluations, as well as monitoring actions on the professional’s work. Moreover, opinions from pedagogical coordinators themselves about the subject were detected, showing the significant influence they had on their work.O artigo discute a centralidade que coordenadores pedagógicos vêm adquirindo na articulação das avaliações externas para o exercício de sua função nas escolas municipais de Indaiatuba, corroborando estudos que tratam das atribuições destinadas à coordenação pedagógica. O texto é oriundo de pesquisa de mestrado finalizada em 2011 e que identificou a visão da gestão educacional do município quanto ao papel dos coordenadores no que se refere às avaliações, por meio da análise do Estatuto do Magistério e de entrevistas. Identificaram-se ações de formação desencadeadas pela rede, voltadas para os coordenadores com foco nas avaliações, bem como ações de monitoramento do trabalho do profissional. Ademais, detectaram-se opiniões dos próprios coordenadores pedagógicos sobre o tema, revelando influências importantes das avaliações em seu trabalho.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaPimenta, Claudia2013-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/20910.18676/cadernoscenpec.v3i1.209Cadernos Cenpec | Nova série; v. 3, n. 1 (2013): Justiça como EquidadeCadernos Cenpec; v. 3, n. 1 (2013): Justiça como Equidade2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v3i1reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/209/240info:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-28T16:08:31Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/209Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2016-06-28T16:08:31Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false
dc.title.none.fl_str_mv The centrality of the pedagogical coordinator in dealing with external evaluations – the Indaiatuba case

A centralidade do coordenador pedagógico no trato com avaliações externas – o caso de Indaiatuba
title The centrality of the pedagogical coordinator in dealing with external evaluations – the Indaiatuba case
spellingShingle The centrality of the pedagogical coordinator in dealing with external evaluations – the Indaiatuba case
Pimenta, Claudia
School Management. Evaluation.
Pedagogical coordinator. External evaluations. Pedagogical management.
Gestão Escolar. Avaliação.
Coordenador pedagógico. Avaliações externas. Gestão pedagógica.
title_short The centrality of the pedagogical coordinator in dealing with external evaluations – the Indaiatuba case
title_full The centrality of the pedagogical coordinator in dealing with external evaluations – the Indaiatuba case
title_fullStr The centrality of the pedagogical coordinator in dealing with external evaluations – the Indaiatuba case
title_full_unstemmed The centrality of the pedagogical coordinator in dealing with external evaluations – the Indaiatuba case
title_sort The centrality of the pedagogical coordinator in dealing with external evaluations – the Indaiatuba case
author Pimenta, Claudia
author_facet Pimenta, Claudia
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Pimenta, Claudia
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv School Management. Evaluation.
Pedagogical coordinator. External evaluations. Pedagogical management.
Gestão Escolar. Avaliação.
Coordenador pedagógico. Avaliações externas. Gestão pedagógica.
topic School Management. Evaluation.
Pedagogical coordinator. External evaluations. Pedagogical management.
Gestão Escolar. Avaliação.
Coordenador pedagógico. Avaliações externas. Gestão pedagógica.
description The article examines the centrality pedagogical coordinators have been acquiring in articulating external evaluations to perform their duties in municipal schools in Indaiatuba, corroborating researches related to assignments consecrated to pedagogical coordination. The text is derived from a master’s degree research completed in 2011 which identified the town’s educational management view of the coordinators’ role concerning the evaluations, through the analysis of the Statute of the Professorship and interviews. Development actions made by the teaching network were identified, aimed at coordinators focused on evaluations, as well as monitoring actions on the professional’s work. Moreover, opinions from pedagogical coordinators themselves about the subject were detected, showing the significant influence they had on their work.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-18
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/209
10.18676/cadernoscenpec.v3i1.209
url https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/209
identifier_str_mv 10.18676/cadernoscenpec.v3i1.209
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/209/240
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Cenpec | Nova série; v. 3, n. 1 (2013): Justiça como Equidade
Cadernos Cenpec; v. 3, n. 1 (2013): Justiça como Equidade
2237-9983
2237-9983
10.18676/cadernoscenpec.v3i1
reponame:Cadernos Cenpec (Online)
instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron:CENPEC
instname_str Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron_str CENPEC
institution CENPEC
reponame_str Cadernos Cenpec (Online)
collection Cadernos Cenpec (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
repository.mail.fl_str_mv celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br
_version_ 1808042072625643520