Qualified school for all: opening the peels of the onion

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Candido Alberto da Costa
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/722
Resumo: Educational research presents numerous findings today on how to build a qualified school for all. This paper recognizes the importance of the social origins of the students, educational management, evaluation, curricular organization etc. However, if focuses on selected features related to the differences among and within schools, on the basis of the national and international literature. Considering that the peculiar structure of the educational systems is similar to an onion, with its successive peels, this work analyses factors affecting learning, such as expenditure, facilities and equipment, time, teachers, school climate and management, peer effects, enrollment procedures, space management, student grouping, and other factors that affect effectively in the classroom. Therefore, it is possible to shape such a school, particularly in developing countries, where its impact is stronger than in developed countries.
id CESGRANRIO_40424055b2d55621597b8911f561e6d4
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/722
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Qualified school for all: opening the peels of the onionLa escuela de calidad para todos: abriendo las cascaras de la cebollaA escola de qualidade para todos: abrindo as camadas da cebolaSociologia de la educacion; Economia de la educacion; Sociologia de la escuela; Democratizacion de la educacion; Magisterio; Sociedade de los adolescentes; Clima escolar; Gestion escolarSociology of education; Economics of education; Sociology of the school; Educational democratization; Teachers; Adolescent society; School climate; School managementSociologia da educação; Economia da educação; Sociologia da escola; Democratização da educação; Professores; Sociedade dos adolescentes; Clima escolar; Gestao escolarEducational research presents numerous findings today on how to build a qualified school for all. This paper recognizes the importance of the social origins of the students, educational management, evaluation, curricular organization etc. However, if focuses on selected features related to the differences among and within schools, on the basis of the national and international literature. Considering that the peculiar structure of the educational systems is similar to an onion, with its successive peels, this work analyses factors affecting learning, such as expenditure, facilities and equipment, time, teachers, school climate and management, peer effects, enrollment procedures, space management, student grouping, and other factors that affect effectively in the classroom. Therefore, it is possible to shape such a school, particularly in developing countries, where its impact is stronger than in developed countries.La investigación educativa presenta hoy una gran cantidad de resultados capaces de orientar la construcción de una escuela de calidad para todos. Este trabajo hace la reseña de factores seleccionados de las diferencias entre las escuelas y en el interior de ellas, según la literatura nacional y internacional. Aunque reconozca la importancia de los origenes sociales de los estudiantes, de la gestion de los sistemas educativos, de la evaluacion y de las diferentes trayectorias curriculares, este trabajo considera la estructura particular de los sistemas, semejante a una cebolla, con sus successivas cascaras y sus relaciones con el aprendizaje. De este modo, destaca los gastos, instalaciones y recursos, tiempo, magisterio, clima y gestion de las escuelas, efectos de los compañeros, administracion de la matricula y de las relaciones espaciales y agrupamiento de secciones. Asi, es posible actuar sobre los factores internos de la escuela, que tiene un rol mas influyente en los paises en desarrollo.A pesquisa educacional apresenta hoje abundantes constatacoes sobre como construir uma escola de qualidade para todos. Este trabalho se concentra em aspectos selecionados das diferencas entre escolas e dentro das escolas, com base na literatura nacional e internacional, embora mencionando a importância das origens sociais dos alunos, gestao educacional, avaliação e trajetorias curriculares. A estrutura peculiar dos sistemas educacionais se assemelha a uma cebola, com sucessivas camadas que influenciam a aprendizagem. Assim, se destacam despesas, instalacoes, tempo letivo, professores, clima e gestao escolares, efeitos dos colegas, alocação da matricula e do espaco, acoes que contribuem para a efetividade na sala de aula e a formação de turmas. Portanto, e possivel atuar sobre os fatores intra-escolares, no seu âmbito de influencia, que tem papel mais amplo nos paises em desenvolvimento.Fundação CesgranrioGomes, Candido Alberto da Costa2005-07-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/722Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 13, n. 48 (2005): Revista Ensaio - Jul./Set.1809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-11-16T19:34:25Zoai:ojs.localhost:article/722Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-11-16T19:34:25Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Qualified school for all: opening the peels of the onion
La escuela de calidad para todos: abriendo las cascaras de la cebolla
A escola de qualidade para todos: abrindo as camadas da cebola
title Qualified school for all: opening the peels of the onion
spellingShingle Qualified school for all: opening the peels of the onion
Gomes, Candido Alberto da Costa
Sociologia de la educacion; Economia de la educacion; Sociologia de la escuela; Democratizacion de la educacion; Magisterio; Sociedade de los adolescentes; Clima escolar; Gestion escolar
Sociology of education; Economics of education; Sociology of the school; Educational democratization; Teachers; Adolescent society; School climate; School management
Sociologia da educação; Economia da educação; Sociologia da escola; Democratização da educação; Professores; Sociedade dos adolescentes; Clima escolar; Gestao escolar
title_short Qualified school for all: opening the peels of the onion
title_full Qualified school for all: opening the peels of the onion
title_fullStr Qualified school for all: opening the peels of the onion
title_full_unstemmed Qualified school for all: opening the peels of the onion
title_sort Qualified school for all: opening the peels of the onion
author Gomes, Candido Alberto da Costa
author_facet Gomes, Candido Alberto da Costa
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Candido Alberto da Costa
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Sociologia de la educacion; Economia de la educacion; Sociologia de la escuela; Democratizacion de la educacion; Magisterio; Sociedade de los adolescentes; Clima escolar; Gestion escolar
Sociology of education; Economics of education; Sociology of the school; Educational democratization; Teachers; Adolescent society; School climate; School management
Sociologia da educação; Economia da educação; Sociologia da escola; Democratização da educação; Professores; Sociedade dos adolescentes; Clima escolar; Gestao escolar
topic Sociologia de la educacion; Economia de la educacion; Sociologia de la escuela; Democratizacion de la educacion; Magisterio; Sociedade de los adolescentes; Clima escolar; Gestion escolar
Sociology of education; Economics of education; Sociology of the school; Educational democratization; Teachers; Adolescent society; School climate; School management
Sociologia da educação; Economia da educação; Sociologia da escola; Democratização da educação; Professores; Sociedade dos adolescentes; Clima escolar; Gestao escolar
description Educational research presents numerous findings today on how to build a qualified school for all. This paper recognizes the importance of the social origins of the students, educational management, evaluation, curricular organization etc. However, if focuses on selected features related to the differences among and within schools, on the basis of the national and international literature. Considering that the peculiar structure of the educational systems is similar to an onion, with its successive peels, this work analyses factors affecting learning, such as expenditure, facilities and equipment, time, teachers, school climate and management, peer effects, enrollment procedures, space management, student grouping, and other factors that affect effectively in the classroom. Therefore, it is possible to shape such a school, particularly in developing countries, where its impact is stronger than in developed countries.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-07-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/722
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/722
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 13, n. 48 (2005): Revista Ensaio - Jul./Set.
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832030788485120