Reflections of the managerial management policy on the work of the pedagogical coordinator

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos Silva, Soane
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Passos Braga Pires , Ennia Débora, Oliveira Melo Ferraz, Maísa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/31767
Resumo: The article aims to understand the context of managerial management as a public policy, its characteristics and influences on the educational system and in the work of the pedagogical coordinator. Originating from a bibliographic research, the study showed that the management settles public responsibility policies for the joint of the results of the work and school's practice; and, by requiring executive and not reflective leaders, the management system tends to transform the coordinator into a bare executor of neoliberal ideologies with no room or conditions to overcome the dominant ideological conceptions.
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spelling Reflections of the managerial management policy on the work of the pedagogical coordinatorReflejos de la política de gestión gerencial sobre el trabajo del coordinador pedagógicoReflexos da política de gestão gerencial sobre o trabalho do coordenador pedagógicoGestão GerencialPolíticas PúblicasCoordenador PedagógicoGestión GerencialPolíticas PúblicasCoordinador PedagógicoManagerial ManagementPublic PolicyPedagogical CoordinatorThe article aims to understand the context of managerial management as a public policy, its characteristics and influences on the educational system and in the work of the pedagogical coordinator. Originating from a bibliographic research, the study showed that the management settles public responsibility policies for the joint of the results of the work and school's practice; and, by requiring executive and not reflective leaders, the management system tends to transform the coordinator into a bare executor of neoliberal ideologies with no room or conditions to overcome the dominant ideological conceptions.El artículo tiene como objetivo comprender el contexto de la gestión gerencial como política pública, sus características y el trabajo del coordinador pedagógico. Originado en una investigación bibliográfica, el estudio demostró que la gestión gerencial imprime políticas de responsabilidad pública para la articulación de la práctica escolar y los resultados al trabajo del coordinador pedagógico; y, al requerir líderes ejecutivos y no reflexivos, el sistema de gestión tiende a transformar al coordinador en un simple ejecutor de ideologías neoliberales sin espacio ni condiciones para superar las concepciones ideológicas dominantes.L'article vise à comprendre le contexte de la gestion managériale, en tant que politique publique, ses caractéristiques et influences sur le système éducatif, le travail du coordinateur pédagogique et sa relation avec ce modèle de gestion. L'étude a montré que la gestion managériale imprime des politiques de responsabilité publique pour l'articulation de la pratique et des résultats scolaires au travail du coordinateur pédagogique; et, en exigeant des dirigeants exécutifs et non réfléchis, le système de gestion tend à transformer le coordinateur en un simple exécuteur d'idéologies néolibérales sans espace et sans conditions pour surmonter les conceptions idéologiques dominantes.  O artigo se propõe a compreender o contexto da gestão gerencial, enquanto política pública, suas características e influências no sistema educacional e no trabalho do coordenador pedagógico. Originário de uma pesquisa bibliográfica, o estudo evidencia que a gestão gerencial imprime ao trabalho do coordenador pedagógico políticas públicas de responsabilização pela articulação da prática e dos resultados da escola; e, ao exigir líderes executores e não reflexivos, o sistema gerencial tende a transformar o coordenador em um mero executor das ideologias neoliberais sem espaço e condições para superar as concepções ideológicas dominantes.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2020-08-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3176710.26512/lc.v26.2020.31767Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e31767Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e31767Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e317671981-04311516-489610.26512/lc.v26i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/31767/27032https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/31767/32013Copyright (c) 2020 Soane Santos Silva, Ennia Débora Passos Braga Pires, Maísa Oliveira Melo Ferrazhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos Silva, SoanePassos Braga Pires , Ennia DéboraOliveira Melo Ferraz, Maísa2022-02-09T11:33:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31767Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-09T11:33:43Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
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